Mina endlershonor dör

#1 - 12 december 2006 11:27
Var precis tvungen att ge dödshjälp till ytterligare en av mina endlers honor [:(] Hon hade varit hängig i flera dagar men jag hoppades på att hon skulle bli bättre. I dag såg hon dock ut att vara döende.

Har förlorat flera honor sen de kom för bara några månader sen, men alla hanar mår bra. Vad är det som händer????

Det börjar med att de håller sig ganska stilla vid botten och simmar lite vingligt på samma plats. Och så hyperventilerar de.
#2 - 12 december 2006 11:35
Två av mina äldsta, största honor har betett sig ungefär så.
Särskilt efter det dom fött.
En simmade med huvudet neråt några dagar.

Jag har också funderat på dödshjälp flera gånger.

Men nu är dom normala igen... :confused:

Blir dina såna efter det dom fött?
#3 - 12 december 2006 11:47
Det är flera veckor sen någon har fött, så nej det tror jag inte. Alla mina endlers är ganska unga.

Mot slutet har de verkligen sett ut att vara bortom allt hopp, annars skulle jag aldrig ge dem dödshjälp. Den första hittade jag redan död.
#4 - 12 december 2006 12:05
Ja, just det. Du har ju precis skaffat endlers.

Är inte dom importerade från USA eller nåt? Kanske dom är känsligare?

Inga av mina endlers har dött. Utom en stor, äldre hona som hade väldiga besvär med att föda sist.

Henne avlivade jag. Kanske hade hon klarat sig om jag väntat lite längre...:confused:
Sånt är ju svårt att veta, man vill inte se dom lida ju! [:o]
#5 - 12 december 2006 14:45
Endlers ska vara väldigt tåliga. I naturen överlever de i rätt så nedsmutsade miljöer. Mina tillhör en av de ursprungliga vildstammarna och borde inte vara sönderavlade. Jag har tidigare läst om honor som dör (de verkar iaf vara känsligare än hanarna).

Det märkliga är att de 2 första dog redan i SA-akvariet innan jag flyttade över dem till det nya akvariet, vilket verkar utesluta problem med vattnet (det är ju inte samma vatten i båda akvarierna). Men jag vet inte. Nånting är ju fel :(
#6 - 12 december 2006 14:57
Hmm.. låter underligt.

Några av mina har med varit känsliga och dött, de liksom magrar och håller sig vid botten, andas gärna lite fort med. Jag tror det är för ynglen, de har fött ganska duktigt och tätt och det måste ju vara påfrestande.

Håller verkligen med om att de är känsligare än hanarna! Men testa gärna med lite varierad mat, när jag körde olika käk varje dag, spirulina, larver, "vanlig" och spenat så robustade de till sig lite i alla fall, och hittills har inga fler dött *ta i trä!*
#7 - 12 december 2006 15:40
Har precis fått reda på att samma sak har hänt med honorna hos en person som beställt endlerna ihop med mig :eek:
#8 - 12 december 2006 17:13
Jag köpte mina Endlers(3+3) nu i höstas, och strax därefter dog två av mina honor. Men hon som är kvar lever & mår bra, likaså hanarna. Tur i oturen hann det i alla fall bli lite yngel efter den ena honan innan hon gick bort. Och den honan som fortfarande lever ynglar av sig med jämna mellanrum.

Jag köpte mina Endlers på en zooaffär och om jag inte minns helt fel så köper dom in sina fiskar ifrån Simontorp.

Hälsningar Anneth
#9 - 12 december 2006 17:20
Jag har hört av en person som har jobbat i zooaffär att fiskar som kommer från Simontorp kan vara i sådär kondition ibland...

Mina kommer iaf inte därifrån, utan från en rätt känd endlersuppfödare i USA. Hoppas verkligen det är slut på dödsfallen nu!
#10 - 12 december 2006 20:30
Alla mina 3 köpta honor dog ganska snabbt, som tur var hann dom yngla först och av dom lever samtliga (Tror jag i alla fall,dom är många nu)
Däremot lever samtliga hannar fortfarande.

Vad detta berodde på kan man fråga sig men det verkar som dom är lite känsliga för miljöbytet.

Har du fått någon kull av dina ?
Om du har det tror jag inte du behöver oroa dig för framtiden utan snarare vad du ska göra av alla ynglen.
#11 - 12 december 2006 20:43
Jo det har blivit några kullar, men än så länge vet jag inte hur många av ynglen som är honor. Jag tycker ändå att det är jättejobbigt när de dör :( Undrar vad det beror på?
#12 - 12 december 2006 20:58
Det syns ganska fort vilka som är honor ca 2-3 veckor, ge dom mat ofta så växer dom fort och får snart egna yngel.
Låt dom föda fritt i akvariet så dom inte blir så stressade bara.

Men det är som du säger alldrig roligt när dom dör och vad det beror på är en gåta.
#13 - 12 december 2006 23:06
albjohn skrev:
Det syns ganska fort vilka som är honor ca 2-3 veckor, ge dom mat ofta så växer dom fort och får snart egna yngel.

Låt dom föda fritt i akvariet så dom inte blir så stressade bara.

Jag låter dem alltid föda fritt, men just nu simmar en massa yngel i en yngelkasse i SA-akvariet. Måste tyvärr vänta med att flytta över dem till det nya akvariet pga att det inte är färdigcyklat än. Nitrathalterna har varit uppe i 0.3 ppm, men när jag mätte för en stund sen hade de faktiskt sjunkit lite grann.

Jag är även orolig för att ungdomarna (de första ynglen) som går i det nya akvariet tillsammans med föräldrarna ska stanna i tillväxten pga att de har fått så extremt lite mat de senaste dagarna.

albjohn skrev:
Men det är som du säger alldrig roligt när dom dör och vad det beror på är en gåta.

Hade man bara vetat orsaken hade man kanske kunnat hjälpa dem.
#14 - 13 december 2006 16:41
Märkligt det där, du sköter ju dina fiskar så bra.. att Endlers kan vara hängiga ibland om man inte varit så snabb med vattenbyten har jag sett, men att det bara skulle drabba honorna är ju märkligt... Vet att du också har koll på vattenvärden... Ibland då jag tycker att fiskarna inte ser pigga ut o jag inte vet vad jag ska göra gör jag ibland riktigt stora vattenbyten o då med vattenberedningsmedel.. som nödlösning för att hitta på ngt... men ditt PH har inte fallit i akvariet ?
#15 - 13 december 2006 16:59
Nej pH ligger på ca 7.6 eller lite över
#16 - 13 december 2006 17:56
Mina 2 endlers honor har också blivit hängiga nu, fan om dom dör:( batski, hur mäter du nitriten?
#17 - 13 december 2006 18:14
Med JBL:s nitrittest. Är ditt akvarium nystartad eller har du precis medicinerat mot nånting?

Jag tror iaf inte att det är de låga nitrithalterna jag har som mina har dött av. 2 av mina dog som sagt i ett annat akvarium där det inte är nåt nitrit alls. Och så har även flera ur samma gäng dött hos en annan akvarist som inte heller har nitrit i sitt akvarium.
#18 - 13 december 2006 20:07
Nej, de har vart i gång ett tag, honorna äter inte heller, vilket gör att dom blir ännu svagare:/ Släppte i 3 dvärgplaties också, dagen efter så är dom nästintill döende:(
#19 - 14 december 2006 14:16
Det låter verkligen inte bra. Om det inte bara är endlershonorna som dör så måste det bero på att det är något som är fel i akvariet. Vad har du för inredning? Och vet du vad du har för vattenparameter? Använder du vattenberedningsmedel när du byter vatten?

I går såg jag att det hade fötts några yngel i mitt endlersakvarium och de lever. Hade honorna dött pga dåligt vatten så hade nog ynglen strykit med, eller?
#20 - 14 december 2006 15:25
Har det med maten och göra ? Kan bli lite fel om dom fått en viss mat hos odlaren och sen får en helt ny hos dej. Jag har aldrig haft problem än så länge och utav ca 500 yngel har jag fått en missbildning och inga döddsfall som jag sett. Men en bekant som fick några fick symtom som ni beskriver och jag tror det berodde på att det var för varmt i karet. Mina går i 23/24 grader.

Så maten och värmen e mina tipps eftersom allt annat är okey.
#21 - 14 december 2006 15:32
Tack för tipsen. Men det där med tempen låter lite konstigt eftersom endlers lever i ganska varmt vatten. Iaf under sommaren.
#22 - 14 december 2006 15:40
Visst e det konstigt, men dom han fick rätade ut sej med en tempratur sänkning och en syresten+ att dom fick nykläckt artemia. Matade med det 3/4 ggr/v och sen flingfoder, en lite längre övergång till annat foder.
#23 - 14 december 2006 16:18
Jag kanske ska skaffa mig en artemiakläckare då.

Ingen mer verkar ha blivit dålig sen det senaste dödsfallet. Hoppas alla de resterande honorna håller sig friska och får ett långt liv.

Det är många som verkar ha samma erfarenhet av endlershonor, men ingen verkar veta den exakta orsaken :rolleyes:

När jag mätte nitrithalten för en stund sen hade den iaf sjunkit till lite under 0.1 ppm, så den biten verkar gå åt rätt håll iaf. Nitrithalter under 0.2 brukar inte vara skadliga.
#24 - 14 december 2006 16:25
Jag har platy erfarenhet och där dog också honorna. Jag hade en sur hane och han överlevde 3 fruar... Jag vet ej om det var för att han var så sur och envis:rolleyes:
Av guppy (vanliga) tyckte jag honor och hanar var lika svaga...
#25 - 14 december 2006 17:44
Jag har aldrig haft några honor dö. Jag hade en hane dö när jag köpte honom, men det är allt. Jag såg till att när jag köpte mina Endlers att jag fick från 2 olika stammar(2 olika odlare, som i sin tur hade fått dem från 2 olika ställen). Jag ville inte ha inavel i mitt kar. Min första hona lever fortfarande även om hon är väldigt gammal och stor och fet, hon sprutar fortfarande ut ungar på ungar. Jag har mina gå naturligt i mitt 265 liters kar, fullt med växter, pmdd, TMG osv. Jag tar inte ut ynglen eller något annat, 30% vatten byte i veckan, med stockholms vatten. Konstant på 26 grader i karet. Matar var tredje dag, med lite fling foder en vecka och artemia varannan vecka, de äter också på malarnas alg tabletter, i övrigt så äter mina Endlers mest alger i karet.
#26 - 15 december 2006 05:12
Jag har mina Endlers i 21-22 grader, alltså ingen värmare i.. men Artemia gillar de att äta, men köp inte ngn artemiakläckare.. funkar precis lika bra med glas eller plastflaskor, slangar o syrestenar... så har jag kläckt artemia i massor med år...
#27 - 15 december 2006 09:48
MaxRobban skrev:
Jag har mina Endlers i 21-22 grader

Hmm, födds det inte fler hanar än honor då?
#28 - 28 december 2006 14:35
Håller med...

fifi skrev:
Hmm.. låter underligt.

Några av mina har med varit känsliga och dött, de liksom magrar och håller sig vid botten, andas gärna lite fort med. Jag tror det är för ynglen, de har fött ganska duktigt och tätt och det måste ju vara påfrestande.

Håller verkligen med om att de är känsligare än hanarna! Men testa gärna med lite varierad mat, när jag körde olika käk varje dag, spirulina, larver, "vanlig" och spenat så robustade de till sig lite i alla fall, och hittills har inga fler dött *ta i trä!*

Jag har sett samma med mina honor efter stora kullar... Men de har stått magra och kippat vid ytan, hade lite dåligt med syre också så det kanske var därför de stod vid ytan istället för vid botten. Det hjälpte med en ordentlig dos levande frysmat. Det har hjälpt på en gång... Mina är Endlershybrider så hanarna är lite mer efterhängsna just nyligen förlösta honor och det verkar som om de är slut helt enkelt...[:-27]

Ha de´ bäst...:p
#29 - 28 december 2006 15:05
Den största, fetaste och dominanta honan har inga problem, hon föder stora kullar men mår lika bra. Hon är även den som knuffar undan de andra när de hittar någon godbit på botten, inkl platy blir undanskuffade av henne.
#30 - 28 december 2006 15:54
Min största Endlershona har även hon börjart på att bli dålig nu. Men det är nog för att hon har haft några rejäla kullar med yngel. Dräktighet samt förlossningar tär ju på kroppen.Hon har annars hela tiden varit stor & fet men nu så har hon nog gjort sitt. Som tur är så har jag en del honor bland alla mina Endlersyngel/ungdjur.

Hälsningar Anneth
#31 - 28 december 2006 17:13
Ingen mer har blivit dålig och så har det fötts fler yngel :p
#32 - 28 december 2006 20:03
Jag håller med fifi...

besatt skrev:
Har det med maten och göra ? Kan bli lite fel om dom fått en viss mat hos odlaren och sen får en helt ny hos dej. Jag har aldrig haft problem än så länge och utav ca 500 yngel har jag fått en missbildning och inga döddsfall som jag sett. Men en bekant som fick några fick symtom som ni beskriver och jag tror det berodde på att det var för varmt i karet. Mina går i 23/24 grader.

Så maten och värmen e mina tipps eftersom allt annat är okey.

Jag har sett samma hos mina efter stora kullar yngel och så fort jag gav dem frysmat piggade de på sig... Den enda som inte beter sig så är den största, dominanta honan som puttar undan alla andra för att nå maten...
Jag tror att de är slut och utmärglade helt enkelt... [:-27]

Ha de´ bäst...
#33 - 29 december 2006 04:14
Jag har inte sett ngn sned könsfördelning trots att mina Endlers går i ouppvärmda akvarium.. Jag har alltid alla guppy i ouppvärmda akvarium.. både vildformer och odlade varianter.. Så har jag gjort i alla år o tror snarare man har guppy för varmt än kallt.
#34 - 29 december 2006 17:39
batski skrev:
Ingen mer har blivit dålig och så har det fötts fler yngel :p

Åh, vad skönt!! :D
#35 - 2 januari 2007 11:53
Min stora fina endlers-hona som jag trodde var slut med piggnade på sig så nu mår hon bara bra men hon är lite smalare mot för vad hon brukar vara, fast hon är ändå inte mager så att jag blir orolig.
Det är inte kul när ens fiskar blir dåliga, dom är ju ändå olika undivider med sina egna personligheter:)

Hälsningar Anneth
#36 - 2 januari 2007 11:59
Vad skönt att hon mår bättre! Livet är ju allt vi har!
#37 - 3 januari 2007 03:40
Låter som alla Endlers börjar må bättre hos er... jag har lite dålig fart på min grupp o ska ordna in lite nytt blod, men jag vill ju ha kompakta Endlers utan tendenser till dubbelsvärd, över/under svärd.. men ska testa med att starta om det akvariet helt tror jag..
#38 - 9 januari 2007 12:22
MaxRobban skrev:
Låter som alla Endlers börjar må bättre hos er... jag har lite dålig fart på min grupp o ska ordna in lite nytt blod, men jag vill ju ha kompakta Endlers utan tendenser till dubbelsvärd, över/under svärd.. men ska testa med att starta om det akvariet helt tror jag..

Oj, hur kommer det sig? Alltså att du ska starta om det?

Tycker inte hellre endlers med svärd är fina, vildformen är ju så vacker att det inte behövs :)

Annons