mina diskusar har lagt rom idag =)

#1 - 29 augusti 2006 20:00
hej

upptäckte precis att mina diskusar har lagt rom. Men vad ska man göra, ska man bara låta dom vara i det akvariet som dom är i nu eller ska man flytta över dom till ett annat kar?

har aldrig fått diskus ro

har 7st diskusr i det som dom har lagt rom i nu.

detta är första gången som dom lagt rom så förväntar mej inte att få några yngel.

kul att dom leker iaf =)
#2 - 29 augusti 2006 22:22
Bara låt det vara för att se om föräldrarna är yngelvårdande.

Lycka till :p

//Calle
#3 - 30 augusti 2006 07:00
okej

men kommer inte dom andra diskusarna att äta upp romen/ynglen?
jag får se vad som hände =)

tack för svaret
#4 - 30 augusti 2006 07:18
[quote=hambli]hej

upptäckte precis att mina diskusar har lagt rom. Men vad ska man göra, ska man bara låta dom vara i det akvariet som dom är i nu eller ska man flytta över dom till ett annat kar?[/quote]

Du kan inte flytta föräldrarna och rommen!
Föräldrarna kommer att skydda rommen från angrepp! Hotet är i så fall från andra fiskar, nattaktiva eller snabbsimmare som tetror i stimm! Om du bara har dessa 7 diskusar i karet så kan du ta flytta de 5 andra till ett annat kar!
#5 - 30 augusti 2006 07:23
[quote=hambli]okej

men kommer inte dom andra diskusarna att äta upp romen/ynglen?
jag får se vad som hände =) [/quote]

Större chans att föräldrarna äter upp romen de första lekarna!

Vet du hur gamla dom är?
Hur stora är dom?
#6 - 30 augusti 2006 08:05
Enligt vad jag upplevt, är det bättre att låta de vara i fred så mycket som möjligt, stress / förändring leder bara till större sannolikhet att föräldrarna känner otrygghet och äter upp romen / yngeln.
#7 - 30 augusti 2006 08:11
Om du går in på min hemsida och tittar så flyttade jag de andra diskusarna (4 st) då äggen blivit kläckta! Och i dagsläget har jag flyttat en hel del yngel (ca 20 st)till andra akvarium! Föräldrarna har ca 20 st yngel kvar (ca 4 cm stora) i akvariet!
#8 - 30 augusti 2006 10:02
diskusarna är ca 1 år gamla tror jag, är runt 12cm stora .
Än så länge så står dom framför romen och verkar vakta dom, har ca 30 tetror i karet just nu, det kanske inte är så bra, men jag får se vad som händer.

hur ser man om romen har blivit befruktade, hanen simmade igår med undersidan mot äggen hela tiden, typ gned sej mot dom.

tack för svaren, är första gången jag har diskus så all hjäp uppskattas.

/hampus
#9 - 30 augusti 2006 16:32
Då provade han med största sannolikhet att befrukta rommen,du ser efter ett dygn om kornen blir vita.
Då är de obefruktade.Lite synd att de sätter igång att leka vid denna storlek,de slutar iregel att växa då!
Men samtidigt är det ju rätt spännande,det är ju även ett kvitto på att de trivs hos dej.

lennart
#10 - 30 augusti 2006 17:13
ja de är ju lite synd, är kanske lite större än 12 cm men inte över 15 tor jag.
vilken färg får befruktade ägg då?

ja de är jätte spännande tycker jag, hur ofta kan diskusar leka då? kan dom göra de flera gånger om året eller hur funkar det?

/hampus
#11 - 30 augusti 2006 17:25
Jadu,har dom kommit igång då kan dom leka varje vecka..
Jag har precis bytt vatten hos mina i 450l karet.nu står alla diskusarna och darrar.Har två fin hannar nu som slåss om en honas gunst.Tyvärr så har jag mistat hannen till mitt lekpar,så jag har inga utparade diskusar i nuläget.Dessa lekte varje vecka.Fick till frisimmande yngel men sedan vart det inget mera.Du,vi har ett bra diskusforum
http://www.amazondiscus.se/phpBB2/index.php

Registrera dej samt kom in till oss där.
Du är hjärtligt välkommen
Inga frågor är för dumma heller!
Bara diskustokar som skriver där!och med en otrolig kunskap hos många av dom.

lennart
#12 - 30 augusti 2006 17:41
okej, tack ska regestrera mej direkt.

så de är när dom står och darrar sådär som dom vill leka?
jag trodde att de var nått fel på dom när dom stod och darrade, :) för dom har gjort så i ca 2-3 veckor vissa dagar.

en annna fråga, jag kör med uv-c filter, men har läst att man ska stänga av de när man har fått rom, stämmer det eller kan jag köra med det som vanligt?

tack för alla snabba svar

hampus

Annons