Hjälp!
Köpte 6 unga diskusar 03 januari i år. De var skygga i början, men stimmade ihop fint. Dock var det en som var väldigt liten. Köpte sedan en diskus till (hade tänkt köpa honom också från början, men han hade en söndrig fena. Nu hade den dock läkt ihop, och han såg frisk ut) och det verkade fungera fint.
Men nu har de börjat jaga varandra, hela tiden. Den minste slutade äta, och såg allt sämre ut. Vi flyttade honom till ett annat kar, men han dog. Enda synlig symptomen var att han var väldigt mörk på slutet, och väldigt mager. Och han simmade inte runt, utan höll sig still.
Nu har ännu en diskus börjat uppvisa detta, och jag är rädd att han går samma öde till mötes. Beror detta på att de mobbar ut varandra? Är det normalt? Matar jag för lite? (Har läst att unga diskus äter väldigt mycket...) Skall man räkna med att några diskusar blir utmobbade och dör? Eller kan detta vara början på någon läbbig sjukdom som jag inte vet om? Svara, snälla, och hjälp mig!
I övrigt är karet i fint skick. Innehåller förutom 6 diskusar ca 30 kardinaltetror, 4 pansarmalar och 2 ancistrus (som fortfarande är väldigt små). 450 liter, pH 6,0, Nitrit lägsta nivån på mitt test (0,1), gör delvattenbyte en gång i veckan, matar med artemia (frusen) samt flingfoder.
/Cecilia