Mina diskusar dör!

#1 - 23 januari 2005 19:17
Hjälp!

Köpte 6 unga diskusar 03 januari i år. De var skygga i början, men stimmade ihop fint. Dock var det en som var väldigt liten. Köpte sedan en diskus till (hade tänkt köpa honom också från början, men han hade en söndrig fena. Nu hade den dock läkt ihop, och han såg frisk ut) och det verkade fungera fint.

Men nu har de börjat jaga varandra, hela tiden. Den minste slutade äta, och såg allt sämre ut. Vi flyttade honom till ett annat kar, men han dog. Enda synlig symptomen var att han var väldigt mörk på slutet, och väldigt mager. Och han simmade inte runt, utan höll sig still.

Nu har ännu en diskus börjat uppvisa detta, och jag är rädd att han går samma öde till mötes. Beror detta på att de mobbar ut varandra? Är det normalt? Matar jag för lite? (Har läst att unga diskus äter väldigt mycket...) Skall man räkna med att några diskusar blir utmobbade och dör? Eller kan detta vara början på någon läbbig sjukdom som jag inte vet om? Svara, snälla, och hjälp mig!

I övrigt är karet i fint skick. Innehåller förutom 6 diskusar ca 30 kardinaltetror, 4 pansarmalar och 2 ancistrus (som fortfarande är väldigt små). 450 liter, pH 6,0, Nitrit lägsta nivån på mitt test (0,1), gör delvattenbyte en gång i veckan, matar med artemia (frusen) samt flingfoder.

/Cecilia
#2 - 23 januari 2005 20:18
Hej!

6 st discusar (som jag från inlägget upplevde som ganska små?) har inte platsbrist i ett 450l kar. Klar att dom jagar varandra, det är fult normalt. Brukar det oftast vara i samband med matning?

Det enda som jag tycker du borde ändra på är att du borde göra 2 st vattenbyten i veckan, men framförallt byt MAT!. Discus måste ha en varierad kost. Artemia går mycket bra men det krävs mer. Du kan köpa granulat, men det kan vara svårt att få dom att äta det. Det bästa vore om du kunde göra egen hjärtemix. Jag tippsar kycklinghjärta. Det är bara att fråga om receptet.

Jag skulle även tippsa om att mata mer utspritt så att alla kan komma åt. Det gäller att undvika att stressa discusar, detta kan nämligen leda till sjukdomar. Undvik alltså vid tex vattenbyte att ha mycket kallt vatten eller för varmt. Även vatten värderna ska inte variera.

Lycka till!
#3 - 23 januari 2005 20:23
Ja, mina diskus är inte så stora... Än. De jagar varandra dock jämt, inte bara vid matning. Tycker att de borde vara klara med rangordningen nu? Eller slutar de nånsin att jaga varandra?

Men jag skall variera fodret mer, även om jag inte tänker använda hjärtmix. Skall åka till min akvariebutik imorgon och kolla vad de har som diskusarna gillar, och kanske pytsa i en räka eller två lite då och då.

Jag matar redan så utspritt det går, jag skall försöka byta vattnet oftare.

Går det att sätta i fler diskus nu? Fruktar att även den nu mobbade diskusen kommer att dö, och fem diskusar känns lite lite...

Tack för svaret!
#4 - 23 januari 2005 20:33
Finns nästa inget annat bra foder än hjärta :)

Skämt å sido, jag tycker inte du ska köpa fler discusar innan problemet är löst. 5st är inte för lite. Jag kollade på dina bilder och jag tycker att kroppsfärgen på discusarna verkar hyfsat bra men däremot är ögon mycket mörka. Om du har ett annat akvarium stående, större en 100L, så ska du flytta alla discusar dit och höja temp samt tillsätta 1dl salt per 100L .

Jag tyckte dom såg en aning undernärda ut. Beror nog på att det kan vara svårt att få tillräckligt med mat när det finns andra fiskar i akvariet. Hur ofta matar du? Om du har möjlighet att flyta dom ska du mata minst 4 ggr om dagen (själv matar jag mina ca 5- 8 ggr dagen), då kommer dom växa som raketer :) Då krävs även att du byter vatten både morgon och kväll.

Ja, dina discusar kommer att små fajtas lite hela tiden, beroende på hur många hanar du har.

Edit: Stavfel

Föresten varför inte hjärtemix?
#5 - 23 januari 2005 20:50
Varför inte hjärtmix?
1. Jag har grus i bottnen
2. Jag har växter i karet
3. Jag vill inte ge diskusarna animaliskt fett, som de faktiskt inte äter i verkligheten, utan hålla mig till insekter och grönt.

Detta har jag kommit fram till genom att läsa böcker och här på Zoopet. Helt personliga åsikter, som väl varken är rätt eller fel :).

Jag har svårt att mata dem oftare, för jag har ett jobb som kräver tid. Skulle det kanske funka med en matautomat? (Är det viktigt att mata dem flera gånger om dagen, eller räcker det med två gånger om de får tillräckligt?)

Tack igen för svaren!
#6 - 23 januari 2005 21:09
Grus och växter spelar ingen roll. Jag har båda delarna och ser inget problem. Det där med animaliskt fett är en värderingfråga :) väldigt många, om inte alla, kända uppfödar använder hjärtemix... Det kan bli fel om discusarna inte får tillräckligt att äta ;)

Jag skulle tro att det är enklare att mata flera gånger om dagen, eftersom discuar äter tills dom blir mätta, men dom är inte mätta speciellt länge...

Foderautomat är lite läskiga, skulle inte rekommender det. Dels för att maten lätt möglar eftersom den utsätt för mycket väta och dels för att den största discusen kommer ta över området under automaten och då får bara han maten.
#7 - 23 januari 2005 21:14
Hmm... Oki, får försöka mata oftare. Kan nog få till det så att det blir tre gånger i alla fall. Och jag skall nog mata lite mer. Fick hemskans med alger i början, och drog då ner lite på maten. Nu är algerna borta, så jag får väl hoppas att balansen är så god att de inte kommer tillbaka :P

Om jag nu inte vill mata med hjärtmix, har du något bra förslag på annat foder?

Tack för all hjälp!
#8 - 23 januari 2005 21:17
Hmm... Annat foder skulle vara mix på räkor, torsk och musslor, en slags räkmix... Jag tycker verkligen du ska prova. Kan rekomender Åleds räkmix, men det bästa är att göra själv.

Alger brukar inte komma av att man matar mycket. Du kanske har ett fönster nära som solen tittar in genom?
#9 - 23 januari 2005 21:47
Låter som en bra idé, den där räkmixen. Den skall jag testa. Kan ju alltid köpa ett nät musslor och äta resten själv ;).

Alger fick jag nog främst för att akvariet var nytt. Jag får alltid alger till en början, som försvinner när allt har rätat upp sig och fått balans. Har läst att det är ganska normalt :). Har nu i en massa Hornsärv för att stävja dem, och har "algenkiller" i beredskap, om i fall att... Alger är jag inte rädd för, dem kan man bli av med.

Jag är så tacksam att du engagerar dig och hänger kvar eftersom jag är orolig för mina fiskar :).
Lucas_no1
#10 - 24 januari 2005 10:49
Du kan byta ut oxhjärta mot kycklinghjärta vilket många gör nu.
Det är betydligt mindre fett i det.
Fettet i oxhjärta går faktiskt bara rakt igenom fisken och smutar enbart ner i akvariumet.
Vad jag har hört är det viktigt att mata unga diskusar upp till att dom är ett halvår.
Annars kan dom få problem med tillväxsten till stora fiskar.

Om du har tidsbrist så har du helt klart valt fel fisk och när dom är så små som dom är nu skulle jag låta dom gå själva utan tetrorna som äter så snabbt.

Vatten byte 30-40 procent varje dag och matning upp till sex sju ggr per dag är det som gäller hos mig just nu.
Dom växer som bara den. :-)
#11 - 24 januari 2005 11:31
Det kan vara så att du har det lite ljust i karet kanske.
Diskusar kan bli lite tagna (käka dåligt + bli lätt sjuka) om lyset brinner för länge och för skarpt. Särskillt om du har unga firrar.
Att mata ofta som sagts tidigare funkar super även för mig.

Jag måste ändå ställa en fråga om det är ok med dig Thengwyn!!
Vet någon vad man ska ha i Räkmixen om man vill få ut mera blå färg i fiskarna?
#12 - 24 januari 2005 19:05
Ja, som lucas sa och jag sa tidigare så är kycklinghjärta utmärkt. Kör själv med det nu och det är kanon.

Vet inte vad ämnet som framhäver blått heter men pwss har nått liknande:

http://www.pwss.nu/manadenserbjudande.htm

Längst ner under rubriken fisk finns det...
#13 - 24 januari 2005 20:10
Man får tacka för svaret.
pwss blir det.
#14 - 24 januari 2005 20:39
[QUOTE=simosaurus]

Foderautomat är lite läskiga, skulle inte rekommender det. Dels för att maten lätt möglar eftersom den utsätt för mycket väta och dels för att den största discusen kommer ta över området under automaten och då får bara han maten.[/QUOTE]

Jag håller inte med. Eheims foderautomater har en inbyggd fläkt som startar när matning sker vilket gör att fukt inte kommer in i behållaren. Jag har matat med foderautomat i flera år utan problem med mögel. Jag kör tetras diskuspellets i foderautomaten. Eheims foderautomater kan mata 4 ggr per dag, så kan du komplettera med tex räkmix. Så gör jag och jag tycker att det funkar bra för mig. Jag har inte haft något problem med att den största diskusen tar över området vid foderautomaten heller. Men jag kanske har haft tur. :)
#15 - 24 januari 2005 21:17
Jo eheims grejer brukar ju vara bra :) Jag menade mer att det kan vara svår att få små discusar att käka granulat och det går ju inte att ha fryst foder i en foderautomat :)

Däremot tror jag att om man har ett flertal discusar, ca 7st, så kommer den största med sannorlikhet ta över. Det har skett hos mig och många andra.

Men vem vet, om man bara har en hane kanske det går utmärkt :)
#16 - 25 januari 2005 18:58
Vad gäller att ha tid för diskusar, så visst har jag tid för akvariet, men jag jobbar också. Annars hade jag ju aldrig haft råd :). Det där med foderautomat verkar däremot bra. Eheim, har de någon käck hemsida så man kan kolla priser och så? Återförsäljare i Sverige?

Var tvungen att avliva den minsta diskusen igår, han låg och flöt vid ytan och kippade efter luft och rörde sig inte. (Inget skumt med gälarna, jag kollade)

I dag, dag 1 efter första utfodringen med räkmix, så är diskusarna otroligt slöa. De syns knappt. Annars brukar de komma fram och hugga när man matar. Har aldrig sett dem så här förut. Hoppas att de kommer över det. Har inget skumt i räkmixen, bara vittling (kinesisk fryst), räkor (frysta), musslor (konserv), lite lax (norsk, fryst), lite torrfoder (färgfoder) och lite brysselkål (fryst). Något skumt med det? Eller är det helt enkelt så att diskusarna blev så chockade av riktigt god mat att de typ föråt sig?
Lucas_no1
#17 - 25 januari 2005 19:24
Det kan ta en tid innan dom vill äta ny mat det kan vara lite svårt.
Mina jätte glupska fick lite banan idag för första gången och dom såg ut som frågetecken???????? *s*
Men efter en stund så åt dom det.
Hur länge har du haft igång akvariumet samt filtret?
Det kan bero på att vattnet eller rättare sagt avsaknad av rätta bakterier gör att dom är som dom är.
Har du nitrater i vattnet blir dom loja och rädda så där kan det klämma också.
Diskusen är extremt känslig för nitrater.
Andas dom lugnt?
Vattenbyte är jätte viktigt.

Akvarielagret har en folder med skötselråd för diskus som får en att inse hur viktigt rent vatten är för diskus.
Dom rekomenderar vattenbyte VARJE DAG med 50-75 procent!!!
Själv byter jag inte så mycket men i alla fall 30 om dagen...

Jag tycker du skulle ha lite mer grönt i mixen typ gröna ärtor, spenat och vitlök.
Vitlök är bakteriedödande vilket kan va bra för magen.

Om dom har vit avföring eller andas mycket kraftigt eller med en hjäle kan dom ha parasiter.

Har dom inte vit avföring och om du ser att andningen går ner efter vattenbyte beror säkert felen på vattnet.

Fasen vad mycket fel jag gjort för jag har varit med om allt.
Men man lär sig på mísstagen fast det suger......
#18 - 25 januari 2005 19:51
[QUOTE=Thengwyn]. Det där med foderautomat verkar däremot bra. Eheim, har de någon käck hemsida så man kan kolla priser och så? Återförsäljare i Sverige?
[/QUOTE]

De flesta välsorterade akvariebutiker brukar ha foderautomater hemma. Annars finns det på http://www.akvarielagunen.se .
#19 - 25 januari 2005 20:45
Lucas har rätt, vattenbyten är väldigt viktigt. Så fort man ser att fiskarna inte beter sig normalt, gör ett vattenbyte. Du sa tidigare att att du hade lite nitrit i vattnet? Det ska man aldrig ha... Inte heller för höga halter av nitrat, eftersom det skadar discusars gälar permanent.

Något som är viktigt för att förhindra nitrit och nitrat är ett bra filtersystem. För ett akvarium på 450L krävs nog ett stort innerfilter och ett stor ytterfilter. Själv har jag ca 25L filtervolym till 540L.
#20 - 25 januari 2005 21:32
Tja, alltså, absolut lägsta graden, dvs 0 typ... Testet går ju liksom inte "lägre" än till 0,1, men jag är ganska säker på att nitriten ligger på 0. Jag har aldrig haft problem med nitrit i mina kar.

Ingen skum avföring, de andas normalt... Jag tror att de är lite ovana vid maten helt enkelt. Hoppas jag i alla fall. Inte roligt om alla skulle dö. Jag håller tummarna, och fortsätter byta vatten varje dag och matar... Skall installera foderautomat så fort jag hinner. Om man läser BTN Guide om Diskus (av Dick Au) så skall man byta 1/3 av vattnet var tredje till fjärde dag, för att inte störa vattenvärdena, som är jätteviktiga att hålla stabila för unga diskus. Jaha. Kommentarer? Synpunkter? Han vet ju vad han skriver om...

Tack för alla goda råd (skall nog köra med lite vitlök och mer ärtor i mixen nästa gång...:)), nu hoppas jag att mina fiskar överlever.
#21 - 25 januari 2005 21:56
Ditt nitrit test bör verkligen gå till 0 annars är det ett dåligt test.

Ja, det är viktigt att hålla stabila vattenvärden för discus, själv byter jag 1/3 vatten var tredje till fjärde dag, som Dick skriver, men detta är bara för mina lite äldre discusar. I mitt "gödningsakvaire" byter jag vatten två gånger om dagen. Saken är den att om man byter vatten ofta är värderna alltid stabila ;) eftersom dom då alltid ligger på kranvattnets nivå. Jag tror det Dick menar är att om man med hjälp av torvfiltrering, som jag kör i det stora, sänker vattenvärderna (pH:t) och sedan byter vatten varje dag, kommer värderna skifta för mycket...

Så du borde byta vatten var tredje dag tycker jag, eftersom du har ett relativt lågt ph.
Lucas_no1
#22 - 26 januari 2005 00:16
Blir inte vattnet stabilare om man byter varje dag?
Jag menar ph värdet sjunker ju konstant om man har färsk torv.
Byter man varje dag sjunker ju inte ph värdet lika mycket som det hinner göra på tre dagar.
Lite trött nu men så borde det väl vara? :-)

Hur går det annars med dina firrar Simon?
Du får komma upp och kika på mina kar någon dag.

Natti natt
#23 - 26 januari 2005 07:02
stämmer lucas. Det var i princip det jag skrev också :)

Jo, det går bra för firrarna, själv då? Kommer gärna upp nån dag :)

Annons