Mina Discusar äntligen här.beteendei början?

#1 - 28 november 2003 15:08
Hallå
Nu äntligen har jag hämtat mina discusar. Beställde brun, men det fanns inga så jag köpte Royal Blue. 5st a´8-10cm.

Jag släppte i dem igår kväll och lät ett lysrör vara avstängt, tänkte att det blir lugnare för dem så.
Med en gång ställde de sig och tryckte vid kortsidan, efter ett tag började de simma omkring lite mest i bakgrunden.
De fick mat och alla åt, någon lite mindre Kanske det beror på den nya miljön?
Idag matade jag dem igen och nu var alla framme lite mer, de fisk kalkonhjärta och Discus mix.
När alla kommer fram så blir det lite småbråkigt (matdags), är detta någon slags uppgörelse av rangordning?
fyra av dem har gått i samma kar förut.
(väntar fortfarande på min bok,kommer på måndag)
#2 - 28 november 2003 15:28
Grattis. Att det är bråk vid matbordet är helt normalt. Som du skriver så har de en rangordning och det är ofta en fisk som blir utstött.
#3 - 28 november 2003 15:56
Jag lägger ut mat på olika ställen, men just nu är det en fisk som bestämmer över matbordet.
#4 - 28 november 2003 15:58
Skulle det vara så att hen blir för mobbad och inte får någon mat alls så får du lägga över han i ett eget akvarium och låta han växa till sig lite.
#5 - 28 november 2003 16:04
Alla får mat, men olika mycket.
Nu är det en som kommer fram och äter.
(Växter och rötter i bakkant fram till mitten av karet, framtill glest med låga växter + en del rötter)
#6 - 29 november 2003 10:07
Nu på förmiddagen stod alla längst bak bland några rötter och växter.
Gav dem mat och de kom fram lite försiktigt men simmade fort bak igen.
De verkar pigga och hungriga och har en fin färg.
Är det en osäkerhet som gör att fiskarna håller till i bakkant nu i början eller är det mina andra fiska som stör?
#7 - 29 november 2003 10:50
Vad har du för andra fiskar? Har du skarp belysning?
#8 - 29 november 2003 10:59
Fiskarna ser du längs ner.
Jag har aqua glo 30w och flora glo 30w
#9 - 29 november 2003 13:31
Har nu flyttat över pansarmalar. siam...malar och kampfiskar till ett annat kar.
Nu blir det lite lugnare i karet.
förbättring??? får se.........
#10 - 1 december 2003 19:07
Jag har gjort ytterligare justeringar:
Ändringar ang. inredning + att jag släckte växtlysröret i kväll och nu kommer mina fiskar fram.
De blir inte lika rädda och är t.o.m nyfikna av sig när man kikar på dem.
proppfulla med mat, ändå letar de efter mer och äta,alla mot alla vad gäller någon typ av rangordning.
#11 - 2 december 2003 17:38
Om du vill ha någon mal i så välj gärna Otosinclus. De är stimfisk, men för det mesta märker du dem inte. De bryr sig inte om andra fiskar och andra fiskar bryr sig inte om dem. Du kan säkert ha 10-20 st.

Annons