Mina crystal red dör :O

#1 - 7 juni 2010 19:51
Ja som rubriken lyder så avlider mina räkor men bara några stycken vad kan detta bero på?

mina neon tetror och sniglar mår bara finfint
#2 - 8 juni 2010 07:30
Vad har du för bottenmaterial i karet? Är det det där svarta gruset som nästan liknar glas, så ligger nog svaret där.
#3 - 8 juni 2010 08:46
Vad har du för temperatur? Kommer vattnet upp i 25 grader eller mer dör de av värmen.

(I vissa kar, speciellt mindre, kan det vara svårt att hålla temperaturen nere. Körsbärsräkor till exempel tål högre temperatur.)
#4 - 8 juni 2010 12:17
Har inget svart grus har fin sand.

Temp ligger på 20grader

Kan det vara så att dom blivit för gamla bara
#5 - 9 juni 2010 16:13
Har du kollat vattenvärden? Har du testat med att köra små, täta vattenbyten och se om de piggnar till/mår bättre?
#6 - 9 juni 2010 22:45
det va 4st som dog och dom mumsade sniglarna i sig ganska fort men nu är alla pigga o glada kör runt i karet som aldrig förr :)
#7 - 9 juni 2010 22:59
Crystals är otroligt känsliga små krabater, svängningar i vattenkvaliteten påverkar dem väldigt starkt och det är antagligen det de strukit med av.
Bilagor:
#8 - 10 juni 2010 21:19
Byt lite vatten ofta ett tag framöver, gärna 10% om dagen ifall du orkar..

Inga nya växter som kan innehålla växtgödningsmedel???

Räkor tål dåligt vatten bättre än sniglarna, tror jag, men de tål inte kemikalier, jag använder inga tillsatser i vattnet..

Lita inte på termometern i karet, kolla med en till.. Koppla ur doppvärmaren för säkerhets skull..

Mitt kar kryllar av bebisar nu, de gillar sommaren.. :)
#9 - 12 juni 2010 18:19
De kan vara gamla också såklart, tror de blir ca 1 år!
#10 - 12 juni 2010 19:39
Dom lever ju inte alls länge. såg att någon skrivit att dom dör av 25 grader det gör dom inte:).. dom trivs bäst i äggläggning på exakt 25 grader men däremot 26plus så dör dom. Men det kan bero på mycket... antingen ålder.. dåligt vatten värde.. inget extra kalk i vattnet?
För grov cirkulation via pumpen? för lite syre?

Annons