Mina Crystal red dör

#1 - 21 maj 2008 14:07
Jag köpte fyra st Crystal red för precis en vecka sedan men dom dör en efter en och jag vet inte riktigt varför:(

I Akvariet går det några guppy yngel för tillfället, jag har ingen värmare så temperaturen är på ungefär 24 grader och ph värdet är på 7

Vad kan det vara för fel?
#2 - 21 maj 2008 16:15
Vilket KH?
Vad för mat ger du dem?
Har du andra fiskar i karet?
Ny växter köpta i butik?
#3 - 21 maj 2008 16:51
Vad står KH för?
Jag har bara Guppy yngel i akvariet.
Jag han mata dem en gång med en en alg tablett, dom äter väl även annat i akvariet? Växterna var inte nyköpta utan kom från mitt andra kar
#4 - 21 maj 2008 23:46
Hur länge har du haft igång akvariet? har du haft i någonting annat än bara vatten i det, som t ex fiskmedicin eller annat?
#5 - 22 maj 2008 09:03
Akvariet har varit igång i cirka två veckor, jag har inte haft i någon fiskmedicin.
Men jag göder med EC och PMDD.
#6 - 22 maj 2008 09:10
Det skulle kunna vara så att du stoppat ner räkorna alldeles för tidigt. Dom är känsliga och du kan ha fått nitrit i karet nu när det är så nystartat. Det brukar ta ca en månad innan vattnet/akvariet stabiliserats om du har några startfiskar. Vad är EC för någonting?
#7 - 22 maj 2008 10:06
alg_oa1 skrev:
Akvariet har varit igång i cirka två veckor, jag har inte haft i någon fiskmedicin.

Men jag göder med EC och PMDD.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]På Haack's hemsida om PMDD skriver han såhär:[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Är PMDD farligt för mina räkor!?Med standard dosering så är PMDD inte farligt för räkorna OBS iaf inte för cherrys som verkar tåla rätt mycket PMDD.EN stor varning dock för Crystal Red räkor dessa är riktigt känsliga för Nitrater och därför rekommenderar jag inte att dessa får PMDD[/COLOR][/FONT][/SIZE]
#8 - 22 maj 2008 11:02
Sonja skrev:
Det skulle kunna vara så att du stoppat ner räkorna alldeles för tidigt. Dom är känsliga och du kan ha fått nitrit i karet nu när det är så nystartat. Det brukar ta ca en månad innan vattnet/akvariet stabiliserats om du har några startfiskar. Vad är EC för någonting?

EC Står för Easy carbo. Å det är flytande col.Man kan ha det i stället för
co2 eller tillsamman med co2.Är ett kanon medel om man gillar växter.
#9 - 22 maj 2008 14:12
Aha, är det den. Jo jag känner till den. Jag tror den funkar med räkor vid normal dosering, men är inte helt säker.
#10 - 22 maj 2008 14:48
Jag hade ingen aning om att PMDD var farligt för crystal red[B)]!

När jag startade akvariet så hade jag hälften vanligt kranvatten och andra hälften vatten från mitt andra akvarie, det gör väl att man kan ha i fiskar och räkor tidigare eller?

Hur snart kan jag köpa nya crystals tycker ni?
#11 - 22 maj 2008 15:55
Vänta några veckor till. Det brukar ta en månad innan karet är i lite mer balans.
#12 - 22 maj 2008 15:56
Sonja skrev:
Aha, är det den. Jo jag känner till den. Jag tror den funkar med räkor vid normal dosering, men är inte helt säker.

Det fungerar bra med mina CR, kör dosering enligt anvisning.
#13 - 22 maj 2008 16:08
alg_oa1 skrev:

När jag startade akvariet så hade jag hälften vanligt kranvatten och andra hälften vatten från mitt andra akvarie, det gör väl att man kan ha i fiskar och räkor tidigare eller?

Hur snart kan jag köpa nya crystals tycker ni?

Du måste ta en massa smuts från gamla karet också, inte bara vatten, det är i smutsen från gruset och pumpen som bakterierna bor som sköter nerbrytningen av nitrit.

Det tar nästan 1 månad att få bra balans så jag skulle nog vänta 1 månad om jag var du, sen kan du prova med några stycken bara. Det är ju bra att köpa från olika ställen också, några på ett ställe och när det har gått bra så köper du några till på ett annat ställe... Det ska nog gå bra..
Tänk på att värmen kommer snart. De gillar inte när tempen går över 30 grader, då får man stoppa i frysta PET med vatten eller hälla på lite syrerikt kallvatten helt sonika.. Det försämrar syresättningen av vattnet också och det gillar inte räklingarna/romen, tror jag.. ;)
Lycka till.
#14 - 22 maj 2008 19:17
Sonja skrev:

Jag kör med både pmdd å easy carbo i mitt räkkar med CR,funkar kanon
å nu ska jag få räkbebisar för första gången.
#15 - 23 maj 2008 08:01
Så jag kan göda med PMDD i alla fall? bör jag vänta med att göda tills karet har stabiliserat sig:confused: (efter någon månad)

Annons