Först och främst är jag ingen expert på räkor. Dock har jag precis skaffat crystal red och innan jag gjorde det, läste jag på en del. Det man kan säga rent allmänt är att crystal red som är från "Caridina"-familjen är ganska känslig av sig och eftersom crystal red är ganska inavlad, så är de känsligare för dåliga vattenförhållanden. Det är därför extra viktigt att hålla koll på vattenkvalitén med olika tester. De kräver rent vatten med låga nitrit-nivåer och trivs bäst i miljöer med mycket växter och en fungerande bakterieflora. Jag har matat mina räkor (Amano+crystal red) med tre olika foder: kokad zuchini, vanliga alg-wafers och sedan ett lite dyrare foder. Jag försöker variera så mycket som möjligt och matar inte varje dag. I övrigt så käkar de alger nästan hela tiden och det är ganska svårt att svälta ihjäl räkorna. Dör de så dör de förmodligen på grund av vattenkvalité eller andra akvarieinvånare. På tal om detta, har du något annat i karet än räkor?
Om du undrar över något som har med räkor att göra som du inte hittar på zoopet, kolla in planetinverts.com och läs mer om just räkor. Där har jag lärt mig massor.
Edit: Viktigt att temperaturen inte är högre än 26c.