Mina Ciklider dör

#1 - 22 mars 2008 07:22
Jag har skrivit förut hur mina golden fått svamp sedan dött.
Jag har hållit på att byta vatten 2 ggr/vecka hällt i salt men det hjälper inte. Jag vet inte vad det är för fel.
Jag har aldrig riktigt fått balans sedan vi flyttade, vi hade i vårat förra hus en avhärdare som gjorde vattnet mjukar, jag funderar på om det har med saken att göra, då hade vi egen brunn nu är det kommunalt vatten. Men nu börjar 2 av mina ciklider rödcebra samt en scolofi att stå vid ytan vid pumpen och så har endel av de andra gjort innan de dött. men inte alla dock. Jag bytte vatten igår så vattenkvaliteen är inte kass.
Nu har jag bara stickorna hemma inga dropptest men enl den har jag inte nitrit däremot väldigt högt GH och KH men så har det jämt sett ut..
Sedan har någon gått amok på mina fina växter, i synnerhet en som vuxit och blivit mängder av senaste månaden, så nu ligger det som gräs på botten som jag måste ta upp.
Någon som har något tips på vad jag ska göra??
Funderar starkt på att köra igång 120 liters karet i källaren bara för att försöka rädda de finaste av dem som jag har. Jag vet inte vad jag ska göra...
#2 - 22 mars 2008 08:39
[attach]11035[/attach]

Min kippande zebra
#3 - 22 mars 2008 09:02
Det låter onekligen som nitritförgiftning, och om det är ditt kommunala vatten eller din brunn verkar inte göra någon större skillnad eftersom Gotlands vatten verkar vara ett osäkert kort att hålla fisk i om man inte planerar och kontrollerar vattnet innan byte.

Ang stickorna så har dom ett väldigt dåligt rykte och om detta beror på gamla stickor eller svårigheten att avläsa dom vet jag inte men jag skulle satsat på någon av dropptesterna.

Har svårt att se att det skulle vara någonting annat än vattenkemin som är orsaken så att starta upp 180 liters baljan känns som fel väg.

Skicka ett PM till nån av dom gamla rävarna, skulle tro att det finns ett par av dom som kan vårt lands vatten på sina fem fingrar,(varför heter det fem fingrar?)vi ändrar till rabbla Sveriges vattenvärden i nattmössan..

Lycka till.
Maffia666
#4 - 22 mars 2008 11:20
Gaffel skrev:
Det låter onekligen som nitritförgiftning, och om det är ditt kommunala vatten eller din brunn verkar inte göra någon större skillnad eftersom Gotlands vatten verkar vara ett osäkert kort att hålla fisk i om man inte planerar och kontrollerar vattnet innan byte.

Ang stickorna så har dom ett väldigt dåligt rykte och om detta beror på gamla stickor eller svårigheten att avläsa dom vet jag inte men jag skulle satsat på någon av dropptesterna.

Har svårt att se att det skulle vara någonting annat än vattenkemin som är orsaken så att starta upp 180 liters baljan känns som fel väg.

Skicka ett PM till nån av dom gamla rävarna, skulle tro att det finns ett par av dom som kan vårt lands vatten på sina fem fingrar,(varför heter det fem fingrar?)vi ändrar till rabbla Sveriges vattenvärden i nattmössan..

Lycka till.
Ja att det heter fem fingrar har nog med antalet man har per hand????????;)
#5 - 22 mars 2008 20:06
Några kompleterande frågor, vad har du för pH, kan du ta KH och GH med någon dropptest - stickorna kan du inte lita på. Klorerar vattenverket? Det kan du nog ta reda på via kommunens hemsida eller fråga. Hur länge har karet varit igång och hur kraftigt filter har du? Skulle i första han misstänka ammoniakförgiftning före nitritförgiftning. Har du möjlighet att sätta in en kraftig luftning.

MVH Lasse
#6 - 22 mars 2008 22:04
jag har

Jag har ett Juvel 450 vision så det är standard pump och filter som medföljde.
Vi köpte karet i somras då vi bodde i hus med egen brunn och allt var frid och fröjd. vi flyttade till vår nya bostad i december där det är kommunalt vatten och det är då det började små strula, men nu vet jag inte vad som hänt för nu verkligen dör dom.
Jag var inne i zoo affären idag han hade så klart inga dropptester kvar mer än pH testet som låg på 8 när jag testade det. Läser jag på kommunens hemsida så står det att DH ligger mellan 8-15. När jag tar med stickorna så är det längst ut på det mörkaste så har det alltid sett ut. Jag vet att de inte är tillförlitliga men hade jag haft en massa nitrit så borde det ju visat något kan man tycka.
Ja kommunen klorerar, vi bor på Gotland så vattnet är väldigt kalkrikt.
I förra huset hade vi vattenavhärdare, det har vi inte nu.

Vad kommer ammoniak förgiftningen av?
Nu i eftermiddag så flämtade nästran samtliga fiskar vid ytan och då hade jag ändå bytt ut en hel del vatten innan vi åkte hemifrån. Jag började nu i kväll att tappa ur betydligt mer, dvs mer än hälften av karet. Kollade botten under alla stenar så inga döda fiskar fanns.

Ska jag alltså sätta in ytterligare en pump????? Känns konstigt att inte pumpen är dimenisonerad för karet att det räcker? Jag har tagit i aqua safe vet faktiskt inte vad jag ska kunna göra mer nu..
#7 - 22 mars 2008 22:12
Absolut mer luft.. Dra på svallvågor på vattenytan... Du har ingen nitrivec??

Hur mycket fisk har du till hur stort kar??

Lustigt att växterna har fått fnatt.. Släng en fråga till ett växtproffs!!!! Vilket ämne det kan bero på alltså..

Ta med ett vattenprov till zoo och be dem kolla allt..

Åhh.. Stackars dig.. Såå fina firrar.. :( [:-174]
#8 - 22 mars 2008 22:27
En totalhårdehet på 8 - 15 skall inte skapa problem.

Gjorde ni någon förändring av akvariet i samband med flytten. Ser att ni har Back to Nature bakgrund - hade ni den innan flytten också? Är det någon annan inredningsdetalj som ändradts - är akvariet omlimmat. Kort sagt är det något annat än vattnet som är annorlunda? Måste fråga om ni har någon rot i karet.

Vid ett högt pH så kommer det ammonium som utsöndras av fiskarna i vissa lägen (om inte nitrifikationen är igång) att kunna bilda skadliga nivåer av ammoniak. Ammoniakförgiftning är exempelvis vanligt förekommande i saltvattenskar vid uppstart.

Med luftningen menade jag en kraftig luftpump - orsaken till det är att ammoniak är en gas och man kan driva ut den med luftning om det nu är detta som bråkar.

Ni har någon typ av förgiftning - frågan är vad. Sätt er ner och lista de förändringar som är gjorda sedan ni flyttade karet. Ta med även det som verkar betydelslöst.
Edit: Gör denna listning först så det går att utesluta denna felkälla och så att bara vattnet är kvar.
Lägg i en matsked c-vitamin om ni byter vatten (neutraliserar kloraminer). Har ni något salt i karet nu?

MVH Lasse
#9 - 22 mars 2008 22:29
som lasse sa så kan det vara ammoniakförgiftning! vid högt ph så omvandlas en del av den ganska ofarliga ammoniumet till dödligt ammoniak och man kan vädra ur en del genom att ha en stark pump och riktigt röra om vattenytan, sen kan man använda ph sänkande preparat tex sera ph minus för att förhindra omvandligen aav ammonium till ammoniak!
#10 - 22 mars 2008 22:40
Kom att tänka på en annan sak:

Är det en nybyggd fastighet? Om inte har det gjorts några ombyggningar på fastigheten vattenledningar - byte av varmvattensberedare exempelvis. I sådana här tillfällen har jag alltid två huvudspår - ettdera är en rot inblandad eller kopparutfällning.

MVH Lasse
#11 - 22 mars 2008 22:51
Lasse skrev:

Lägg i en matsked c-vitamin om ni byter vatten (neutraliserar kloraminer).

MVH Lasse

Hur tillför man c-vitamin? En upplöst brustablett eller vad???
#12 - 22 mars 2008 22:55
Katharina skrev:
Hur tillför man c-vitamin? En upplöst brustablett eller vad???

Det brukar finnas påsar med askorbinsyra i kryddhyllorna - det är nog bättre än brustablett :)

MVH Lasse
#13 - 22 mars 2008 23:01
Lasse skrev:
Det brukar finnas påsar med askorbinsyra i kryddhyllorna - det är nog bättre än brustablett :)

MVH Lasse

Ja... Det låter lite bättre.. :D Det är verkligen en helt vetenskap det här... Vad brukar kunna hända med rötter??? Tänker du då på när man flyttar eller har tagit upp roten en längre tid ur karet???

Hmm.. jag tror att jag ska ta ett par c-vitamin brustabletter själv för jag har lite ont i halsen.. [:-174]
#14 - 22 mars 2008 23:10
Vissa rötter kan släppa gifter och min erfarenhet är att det är värst och händer oftast i samband med kar som har högt pH och hårt vatten. De bruka ge just en sådant här förlopp - nu tror jag inte det är så i detta fall men måste ju ställa frågan.

MVH Lasse
#15 - 23 mars 2008 06:42
Oodium???

Kan det vara det som gjort det här?
Jag medicinerade dem för 1,5 vecka sedan. annars vet jag inte, det är samma material som rötter stenar m.m. som vi hade i förra huset. Men ska jag kasta ut alla rötter ur karet?
Huset är från 1933 och inga rör eller dyligt är bytta. (däremot skla vi byta värmepanna snart, ska det börja strula då också..)
Nu har jag satt i en extra pump samt våran ario aerator som verkligen sprutar bubblor. Hur länge bör det sitta i? Fiskarna började kippa idag när jag satte på lyset igen och då bytte jag så mycket vatten igår så jag säger samma som du vattnet kan det ju inte vara fel på.
Ska jag starta upp mitt 120 liters och flytta över dem några eller tror du att det löser sig med pumpar och dyl.
Men att behöva sätta till ph sänkande droppar, varför behövs det nu och inte förut. jag blir inte klok på det här. Jag har ett litet 54 liters i köket som funkar utan problem med samma kranvatten..
Jag ska köpa askorbinsyra idag hur myckat skall jag ha i i ett 450 liters?
jag har 20 fiskar det är väl inte för mycket? hade 25 när vi flyttade hit..

Jag har lite salt i. Funderade på det där också om förra avhärdaren avsöndrade kontiurnerligt lite salt som de inte får nu?
#16 - 23 mars 2008 09:22
... kanske prova och filtrera med aktivt kol och se om det får nån positiv effekt?
Bilagor:
#17 - 23 mars 2008 09:26
Lasse, skulle du rekomendera rening med aktivt kol i det här läget?

lol, åheim kom före..
#18 - 23 mars 2008 13:16
Eva-72 skrev:
Kan det vara det som gjort det här?

Jag medicinerade dem för 1,5 vecka sedan. annars vet jag inte, det är samma material som rötter stenar m.m. som vi hade i förra huset. Men ska jag kasta ut alla rötter ur karet?

Huset är från 1933 och inga rör eller dyligt är bytta. (däremot skla vi byta värmepanna snart, ska det börja strula då också..)

Nu har jag satt i en extra pump samt våran ario aerator som verkligen sprutar bubblor. Hur länge bör det sitta i? Fiskarna började kippa idag när jag satte på lyset igen och då bytte jag så mycket vatten igår så jag säger samma som du vattnet kan det ju inte vara fel på.

Ska jag starta upp mitt 120 liters och flytta över dem några eller tror du att det löser sig med pumpar och dyl.

Men att behöva sätta till ph sänkande droppar, varför behövs det nu och inte förut. jag blir inte klok på det här. Jag har ett litet 54 liters i köket som funkar utan problem med samma kranvatten..

Jag ska köpa askorbinsyra idag hur myckat skall jag ha i i ett 450 liters?

jag har 20 fiskar det är väl inte för mycket? hade 25 när vi flyttade hit..

Hua hua.. Vad jobbigt. Men det brukar ju pratas om gamla hus och gamla kopparrör, Lasse skrev ju kopparförgiftning. Kan man kolla kopparmängden snabbt på något vis??? För lämna till kommunen så tar det ju ett par veckor och då är ju fisken död. Man ska väl spola extra mycket om man har gamla rör?! Om jag vore dig så skulle jag spola upp en massa kallvatten i badkaret och låta det stå och tempurera sig, då kan det ju inte komma från den gamla varmvattenberedaren heller, tänker jag, och sedan byta med badkarsvattnet.

Jag skulle omedelbart plocka ut alla rötter för säkerhets skull. Du får väl fråga Lasse om man kan märka på roten att den är giftigt, t ex att den stinker eller så..

Lasse skrev en matsked c-vitamin...

Hur mycket fisk har du i karet??? [:-174]
#19 - 23 mars 2008 13:31
20 st

20 firrar just nu. Men sedan jag drog på alla pumpar och bubblor jag har så ser de mycket gladare ut, de är dock skygga eftersom den delen där aeron sitter bubblar det så in i fanken och den är ju inte så tyst som de är vana vid. men de flämtar inte och hänger inte vid ytan, men jag kan ju inte ha karet fullt med pumpar och div grejer för att hålla vattnet friskt...men huvudsaken att de lever även om en och annan ser hängig ut inte samma glada färg på dem utan bleka och endel har fenorna mot ryggen, men de flämtar i allafall inte nu. Frågan är bara hur jag går vidare. jag ska in och handla askorbinsyra...min fina jordgubbs hona hade precis plockat munnen full med ägg innan det här hände, nu är hon tom i munnen, jäkligt trist med tanke på hur länge jag väntat på det.
#20 - 23 mars 2008 13:33
håll koll på takten som dom andas och allmänt tillstånd, har svårt att tänka mig att det endast handlar om syrebrist..
#21 - 23 mars 2008 14:52
Eva-72 skrev:
20 firrar just nu. Men sedan jag drog på alla pumpar och bubblor jag har så ser de mycket gladare ut, de är dock skygga eftersom den delen där aeron sitter bubblar det så in i fanken och den är ju inte så tyst som de är vana vid. men de flämtar inte och hänger inte vid ytan, men jag kan ju inte ha karet fullt med pumpar och div grejer för att hålla vattnet friskt...men huvudsaken att de lever även om en och annan ser hängig ut inte samma glada färg på dem utan bleka och endel har fenorna mot ryggen, men de flämtar i allafall inte nu. Frågan är bara hur jag går vidare. jag ska in och handla askorbinsyra...min fina jordgubbs hona hade precis plockat munnen full med ägg innan det här hände, nu är hon tom i munnen, jäkligt trist med tanke på hur länge jag väntat på det.

Du behöver bara ha det här extrabubblet tills "giftet" är borta ur karet och balansen är återställd. Jag har också brassat på extra vid uppstart. Min balans är fortfarande inte riktigt bra sedan jag startade om efter all medicinering och jag hittar inte heller något fel på något värde direkt men växterna har inte riktigt kommit igång, lite alger och firrarna är inte riktigt pigga utan behöver lite mer vattenbyten än vanligt och mer bubbel på ytan...

Det ger sig sedan.. Häll i aqua safe vid vattenbyten... köp nitrivec och skopa i ordentligt... prova det där med badkaret som jag skrev för att säkra att det inte är koppar som Lasse skrev... byt minst ett par hinkar om dagen nu när det är krisigt.. Tycker jag... Skönt iaf att det hjälpte med extra bubbel...
Lycka till.. [:-174]
#22 - 23 mars 2008 20:05
Ta ut rötterna, det kan vara en kombination av att du har högre hårdhet nu och rötterna. Jag har råkat ut för detta innan med rötter som bråkar i hårt, alkaliskt vatten. Gör som Katarina säger, tappa upp kallvatten (spola 10 minuter först) i ett rengjort badkar (eller någon annan behållare). Koppar brukar vara mest problem i nya hus (de nya ledningarna har inte ärgat ordentligt/ är av sämre material) och i låga pH. Jag har dock varit med om ett vatten som ditt (hög hårdhet och högt pH och där det var en ordentlig kopparutfällning. Tvärtemot all vetenskap. Orsaken till det klargjordes inte men en spekulation var att det någonstans fanns en felaktig ordningsföljd på rörmaterialet. Det går bra att kombinera gamla järnledningar med kopparledningar, men järnledningen måste komma först i strömningsriktningen annars så får man galvaniska strömmar som löser ut koppar. Kan du titta hur dina ledningar sitter - det får inte finnas en kopparlagning mellan två järnrör eller ordningen kopparrör - järnrör - tappställe. Med den åldern på huset så finns det med stor sannolikhet järnrör i fastigheten.

Hur ser man om det är koppar i vattnet, ja är det tillräckligt så färgas sanitetsporslin grönaktigt och blonda personer får ett lätt grönskimmer över håret.
Det finns akvarietester som fungerar ganska bra - Dupla hade en.

Eftersom du har ett annat akvarium som fungerar bra kanske man kan utesluta koppar (jag förstod inte det från början) men det är inte säkert eftersom just Malawi är mycket känsliga för koppar. Har du Malawi i det lilla karet också - ja då kan du nog utesluta kopparn.

Återstår rötterna - ta upp dem - men släng dem inte - det behöver inte vara dom men det är åtminstone min främsta kandidat just nu.

Nitritförgiftning tror jag inte på eftersom du har salt i och varför skulle du ha en ammoniaktopp så här sent? Vad vad det för medicin du använde - kan det vara så att du slagit ut all filtrering med den? Det skulle förklara en ammoniaktopp. Men jobba på rotperspektivet - det skadar i alla fall inte att ta bort dem.

MVH Lasse
#23 - 23 mars 2008 21:18
ska kolla

Jag ska kolla det här med rören.
Jag plockar bort samtliga rötter, ska jag stänga av det häftiga blåset som sprutar ut bubblor och nöja mig med de två 2 pumparna för att se hur de beteer sig i morgon bitti??
Jag använde Oodinol från JBL, den hetta bara så.
#24 - 23 mars 2008 23:04
Oodinol innehåller koppar och kan ha slagit ut ditt filter tillfälligtvis. Om fisken inte mår illa av det - behåll luftningen - än så länge går det inte att utesluta att det är ammoniakförgiftning och luftningen hjälper till att driva ut eventuell ammoniak.

När du tagit ur rötterna gör ett par vattenbyten (kraftiga). Beteckna sedan akvariet som ett nystartat, mata försiktigt, kanske bara lite, lite grand var annan dag och använd någon bakterietillsats (du kan ta "gojs" från ditt fungerande akvarium). Använd Aqua safe eller askorbinsyra.

Kontrollera kopparn - ett negativt resultat är lika bra som ett possitivt för då vet du att det inte är kopparn i alla fall.

MVH Lasse

Annons