Mina bubblor!

#1 - 12 april 2007 14:12
Mina kyssguramis blir vilda när jag sätter på luftpumpen.
Pumpen bildar liksom ett draperi med bubblor.
Vet inte riktigt hur en fisk leker, men ... hanen och honan möts i bubblorna och han omfamnar henne med sin kropp.
Hon vänder upp *gumpen* och dom vibrerar lite.
Är det en parningsgrej?

Dom håller på såhär länge när jag har satt igång pumpen.

Det verkar som om den är populär hos dom.
Men har inte hört att guramisarna tycker om strömt / bubbligt :) vatten vid parning.

Är det svårt att få yngel av dessa?
Någon som vet??
#2 - 12 april 2007 15:10
Ja, dom anses som svårodlade. För att svara vill jag vet lite mer. Har du två stycken? Hur vet du kön? Hur stora är dom? Hur gamla?
#3 - 12 april 2007 18:59
Tack för ditt svar! :)

Vad trist att dom är svårodlade .. hade varit kul med en massa småglin.
Jag har lagt i flytväxter, fall i fall, om hanen skulle känna sig manad att bygga.
För det är väl han som bygger och sedan lockar dit honan?

Jag har två stycken.
En är ca 8 cm och den andra 10 cm.
Hanen påstås vara den största av dom.
Hane och hona är jag inte hundra procent säker på.
Dom försäkrade mig om det iaf i den affär jag handlade dom i.

Men klart, man ska inte lita på allt :) .
Ålder vet jag inte.

Är det ett parningsbeteende, eller kan tex två syskon eller två nära kompisar visa samma typ av beteende.
Kanske som ett ömhetsbevis endast?
#4 - 12 april 2007 20:42
Intressant att de blir på humör av luftbubblor. Kanske de tycker det är romantiskt att omfamna varandra i ett hav av bubblor? Hade jag tyckt, iallafall. :D

Men, jag tänkte...de bygger väl skumbo, dom där. Kanske dom blir överstimulerade av alla bubblorna för att de tror att det världens största skumbo? :)
#5 - 12 april 2007 21:18
Jag tror dom är alldeles för små och unga för att leka. Även om du har haft dem i 3-4 år och dom närmar sig könsmognad så är dom knappast i lekkondition om dom bara är ca 10 cm. Dom borde vara minst det dubbla.

Enligt litteraturen så omslingrar dom inte varandra i lika hög rad som andra guramier. Inte heller lär dom bygga något skumbo.

Det låter ju som ett lekbeteende men eftersom dom knappast är könsmogna måste det vara något annat.

Svårigheten i odlingen ligger mest i att få upp dem i tillräcklig ålder, storlek och kondition!
#6 - 12 april 2007 21:33
Skumt med bubblorna, iallafall. :D
#7 - 20 april 2007 15:27
ja tänk er själva att ligga och bubble i en jakuzi men ens käresta. en given hit för alla djur arter tydligen :p
#8 - 20 april 2007 20:01
He he ... klart ... vi får ha ett bubbelparty :)
#9 - 20 april 2007 20:06
Mina silverhajar har börjat likadant ...
Det är mysfest i fisksoppan :) :D

Annons