Mina Botior är borta !!!!

#1 - 6 december 2009 19:43
Jag har ett nystartat kar. köpte tre botiot och två malar för en vecka sedan drygt.
Botiorna har nu varit borta i tre dagar, jag har inte mycket växter och bara en rot, jag har lyft på roten men hittar dem inte. inga skelett heller.
Botior hoppar väl inte ?
Jag har inte helt täckt, men har inte fyllt upp till kanten heller, har typ bara halva karet fyllt just för att de inte ska kunna hoppa. Ska fylla på mer vatten sen när ja får mer invånare.
Malarna är bra på att gömma sig men de är ju mindre och de har ja oockså sett titt som tätt men botiorna är helt borta, borde de inte lämna skelett eftersig om de är döda.
Jag har kollat runt karet också och där finns inga.
Jag har dock två katter, men de når knappt ner till vattnet och botiorna håller ju sig till botten.
#2 - 6 december 2009 20:40
Vad är det för malar du har??
#3 - 6 december 2009 20:48
vänta tills karet vart släck en timme ta sen en ficklampa och sök igenom karet med. då kanske du hittar dom då dom kan vara mästerliga på att gömma sig i håligheter och annat ;)
#4 - 7 december 2009 08:55
Jo, Botior kan försvinna. Jag skaffade tre förra året, när jag hade 165-liters. Men de bara "försvann" efter jag hade släppt i dem. Såg dem aldrig, trots att jag tittade och letade, även på kvällarna med ficklampa. Förstod ingenting. En hittade jag torkad bakom akvariet, som hade hoppat ur. (Bara en liten springa i bakkant på akvariet.) Den andra tror jag jag hittade resterna av när jag upgraderade till 375 liters. Den tredje lever fortfarande i det akvariet. (Och har bara en massa hyss för sig som rom- och yngeltjuv). Men det kan gå en vecka utan att jag ser den.
#5 - 7 december 2009 17:57
Men shiit alltså, tre stycken samtidigt.

Malarna vet ja inte riktigt vad de är för malar, men de är mycket små, någon cm, blir väl typ 15cm när de blir vuxna. Någon spleco/acnistruts typ.
#6 - 7 december 2009 18:49
Vet att mina pakistanbotior älskar att hoppa. Ibland hetsar dom varandra och så hör man ett dunk i täcklocket(undrar om det gör ont). Försök lysa under bänken och bakom akvariet om du kan och se så dom inte ligger där. Har du otur är det väl katten som har ätit dom kanske.
#7 - 8 december 2009 15:53
mina malar var borta i 2veckor och trodde dem var döda...när jag gick ifrån 70l till 129l akvarie och tömde inredning och flyttade över allt så hittade jag båda malarna levandes...löjligt duktiga på att gömma sig! speciellt när dem anpassar hudfärgen efter miljön.
#8 - 9 december 2009 10:54
Kul (?) att fler har lite skygga Botior..
Jag lurade mina med att ha en timer som var inställd på att släcka akvariet 19:02 efter 1½ månad ställde jag om den till 20:02 så de ploppade fram en timme innan månskenet lägrade sig i akvariet! HAH! Jag vann! Nu ser jag dem en timme i halvljus, å resten av kvällen i månljus... :)

Annons