Mina blåciklider gör vad?

#1 - 4 maj 2007 19:18
Jag har 5st blåciklider men börjar ana att dessa som var små och söta för några månader sedan har blivit lite förstora för att alla ska gå ihop med varandra.
Den största av mina blåciklider brukar jaga bort alla andra forutom en utav dem.

Men nu så den som den stora cikliden inte brukar jaga bort gör något med den andra cikliden.. typ pussar fast de ser mer ut som de biter i varandras läppar.

#2 - 4 maj 2007 20:06
tror att de bråkar och ska se vem som ska stå högst i rangordningen.....kan nog va en rangordningsstrid, eller va man nu ska kalla de :p .....
#3 - 4 maj 2007 22:14
De håller på att bli könsmogna, och så ska de avgöra vem som är störst, bäst och starkast. Att bita tag i varandras läppar är en typ av brottning (det är svårt att brottas när man har fenor istället för armar) för att avgöra vem som är starkast utan att skada varandra allt för mycket.

Om sedan någon inte ger sig, kan det bli allvarligare saker av.

Den dominerande fisken kan sedan också försöka jaga ihjäl den som förlorade. Jag vet dock inte hur blåciklider beter sig när det gäller det...kanske någon mera amerika-ciklidkunnig kan fylla i?
#4 - 5 maj 2007 11:16
Det kan nog antingen vara två av samma kön försöker avgöra vem som är starkast, och bör vara dominant, eller en hane och en hona som testar varandra, för att se om den andre duger som partner och förälder. Eftersom de två höll sams innan, och den mindre av dem var den enda som inte blev jagad, så gissar jag på det sista. Att de andra blir jagade tyder på att de börjar bli könsmogna, och vill skaffa ett revir.

Är det nå´n skillnad i utseende på dem? Lite svårt att se på bilderna.
#5 - 9 maj 2007 12:29
Aah okej, ja det verkar då som att de håller på bli könsmogna.

Den största av dem är ganska så mycket större än alla andra och den är mörkare färgad.
Däremot så är den fredlig med den mindre som går i samma färg som den stora, de brukar hålla till på samma ställe och göra sitt.
Det var den mindre mörkare som "bråkade" med en av de 3 ljusare cikliderna.

För övrigt så brukar de 3 ljusa cikliderna gömma sig och hålla sig borta från den största av dem.
#6 - 10 maj 2007 11:20
Grattis du har fått se det första dominanta paret.

Annons