Mina blåa tigerräkor dör, hjälp mig!!!

#1 - 7 december 2008 13:47
Jag vet inte vad jag gör fel. Jag har 20 liters akvarium med 5 st blåa tigerräkor och 10 st gula räkor. Gula räkorna mår bra, har inte haft några problem med dom. Jag brukar byta 20 % vatten varje vecka. Jag använder Sera Aquatan och Sera Florena. PH var 7.5, när jag tog vatten till akvarieaffär till testning. Nitrit har varit noll. GH 7 och KH 3.5. Blåa tigerräkor verkar first tappa färgen och sen bli rödaktiga och sist dör de. De dör en efter en. Jag fattar inte var ligger felet. Hjälp mig!!! :confused:[:(][:-28]
#2 - 7 december 2008 18:18
Oj, ja det är ju svårt att säga.. Men det är ju svårt att få en bra balans i ett så litet kar och kan det vara så att de gula räkorna konkurrerar ut de blå?? Annars kan ju färgändringen tyda på att de inte mår bra.

Hur länge har burken varit igång?
Har du någon vattencirkulation?
Växter?
Mat?
Sniglar?
Temp?

Jag tycker att mina räkor har varit känsliga för kemikalier så jag har inget i mina räkkar.
I ett etablerat kar på 20 liter så är det risk för höga nitratvärden, inte nitrit. Nitrat ska ju förbrukas indirekt av växterna med det är ju ganska många räkor i karet om det är lite växter..

Om jag var du skulle jag byta 20 % var eller varannan dag under närmaste veckan och sluta med kemikalier. ;)
#3 - 7 december 2008 19:28
Den har varit igång ungefär tre månader.
Har en Aquael turbofilter 350.
Har pistia, en mossboll och weeping moss.
För mat brukar de få frysta mygglarver, artemia och Aqutic Nature Shrimp exel food.
Ja, det finns tyvärr sniglar.
Temperatur är 25 grader.
Nitrater har varit väldigt lite, men tyvärr haft ibland. Har bytt vatten då.
Ja, jag har bestämd redan sluta använda kemikalier och en 43 liters akvarie är på väg. Pistia trivs inte så jättebra där, den visar näringsbrist. Och jag hade vattenhyacinter där innan, men de trivdes inte alls utan började ruttna, så jag var tvungen att kasta bort dom.
#4 - 7 december 2008 20:59
Misuko skrev:
Den har varit igång ungefär tre månader.

Har en Aquael turbofilter 350.

Har pistia, en mossboll och weeping moss.

För mat brukar de få frysta mygglarver, artemia och Aqutic Nature Shrimp exel food.

Ja, det finns tyvärr sniglar.

Temperatur är 25 grader.

Nitrater har varit väldigt lite, men tyvärr haft ibland. Har bytt vatten då.

Ja, jag har bestämd redan sluta använda kemikalier och en 43 liters akvarie är på väg. Pistia trivs inte så jättebra där, den visar näringsbrist. Och jag hade vattenhyacinter där innan, men de trivdes inte alls utan började ruttna, så jag var tvungen att kasta bort dom.

Det är bra med sniglar.. ;) De hjälper till att hålla bra balans..
Jag har haft i Loka i mitt kar till växter ibörjan, men när ett räkkar är ingått så växer allt, helt galet, så växterna kommer nog igång.. (33 cl Loka till 100 L vatten).. Men jag tror inte att du behöver någon extra gödning..

Ja... Det är svårt att säga vad det är men allt låter ju bra.. Byt vatten lite oftare så... Prova att bara flytta de blå till nya karet och låt dem etablera sig innan du flyttar över de gula, bara för att se...

Lycka till.. Om ingen annan har något att tillägga.. JO, du har inte haft i salt eller nyköpta växter, eller hur??!!!
#5 - 7 december 2008 22:44
Nej, inget salt. Men är inte säker, om jag köpte mossbollen innan eller efter de blåa tigerräkorna kom.
#6 - 8 december 2008 08:13
Misuko skrev:
Nej, inget salt. Men är inte säker, om jag köpte mossbollen innan eller efter de blåa tigerräkorna kom.

Du har hört det där om växtgifter och växtgödning, lr hur??!!

Att om man köper nya växter på affären så ska man skölja dem noga, ta bort all vadd, låta dem ligga i blöt och byta vatten flera gånger under natten och helst ha dem ett par veckor i ett kar utan räkor för att få ur alla kemikalier.

Det enda jag kan komma på är att du ser till att vattnet gör vågor på ytan och att du byter vatten oftare fram till du får det nya karet.. Hoppas det går bättre.. ;)
#7 - 8 december 2008 10:11
Ja, jag brukar skölja växterna noga, ta bort allt vadd och låta de ligga blöt. Men mossbollen och weeping moss ja sköljde bara noga, KANSKE DET VAR DET STORA MISSTAG.
#8 - 8 december 2008 11:52
Misuko skrev:
Ja, jag brukar skölja växterna noga, ta bort allt vadd och låta de ligga blöt. Men mossbollen och weeping moss ja sköljde bara noga, KANSKE DET VAR DET STORA MISSTAG.

Ja, eller så är det något som inte är optimalt i vattenvärdena.. Lr så har de svårt att konkurrera om maten med de gula??!!

Hoppas att det blir bättre med det nya karet.. Flytta inte alla på en gång, flytta hälften och kolla att de mår bra, är en tanke.. ;)
#9 - 8 december 2008 12:56
Jag tror inte att det handlar om mat, de blåa är ganska aggressiva. De gula är så snälla och hellre flyr. Jobbigt, när man inte kan lista ut var problemet ligger. Det måste vara nåt i vattnet, men vad..?
Skulle jag flytta de gula eller blåa first? Vad rekommenderar du?
#10 - 8 december 2008 13:42
Misuko skrev:
Jag tror inte att det handlar om mat, de blåa är ganska aggressiva. De gula är så snälla och hellre flyr. Jobbigt, när man inte kan lista ut var problemet ligger. Det måste vara nåt i vattnet, men vad..?

Skulle jag flytta de gula eller blåa first? Vad rekommenderar du?

Jag skulle starta upp det nya karet med gojs från den gamla pumpen och låta det gå med sniglar i 1 vecka och sedan skulle jag stoppa över så många blåa räkor så jag har minst 2 honor och 1 hane kvar i det gamla karet. Om jag hade flera hanar så skulle jag i första hand prova med en kille.. Sedan efter ytterligare en vecka skulle jag flytta över flera blå. Jag skulle låta de gula gå kvar i det gamla karet tills jag har fått blå bebisar att bli halvstora.. Alltså att de blå är etablerade.
Jag skulle göra tätare vattenbyten nu i en månad framöver. 20 % 2 gånger i veckan. Sen skulle jag byta 20% var 5:e dag efter första månaden och se om det räcker. I ett litet kar där det inte finns så många växter som tar hand om balansen så måste täta vattenbyten vara viktigt..

Jag tycker mig ha märkt att riktigt små räklingar inte verkar gilla stora vattenbyten.. Om du har dagsfärskingar eller att de bara är några dagar så byt bara 10 % per dag ist... ;)
#11 - 18 december 2008 21:45
PH 7,5 är kanske i högsta laget för tigerräkor, de ska ju föredra ett lägre PH, kan det vara det som spökar.
#12 - 19 december 2008 10:48
Ja, det är möjligt, jag har tänkt på det. Försöker sänka det senare, när jag kan flytta räkorna till större akvarium.

Annons