hej.
i går vid 1-tiden så gjorde jag så här:http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
men mina artemior har inte kläckts änn?
kanske et var för kallt vatten jag hadde i glassbytan?
tacksam för svar??
Bakom det rådet ligger att näringsvärdet försämras med tiden.
Artemianauplierna rör på sej hela tiden men får ingen mat varvid deras energiförråd minskar.
Men personligen tror jag inte det är någon större skillnad. Jag utfodrar även med gårdagens artemia - den har i alla fall mer näringsvärde än ingen artemia alls.
Dom är ca 0.5-1mm stora ....
Jag körde med glassbox metoden jag med
Överdosera äggen i en blandning på en halv deciliter salt på 1l Vatten Med eller utan jod gjorde ingen skilnad,
Tempraturen förökte jag ha ca 25grader och ständing belysning på men inte så stark .
sen hadde jag en Diod som ja lyste konstant med i i ena hörnet så alla kläckta simma dit .... körde samma vatten osamma olding ca 5dagar fyllde på med ägg varje dag ca 2krydmått.
Artemian sen sög jag ut med en smal akvarieslang ca 3-4mm innerdiameter
detta sög jag ut med hävert metoden ner i ett kaffefilter från en kaserad kaffekanna ... lät filtret filtrera ur artemian från saltvattnet hällde sen tillbaka vattnet försigtigt i odligen igen och såg till att inte suga ur mer än 50%
sen är de bara o skölja under rinnande vatten suga upp dom med pipett .. de som blev över frös jag in i knäckformar i frysen så de alltid fans artemia i mängder hemma
Nja, något mindre är dom.
All nykläckt artemia slinker genom ett 0,4 mm-filter men ingen ett 0,1 mm-filter. Så cirka 0,2-0,3 mm ungefär. Storleken varierar nog något mellan olika arter/skördningsplatser och salthalten vid kläckningen.
Jag tycker att "glasslåde" metoden inte funkar bra alls. Troligen för att det lätt blir för kallt tror jag. De ägg jag brukar få kläck på 24-36h tar mer än 48 i glasslåda.
mvh Mattias