mina äppelsnäckor har alldrig lagt ägg,varför?

#1 - 21 juli 2010 11:54
Haft nogra äppelsnäckor i mer än 5 månader men har alldrig lagt ägg.
Vad ska jag göra så att jag få dom lägga kokong?
har dom i en 50 l kar.
#2 - 21 juli 2010 12:10
hur ofta matar du? hur stora är dom? Hur stor är luftspalten mellan Täckglas/ramp och vattenytan? (måste vara runt 4 cm)
#3 - 21 juli 2010 12:42
jag matar två gånger per vecka
dom är runt 4 centimeter stora
den tomma ytan är 8 centimeter
#4 - 21 juli 2010 12:54
Kan hända att du fått ett gäng sniglar av samma kön...
Vad matar du med? och hur varmt har du?

Lägg upp en bild på snäckorna...
#5 - 22 juli 2010 08:28
jag matar med alg tabletter fryst spenat och fisk bitar
den är runt 26-27 varmt
#6 - 22 juli 2010 09:58
Lägg upp bild på snäckorna... hur ofta byter du vatten? Ph? KH? Nitrit.

Du vet att det behövs hane och hona för dessa snäckor, har du inte det så får dom adoptera.
Du verkar ju ge det dom vill ha.

Enligt mej är äppelsnäckorna ganska känsliga. Dom överlever inte ALLT som en vanlig skräpsnäcka eller kanelbulle gör
Man måste ha renare och fräschare vatten för att det ska.

Sen detta med fiskbitar.... visserligen äter dom ju kött i det vilda - när dom kommer över det, men dom äter det inte varje dag.
Grönsaker av alla det slag funkar perfekt, no need for fiskbitar.
Snabbkokt broccoli, zucchini, blomkol, spenat (som du redan gör) gurka osv...

Det bästa fodret enligt mej är kokt broccoli,
den grönsaken innehåller redigt mycket med bra ämnen som ju snäckorna behöver för att må bra.

Men köp 2 äpplen till så hoppas vi på iaf en av motsatt kön;)
#7 - 22 juli 2010 20:59
vill tacka dig mycket för din hjälp!
jag få göra det du sa och förhopningsvis händer saker
#8 - 22 juli 2010 23:44
Jag tror man måste vara tjej helt enkelt. De flesta (min iaktagelse) här på forumet som får kokonger från snäckorna varannan dag är tjejer medan vi killar mest verkar ha problem! ;)
#9 - 22 juli 2010 23:58
Jag tror man måste vara tjej helt enkelt. De flesta (min iaktagelse) här på forumet som får kokonger från snäckorna varannan dag är tjejer medan vi killar mest verkar ha problem! ;)

HA!! det där var klockrent:p:p

våra kvinnliga emotionella bla bla kemikalier gör att snäckorna känner sej som i himlen:)
Dom är våra ögonstenar, våra hjärtegryn, våra supersnuttar. Och vi känner oss hemma, vi känner att vi och snäckorna är samma...
Eftersom både vi och snäckorna lämnar spår när vi glider!! HAHAHA
#10 - 23 juli 2010 00:03
Hahaha!
Undrar om det här kan klassas som en vetenskaplig bevisning på hur feromoner påverkar andra arter? :p
#11 - 23 juli 2010 00:12
Hahaha!

Undrar om det här kan klassas som en vetenskaplig bevisning på hur feromoner påverkar andra arter? :p

Det kan man undra....:p

Kvinnor lever i symbios med äppelsnäckor (artikel från Wikipedia;))
#12 - 23 juli 2010 14:01
karrokaja skrev:
HA!! det där var klockrent:p:p

våra kvinnliga emotionella bla bla kemikalier gör att snäckorna känner sej som i himlen:)

Dom är våra ögonstenar, våra hjärtegryn, våra supersnuttar. Och vi känner oss hemma, vi känner att vi och snäckorna är samma...

Eftersom både vi och snäckorna lämnar spår när vi glider!! HAHAHA

Det där med kvinnoliga emotionella bla bla kemikalier har tydligen en negativ effekt i trafiken då! :D
#13 - 24 juli 2010 12:37
äppelsnäckor kör inte bil
#14 - 25 juli 2010 19:55
Hehe okej
#15 - 27 juli 2010 11:48
Jag har fått för mig att de är periodare. Sedan nästan ett år tillbaka har inte mina ca 20 stora äppelsnäckor lagt nåt. Innan dess behövde jag plocka bort kokonger mest vareviga dag. De går i ett stort sällskapsakvarium med diverse sydamerikaner (och några afrikanska dvärgklogrodor!). Regnbågstetror (Nematobrycon lacortei, en släkting till kejsartetran) och Nanostomusar leker, växterna frodas och allt verkar frid och fröjd. Jag har också noterat att det inte är lika livliga som för 1-2 år sedan, och att det aldrig helt vecklar ut antennerna. Det senare trodde jag berodde på att firrarna tuggade på dem men nu kanske jag ska misstänka nåt annat? Möjligen matar jag för lite. Möjligen byter jag för lite vatten (lat). Jag har inte blivit särskilt mycket manligare i alla fall.
#16 - 27 juli 2010 12:09
TelgeFoto skrev:
Jag har fått för mig att de är periodare. Sedan nästan ett år tillbaka har inte mina ca 20 stora äppelsnäckor lagt nåt. Innan dess behövde jag plocka bort kokonger mest vareviga dag. De går i ett stort sällskapsakvarium med diverse sydamerikaner (och några afrikanska dvärgklogrodor!). Regnbågstetror (Nematobrycon lacortei, en släkting till kejsartetran) och Nanostomusar leker, växterna frodas och allt verkar frid och fröjd. Jag har också noterat att det inte är lika livliga som för 1-2 år sedan, och att det aldrig helt vecklar ut antennerna. Det senare trodde jag berodde på att firrarna tuggade på dem men nu kanske jag ska misstänka nåt annat? Möjligen matar jag för lite. Möjligen byter jag för lite vatten (lat). Jag har inte blivit särskilt mycket manligare i alla fall.

Möjligen har snäckorna blivit med åren och därmed mindre aktiva

Annons