Haft nogra äppelsnäckor i mer än 5 månader men har alldrig lagt ägg.
Vad ska jag göra så att jag få dom lägga kokong?
har dom i en 50 l kar.
VisualDarkness skrev:Jag tror man måste vara tjej helt enkelt. De flesta (min iaktagelse) här på forumet som får kokonger från snäckorna varannan dag är tjejer medan vi killar mest verkar ha problem! ;)
VisualDarkness skrev:Hahaha!
Undrar om det här kan klassas som en vetenskaplig bevisning på hur feromoner påverkar andra arter? :p
karrokaja skrev:HA!! det där var klockrent:p:p
våra kvinnliga emotionella bla bla kemikalier gör att snäckorna känner sej som i himlen:)
Dom är våra ögonstenar, våra hjärtegryn, våra supersnuttar. Och vi känner oss hemma, vi känner att vi och snäckorna är samma...
Eftersom både vi och snäckorna lämnar spår när vi glider!! HAHAHA
TelgeFoto skrev:Jag har fått för mig att de är periodare. Sedan nästan ett år tillbaka har inte mina ca 20 stora äppelsnäckor lagt nåt. Innan dess behövde jag plocka bort kokonger mest vareviga dag. De går i ett stort sällskapsakvarium med diverse sydamerikaner (och några afrikanska dvärgklogrodor!). Regnbågstetror (Nematobrycon lacortei, en släkting till kejsartetran) och Nanostomusar leker, växterna frodas och allt verkar frid och fröjd. Jag har också noterat att det inte är lika livliga som för 1-2 år sedan, och att det aldrig helt vecklar ut antennerna. Det senare trodde jag berodde på att firrarna tuggade på dem men nu kanske jag ska misstänka nåt annat? Möjligen matar jag för lite. Möjligen byter jag för lite vatten (lat). Jag har inte blivit särskilt mycket manligare i alla fall.