mina ancistrusar har tappat stingen!

#1 - 7 oktober 2005 20:14
de har fått 2 fina kullar (ca 20st varje gång). förra kullen resulterade i endast ett fåtal (om ens någon) överlevare. Idag såg jag att de hade lekt igen, såg ungefär 3 romkorn som hanen fläktade. Sen såg jag en bunt på sanden, dvs en bra bit bort från hanen. Dessa såg konstiga ut (gula.. de brukar ju vara orange?) så de sög jag faktiskt upp.

Hmmm kan det vara hanen som helt enkelt tröttnat på att ta hand om alla yngel? eller är det honan som inte klarar av att producera duglig rom? De 2 tidigare kullarna var åtminstone honans första, vet inte om hanen lekt med någon annan hona tidigare.

Lenis
HazelCR
#2 - 8 oktober 2005 03:51
Vi har ju malpar som hunnit ungefär lika långt i sitt parförhållande. Min hona har lekt tre gånger. Hanen har jag sämre koll på.
Första kullen ca 70 st. Den andra något färre kanske. Den sista betydligt färre, dessutom kom de ut för tidigt med gulesäcken kvar. ( Eget klant med vattenpåfyllnig?)
Jag har låtit mitt par gå tillsammans i ett 100 liters hela tiden. Kanske blir det så att de leker för tätt. Nancy m. fl. tror jag flyttar isär sina par.
Jag har istället valt att flytta de större ynglen. Jag borde kankse följa Nancys råd, men det .......är ju inte alltid, man tar till sig alla råd på direkten. Ibland måste man bara få göra sina egna små misstag eller?
Hur har du gjort? Har du flyttat på något vis?
#3 - 8 oktober 2005 16:34
Helt rätt är det att jag delar paren. Det händer att jag glömmer att flytta undan honan, då leker de igen med mycket mindre kullar som resultat. Väldigt tydligt blev det när jag i samband med flyttstöket lät mitt gamla par gå i samma kar som Scalarerna. Jag lät dem leka som de ville, eftersom det ändå inte blev några överlevande yngel. När jag flyttade dem till ett lekkar igen, så blev det en kull på bara 40 st... trodde då att min hona kanske började bli gammal... När jag haft dem åtskilda en par månader och flyttat ihop dem igen, så lyckades gamla Bettan vräka ur sig 200 romkorn... så dom behöver nog ganska säkert en stund på sig för att orka producera rejäla kullar.

Dessutom sägs det att hannarna kan svälta ihjäl till slut om de får för tätt mellan kullarna.
HazelCR
#4 - 8 oktober 2005 18:07
[QUOTE=Tant Nancy]Helt rätt är det att jag delar paren. Det händer att jag glömmer att flytta undan honan, då leker de igen med mycket mindre kullar som resultat. Väldigt tydligt blev det när jag i samband med flyttstöket lät mitt gamla par gå i samma kar som Scalarerna. Jag lät dem leka som de ville, eftersom det ändå inte blev några överlevande yngel. När jag flyttade dem till ett lekkar igen, så blev det en kull på bara 40 st... trodde då att min hona kanske började bli gammal... När jag haft dem åtskilda en par månader och flyttat ihop dem igen, så lyckades gamla Bettan vräka ur sig 200 romkorn... så dom behöver nog ganska säkert en stund på sig för att orka producera rejäla kullar.

Dessutom sägs det att hannarna kan svälta ihjäl till slut om de får för tätt mellan kullarna.[/QUOTE]

JAAAAA, det är precis som jag tror att honan inte riktigt orkar. :)
Hursomhelst har jag misstänkt det , trots att mattillgången varit mycket god.
Det är alltså honan, som är bäst att flytta undan?
#5 - 8 oktober 2005 19:25
Kan man ha 2 par malar i ett akvarium och få några yngel av dem? Och i såna fall hur gör man, jag har ett fullvuxen par men de leker aldrig? Vad kan det bero på? Jag har 250 l kar, massor med gömställe och krukor, varför vägrar de? Vad gör jag för fel? Tackar för alla svar och förslag.
HazelCR
#6 - 9 oktober 2005 03:09
[QUOTE=mylja]Kan man ha 2 par malar i ett akvarium och få några yngel av dem? Och i såna fall hur gör man, jag har ett fullvuxen par men de leker aldrig? Vad kan det bero på? Jag har 250 l kar, massor med gömställe och krukor, varför vägrar de? Vad gör jag för fel? Tackar för alla svar och förslag.[/QUOTE]

Jag fick inte lek på mina Ancistrusar, när de gick i ett sällskapsakvarium, inte heller i malawiakvarium. Jag fick till slut fram ett lekpar, då jag delade ett 100 liters och placerade ett par i varje fack. När väl första paret lekt, så fick de hela akvariet för sig själva.
Jag funderade mycket på att de kanske inte passar ihop alla gånger. Det sägs ju att det inte är självklart vilka varianter av ancistrusar som säljs. Fiskarna är kanske petigare med partner, än vad vi anar.
Jag har köpt ca 5 hanar och tre honor innan jag fick fram mitt par.

Eget akvarium och lek i kokosnöt, då fungerade det för mitt par.
#7 - 9 oktober 2005 06:50
Allt så menar du att det blir bättre om det är bara ett par i akvarium? Jag har en akvarium till men den är 30L. Blir det inte för trång för de, kan jag flytta in de ditt?
HazelCR
#8 - 9 oktober 2005 07:19
[QUOTE=mylja]Allt så menar du att det blir bättre om det är bara ett par i akvarium? Jag har en akvarium till men den är 30L. Blir det inte för trång för de, kan jag flytta in de ditt?[/QUOTE]

Det var när de var själva i ett akvarium som mina lekte.
Jag tror att 30 liter är väl smått. Om du skulle kunna få lek av dem där, så blir det iaf mycket knepigt att ta hand om de små malynglen där. De små rackarna skitar ned väldigt mycket.
#9 - 9 oktober 2005 07:42
Ok, jag kan flytte den andra paret som är inte fulvuxna än och lämna den fulvuxna paret vara i den 250L, men kan de leka när det finns Scalare och tetror runt omkring? Hur kan jag göra på bästa sättet, finns det några goda råd?
#10 - 9 oktober 2005 18:36
hmm okej.. problemet är bara att jag inte har möjlighet att flytta isär firrarna pga att de är isolerade (ev sjuka..)
nåja de ska iaf få flytta till nytt akvarium nu snart, då ska jag passa på och se hur hanens mage ser ut - är den inbuktade.. ja då blir jag orolig :(

kanske ska förtydliga "ev sjuka", ev har de camallanus, har inte sett masken i det akvariet men den kan vara där. det kan tyckas vara en uppenbar anledning till att det inte blir några yngel.. kom jag på nu :)
#11 - 9 oktober 2005 20:07
[QUOTE=mylja]Ok, jag kan flytte den andra paret som är inte fulvuxna än och lämna den fulvuxna paret vara i den 250L, men kan de leka när det finns Scalare och tetror runt omkring? Hur kan jag göra på bästa sättet, finns det några goda råd?[/QUOTE]

Den där missen har jag också gjort! Jag trodde i flera år att mina Ancistrusar inte lekte... men en dag såg jag hur det kryllade i en kruka, och utanför stod Scalarerna och plockade ynglen lika snabbt som de kom ut... Jag tror nog att de leker, det är ju inte helt lätt att upptäcka nämligen, det är bara det att inga yngel överlever dina Scalarer...

Det är alltså bara att ge dem ett eget kar, 50-60 liter är nog ett minimum, så kommer du att få Ancistrusbebbar... Ett annat alternativ är att ge Scalarerna ett annat hem, men det vill du väl knappast!
#12 - 9 oktober 2005 20:10
[QUOTE=lenis3]
kanske ska förtydliga "ev sjuka", ev har de camallanus, har inte sett masken i det akvariet men den kan vara där. det kan tyckas vara en uppenbar anledning till att det inte blir några yngel.. kom jag på nu :)[/QUOTE]

Om honan är sjuk så lägger hon säkert orken på att hålla sig vid liv i stället för att producera rom. Det samma gäller säkert hannen, att han inte kan lägga energi på att vakta rom om han måste äta mycket för att hålla sig vid liv...

Sedan är det så att fiskar undviker att leka eller äter sin rom och avkomma om dom anser att miljön inte ger ynglen en chans att överleva, det är nog ofta en orsak till att det inte blir yngel...
#13 - 9 oktober 2005 20:38
hmm men jag hittade rom på bottnen, och 3 romkorn där hanen låg (som han fläktade) men den andra rommen kanske hade lossnat och flutit iväg, vet inte. Den rommen var gul och inte orange.

det är det som är konstigt, om de mår dåligt borde de inte leka! då borde inte honan producera rom.. fast hon gör ju det. hon kanske mår halvdålig och producerar halvbra rom ...?!

Lenis
HazelCR
#14 - 10 oktober 2005 02:42
[QUOTE=lenis3]hmm men jag hittade rom på bottnen, och 3 romkorn där hanen låg (som han fläktade) men den andra rommen kanske hade lossnat och flutit iväg, vet inte. Den rommen var gul och inte orange.

det är det som är konstigt, om de mår dåligt borde de inte leka! då borde inte honan producera rom.. fast hon gör ju det. hon kanske mår halvdålig och producerar halvbra rom ...?!

Lenis[/QUOTE]

Har du de andra malynglen tillsammans med lekparet?
#15 - 10 oktober 2005 14:07
jaa alla går tillsammans i ett 100l med bra filtrering och en 8årig eldstjärt (men ancistrushanen är den som bestämmer i akvariet..)

kan de tidigare ynglena störa föräldrarna?
#16 - 10 oktober 2005 14:16
köpa gibbiceps snart...

Hej!

Jag ska snart köpa gibbiceps. Är det något viktigt som jag bör veta? kan man hålla de med malawiciklider?
HazelCR
#17 - 14 oktober 2005 09:35
[QUOTE=lenis3]jaa alla går tillsammans i ett 100l med bra filtrering och en 8årig eldstjärt (men ancistrushanen är den som bestämmer i akvariet..)

kan de tidigare ynglena störa föräldrarna?[/QUOTE]

Jag vet inte om de större ynglen kan störa, men jag tror inte att honan gör det. Hon brukar sticka iväg och vila någon annanstans och äta sig tjock igen nattetid. Jag tror att min tredje kull blev störd av antingen klantig vattenpåfyllning av mig eller 3-4 cm malyngel från första kullen. Eftersom jag inte såg att yngel fladdrade ut från kokosnöten vid påfyllningen, så .....kan det ju vara så att äldre malyngel kan störa.

Iaf har jag plockat bort en del malyngel från föräldrarna, men långt ifrån alla.
Någon fjärde lek har inte kommit till än.

Ett problem tycker jag, är att jag är tvungen att slamsuga i princip varje dag, trots ett rejält ytterfilter. Blästersanden gör att allt syns så bra. Är det någon som provat med en mer grovkornig sand, så att inte smutsen syns. Blir det bara bra för ögat, men slutar i en nitritkatastrof?
#18 - 14 oktober 2005 12:17
[QUOTE=HazelCR]Ett problem tycker jag, är att jag är tvungen att slamsuga i princip varje dag, trots ett rejält ytterfilter. Blästersanden gör att allt syns så bra. Är det någon som provat med en mer grovkornig sand, så att inte smutsen syns. Blir det bara bra för ögat, men slutar i en nitritkatastrof?[/QUOTE]

om du kör typ 2-4mm så får du ju en botten som tar hand om skiten och omvandlar det till nitrat växterna tar upp.
är botten för tät så vill jag få det till att skiten inte bearbetas.
#19 - 16 oktober 2005 10:29
hej
jag har biltemas blästersand modell större och suger upp sanden i främre delen av akvariet (där maten hamnar). Suger upp sanden en gång i veckan, i samband med vattenbyte. Det luktar inte gott kan jag säga! Jag sköljer sanden några gånger då och lägger sen tillbaka den.
Enkelt att suga upp med slangen är det också.

jag har ett fluval3+ och ett eheimpumphuvud (1200l/h tror jag) med filtermatta, har inga problem med nitrit.
HazelCR
#20 - 29 oktober 2005 03:48
lenis3 Har det blivit någon fjärde lek? Det har det inte blivit för mitt par. Mitt par har tagit en paus. Det är ganska bra egentligen, för det är svårt att ge bra med plats till så många yngel. Jag har succesivt flyttat bort yngel. Det blir stor skillnad i tillväxt om yngel får bo lite större. Mitt Ancistruslekpar går ensamma igen, förutom 10 stycken nyspottade Goldenyngel.
#21 - 29 oktober 2005 10:46
hej igen!
hm jag har inte varit hemma hos mina föräldrar på en vecka, så jag vet faktiskt inte om de lekt igen. Jag såg ett yngel från sista kullen.. ett enda!
Jag ska förhoppningsvis flytta malarna hem till mig nu i veckan, har köpt en ställning med 2 x 100l :) Blir bättre så, då kan jag ha järnkoll på dom.

Det nya akvariet är visserligen lika stort, 100l, men avlångt, så bottenytan blir större. Ska försöka inreda så bra som möjligt.
Jag oroar mig lite för att hanen ska dö av svält.. Hur ser din hane ut?

Jag har som sagt ingen möjlighet att separera på yngelna och de vuxna, eftersom de är i karantän (misstanken om sjukdom kom först efter första kullen...).

hur gör du rent sanden? i ena akvariet har jag nästan inget bottenmaterial pga att jag tog bort det när jag började medicinera. Där har jag alltså inte problem med ruttnande mat i sanden.

Det borde ju räcka med att man suger upp den mest utsatta sanden, en gång i veckan. . Vad har du för filter?
Lenis
HazelCR
#22 - 29 oktober 2005 12:04
Hanen ser OK ut. Jag har inte sett att han käkat, men mycket mat finns för det mesta i akvariet.
Sanden slamsuger jag bara med en vanlig slang. Smutsen lägger sig ovanpå blästersanden. Jag har inte gjort rent sanden på något annat vis. Visserligen yr sanden omkring lite då jag gör delvattenbyte.
Jag kör med ett äldre ytterfilter Fluval 203. Jag tror att kapaciteten är ca 400-500 liter/timme. Akvariet är ett 100 liters, så det är överkapacitet på filtret, tycker jag. Men det är mycket smuts i karet i.a.f.
HazelCR
#23 - 11 november 2005 06:14
4:e kullen har precis kläckts för ett par dagar sedan. De är fortfarande inne i kokosnötsskalet. Denna gång ser det inte ut att vara några Gold alls. De 3 tidigare lekarna har gett ca 25% Gold, trots att båda föräldrarna är bruna.
Märkligt hur det kan variera, men det sägs ju att Gud skapade harmoni och skönhet, sedan kom djävulen och stökade till allting med all detaljerna. :D
HazelCR
#24 - 12 november 2005 07:52
Det var för mörkt i grottan för att se, men nu när de börjar visa sig, så......finns det även Gold denna gång också.
#25 - 14 november 2005 19:57
Nån Som har en bild på hur en kokosnöt (Lekgrotta) skall se ut ?
#26 - 14 november 2005 20:13
[QUOTE=defender]Nån Som har en bild på hur en kokosnöt (Lekgrotta) skall se ut ?[/QUOTE]

en kokosnöt med punkfrisyr
[color=#22229c]http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1209[/color]
#27 - 14 november 2005 20:30
hmm jag ser ingen bild av den länken men jag kanske gör nått fel..
Ny här på Forumet :)
#28 - 14 november 2005 20:31
firefox strulade så de blev LITE fel.

här är den korrekta länken
http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1209
#29 - 14 november 2005 20:33
[QUOTE=defender]hmm jag ser ingen bild av den länken men jag kanske gör nått fel..
Ny här på Forumet :)[/QUOTE]
kanske att raven har länkat fel
mvh janne
#30 - 14 november 2005 20:57
Tack så mycket, mycket bra info som jag behövde...
HazelCR
#31 - 15 november 2005 04:09
[QUOTE=defender]Nån Som har en bild på hur en kokosnöt (Lekgrotta) skall se ut ?[/QUOTE]

Testa att ta en titt på min lekgrotta för ancistrusparet. Jag har lagt bilden i photo....., Ravens tips.

http://photobucket.com/albums/c148/HazelCR/Akvarieinredning/?action=view&current=yngelkar310007.jpg

Om den nu ska se ut så där, om det är optimalt har jag ingen anning om, men det är den kokosnöten som de väljer före andra nötter och gömställen.
Jag tror att hanen gillar att hänga med huvudet högt och kunna spana ut genom den smalare delen upptill, precis som han gör på bilden.
De rosa romklassarna sitter oftast längre ned och då hanen fläktar syns han oftast inte till.
Alltså nos ute ingen lek, ingen nos ute, spana efter rom.
HazelCR
#32 - 19 november 2005 05:21
[QUOTE=HazelCR]Vi har ju malpar som hunnit ungefär lika långt i sitt parförhållande. Min hona har lekt tre gånger. Hanen har jag sämre koll på.
Första kullen ca 70 st. Den andra något färre kanske. Den sista betydligt färre, dessutom kom de ut för tidigt med gulesäcken kvar. [/QUOTE]

Alltså, det är svårt att räkna de små rackarna. Jag har sålt bort malar i olika omgångar och nu när jag summerar, så är det faktiskt så att de tre kullarna har gett ca 200 yngel som nått säljstorlek. Mycket få dödsfall har det varit, iaf som jag sett. Det kan alltså vara så att det har varit drygt 70 yngel i varje kull ändå.
#33 - 19 november 2005 11:24
Hej!
mina firrar har inte lekt igen, inte vad jag har sett iaf. Förhoppningsvis ska jag flytta dem hem till mig imorrn.

de kullar de har fått har varit kanske 20-25 st.. uppskattningsvis.

Hur stora är dina då du säljer dom? har hanar fått sitt skägg då du säljer dom?

ohh jag har köpt ett 450l (har nu 2 :D) så i det tänkte jag ha några ancistrusar! Ska se till att skaffa en hona till min hane som saknar en hona.. jag älskar malar numera.. det är roligare att få yngel av ancistrus än av black molly.. :)

Lenis
HazelCR
#34 - 19 november 2005 13:01
[QUOTE=lenis3]

Hur stora är dina då du säljer dom? har hanar fått sitt skägg då du säljer dom?

Lenis[/QUOTE]

Jag har sålt till akvariebutiker när de varit ca 4 cm. En del har sålts betydligt mindre än så till privat personer, som oftast kommit och köpt malawis. Jag har även skänkt bort en del och även bytt bort en del. Det verkar som om de flesta akvarister har plats för iaf några ancistrusar.

Nej, de har inte hunnit få skägget, när jag sålt dem.

Annons