Mina Ancistrus dör!!!

#1 - 2 oktober 2007 20:54
Hjälp!!
Jag har ett 540 liters kar med 27 Malawis i. Inredningen består av mycket skiffer och engelsk sjösten på botten.
Jag skaffade direkt vid uppstart (juli) några Ancistrus. Men det tog inte lång tid förrän jag inte kunde upptäcka någon. Antog då att de var nattaktiva och att jag inte såg dem.
Men med fler Malawis så kom algerna.
Därför köpte jag för ca 3 veckor sedan nya Ancistrus. 2 vuxna och 3 små.
Snacka om skillnad!! :D
Algerna försvann på mindre än 1 vecka.
Men så dog först den största. [:(!]
Nu ser jag inte längre några ancistrus och algerna börjar åter breda ut sig över växter, stenar och rutor.
Varför dör mina Ancistrus??? :confused:
Jag kollar vattnet med både stickor och dropptester. Det är perfekt!
Byter ca 25 % varje vecka och tillsätter då Nitrovec enligt anvisning på paketet.
Finns det någon lika effektiv algätare som är "mer tålig"?
Hur finner jag vad som är problemet?
Tacksam för svar.
#2 - 2 oktober 2007 20:59
Broderbrem skrev:
Hjälp!!

Jag har ett 540 liters kar med 27 Malawis i. Inredningen består av mycket skiffer och engelsk sjösten på botten.

Jag skaffade direkt vid uppstart (juli) några Ancistrus. Men det tog inte lång tid förrän jag inte kunde upptäcka någon. Antog då att de var nattaktiva och att jag inte såg dem.

Men med fler Malawis så kom algerna.

Därför köpte jag för ca 3 veckor sedan nya Ancistrus. 2 vuxna och 3 små.

Snacka om skillnad!! :D

Algerna försvann på mindre än 1 vecka.

Men så dog först den största. [:(!]

Nu ser jag inte längre några ancistrus och algerna börjar åter breda ut sig över växter, stenar och rutor.

Varför dör mina Ancistrus??? :confused:

Jag kollar vattnet med både stickor och dropptester. Det är perfekt!

Byter ca 25 % varje vecka och tillsätter då Nitrovec enligt anvisning på paketet.

Finns det någon lika effektiv algätare som är "mer tålig"?

Hur finner jag vad som är problemet?

Tacksam för svar.

ancistrus är hur tålig som helst!
#3 - 2 oktober 2007 21:02
Har också hört det.
Men ändå så dör de??
Kan det vara att det inte får nog med mat?
Jag försöker lägga i maltabletter, men mina Golden verkar älska maltabletter...
#4 - 2 oktober 2007 21:03
Broderbrem skrev:
Har också hört det.

Men ändå så dör de??

Kan det vara att det inte får nog med mat?

Jag försöker lägga i maltabletter, men mina Golden verkar älska maltabletter...

Pröva med annan mat.
typ pellets eller lite gurka är smaskens:p
#5 - 2 oktober 2007 21:06
Broder!
Vattnet är perfekt säger du... Ja, för malawicikliderna.
Ancistrus klarar, efter lite tillvänjning, hårt vatten med högt ph - och i de flesta fall går det bra att ha dessa SA-malar i afrikanskt vatten... men jag tror att de kanske inte riktigt har klarat övergången så smidigt.
Sad but (maybe) true...

I vilken typ av vatten levde de i innan du hade i dom i M-karet? I affären alltså? Gick dom i utpräglat SA-vatten i shopen kanske du har svaret där...

Ingen redig hjälp från mig här, denna gången, bara en reflektion om vad som kanske var galet...hoppas att det fixar till sig till nästa gång!!!:)
#6 - 2 oktober 2007 21:08
MaxB skrev:
Broder!

Vattnet är perfekt säger du... Ja, för malawicikliderna.

Ancistrus klarar, efter lite tillvänjning, hårt vatten med högt ph - och i de flesta fall går det bra att ha dessa SA-malar i afrikanskt vatten... men jag tror att de kanske inte riktigt har klarat övergången så smidigt.

Sad but (maybe) true...

I vilken typ av vatten levde de i innan du hade i dom i M-karet? I affären alltså? Gick dom i utpräglat SA-vatten i shopen kanske du har svaret där...

Ingen redig hjälp från mig här, denna gången, bara en reflektion om vad som kanske var galet...hoppas att det fixar till sig till nästa gång!!!:)

Första omgången gick de i SA-vatten. Men de senaste kommer från Malawikar. Därför blir jag än mer konfunderad.
Skall prova med lite gurka och se om det kan fungera.
Något annat förslag / trick? :confused:
#7 - 2 oktober 2007 21:10
Märker att MaxB har fler inlägg än mig, måste knappa in;)
Hur såg ancistrusen som dog ut när du hittade den död?
#8 - 2 oktober 2007 21:24
Jaaa, Ancistrus är inte alls sådär pansarokänslig och tål vad som helst... faktiskt.
Jag har själv köpt Ancistrus av seriösa handlare och forslat dom varligt hem till karet - och lagt dom i princip samma typ av vatten som dom är uppfödda i - och det har vid något tillfälle blivit så att halva styrkan har strykit med ganska omgående - de andra har klarat sig utmärkt.
Ancistrusen är, som de flesta andra fiskar, beroende av vattenkvalitet, god vattengenomströmning (det har du säkert i ditt M-kar) en mångfald gömställen - och sist men inte minst - en allmän trivsel som får den att känna sig trygg och lugn i karet. Kan det vara så att dina M-ciklider har varit på dina malar, stressat dom, jagat dom ur sina hålor och gömställen och kanske till och med bitit dom?
Det är många parametrar som skall till när det gäller Ancistrus - och vi som håller dom i sin "naturliga" miljö stöter också ibland på problem och undrar vad som händer...

Berätta mer om hur du har det i karet och hur dina Ancitrus betett sig innan dom dog så skall vi se om vi kan hitta orsaken till det trista.:)
#9 - 2 oktober 2007 21:25
3 guppy skrev:
Märker att MaxB har fler inlägg än mig, måste knappa in;)

Hur såg ancistrusen som dog ut när du hittade den död?

Snabbt på nu med en tio-tolv inlägg så är du förbi!:D
#10 - 3 oktober 2007 05:01
MaxB skrev:
Jaaa, Ancistrus är inte alls sådär pansarokänslig och tål vad som helst... faktiskt.

Jag har själv köpt Ancistrus av seriösa handlare och forslat dom varligt hem till karet - och lagt dom i princip samma typ av vatten som dom är uppfödda i - och det har vid något tillfälle blivit så att halva styrkan har strykit med ganska omgående - de andra har klarat sig utmärkt.

Ancistrusen är, som de flesta andra fiskar, beroende av vattenkvalitet, god vattengenomströmning (det har du säkert i ditt M-kar) en mångfald gömställen - och sist men inte minst - en allmän trivsel som får den att känna sig trygg och lugn i karet. Kan det vara så att dina M-ciklider har varit på dina malar, stressat dom, jagat dom ur sina hålor och gömställen och kanske till och med bitit dom?

Det är många parametrar som skall till när det gäller Ancistrus - och vi som håller dom i sin "naturliga" miljö stöter också ibland på problem och undrar vad som händer...

Berätta mer om hur du har det i karet och hur dina Ancitrus betett sig innan dom dog så skall vi se om vi kan hitta orsaken till det trista.:)

Bifogar två bilder som tyvärr är lite gamla. Jag har haft ett haveri av det första akvariet redan efter några veckor och fick då ett nytt. Det som skiljer är att jag inte har vit sand utan engelsk sjösten i stället.
Det är ett ovanligt akvarie med båda långsidorna öppna och jag vet inte om det stressat ancistrusen. Det finns mycket gömställen. Men å andra sidan så är det 27 Malawisar + ett antal yngel som gömmer sig här och där. Kanske har de inte fått vara i fred. Malawicikliderna trivs! Inga bråk, de är väldigt sociala och föder nya kullar hela tiden (även om de flesta yngel blir fiskmat) :D
Den stora Ancistrusen som jag hittade död var inte angripen av de andra. Den var stel som en pinne och inga yttre fel kunde hittas.
Några andra döda har jag inte funnit. Men det var några som tidigare varit aktiva som nu är borta + att algerna kommit snabbt tillbaka. Så jag utgår från att de ligger i någon stenhög... :confused:
#11 - 3 oktober 2007 05:03
3 guppy.
Du får hemsk gärna börja dagen med att rycka ifrån MaxB genom att komma med några smarta inlägg...
#12 - 3 oktober 2007 13:18
Såg att du skriver att du inte ser till dina Ancistrus nu...kanske en dum fråga men har du du faktiskt sett att de är döda? Våra Ancistrus kan hålla sig utom synhåll långa perioder för att sen bara vara där igen. Orsaken till att jag frågar är att det ju kan vara så att du fick 1 st sjuk/känslig fisk medans de andra mår bra men är rejält skygga.... bara en tanke.
#13 - 3 oktober 2007 13:41
jag tror att dina andra fiskarna förser sig med den maten du stoppar i.En kompis till mig råkade ut för samma sak .Jag har haft mina i många år utan problem.Prova att ge dom mat när du har släkt så ser dom andra inte så lätt.
#14 - 3 oktober 2007 18:01
Hur gick det med gurka?
#15 - 3 oktober 2007 18:48
Min erfarenhet om ancistrusar är att de inte är hur tåliga som helst vilket jag trodde när jag började för ett år sedan med akvarium.

Det jag har upplevt och fått förklarat för mig är att det är ofta stor åtgång på just ancistrus i affären och de hinner inte anpassa sig efter först en flytt till affären och sedan en flytt hem till kunden detta gäller framförallt små ancistrus 3-5cm.

Min egen erfarenhet är att även om man har bra vattenvärden och de har mat och allt verkar bra så dör det tyvärr några stycken köpte 5 och 3st dog inom 3 veckor, vid ett annat tillfälle köpte jag 2 och 1 dog. :mad:

Däremot har jag köpte lite större ancistrus runt 7-8 cm eller ännu större så har alla klarat sig bra och verkar trivas, dock så kostar de lite mer;)

Hoppas du får lite bättre tur med dina malar i fortsättningen för de är förjäkla fina när de blir stora:)
#16 - 3 oktober 2007 19:33
Jag har en ancistrus (tror jag iaf...) i mitt 222-literskar Se den väldigt sällan, sist var väl för nån dag sedan, och då såg den inte alltför pigg ut. De andra fiskarna hade nämligen varit på och käkat både på stjärt- och ryggfena, vilket naturligtvis är stressande. Det kan inte ha varit så, att det blivit ihjälbitna och uppätna helt enkelt?

Annons