Jaaa, Ancistrus är inte alls sådär pansarokänslig och tål vad som helst... faktiskt.
Jag har själv köpt Ancistrus av seriösa handlare och forslat dom varligt hem till karet - och lagt dom i princip samma typ av vatten som dom är uppfödda i - och det har vid något tillfälle blivit så att halva styrkan har strykit med ganska omgående - de andra har klarat sig utmärkt.
Ancistrusen är, som de flesta andra fiskar, beroende av vattenkvalitet, god vattengenomströmning (det har du säkert i ditt M-kar) en mångfald gömställen - och sist men inte minst - en allmän trivsel som får den att känna sig trygg och lugn i karet. Kan det vara så att dina M-ciklider har varit på dina malar, stressat dom, jagat dom ur sina hålor och gömställen och kanske till och med bitit dom?
Det är många parametrar som skall till när det gäller Ancistrus - och vi som håller dom i sin "naturliga" miljö stöter också ibland på problem och undrar vad som händer...
Berätta mer om hur du har det i karet och hur dina Ancitrus betett sig innan dom dog så skall vi se om vi kan hitta orsaken till det trista.:)
Bifogar två bilder som tyvärr är lite gamla. Jag har haft ett haveri av det första akvariet redan efter några veckor och fick då ett nytt. Det som skiljer är att jag inte har vit sand utan engelsk sjösten i stället.
Det är ett ovanligt akvarie med båda långsidorna öppna och jag vet inte om det stressat ancistrusen. Det finns mycket gömställen. Men å andra sidan så är det 27 Malawisar + ett antal yngel som gömmer sig här och där. Kanske har de inte fått vara i fred. Malawicikliderna trivs! Inga bråk, de är väldigt sociala och föder nya kullar hela tiden (även om de flesta yngel blir fiskmat) :D
Den stora Ancistrusen som jag hittade död var inte angripen av de andra. Den var stel som en pinne och inga yttre fel kunde hittas.
Några andra döda har jag inte funnit. Men det var några som tidigare varit aktiva som nu är borta + att algerna kommit snabbt tillbaka. Så jag utgår från att de ligger i någon stenhög... :confused: