Mina Amano, Caridina Japonica, dör..hjälp!!!

#1 - 14 juni 2004 23:06
Inköpte 2 st Caridina Japonica, Amanoräkor, för två dagar sedan. Tänkte testa dessa i min dotters guppyakvarie på 20 liter. Allt gick bra, dom hittade till den lilla rotbiten med alger på efter en gemensam promenad i akvariet. Där började dom genast rycka alger och tugga i sig. Efter ca. 6 timmar fick den ena nog, satte sig på ett blad och va i stort sett stilla. Tyckte detta var egendomligt då jag läst mig till att dessa små krabater ska vara outtröttliga vad gäller ätandet. Men han kanske vart mätt? Nej, nåt fuffens va det...

Dagen efter hade den flyttat sig till ett annat blad men det var ingen som helst aktivitet på dom små klorna som dom använder för att föra föda till sin mun. Däremot hade den börjat klia/rengöra sig på undersidan av stjärten. Jag upptäckte också att "bajstarmen" var tom/genomskinlig. Aj, aj, detta bådar inte gott tänkte jag.
Räka nr.2 hade vid detta laget kliniskt gjort ren den dryga decimeterlånga rotbiten och letade frenetiskt ny yta för algbekämpning. Dennes "bajstarm" va full....

Dag 2 såg jag bara en räka, fortfarande rotandes bland gruset efter mat. Efter en liten stund hittade jag räka 1 och den var död.
Okej, den kunde ju varit sjuk vid köpet, kanske fått stressinfarkt vid hemtransport eller något...men ve o fasa o sorg när jag vid hemkomst efter jobbet idag kunde iaktta samma beteende på räka 2.
"Bajstarmen" nästan helt tom, sittandes still på ett blad som om den inväntade det oundvikliga.
<font color="blue"><font face="Verdana">Sorgeband väntas att bäras imorgon då jag hittar även räka 2 död.

Vad kan det vara för fel jag gör?
Kan man göra fel med dessa små ätare, dom är ju så harmlösa vad gäller vattenkvalitet, temperatur. Inte för att jag missköter akvariet på något sätt. Tempen ligger runt 23-24, (rumstemp), och jag gör 60%-iga vattenbyten i veckan. I akvariet finns för tillfället ett 20-tal guppysar och dom blir konstant fler, så något jättefel på vattnet kan det väl knappast vara.

Har jag missat något i min undersökning om Amanoräkorna, eller vad händer....?</font id="Verdana"></font id="blue">
#2 - 14 juni 2004 23:15
Har tyvärr ingen koll på amano-räkor. Men personligen tycker jag att 20 guppys och två räkor kankse är lite mycket i ett 20l akvarium?
#3 - 14 juni 2004 23:38
Ja, jo, det kan jag hålla med om. Men inte tycker jag att gyppysarna klagar något... Tror Ni att det kan va pga syrebrist eller?
#4 - 15 juni 2004 05:54
Kan det kanske bero på stress?

Räkor behöver ju t ex byta skal ibland och gör det ofta när de kommer till en ny miljö. Då måste de ha någonstans där de kan gömma sig, eftersom de är utsatta för fara när de inte har något skyddande skal. Om man har räkor så måste det finnas gott om växter och gömställen dit de kan ta sin tillflykt.

#5 - 15 juni 2004 06:56
Jag får intrycket av att det kanske inte finns något filter och därmed ytvattencirkulation i det här akvariet (20l, guppy, 60% vattenbyten och rumstemp tyder på detta, det låter som en kampfiskskål)! Om det stämmer så skulle jag tro att det handlar om syrebrist. Räkorna kommer från bergsbäckar som troligtvis är rejält syrerika så de är anpassade till att ha gott om syre i vattnet, till skilnad från guppys som kan klara väldigt låga syrehalter.

En annan sak, vad var det för alger? Det låter som om det skulle kunna vara någon slags blågröna alger som i själva verket är cyanobakterier, vissa varianter av dessa kan vara rejält giftiga så det kan också vara en möjlighet.
#6 - 15 juni 2004 07:17
Har du haft räkor förr? Det är inte så att den "genomskinliga" räkan bara är ett ömsat skal? Skalen brukar se ut som en död räka.

#7 - 15 juni 2004 08:33
Följande är vad jag kunnat klura dels genom praktisk erfarenhet av räkor men mest genom att söka info via nätet och literaturen.

i) Räkor är klart mera benägna till "stress" vid hastiga förändringar av vattenvärdena. =&gt; Extra försiktighet och noggranhet krävs vid inkoppningen.

ii) Räkor drabbas ofta(re) av "transportstress" om de ej har något att sitta på i påsen. =&gt; Försök få akvarieaffären att lägga med något dött blad eller liknande i påsen.

iii) Räkor (och antagligen andra skaldjur) är extra känsliga för metaller av alla slag. =&gt; Inge medeciner med koppar, inga metallhaltiga stenar och försiktighet med växtgödning som innehåller metaller.

iv) Räkor är sårbara någon dag efter att de ömsat skal. =&gt; Akvariet måste innehålla gömslen där de kan gömma sig.

v) Räkor behöver kalcium för att kunna bygga sina skal =&gt; Ha ej räkor i för mjukt vatten.

vi) För nybörjaren är det väldigt lätt att tro att ett ömsat räkskal är en död räka.

/Bjorn
#8 - 15 juni 2004 08:40
<font color="blue"><font face="Verdana">Var rejält stressad till jobbet imorse då jag försov mig å det grövsta och hann bara slänga ett getöga in i gyppykaret. Såg ingen räka, får titta lite närmare ikväll.
Vad gäller räka 1 så har den inte ömsat skal. Den är död och påminner mycket om de slags räkor vi äter. Den är lätt rosa och inte ett genomskinligt skal. Karet som räkorna går i tillsammans med guppysarna är nog på 25 l och har ett innerfilter med hyfsad kapacitet. Så pass så att jag nästan vågar utesluta syrebrist, men å andra sidan om nu Amonoräka har sitt ursprung i syrerika bergsbäckar (???) så kanske det behövs mer än vad jag erbjuder just nu.
Vad gäller gömställen så är akvariet inrett med 2 plantor som växer väldigt tätt och en rotbit med en fastväxt anubis på, men det verkar ju inte som om dom försöker gömma sig för att eventuellt byta skal. Dom sätter sig öppet på ett blad och är helt stilla...
Det enda jag kan tänka mig är stressfaktorn, men räka 2 har ju sett ut att må prima i 1½ dygn och ätit som bara den, så den tesen tycker jag inte håller den heller...
Algerna som räkorna käkat kan jag med säkerhet säga att dom inte är de blågröna cyanobakterier. Har haft problem med dom i stora 200-karet, så dom har jag iaktagit på nära håll...

Jag kommer halvera guppybeståndet eller kanske ännu mera och sedan prova 2 nya och rapportera i denna ämnessträngen. Om någon har tips på vad jag kan ändra på tills det är dags så är alla förslag välkomna.
Jag är inte van vid att misslyckas så här fatalt, har ju ändå haft akvarie x antal år nu och trodde inte att dessa räkor skulle ge mig sådant huvudbry.</font id="Verdana"></font id="blue">
#9 - 15 juni 2004 08:56
<font color="blue"><font face="Verdana">Tack för infon Bjorn.
Ska väl skamset erkänna att hemtransporten påminde lite om vad Nemo och hans vänner fruktade när tandläkararens dotter, Carla?, skulle komma och hämta Nemo. Min 4-åriga dotter var med vid köpet och skulle bara bära påsen. Inte hade dom något och klänga fast vid heller. Usch, vad hemskt...

Gömställena kan defenitivt bli flera för att befrämja avskildhet vid behov.
Vad gäller hårdheten i vattnet så är den 6 dh (tyska grader) och närmare pH 7, iaf när det kommer från kranen. Allt enligt Sundbybergs Kommun.</font id="Verdana"></font id="blue">
#10 - 15 juni 2004 09:10
Jag tror inte transporten är det som skadar din nuvarande räka i alla fall.

Det första jag tycker du skall göra är ett stort vattenbyte - but hälften av vattnet dagligen i ett par tre dagar, och se om räkan hämtar sig. Det bör vara nåt problem med vattnet som dödar dina räkor.

Vanliga Saker Som Får Räkor Att Sitta Stilla Och Sen Dö:
* Räkor (och snäckor) tål inte låga pH - kan du ha ett pH under 6?
* Metallförgiftning. De är verkligen extremt känsliga mot särskilt koppar. Har du haft kopparhaltig medicin i vattnet de senaste månaderna, så överlever troligen inga räkor. Spola ur kranen ordentligt innan du tar vatten till akvariet, så inte det kommer så mycket koppar ur rören med.
* Syrebrist. Detta är vad jag tippar apatin beror på. Se om du kan få ökad cirkulation vid ytan.

Sen, vad gäller foder, så är amano-räkor inte primärt växtätare. Se till att de får lite fiskmat (torrfoder, frysfoder etc) annars kan de få svårt att överleva.
#11 - 15 juni 2004 09:37
jag har EN sådan räka... hon (hon hade massor utav rom när jag köpte henne, så det är nog fortfarande en hona) brukar sitta och bara vila på löv i akvariet. Men då jag har avrit noga med att se till att hon också får mat, typ flingor och räkmix (woho! en kanibal!) har hon inga problem. Hon t o m slåss med mina zebrafiskar och platys om räkmixen... dom skulle bara våga sno hennes käk! ;)

det finns bara en sak som oroar mig... hon har aldrig ömsat skal... hon åkte i en påse utan något att hålla fast sig i, typisk Nemo/Carla scen... Men då jag såg det var jag försiktig med påsen (dom i affären villa stoppa ner fiskar också! så dum är jag inte, så icke sa nicke...)

För att få räka 2 att överleva, köp något så vansinnigt fult som ett hus eller något liknande som den kan krypa in i... min älskar sitt hus och försvarar det så gott hon kan... annars är täta växter och syre något av det viktigaste... räkorna är överlevare, dom tål rätt mycket, men en del saker tål dom inte alls... som tex metaller, kontrollera om du haft i någon medicin med metaller i, typ koppar!
#12 - 15 juni 2004 10:29
Av mina ursprungligen 10 amanoräkor så lever minst 8st (dom e ganska svåra att räkna in i ett 375liter med gott om gömställen...) den enda som jag vet har dött hittade jag i hallen efter att den hade kravlat ur akvariet på något sätt.
Det enda jag har blivit varnad för är att de är känsliga för nitrit.
Sedan så är det inte alls ovanligt att de sitter stilla långa stunder särskilt när det är dax att ömsa skal, vilket de gör ganska ofta.
#13 - 15 juni 2004 14:24
Va hemma på lunchen med nyinhandlade skalarehonor á 2 st från en medlem här på zoopet.com. Har en hane som gått själv en tid och skojja om han blev sugen på detta välkomna tillskott på damsällskap. Han färgade ut enormt på bara några minuter, och detta medans damerna fortfarande var kvar i påsen och blev "inkoppade". Kul, kul!

Nu till det råkiga med mina räkor, men ändå positiva.
Kollade om Miss Survivor levde, har döpt henne till det nu och som Ni förstår av namnet att döma så lever hon. Än så länge ska väl tilläggas då samma beteende iaktogs. Sittandes nästan stilla...
Men ikväll ska jag sätta ner en liten lerkruka samt göra vattenbyten för att få bort eventuella nitrit-förgiftningar.

I´ll be back...
#14 - 15 juni 2004 22:20
Har gjort ett 80%-igt vattenbyte ikväll och Miss Survivor verkade genast piggare. Då har vi svaret på det "mystiska" beteendet på mina räkor. Syrebrist var problemet. Då ska Vi ha i åtanke att jag gjorde ett 50%-igt vattenbyte strax innan jag satte i räkorna.
Imorgon ska vi kraftigt förminska guppybeståndet för att sedan övergå till räkor...
#15 - 20 juni 2004 17:30
Inte lever väl amanoräkorna i bergsbäckar. de lever ju mer ute i översvämmade gräsomrdåen med hårt och tom bräckt vatten., varav namnet på engelska Grass shrimp eller Yamato numi ebi på japanska.
#16 - 20 juni 2004 18:47
När jag odlade mina amanos, mailade jag en japansk professor som jobbar med sötvattensräkor. Ett kort utdrag ur hans svar: "Adult C. japonica lives the most upper part of mountain stream and its larvae hatched out then and flow down to brackish and sea water area."

Vuxna räkor hittas tydligen aldrig i bräckt vatten.

Visstja... Amerikanska "Grass shrimp" är detsamma som "Ghost shrimp", och avser olika amerikanska arter av söt- och bräck-vattensräkor, främst ur släktet Palaemonetes.
#17 - 20 juni 2004 18:53
Ursprungligen skickat av Azur

När jag odlade mina amanos, mailade jag en japansk professor som jobbar med sötvattensräkor. Ett kort utdrag ur hans svar: "Adult C. japonica lives the most upper part of mountain stream and its larvae hatched out then and flow down to brackish and sea water area."

Vandrar det uppväxande släktet uppströms då som laxar eller?

PatrikMalmo
#18 - 2 juli 2004 08:35
Jag tror de kravlar uppströms när de gått från det pelagiska stadiet till räkor. De lever verkligen upp efter ett vattenbyte med lite kallare vatten, brukar fara omkring som tokar då. Simmar också mycket bättre än man tror, mina har ofta simmat en bra stund framför utblåset till filtret. Att de har starka ben tyder också på att de hör hemma i lite kraftigare vattencirkulation.

Azur, hur odlade du dina räkor? Jag har dragit upp ca 400 i en omgång och ska ge mig på dem igen. Var rätt bökigt med odlingen, jag förberedde ett bräckvattens-kar på 60 l, som fick stå till sig i flera månader så att algbeläggningen var ok. Cirkulation med luftpump, mycket, mycket svagt ca en bubbla i sekunden. Stod sedan flera nätter med pipett och fångade larver med hjälp av en lampa i hörnet av föräldrakaret. Tog flera månader innan det blev räkor av det och jag trodde jag hade misslyckats kapitalt, tills jag bytte vatten i bräckvatten-karet - pang, så vimlade det av pyttesmå glasklara räkor!! ;) Har hittat en bra odlingsbeskrivning på nätet som verkar enklare, och har nu en hona med rom för sig själv i ett 10 liters kar, där jag tänkte hon skulle släppa ynglen. Har tidigare provat att ha en av föräldrarna i bräckvatten, men då stryker de med.

Länken till odlingsbeskrivningen: http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

Hilsen!
#19 - 2 juli 2004 09:08
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Jag tror de kravlar uppströms när de gått från det pelagiska stadiet till räkor. De lever verkligen upp efter ett vattenbyte med lite kallare vatten, brukar fara omkring som tokar då. Simmar också mycket bättre än man tror, mina har ofta simmat en bra stund framför utblåset till filtret. Att de har starka ben tyder också på att de hör hemma i lite kraftigare vattencirkulation.

Azur, hur odlade du dina räkor?
Det är jag som skrivit texten du länkar till...

Jag tror om jag skulle göra om det så skulle jag definitivt se till att ha en massa kiselalger att mata med efter dag tre och cirka två veckor framåt. Att de har tillgång till kiselalger på glas och väggar tror jag, så här i efterhand, är centralt för att odla dem.
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

Fast jag vet inte om den fungerar. Jag gjorde det fatala misstaget att editera en sida med Word istället för Frontpage, vilket ledde till att Word utan att berätta det gjorde sig själv till ägare av alla websidor med "theme", fast Word inte förstår themes. Alla sidor jag sen editerade i Frontpage konverterades i bakgrunden av Word till, tja, skräp. Bildnamn och formattering ändrades, text raderades, filer bytte ägare etc etc. Jag satt större delen av gårdagen och försökte reparera förödelsen, men för närvarande är bara enstaka sidor tillgängliga.

HTML är egentligen så enkelt och rättframt, men när Word, Frontpage, Frontpage Server Extensions och IIS "samarbetar", då är ingenting enkelt och rättframt.

Jag har naturligtvis ingen backup som är nyare än två månader heller, så jag får skriva om allt. Den "nya" siten kommer nog inte upp på ett tag, känns det som just nu i alla fall.
PatrikMalmo
#20 - 2 juli 2004 13:17
Hmm, då gjorde jag kanske rätt när jag lät bräckvattenskaret stå i flera månader innan jag satte in larverna. Jag såg att de gick och betade kraftigt på sidorutorna i karet, så jag har klurat på att det vore bra att sätta in många glasskivor i uppväxtakvariet så att de har mer att beta av.

Åh, fasen, då har vi ju en caridina-expert här!! ;) Skoj!! Jag har kopierat din tex och dina bilder (enbart för privat bruk, tänkte prova en del av dina erfarenheter - när jag berättar om odlingen ger jag alltid länken). Behöver du materialet igen, så kan jag alltså maila över det. Trist med teknikstrul annars, sådant ska ju för f*n bara funka!!

Hilsen!
#21 - 2 juli 2004 13:55
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Hmm, då gjorde jag kanske rätt när jag lät bräckvattenskaret stå i flera månader innan jag satte in larverna. Jag såg att de gick och betade kraftigt på sidorutorna i karet, så jag har klurat på att det vore bra att sätta in många glasskivor i uppväxtakvariet så att de har mer att beta av.
Det är nog kanske ingen dum idé alls, bara man kan undvika att få väldigt långa trådalger. Har funderat på saken, men jag vet faktiskt inte hur man skulle göra för att uppmuntra just kiselalger att växa... Jag misstänker att det enklaste är att odla algerna separat, och hälla i hos räkorna.
Åh, fasen, då har vi ju en caridina-expert här!! ;)
:) I wish!
Nä, jag har fått inse att vad jag inte vet om caridina fyller böcker...

Men hojta till om du vill ha den där japanska vetenskapliga artikeln om odling av Caridina, jag har den som PDF och kan maila över den. Den är rätt intressant.
Behöver du materialet igen, så kan jag alltså maila över det.
Förutom nån enstaka sida är det mest bildtexter i fotoalbum som direkt försvunnit, i övrigt finns de mesta text och bilder kvar, fast knasigt formatterad. Det går att rädda, det är bara trist jobb och jag tappade lite sugen.
#22 - 2 juli 2004 14:40
<hr noshade size="1">

:) I wish!
Nä, jag har fått inse att vad jag inte vet om caridina fyller böcker...
<hr noshade size="1">

Är inte just den insikten själva definitionen på en expert?
:-)

Hur som helst så får man väl ta med i beräkningen att man har hållit fiskar i akvarier i stor skala som hobby i väldigt lång tid. Även om man räknar bort mycket tidigt pioniärarbete så pratar vi om en stor hobby sedan åtminstonde femtiotalet. Jämför man med skaldjur så har man väl inte hållit dessa "på allvar" och i nån skala att tala om i mer än ett decenium....

Men det är ju också det som är tjusningen.

/Bjorn
PatrikMalmo
#23 - 2 juli 2004 15:54
Azur,
du får väldigt gärna maila över den. karnilpa@hotmail.com Är filen väldigt stor så får jag lämna en annan mailadress. Har som sagt en hona med rom gående i ett 10-liters kar och tänkte prova med lite annan approach, delvis inspirerad av dina erfarenheter. Alla andra erfarenheter tas tacksamt emot!!

Hilsen!

/P
#24 - 3 juli 2004 10:58
Artikeln finns i din brevlåda!

Annons