Inköpte 2 st Caridina Japonica, Amanoräkor, för två dagar sedan. Tänkte testa dessa i min dotters guppyakvarie på 20 liter. Allt gick bra, dom hittade till den lilla rotbiten med alger på efter en gemensam promenad i akvariet. Där började dom genast rycka alger och tugga i sig. Efter ca. 6 timmar fick den ena nog, satte sig på ett blad och va i stort sett stilla. Tyckte detta var egendomligt då jag läst mig till att dessa små krabater ska vara outtröttliga vad gäller ätandet. Men han kanske vart mätt? Nej, nåt fuffens va det...
Dagen efter hade den flyttat sig till ett annat blad men det var ingen som helst aktivitet på dom små klorna som dom använder för att föra föda till sin mun. Däremot hade den börjat klia/rengöra sig på undersidan av stjärten. Jag upptäckte också att "bajstarmen" var tom/genomskinlig. Aj, aj, detta bådar inte gott tänkte jag.
Räka nr.2 hade vid detta laget kliniskt gjort ren den dryga decimeterlånga rotbiten och letade frenetiskt ny yta för algbekämpning. Dennes "bajstarm" va full....
Dag 2 såg jag bara en räka, fortfarande rotandes bland gruset efter mat. Efter en liten stund hittade jag räka 1 och den var död.
Okej, den kunde ju varit sjuk vid köpet, kanske fått stressinfarkt vid hemtransport eller något...men ve o fasa o sorg när jag vid hemkomst efter jobbet idag kunde iaktta samma beteende på räka 2.
"Bajstarmen" nästan helt tom, sittandes still på ett blad som om den inväntade det oundvikliga.
<font color="blue"><font face="Verdana">Sorgeband väntas att bäras imorgon då jag hittar även räka 2 död.
Vad kan det vara för fel jag gör?
Kan man göra fel med dessa små ätare, dom är ju så harmlösa vad gäller vattenkvalitet, temperatur. Inte för att jag missköter akvariet på något sätt. Tempen ligger runt 23-24, (rumstemp), och jag gör 60%-iga vattenbyten i veckan. I akvariet finns för tillfället ett 20-tal guppysar och dom blir konstant fler, så något jättefel på vattnet kan det väl knappast vara.
Har jag missat något i min undersökning om Amanoräkorna, eller vad händer....?</font id="Verdana"></font id="blue">