Mina 50-kuber...

#1 - 20 september 2009 16:04
Eftersom dessa båda kuber införskaffades för ett tag sedan och blir berörda i mina andra trådar samt även andras trådar tänkte jag att det är dags att de får en egen liten plats i verkligheten:).
De står jämte varandra i sovrummet till frugans glada tillrop, särskilt om den ena pumpskallen får för sig att leva rövare på natten:D...

Jag har sedan ett år tillbaka en av de snyggaste Apistona jag sett i den ena kuben, och där går de ihop med ett stim med pygmécorydoras samt några grenmalar som lekt i ett tidigare kar. Här är Aquaclay som bottensubstrat, Slimline "röd gnejs" på tre sidor samt bottenfilter som rening. Helhetsbilder kommer senare när det inte är så ljust i rummet.
[ATTACH]23223[/ATTACH]
[ATTACH]23224[/ATTACH]
[ATTACH]23225[/ATTACH]
I det andra karet är lite mer sterilt utan så mycket växter och inga rötter då det befolkas av 4 ex av MaxB:s gamla Gracilisar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1002&SOK=1. Att jag skulle köra med T-ciklider kommer kanske som en liten chock, men de är så förbaskat snygga och har ett kul beteende så det gick inte att låta bli:). Jag har lite planer på att köpa två par med snäckskalslekare troligtvis Lamprologus stappersi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=753&SOK=1 som kan göra dem sällskap.
De förstnämda har gått i karet i nästan en vecka, och som jag skrev till MaxB i ett PM häromdagen så är det troligen 1+3:D. Att det är ett par är hundra procent då det blev ett par sådana här foto idag:
[ATTACH]23221[/ATTACH]
[ATTACH]23222[/ATTACH]
#2 - 20 september 2009 16:36
ser mycket trevligt ut! Apn ser så stor ut! Men är det inte början till Hål i Huvet på den eller är det bara jag? Det är nog bara jag...
#3 - 20 september 2009 16:50
[FONT=Verdana]SA det vet jag att du kan och det brukar du få till det snyggt, så det är jag inte orolig för;)[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Men T-cikliderna ska bli förbaskat intressant att följa:)[/FONT]
#4 - 20 september 2009 16:59
Big_Sal skrev:
ser mycket trevligt ut! Apn ser så stor ut! Men är det inte början till Hål i Huvet på den eller är det bara jag? Det är nog bara jag...

Jag förstår vad du menar, men den är sådan och har dessa "näsborrar" på bägge sidor:). Storleksmässigt är hannen utan fenor ca 10 cm.

@Mikael64! Kan bara hålla med, Det ska bli intressant att följa dessa T-ciklider och vad det bär hän:)!
#5 - 20 september 2009 18:10
trevligt :)
#6 - 20 september 2009 19:19
oho, vilka trevliga bilder, ser fram helhetsbilder :).
#7 - 20 september 2009 19:27
Tack:).
Det roliga i kråksången är bilden på Gracilisen och romkakan, jag såg inte ett smack ner i det mörka hålet utan hannen som tittade ut på mig och jag tänkte bara knäppa en bild på honom. När jag kollade på bilden såg jag vad han vaktade och blev ganska förvånad faktiskt:)!
Men nu vet jag var de håller hus och kan fota dessa romkorn dagligen och lägga in, för att se vad som händer:)!
#8 - 20 september 2009 19:37
ansjo skrev:
Tack:).

Det roliga i kråksången är bilden på Gracilisen och romkakan, jag såg inte ett smack ner i det mörka hålet utan hannen som tittade ut på mig och jag tänkte bara knäppa en bild på honom. När jag kollade på bilden såg jag vad han vaktade och blev ganska förvånad faktiskt:)!

Men nu vet jag var de håller hus och kan fota dessa romkorn dagligen och lägga in, för att se vad som händer:)!

hehe vad roligt :). är han duktig på att vakta :).
#9 - 20 september 2009 19:43
Du tar väldigt bra bilder på alla dina kar men du är kass på att ladda upp helkarsbilder, det vet du va?;)
#10 - 20 september 2009 19:55
Helhetsbild på en spegel skulle det varit isf:pdå sovrummet är så ljust. I morgon ska jag mörka ner och ordna detta:).
#11 - 20 september 2009 20:02
Big_Sal skrev:

Det är inga hole in the head på den där inte ;)
Bara vanliga näshål ;)

Och den där har jag oxå haft här men tyvärr så dog dom efter ett år ungefär och jag fick inte nån avkomma på mina :mad:
#12 - 20 september 2009 20:33
Hoo, hooo, hooooo! Jamen - dé é la klart att det skulle bli så här, eller hur? Jag sa ju det! Fan vad gôtt, Kingen! Så skall det se ut!:)
#13 - 20 september 2009 21:01
macke_fisk skrev:
hehe vad roligt :). är han duktig på att vakta :).

Ja, Markus - det är ett understatement! Den här Gracilishanen (och hans kärring) är nog föräldrar till ett hundratal vuxna individer idag, i olika kar... Den killen kan vakta yngel vill jag lova!
Kolla här - ett litet urval från forna dagar;
#14 - 21 september 2009 09:20
Liiiiite större kar på de bilderna bara:p...
#15 - 21 september 2009 18:03
MaxB skrev:
Ja, Markus - det är ett understatement! Den här Gracilishanen (och hans kärring) är nog föräldrar till ett hundratal vuxna individer idag, i olika kar... Den killen kan vakta yngel vill jag lova!

Kolla här - ett litet urval från forna dagar;

oh fan, där ser man. då har varit ganska produktiva av sig om man säger så:p.

vilka kanon fina bilder, och de verkar ha full koll på yngelsvärmen.
#16 - 23 september 2009 07:41
Lite uppdatering, rommen är kvar och bör kläckas ganska snart och det ska bli kul att se svärmen:). De är väldans varska de här cikliderna av någon anledning, det räcker att man kommer med kameran så sticker de ner bland stenarna men det kanske går över med tiden.
[ATTACH]23305[/ATTACH]

[ATTACH]23306[/ATTACH]

[ATTACH]23307[/ATTACH]

[ATTACH]23308[/ATTACH]

I det andra karet är faktiskt mitt Ap.-par på gång att leka, honan blir inte ivägjagad av hannen längre och hon försöker locka in honom till grottan:D. Det skulle vara väldigt trevligt med en svärm där med och den som lever får se:).
#17 - 23 september 2009 08:56
"väldans varska" måste vara Varbergsslang för skygga? Skulle kunnat vara vackra men det stämde inte med resten av texten :)

Dina stenpartier ser väldigt naturliga ut, kan vi få se helhetsbilder på karet?
#18 - 23 september 2009 09:14
Jag tog helhetsbilder igår men de åkte i papperskorgen direkt då fönsterputsen är prioriterad idag:p....men att stenpartiet skulle se naturligt ut vete tusan;).

Jepp, helt riktigt att de är skygga:D.
#19 - 23 september 2009 09:32
ansjo skrev:
Jag tog helhetsbilder igår men de åkte i papperskorgen direkt då fönsterputsen är prioriterad idag:p....men att stenpartiet skulle se naturligt ut vete tusan;)..

Ahh så du har också problem med att fönsterputsaren slarvar:D

Det var därför jag var nyfiken på helhetsbilder för att få bra blick över stenpartierna.
#20 - 23 september 2009 09:38
Jepp, kanske vi har samma städfirma:p?

Det är bara ett antal kilo kolsten som jag släppt ner i karet utan någon som helst ordning, inte riktigt utseendet jag är ute efter i detta T-karet.
#21 - 23 september 2009 09:44
Skyggheten går över när det blir lite fler individer i burken - och det kommer att gå snabbt... ja, jävlar!
Apr. de där apisarna som leker hos dig; jag har ju fått en hona och en hane av dessa av dig Anders - och än så länge har det inte hänt något - det är ungefär samma beteende, det att hanen gärna spänner sig framför honan, men att det snabbt går över i att han jagar undan henne. Jag gjorde en liten makeover i burken igår, satte ner några extra kokosnötter och planterade in lite mer "djungel" - vi får se om även mina kan "komma igång" snart - det vore kul!
Grattis till att dina har satt igång - det skall bli spännande att följa!:)
#22 - 23 september 2009 09:50
Ja, eftersom jag flyttade dem från det andra karet ganska nyligen så kanske det var en liten simulerad regnperiod som fick fart på dem, nytt kallare vatten och en massa bröte överallt på nya ställen i karet...
Idag är det inget intresse dessa mellan alls, utan honan är mer eller mindre inne i kokosnöten hela tiden och visar heller inget intresse för mat...
#23 - 23 september 2009 09:53
ansjo skrev:
Ja, eftersom jag flyttade dem från det andra karet ganska nyligen så kanske det var en liten simulerad regnperiod som fick fart på dem, nytt kallare vatten och en massa bröte överallt på nya ställen i karet...

Idag är det inget intresse dessa mellan alls, utan honan är mer eller mindre inne i kokosnöten hela tiden och visar heller inget intresse för mat...

Jamen... då är det ju klappat och klart, eller hur? Det är ju just precis så honan beter sig när hon ligger på en kaka.
Exakt så gjorde mina Agassizii som jag hade i 960-baljan! Fan, vad grymt om du kan få en svärm nu!
:)
#24 - 23 september 2009 09:55
Då lär kameran gå varm:p.
Men skulle inte förvåna mig isf om de kommer ut samtidigt som jag är på mässan i Tyskland och handlar mer fisk till oss:D.
#25 - 23 september 2009 09:56
ansjo skrev:
Då lär kameran gå varm:p.

Men skulle inte förvåna mig isf om de kommer ut samtidigt som jag är på mässan i Tyskland och handlar mer fisk till oss:D.

Känns nästan som om att jag får pendla till Varberg ett tag!:d
#26 - 23 september 2009 09:59
MaxB skrev:
Känns nästan som om att jag får pendla till Varberg ett tag!:d

då hänger jag med :) dönyfiken på Ansjos ap. :) och alla andra kar :)
#27 - 23 september 2009 10:11
Dörren är alltid öppen:)!
#28 - 23 september 2009 14:01
Nubi skrev:
då hänger jag med :) dönyfiken på Ansjos ap. :) och alla andra kar :)

Där sa du nåt av värde nubi!!
#29 - 23 september 2009 14:04
Vem är inte det?:D
#30 - 23 september 2009 14:26
Härligt att du fått leka på dina Gracilisar Anders. Om ett tag så kommer det att krylla utav Gracilisar i din kub, dom har ju en förmåga att föröka sig om man säger så, haha.

MVH/Freddan
#31 - 23 september 2009 15:39
Tack för det, ska bli kul att få se deras yngelvård framöver:)!
#32 - 24 september 2009 11:53
karrokaja skrev:
Där sa du nåt av värde nubi!!

säjjer jag bara gojja annars ;)

vi får ta en dag efter Ansjo varit från tyskland :) våldgästa honom och Mats :)
#33 - 24 september 2009 13:10
Ni är välkomna:)! Då blir det ett litet Zoorejs på västkusten kanske:p?
#34 - 24 september 2009 13:14
[SIZE=1]*sitter här och dinglar med benen medans jag väntar på helkarsbilder*[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1].[/SIZE]
#35 - 24 september 2009 14:27
[SIZE=1]*Min dingeling, min dingeling är så söt här där den dinglar omkring min dingeling:d (Med en munter melodi) [/SIZE][SIZE=1]
[/SIZE]
#36 - 24 september 2009 22:13
[SIZE=1]*Min dingeling, min dingeling är så söt här där den dinglar omkring min dingeling:d (Med en munter melodi) [/SIZE]

Hahahaah!! :) Good one!
#37 - 24 september 2009 22:14
ansjo skrev:
Ni är välkomna:)! Då blir det ett litet Zoorejs på västkusten kanske:p?

Absolut!! Vore kul :) Lovade sambon att INTE komma hem med massa saker...det han inte vet var att jag höll fingrarna i kors *hihi*
#38 - 5 oktober 2009 17:10
Så är ynglen frisimmande, men de är inte större än spermier så det är lite svårt att fota dessa. Att jag sedan håller på att gå igenom alla 500 bilder från Duisburg gör inte saken lättare;).
Men till T-kuben köpte jag en liten grupp snäcklekare som kanske inte är så vanliga, Lamprologus speciosus:).
#39 - 5 oktober 2009 17:18
Så är ynglen frisimmande, men de är inte större än spermier så det är lite svårt att fota dessa. Att jag sedan håller på att gå igenom alla 500 bilder från Duisburg gör inte saken lättare;).
Men till T-kuben köpte jag en liten grupp snäcklekare som kanske inte är så vanliga, Lamprologus speciosus:).
[ATTACH]23656[/ATTACH]
#40 - 5 oktober 2009 19:56
ansjo skrev:

[ATTACH]23656[/ATTACH]

Jävlar i min låda! Speciosus... Ser man inte sådär jädrans jätteofta - de påminner lite om stappersi, men är nog faktiskt ännu snyggare, speciellt med sina fina vita prickar på ryggfenan.
Jättekul att du fick tag på dessa... Jättekul verkligen... Jätte, jätte, jättekul...

(Du fattar att jag skojar lite va, Ansjo? - De är för jävla fina, Grattis!:))
#41 - 5 oktober 2009 20:58
Det var stappersi jag var ute efter, men hittade dessa istället. Sedan att dessa var lite ovanligare gör inte saken sämre:p!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php
#42 - 9 oktober 2009 05:00
I min SA-kub fick ett par finguppy flytta in då jag vill att de ska få vara ifred. Dessa Guppy hade Annika med sig och härstammar från ett par hon köpte i Hannover i vintras och jag har nu fått äran att förska sprida dem vidare:).
Fick även ett stort kuvert med posten fyllt med snäckskal till mina L.speciosus av Annika, och förhoppningsvis trivs även de så det snart blir resultat:p!
#43 - 9 oktober 2009 15:09
Åhhh hon hade med såna de missade jag helt. Härjar snäckSKALS lekarna något eller står de i ett hörn som en annan gammal torsk?
#44 - 9 oktober 2009 15:13
Bra att snäckskalen höll i posten. Man vet ju aldrig så noga :)
Hoppas på att det snart blir yngel :D
#45 - 9 oktober 2009 17:42
lillfrasse skrev:
Åhhh hon hade med såna de missade jag helt. Härjar snäckSKALS lekarna något eller står de i ett hörn som en annan gammal torsk?

De för inte så mycket väsen av sig, men jag har sett alla fem samtidigt idag. Ett par av dem håller till i snäckorna medans de andra kilar ut och in bland stenen utan att bli jagade av gracilisarna(ännu;)).
#46 - 14 oktober 2009 15:10
Här kommer ett par bilder på mina små juveler, de är ganska kaxiga av sig och spänner sig för varandra, skulle tippa på att det är 3+2 i gruppen. Trots att de fortfarande är små så visar de upp sig och jag är tveksam att det dröjer allt för länge innan de har smått:)!
[ATTACH]23884[/ATTACH]

[ATTACH]23885[/ATTACH]
#47 - 14 oktober 2009 15:24
Fasen vad snygga dom är. Vad dom har färgat ut sen vi såg dem på mässan.
#48 - 14 oktober 2009 15:52
Jo, men då ska du se dem IRL. Såg på ett par av dem att de har nästan blåa läppar och när de spänner sig för varandra blänker de riktigt. Som sagt, dessa är jag riktigt jättenöjd med och nog det fiskköp jag är mest nöjd med:D!
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte fler:p!
#49 - 14 oktober 2009 16:05
Ja det var ju bra pris med. Du får se om vi hittar några nästa resa.
#50 - 14 oktober 2009 18:03
De kanske automatiskt är fler innan dess:p!
#51 - 14 oktober 2009 18:33
Ojojoj - mycket fina speciosus. Den 24 kan du köpa fler - dom finns på Nol, har jag sett!:)
#52 - 14 oktober 2009 18:39
ansjo skrev:
Här kommer ett par bilder på mina små juveler, de är ganska kaxiga av sig och spänner sig för varandra, skulle tippa på att det är 3+2 i gruppen. Trots att de fortfarande är små så visar de upp sig och jag är tveksam att det dröjer allt för länge innan de har smått:)!

[ATTACH]23884[/ATTACH]

[ATTACH]23885[/ATTACH]

Riktigt små söta fiskar :)
Jätte fina bilder!!
#53 - 14 oktober 2009 20:20
MaxB skrev:
Ojojoj - mycket fina speciosus. Den 24 kan du köpa fler - dom finns på Nol, har jag sett!:)

Det var värstingen, då får det ev. bli några till:).
#54 - 14 oktober 2009 20:36
oj blåa läppar... då fryser den va?? stackaren...

Nä seriöst nu. dom var bra vackra faktiskt!! Snyggt fotat också...
#55 - 14 oktober 2009 20:37
Jag har inte sagt vilka läppar:p...och de fryser inte;).
#56 - 14 oktober 2009 20:41
Såg även idag att Gracilisarna lagt en stor romkaka igen. De förra ynglen var frisimmande, men jag var tvungen att rumstera om lite i karet då snäckskalslekarna skulle få sina snäckor, och då försvann de.
Om de blev uppätna eller bara försvann vet jag inte men vi får hoppas på bättre resultat denna gången!
#57 - 14 oktober 2009 20:42
Ha ha snusk gubbe. Du har glömt bilderna på guppysarna.
#58 - 14 oktober 2009 20:43
Jaaaa, och hur vore det med en helbild på Tanganyika-karet?
#59 - 14 oktober 2009 20:45
Shit, vilka krav ni har:p.
Bilder kommer senare, men inte under natten då jag är lite "uppbokad";).
#60 - 14 oktober 2009 20:48
Vore inte det att skämma bort oss lite.

Men släng in en då nu. PRONTO
#61 - 14 oktober 2009 20:48
ansjo skrev:
Shit, vilka krav ni har:p.

Bilder kommer senare, men inte under natten då jag är lite "uppbokad";).

Aha, kör inte så läpparna blir blå nu bara!:d
#62 - 14 oktober 2009 20:52
Då får det bli på mina jobbarkompisar då:p...
#63 - 14 oktober 2009 20:52
[:x]
#64 - 5 december 2009 17:54
Ett par bilder hur karen ser ut idag:
[ATTACH]25484[/ATTACH]

[ATTACH]25486[/ATTACH]

[ATTACH]25487[/ATTACH]
#65 - 5 december 2009 18:01
Oj vilka vackra! (både fiskar och kar)

Det är egentligen livsfarligt att glida runt mellan de olika projekttrådarna. Börjar klia så i fingrarna efter att köpa saker och ting man inte har råd med. XD
#66 - 5 december 2009 18:07
Huua, du var verkligen på avtryckaren idag:d

Fina bilder, men liiite mörka!
#67 - 5 december 2009 18:09
Jo, men jag ville inte använda blixt då det blir ännu sämre i mina ögon:)...jo, så slipper man tjöt på bilder på några dagar iaf:p...sedan är det bara 15w ovanför karet.
#68 - 5 december 2009 19:15
Åter igen!! snyygt kar :D
Vad är det för mal?? :)
#69 - 5 december 2009 19:27
Det va ett förbaskat snyggt kar det där, riktigt smart och snyggt med slimline på 3 sidor så där, får lite "grott" känsla över hela karet
#70 - 5 december 2009 22:47
Nubi skrev:
Åter igen!! snyygt kar :D

Vad är det för mal?? :)

L-075:). Men den bor i mitt 900 liters, det blev fel bild och tyvärr går det inte att ta bort bilder i inläggen, bara text tydligen...
#71 - 6 december 2009 10:49
[FONT=Times New Roman] [/FONT][COLOR=black][FONT=Verdana]grymma bilder. vissa kan tydligen allt[/FONT][/COLOR]
Bilagor:
#72 - 6 december 2009 19:15
Ansjo är One Of The FishGuru :)
#73 - 7 december 2009 06:44
Nubi skrev:
Ansjo är One Of The FishGuru :)
ser det
#74 - 17 februari 2010 16:23
Lite nytt med kuberna nu...
Jag köpte 1+2 A.borellii "Opal" för ett par månader sedan som kommer att flytta till Borås i helgen. Inte riktigt planerat men eftersom akvarierna inte riktigt räcker till i antal, så får man prioritera och när jag hittade ett par paletter, Pelvicachromis taeniatus "dehane", jag aldrig sett tidigare i Tyskland kunde jag inte låta bli.
Jag vet att Opalerna kommer att få det bra och det gäller även mina nya juveler, trots att de inte är så stora ännu så är det hyffsade färger på hannen iaf, honan är lite senare....
[ATTACH]27839[/ATTACH]
#75 - 17 februari 2010 16:25
sssssssssssssssssssnyggt Nigerian YELLOW :P *retas*
Din palett har en kamelnäsa!

Snygg snygg med kuben, kom inte ihåg hur karet såg ut :) tror de kommer att trivas kanoners i karet :D
#76 - 17 februari 2010 16:31
Kamelnäsa?
Så här ser annars en papegojnäbb ut:p:
[ATTACH]27840[/ATTACH]
#77 - 17 februari 2010 16:31
Många snygga Paletter börjar dyka upp här på Zoopet nu :)
Aldrig hört talas om "dehane" men håller med, super snygg palette :D
kommer nog trivas bra hos dig :)
#78 - 17 februari 2010 16:35
Kjell har tydligen haft den sorten, och det finns även några filmer på tuben om dem. Att de börjat dyka upp nu beror nog på Zoopetvästresan till Tyskland förra veckan:p, där finns ett och annat roligt att välja mellan....
#79 - 17 februari 2010 16:38
Nubi skrev:
sssssssssssssssssssnyggt Nigerian YELLOW :P *retas* :D

Nu ska du inte retas för att Ansjo inte hittade Nigerian Yellow eller det kanske han inte ville ha, vet inte historien av det där internskämtet från tysklandsresan, men vem vill inte ha Yellow ;) hehe
#80 - 17 februari 2010 16:41
Man skulle haft en ställning med ett tiotal odlingskar på runt 70 liter men olika sorters paletter, det hade varit skitfränt.
Nackdelen är att det kan bli svårt att bli av med ynglen då paletter inte är så populära konstigt nog, det finns så många sorter som inte är så kända....
#81 - 17 februari 2010 17:07
ansjo skrev:
Kamelnäsa?

Så här ser annars en papegojnäbb ut:p:

[ATTACH]27840[/ATTACH]

Vilken apful fisk!! *asg*
#82 - 17 februari 2010 17:22
ansjo skrev:
Man skulle haft en ställning med ett tiotal odlingskar på runt 70 liter men olika sorters paletter, det hade varit skitfränt.

Nackdelen är att det kan bli svårt att bli av med ynglen då paletter inte är så populära konstigt nog, det finns så många sorter som inte är så kända....

Det hade varit förbaskat kul att ha, men som du skriver, kan bli lite svårt att bli av med utanför dom palette intresserad kretsarna, men defenitivt en ide att tänka på i framtiden, skulle vara väldigt intressant om någon gjorde något sådant.

du får lura fram honan för lite bilder :D
#83 - 17 februari 2010 19:40
Ja, ska försöka göra det. Ska fånga upp Opalerna på fredag efter jag sovit då jag jobbar ett par nätter nu, och då blir det makeover i karet med och kanske lite mer palettstuk på karet så de blir mer exponerade...
#84 - 7 mars 2010 16:09
Nu har paletterna börjat förbereda sig för lek. Simmar och darrar för varandra, och jag skulle tippa på att där är lek inom någon vecka:). Jag gillar deras nästan blåa ögon:p:
[ATTACH]28407[/ATTACH]

[ATTACH]28408[/ATTACH]

[ATTACH]28409[/ATTACH]

[ATTACH]28410[/ATTACH]
#85 - 7 mars 2010 16:23
ansjo skrev:
Nu har paletterna börjat förbereda sig för lek. Simmar och darrar för varandra, och jag skulle tippa på att där är lek inom någon vecka:). Jag gillar deras nästan blåa ögon:p:

[ATTACH]28407[/ATTACH]

[ATTACH]28408[/ATTACH]

[ATTACH]28409[/ATTACH]

[ATTACH]28410[/ATTACH]

Är det dom du köpte från tyskland?
Kan inget om paletter men tycker dom är redigt fina:)
#86 - 7 mars 2010 16:52
Jepp, det var de som jag köpte i den sista affären vi hann in i,[COLOR=black] Pelvicachromis taeniatus "dehane":). Honan gör sig inte så snygg på bild som hon är i verkligheten, tråkigt nog...[/COLOR]
#87 - 13 mars 2010 19:14
Då är det trolgen kläckta yngel idag eller senast i morgon om de inte blir uppkäkade innan. Att det sedan tar ytterligare några dagar innan de är frisimmande kan man inte göra så mycket åt, den som väntar på något gott...
#88 - 19 mars 2010 20:24
Första leken gick åt pepparn, troligen käkade de upp ynglen själva. Bara att vänta lite, de ser ut att vara lite sugna igen:p.
Fick hem några Fjärilsciklider "Electric blue" från MaxB igår till den andra kuben, får se vad det blir av dessa:).
#89 - 5 september 2010 09:11
Det har gått ett tag sedan tråden uppdaterades och visst har det hänt en del:). Fixade iordning den ena kuben idag då paletthannen dog för ett tag sedan, och att hitta en ny sådan här i Sverige är lönlöst.
Köpte lite ny fisk till det karet, så nu är det bara småfisk samt lite L-089 som går där. Där är i nuläget 10 st Pygmégurami, 10 st Iriatherina werneri, 3 st Panda stenalgätare samt ett 30-tal Galaxyrasboror. Det är inrett med rötter, sten och långsamväxande växter såsom Windelöw, Anubias, mossor samt Cryptocoryne.

I det andra karet är bara en grupp Pansarmalar samt ett stim Corynopoma riisei, Dvärgdrakfena samt två par VF L-309. Tanken är att hitta något trevligt i Tyskland på mässan om några veckor som skulle passa in i det här karet:).
Bilder kommer på karen senare:).
#90 - 5 september 2010 09:19
Fina kar speciellt det mörka med mossa och cryps. Hur funkar det med aquaclay?
#91 - 5 september 2010 10:01
Så bra att jag tagit ur det:p. Eftersom jag hade en del grävande fisk så funkade det inte optimalt, men jag har nu Aquaclay i mitt 6-kantiga kar som står på tösens rum. Jag vet inte om jag haft så kristallklart vatten tidigare, sedan om det är bottensubsratets förtjänst vete tusan:).
#92 - 6 september 2010 14:06
Ett par bilder på burkarna samt på karet i tösens rum:
[ATTACH]36986[/ATTACH]
[ATTACH]36985[/ATTACH]
[ATTACH]36984[/ATTACH]
[ATTACH]36982[/ATTACH]
[ATTACH]36983[/ATTACH]
#93 - 6 september 2010 14:17
bild 4 är äckligt snygg! där har du verklligen fått till det ordentligt bra!
#94 - 6 september 2010 14:23
Snyggt jobbat där Ansjomannen!:)
#95 - 6 september 2010 14:32
#96 - 6 september 2010 15:59
ansjo skrev:

du är sjuk i huvudet!!!
FAEN vad snyggt!!!! *avundsjuk*
#97 - 6 september 2010 17:04
håller med HC helt och hållet! :D
#98 - 7 september 2010 20:41
Jäklens vad fisken röjer omkring i karet. Har haft ungefär halva stimmet av Galaxy tidigare men i princip bara sett dem vid matning, men i detta karet är de överallt och härjar, ett par hannar spelade för varandra idag trots deras ringa storlek:).
Wernerin, Galaxyn och guramina är i princip överallt i karet hela tiden, och från att ha varit lite väl diskreta för min smak tidigare är jag nu helnöjd med detta karet nu:D!
#99 - 7 september 2010 21:03
vad kör du för belysning till kuberna ansjo?
#100 - 7 september 2010 21:05
samtidigt lite spännade att ni satt dotterns kar på det hållet. så man får skarven framåt o två sidor "framåt" istället. snyggt!
#101 - 7 september 2010 21:12
Nja, det är inte så mycket att göra åt den saken då karet är ett 6-kantigt:p...

Belysningen är bara ett 15 W Aquarellerör, lite ljus men det är bara att välja växter efter det. Samtidigt är det smidigt då det heller inte blir så mycket alger:).
#102 - 7 september 2010 21:21
a det är så skönt dunkelt o nästan spotlightat ljus i dom. gillar skarpt.
#103 - 7 september 2010 21:28
Det som är "spottigt" är faktiskt blixten som ligger ovanpå karet, annars är det riktigt fräckt med spottar. Något som jag skulle vilja jobba med i mitt nästa stora kar någon gång i framtiden....
#104 - 7 september 2010 21:32
asså är det såååå du gör när du fotar....(mental post-it *skaffa ny kamera med en löstagbar blixt* )

aa spotta är riktigt snyggt .särskillt till SA-kar då man kan få till just de där dunkla partierna. i det fallet är ju mitt kar inte sååå biotopvänligt :P
#105 - 7 september 2010 21:44
Jag har lite bilder framför mig med ett ca 960 liters kar med mycket rötter både på botten och ovanifrån, löv och sten på botten med, fisk som simmar mellan dessa och spottar som belyser ovanfrån.
Kruxet jag ser är att man bör ha något ovanför/framför karet som täcker tekniken så man slipper bli bländad av ljuset, men det ska nog inte vara några större problem:). Bara en tanke och parantes så där:p...
Bilagor:
#106 - 7 september 2010 21:46
go tanke. bygga in i vägg kanske. som gonzo gjort med sitt 720.

vem var det som hade VF diskus med spottar o rötter ovanifrån? nån som la upp en video för inte så länge sen här.

lite OT men vi överlever
#107 - 7 september 2010 21:57
Jepp, det är det bästa med dessa projekttrådar då man kan sväva iväg en del:D.
Nja, inbyggt i väggen funkar säkert, men jag vill ha plats att greja med karet och då är det en stor yta som försvinner ifall man ska kunna komma åt karet bakifrån.
Däremot kunde man ha som en stor lucka framför karet som täcker ovandelen så man kommer åt det framifrån, men med den lilla brasklappen att det blir en hel del fukt...
#108 - 7 september 2010 22:05
har du sett gonzos lösning? han har ju det inbyggt i väggen o in i dotterns rumm. där står det på en hemma byggd hylla med hyllr ounder för leksaker :P sen två stora "ladugårdsdörrar" från taket ner till så de täcker karet . så han öppnar bara så har han hela ytan på karet att grejje med precis som om det skulle stå öppet i rummet. förutom kortsidorna då. fukten går ju alltid lösa med en fuktstyrd PAX-fläkt genmom väggen på insidan av dessa dörrar.

haha. kul att man typ "löser" hela din ide utan att som helst veta vart du ska ha karet eller så. så det kanske inte funkar alls :P aja..allt går ju lösa...bara man har vilja, våld o vasselin.
#109 - 7 september 2010 22:07
..och eltejp.
Jo, spåna kan man alltid göra och det är så man ofta kommer på nya projekt:)!
Bilagor:
#110 - 7 september 2010 22:09
precis!

nån bra ide om vem det var som hade vf-diskus?
#111 - 7 september 2010 22:17
Nope, men det är inte så många här på forumet som kör detta...MaxB kan nog kanske komma ihåg det, bara han kollar in i tråden:).
#112 - 7 september 2010 22:24
okej. a jag trodde det var han först men jag hittar inget bland hans trådar.. kan vara mackeP..han kör jju lite VF
#113 - 7 september 2010 22:31
Diskusägandet har gått ner i en liten svacka nu, känns det som. Själv har jag inge för tillfället (är det bäst att tillägga) men suget börjar komma åter...det blir nog inte mindre heller nu när vi åker ner till Duisburg om tre veckor:p...
#114 - 7 september 2010 22:32
a märkt det med.. ett tag var det ett nytt diskus kar i veckan här typ
#115 - 8 september 2010 08:11
Hannes! Det var Ouscazz som lade upp den där filmen med discusarna och spot-ljuset - minns bara inte i vilken tråd, skall kolla om jag kan hitta den!

Mina discusplaner ligger också på hyllan just nu - vill mer jobba med mindre burkar för närvarande. Men det där spotljuset är något jag skall fixa på något sätt. Jag var inne i en mycket bra armaturaffär som ligger runt hörnet här och killen där hade massor av idéer med ledljus just för akvarier - dessa kan man ju bygga in i ramper och dylikt - och få enastående resultat. Det här skall bli kul att gagga vidare om!

Edit; Här är ouscazz tråd, inlägg #27; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139732&page=2
#116 - 8 september 2010 08:19
Bara ett kar som saknas som man kan testa IRL:D...Ska sätta in en annons på 960-litaren idag tänkte jag, men det är nästan så man hoppas att det inte blir sålt:p.
Bilagor:
#117 - 8 september 2010 08:34
maxb: tack! kanon. himla snyggt det karet!

ansjo: haha du kanske kan köpa ett helt custom-kar för pengarana du för för 960L oändliga möjligheter.

ang ledbelysning osv. finns ju lister med RGB där du kan programmera hur ljuset ska vara o i vågor osv. det hade varit tufft att låta ljuset förändras under dagens gång så att det går från soluppgång till strålande sol till lite rödare vid solnedgång till månsljus. vore ju fantastiskt häftigt att verkligen få en naturlig övergång.

kan ju så klart kompletteras med annan belysning om det skulle behövas.
#118 - 8 september 2010 08:38
Det har redan Akvastabil på sina T5-ramper sedan ett bra tag tillbaka, skitfräckt är det:).

Customkaret står redan i vardagsrummet, köpte det för försäkringspengarna:p...
#119 - 8 september 2010 08:41
nehe? säkert? fasen va ballt.. här trodde man ju att man var i framkant men nehedå:P

haha a du får du köpa ett till. vad är det för nått custom då? tråd? som jag missat kanske?
#120 - 8 september 2010 09:16
Nope, det är bara MP:s 65-kub så det är inte så mycket custom:p....Nu är det nog lite många kar i lägenheten enligt frugan, så ett till kommer inte in så länge vi bor i lägenhet. Skulle vilja byta ut det 6-kantiga mot ytterligare en Dennerlekub på 60 liter, men jag tror det är bättre att behålla det än att inte ha något alls:D....
#121 - 8 september 2010 09:19
haha. aa ibland kan jag tycka det är skönt att bo själv. finns ingen som säger stop. ( vilket är lite risky det med)

btw det blir till att åka o köpa bolivianer nu till 70-kuben.

skulle du ha räkor o rasboror i alla kuberna?
#122 - 8 september 2010 09:32
Olika räkor i alla kuberna, men bara fisk i en och det är en liten snygg tetra, Rubintetra:).
Kul med Bolivianer, de är skitsnygga när de växer till sig...
#123 - 8 september 2010 09:48
aah rubintetror är riktigt fina!

edit: vart får du tag idom?
#124 - 8 september 2010 09:59
Dessa köpte jag på Akvarielagret i Stockholm, men Imazo hade hemma förra veckan en kort stund innan de tog slut:(...och givetvis var jag för sen.
#125 - 8 september 2010 10:29
fråga: hur kommer det sig att du kan köpa dirket från imazoo? kan alla göra det eller är du bara så bra kompis med dom? ;)
#126 - 8 september 2010 12:18
Jag beställer/köper fisk genom en affär här i Varberg, så då har man lite fördel att hitta lite kul grejer:). Kollar du upp med din lokala butik kan även de ta hem på beställning vad grossisten har hemma.
Deras lagerlista kommer troligen även ut på nätet framöver så alla kan se vad som finns hemma. Givetvis utan priserna men det kan vara roligt att se vad som finns att få tag på:).
#127 - 8 september 2010 12:37
ja jo jag pratar ju mycket med Micke på DM. så han tar ju gärna hem därifrån med så. mina scalarer tog han ju hem till mig. fast det inte var altum men det spelar ju ingen roll nu. bara glad att det ite var det.
tänkte på när du var här o lämna lampan så skulle du ju upp dit. tänkte att du köpte av dom direkt :P
#128 - 8 september 2010 14:50
skulle vara smidigt om man kunde köpa av dom direkt, bor 1mil ifrån dom :p
#129 - 8 september 2010 15:12
Det vore ju smäck om man kunde, men samtidigt skulle det komma väldigt mycket folk som de inte har tid med när de ska packa till affärerna. Jag har varit där ett antal gånger genom affären och hämtat fisk, och det är en upplevelse att se alla dessa kar med fisk från hela världens hörn:).
#130 - 8 september 2010 19:06
jo det är ju klart. jag kan tänka mig det :) den killen jag köpte mitt 540L av har jobbat där, blev väldigt sugen på att besöka dom när vi pratade om det :) önsketänkande kanske :/
#131 - 20 september 2010 10:45
På onsdag ska det bli lite fler invånare i Asien-kuben. Jag och MaxB ska ner till solis i Laholm för att hämta en ställning Mats ska ha i sin lilla stuga och då passar jag på att köpa lite körsbärsräkor och blanda ut mina med:).
Har slängt in en bild i mitt arkiv på en av Galaxyrasbororna i mitt fotoalbum, de börjar komma i form nu och har fått äta upp sig en hel del.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=12410&size=big&cat=1075
#132 - 7 oktober 2010 10:02
Hittade ett par snygga ciklider som heter Ivanacara adoketa på mässan i Duisburg nu i helgen, de var iofs ganska dyra men varken jag eller MaxB kunde låta bli att tinga ett par var. Om det var priset som avskräckte andra att köpa vet jag inte, men det var bara våra par som såldes under dessa dagarna.
Satt med kameran och kollade på mitt par nu, och slå på trissor så är det lek på gång:D.
Honan är den som tar initiativet och står och skakar medans hannen simmar med huvudet rakt mot botten sakta mot henne...lite bilder på dem:
[ATTACH=CONFIG]37963[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37962[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37961[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37960[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37959[/ATTACH]
#133 - 7 oktober 2010 10:04
Härligt att de är på gång Anders! Låter ju som att det blir en sats rom snart då!
Ja, de här cikliderna är så jädra fräna alltså!
#134 - 7 oktober 2010 10:13
Skulle vara jäklens kul ifall det blev något resultat från dessa skönheter, de är inte dåligt snygga nu när de börjar färga ut. Gul-brun-orange med lite rödaktiga fenor och den svarta teckningen över hela kroppen:p...
#135 - 7 oktober 2010 10:16
Jooo, men det tror jag nog inte kommer att bli några problem - dessa är nog hyfsat lättlekta och får de bara vara ifred och grisa runt i burken så har du snart en kull där!
#136 - 7 oktober 2010 10:27
Vete fasen om man inte för en gångs skull skulle dra upp ett gäng ifall de skulle lyckas med leken. Inte min grej riktigt att spara på yngel medvetet, men det kan ju bli:p.
#137 - 7 oktober 2010 10:29
Visst, för 17!
#138 - 7 oktober 2010 10:32
ansjo skrev:
Vete fasen om man inte för en gångs skull skulle dra upp ett gäng ifall de skulle lyckas med leken. Inte min grej riktigt att spara på yngel medvetet, men det kan ju bli:p.

Du ska fanimig se till att dra upp yngel på dessa om jag så måste stå bakom dig de närmaste veckorna med hästapiskan :D

Sjukt vackra individer.
#139 - 7 oktober 2010 10:33
Jo, jag hoppas nog att det blir så:)....
#140 - 7 oktober 2010 12:34
Vad är förklaringen till det höga priset egentligen?
#141 - 7 oktober 2010 13:42
Att de är ganska ovanliga är mitt tips:).
Bilagor:
#142 - 7 oktober 2010 14:42
ansjo skrev:
Att de är ganska ovanliga är mitt tips:).

Mjo det har du ju rätt i, men tänkte på att om dom är så lättlekta så borde kanske antalet bli större och på så sätt blir arten vanligare och priset lägre.
#143 - 7 oktober 2010 15:13
Kul!

Jag har stått och dreglat på dessa på akvarielagret senaste månaderna.

Klart du ska kraftsamla och dra upp ett gäng.
#144 - 7 oktober 2010 15:14
Jo, med tiden blir det säkerligen på det viset:)...
#145 - 7 oktober 2010 15:14
Getingen skrev:
Mjo det har du ju rätt i, men tänkte på att om dom är så lättlekta så borde kanske antalet bli större och på så sätt blir arten vanligare och priset lägre.

[INDENT]Jo, med tiden blir det säkerligen på det viset[:)]... [/INDENT]
Bilagor:
#146 - 7 oktober 2010 15:43
ansjo skrev:
[INDENT]Jo, med tiden blir det säkerligen på det viset[:)]... [/INDENT]

Lycka till med odlingen, fina fiskar så jag förstår om du tycker dom var värda priset.
#147 - 7 oktober 2010 16:05
Odling och odling vet jag inte om jag ska kalla det;). Men kanske bevara avkomman om så blir fallet, är kanske ett bättre ord i mitt fall:p...
#148 - 7 oktober 2010 17:41
ansjo skrev:
Odling och odling vet jag inte om jag ska kalla det;). Men kanske bevara avkomman om så blir fallet, är kanske ett bättre ord i mitt fall:p...

Tänk, jag förstår precis vad du menar:)

De är väldigt läckra måste jag säga och man blir lite förvånad över att de är så sällsynta. Enligt beskrivningen på ciklid.org så ska de vara lätta och tåliga, måste finnas en hake någonstans:confused:

Kan det vara deras aptit på små fiskar?
#149 - 7 oktober 2010 18:33
Ja jag förstår heller inte varför de ska vara så sällsynta...men det kanske vi får råda bot på:p!
#150 - 7 oktober 2010 18:44
ansjo skrev:
Ja jag förstår heller inte varför de ska vara så sällsynta...men det kanske vi får råda bot på:p!

Eller får reda på?
#151 - 7 oktober 2010 19:00
ansjo skrev:

EFter mina efterforskningar så har jag förstått det som att de inte finns på så många lokationer i det vilda och det är också områden som inte är så extremt fiskade för just akvariesammanhang, däremot ska de finnas i stora mängder där de väl finns.

Problemet är väl att de lätt kan fiskas ut totalt om efterfrågan blir stor, vilket den faktiskt verkar vara, de är ju magnifika fiskar med ett väldigt intressant utseende, både till teckning och form, sen har de ju spännande yngelvård också som alla ciklider :)
#152 - 7 oktober 2010 19:04
Men de verkar ju vara lätta att föröka, så då brukar det inte vara några problem att förse marknaden med fiskar?
#153 - 7 oktober 2010 19:10
c90368 skrev:
Men de verkar ju vara lätta att föröka, så då brukar det inte vara några problem att förse marknaden med fiskar?

Som med alla dvärgar verkar de inte vara de mest intressanta för galningarna nere i asien och resterande världen :)
Kanske har med det att göra, de verkar ju inte vara en nyfunnen art precis heller.
Kullander beskrev dem ju redan 1993 vad jag förstår.
#154 - 7 oktober 2010 19:16
Marnat skrev:
Som med alla dvärgar verkar de inte vara de mest intressanta för galningarna nere i asien och resterande världen :)

Kanske har med det att göra, de verkar ju inte vara en nyfunnen art precis heller.

Kullander beskrev dem ju redan 1993 vad jag förstår.

Hmm, du har förmodligen alldeles rätt, tyvärr:(
#155 - 7 oktober 2010 19:17
c90368 skrev:
Hmm, du har förmodligen alldeles rätt, tyvärr:(

Håller fullständigt med dig, man borde flytta till de förenta staterna av fetma, där verkar finnas många dvärgtokar :)
#156 - 18 oktober 2010 13:04
Det känns lite som 10 små negerpojkar just nu i karet med Ivanacara adoketa, från början var där 14 Rubintetror och en hoppade ur. Igår när jag räknde dem var där bara 6 st kvar och cikliderna ser ytterst välmående ut. Kan undra vart de andra tagit vägen:p:D?
Lektendenserna på cikliderna har avtagit, men för min del gör det inget då de gärna får känna sig lite mer hemmastadda först.
#157 - 20 oktober 2010 21:49
Och så var de bara fyra:p....
#158 - 20 oktober 2010 21:51
ansjo skrev:
Och så var de bara fyra:p....

Haha! det var galna ciklider du hade!!
Brorsan råkade ut för samma sak. tetra efter tetra försvann;)
#159 - 29 november 2010 13:32
Nu är det två tetror kvar, men de har hållt sig i det antalet ganska länge nu.
Men en annan lite roligare sak, är att jag misstänker honan ligger på rom eller nykläckta yngel. Hannen är ensam hela tiden och har tappat mycket av färgen, medans honan är kolsvart och bara kikar fram mellan rötterna och är inte ens intresserad av mat.
De har inte så mycket fisk att försvara sin avkomma mot, så det kanske är därför hannen inte håller henne sällskap eller så är det så enkelt att det är honan som passar ynlen:p.
Eller så är det ingenting...
#160 - 29 november 2010 14:01
Hoppas att det är yngel :)
#161 - 29 november 2010 14:07
Ja, verkligen. Visst är det snyggt med Slimline på tre av rutorna, men i detta läget är det totalt värdelöst och jösses vad sugen man är att lyfta på rötterna för att kolla vad som händer...men det gör jag inte:D!
#162 - 29 november 2010 14:34
Hoppas att det är en lek på adoketorna - min har lekt två gånger, men inget resultat dock... hoppas dina klarar det!:)
#163 - 29 november 2010 14:38
Om du tar bort kuberna och ersätter det med ett räkkar, skall adoketerna flytta till MP-kuben med diskusarna?
#164 - 29 november 2010 14:51
Det är just det kruxet jag funderar över, men jag ska nog kolla med morsan om inte de vill ha ett en 50-kub i hallen:p:D...
#165 - 29 november 2010 14:57
Aha, fodervärdar;)
Den var en ny variant. Har hört om hästar, hundar men inte fiskar, men alla sätt är ju bra utom de dåliga:)
#166 - 29 november 2010 15:01
Förhoppningsvis ska vi ta över huset sedan, och då blir det ett kar mindre att flytta:p! Jag tror även att jag bara behåller en av kuberna jag har idag, det finns liksom ingen plats att spara på allt braåha....
#167 - 29 november 2010 15:36
Ja, jag har inte mycket plats med för mycket braoha grejer heller så jag förstår precis vad du menar :)
#168 - 30 november 2010 15:40
ansjo skrev:
Förhoppningsvis ska vi ta över huset sedan, och då blir det ett kar mindre att flytta:p! Jag tror även att jag bara behåller en av kuberna jag har idag, det finns liksom ingen plats att spara på allt braåha....

Den kuben du inte ska ha blir nog lättsåld, verkar vara många som är inne på att köpa kuber numera.
Bilagor:
#169 - 30 november 2010 15:53
Jag skulle tro det, men inte så konstigt då man får många liter på en relativt liten yta. Som en 50-kub, det blir ändå 125 liter på ynka 50 cm...:)
#170 - 4 februari 2011 16:06
Då var den här tråden på väg att avslutas, 50% av kuberna är sålda och Kullgren här på forumet kommer och hämtar den med Slimlinen i morgon. Ska bli trevligt att snacka lite skit över en kopp kaffe innan affären avslutas:p...
#171 - 4 mars 2011 17:56
Kanske sista inlägget i den här tråden nu, den sista kuben tar Mats över och den töms ner nu i helgen. Pia var här och hämtade växterna och en del fisk, så nu är det bara lite malar kvar i den burken som ska portioneras ut i andra kar som är igång, både här hemma och hos kompisar.
#172 - 4 mars 2011 19:21
Växterna kommer att få ett hem i mitt nya kar och fiskarna är mycket fina, de simmar i mitt asien-kar :)

Skall bli spännade att få se och läsa mer av ditt nya projekt som kommer att få denna platsen där dessa fina kuber har stått:)
Bilagor:
#173 - 5 mars 2011 17:37
Kan uppdatera med att slimlinekuben numera lyser upp mitt vardagsrum i Halmstad. Fyllde den med vatten förra helgen och så fort den är igång ordentligt ska ett lekpar scalarer flytta dit. Får passa på att tacka Anders för en trevlig fika med:)
#174 - 5 mars 2011 17:52
kullgren skrev:
Kan uppdatera med att slimlinekuben numera lyser upp mitt vardagsrum i Halmstad. Fyllde den med vatten förra helgen och så fort den är igång ordentligt ska ett lekpar scalarer flytta dit. Får passa på att tacka Anders för en trevlig fika med:)

Släng gärna in en bild så man får se hur det ser ut nu:)!
#175 - 5 mars 2011 18:08
Det ska jag absolut göra=) ska bara ha i scalarerna först sen ska det fotograferas, med lite tur blir det kanske några bilder med ett bra gäng yngel runt med.

Annons