Mina 2 svärdbärare är med barn

#1 - 27 december 2006 11:37
Upptäckte att mina 2 svärdbärare har yngel i sig och är jättefeta. Så vad ska jag göra? Äter de upp sina egna yngel eller låter dom dem vara ifred? De går tilsammans med 5 neontetror, 3 guldgurami, 3 chokladgurami, 2 guldfiskar(slöjstjärt), 1 skäggmunsmal, 3 platy, och en svärdbärararhane 1 ett 128-liters kar. Har även 1 54-liters kar som jag köpte igår, har en regnbågsciklid där, så ska jag ha dom i 128-liters karet eller 54-liters?
#2 - 27 december 2006 18:44
var till djuraffären och köpte en plastbytta som flyter runt i akvariet med 1 galler som ligger 2 cm ovanför bottnen, dit det är meningen att ynglen ska åka, måste man locka ner dem eller åker de ner dit av sig själva?
#3 - 27 december 2006 18:49
dom åker ner av sig själv om dom inte är förstora så dom fastnar eller om dom e livliga och simmar om kring då kan dom simma upp till mamman och då tar hon gärna bäbisarna.försök mata på mamman så kanske hon ger fan i dom förhoppningsviss
#4 - 27 december 2006 19:36
tror du dom trivs om jag lägger lite mossa i den där kammaren dit ynglen kommer?
#5 - 27 december 2006 20:19
Jag gjorde som så att jag lät mina guppys föda sina ute i akvariet, sen flyttade jag över dom till yngelkassen.
Några blir uppätna, många klarar sig.
#6 - 29 december 2006 04:00
Första gången som honorna ska föda är det svårt att veta när ynglen ska komma.. är lite svårt att se på bara bukomfång, men då jag har honor i yngelbox så har jag ingen mossa under gallret, men ibland ngn liten växt som flyter där honan finns. Detta kan vara lugnande för honan, men då hon väl föder så sökersig ynglen ibland upp mellan gallret och ska vila ovanpå växten och kan då lättare bli uppätna. Men så for honan fött, så tar jag bort galler o lägger i ngn växt.. typ javamossa eller annat som kan flyta runt.
Lycka till med dina yngel.. ska bli roligt att höra hur det går för dig.

Hälsn Robban
#7 - 29 december 2006 04:24
Ok vill ju som sagt behålla några yngel, men föder svärdbärare alla yngel på samma gång eller tar det flera gånger innan alla e ute?
#8 - 29 december 2006 05:00
Alla yngel kommer på en gång o då menar jag på några timmar, blir honan störd kan förlossningen pågå under lite längre tid. Ofta kommer 2-3 yngel åt gången o sedan vilar honan lite och sedan kommer de igen.

Sitter man still o tyst vid akvariet kan man ibland få se dem föda o det är riktigt spännande.

Klart du ska försöka att tav ara på yngel... det är alltid roligt, har man mkt växter i akvariet o spec sådana som slyter lite på ytan så brukar en del yngel kunna gömma sig där. Så missar du honan i boxen så kan man kanske hitta några.

Det finns massor med olika färger o fenvarianter på svärdbärare... om du går till : www.altavista.com och fyller i Xiphophorus helleri o trycker på bild så kan du se så mkt bilder det finns på dem på nätet.. bara att bläddra o se så många fina det finns. Vet du vilken sort svärdbärare du har ?
#9 - 29 december 2006 05:04
Har inte så mkt växter nu akvariet är ganska nytt, 2 veckor kanske. Honorna är svarta ovanför analöppningen är det yngel som ligger där eller? Honorna är ca 2 gånger fetare än vad dom ska vara. Hur många yngel kommer vanligen i 1 kull?
#10 - 29 december 2006 05:11
Det mörka du talar är den sk yngelfläcken , den syns lättast på röda, gula o gröna svärdbärare.. den syns tidigt i graviditeten. Men låter som dina honor börjar bli riktigt tjocka nu o har du haft dem i 2 veckor nu ? En Svärdbärare får ofta runt 30-40 yngel. Är honan liten eller äldre så blir det ibland under 20. Riktigt stora honor får 70-80 yngel ibland och det finns berättat om 200 yngel i samma kull. Men det är mkt ovanligt.
#11 - 29 december 2006 05:15
Ok. Har satt i lite vattenpest i den där födkassen dom är i synd att jag inte har nån kamera bara så jag kan inte visa honorna eller något, är lite ny så kan inte så mkt om det där med yngel :D Blir andra gången om det blir nåt iaf. Fick yngel med scalarer för 1-2 år sedan men dom blev uppätna hela bunten :(
#12 - 29 december 2006 05:22
Vi får hoppas att det går bra denna gången. Gäller bara att de föder snart i boxen, känns inte skoj att ha dem i box för länge. Men ser du att de äter annars mår gott så är det bara att avvakta. Att få yngel av Scalarer är svårare än svärdbärare så detta kommer säkert att gå bra, men ibland är honorna riktigt tjocka ett bra tag innan de ska föda.. så lite klurigt att veta då det är dags
#13 - 29 december 2006 05:25
aa De äter iaf ordentligt, men hade ut dem från boxen idag en par timmar och då så var den ena under en rot och det såg ut som om hon försökte föda men vad vet jag. Hon är jättetjock.
#14 - 29 december 2006 05:30
Hanen är mörkröd med svarta fenor och den ena honan är orange med en röd rand typ och den andra honan är röd och har en vit fläck under magen de är jättesöta [:o] Tycker det ser ut som en kammare där ynglen är i magen och i den röda med den vita fläcken så är den full och på den andra är den nästan full bara lite kvar :D
#15 - 29 december 2006 05:34
Hanen är en sk wagtail svärdbärare gissar jag då
http://www.g-hoener.de/images/01_Lebendgeb/Schwerttrager_wagtail_Paar.JPG

Jag tror honorna har det bäst om de får gå i boxen o inte flyttas in o ut, tror det stressar dem mer av att bli jagade med håven.. så ha kvar dem i boxen så längede ser ut att må hyfsat o äter...

Snart är det nog förlossning i Finland !
#16 - 29 december 2006 05:39
exakt så ser hanen ut :D
#17 - 29 december 2006 10:40
Äntligen har den ena honan släppt ut ca 10-20 yngel men hon är fortfarande lite svart. Och den andra är som vanligt :D Hur ska jag mata ynglen då?
#18 - 29 december 2006 19:54
Grattis till dina yngel, du ska nu ta bort honan, bort med gallret o lägga i en liten växt till ynglen. Honan fortsätter att vara mörk vid analfenan även efter hon fött, men kanske hon inte fött färdigt ? Du ska mata ynglen ofta, gärna flera ggr/dag om du har möjlighet. Men bara lite åt gången så inte vattnet blir dåligt. Man kan suga upp rester av mat från yngelboxen. Svärdbärare går bra att föda upp med smulat torrfoder om man nu inte kläcker artemia eller annat. De äter lite sakta i början, men efter en del dagar så blir de hungrigare.. Lycka till med dina yngel... är den hannen du har pappa till ynglen så kan du se svarta tecken på dem redan då de är nyfödda... men troligen var hon parad av annan hanne innan då du bara haft fiskarna ett par veckor. Om nu inte butiken hade olika färger på Svärdbärare i samma akvarium.. ska bli roligt att höra hur det går för dig.

Hälsn Robban
#19 - 30 december 2006 05:33
Mmm har fått yngelfoder av några vi känner så det är inga problem
#20 - 30 december 2006 14:27
Hur många yngel blev det till slut ?
#21 - 30 december 2006 20:52
har 1 i en yngelkasse och vet inte hur många i akvariet för honorna hade hoppat ur den där kassen och ynglat i akvariet på natten :D såg iaf ett par i javamossan.
#22 - 31 december 2006 17:36
aha så du har bara ett yngel i boxen.. men säkrast är ju då att se om du kan fånga in fler från akvariet o lägga i boxen så de inte blir uppätna

Annons