min väg in i akvaristikens värld

#1 - 16 augusti 2013 12:42
För den som orkar läsa tänkte jag tänkte inleda med en vägg av text för att beskriva hur jag halkade in i akvariesvängen, för den som inte orkar läsa är det bara att scrolla ner till bilderna av hur mitt akvarieskrubbsprojekt utvecklats.

Från LVF (Lagen om vård av fisk:p)till akvaristikens värld

För lite drygt 2 år sedan dumpades ett akvarium på den enhet som jag jobbar på i en mindre kommun, jag tyckte att det var ett ganska bra initiativ av vi fick ett akvarium,ett trevligt inslag för de boende där jag jobbar.

Själv hade jag aldrig haft akvarium,men tänkte att det borde ju inte vara så svårt, jag började leta lite info om akvarieskötsel och gjorde några enkla instruktioner för oss som personal att följa när det gällde matning och skötsel. Jag kommer idag inte ihåg exakt antalet fiskar eller sorterna som fanns i akvariet från början, men det dröjde inte länge innan den stora massdöden började, när jag kom tillbaka till jobbet efter 4 dagar, hade inte mer än 5 lite större malar begravts utanför huset, tydligen hade det blivit fel vid vattenbyte och temperaturen hade enligt klisterlappen på sidan av akvariet passerat 30 graderssträcket med råge, och det hade inte upptäckts förens första fisken låg med buken uppåt.

Jag förtydligade instruktionerna för vattenbyten, införskaffade en bättre termometer för att hålla koll på temperaturen, då jag har jobbar långa pass så går det ofta flera dagar innan jag är på jobbet igen. Några veckor efter temperaturfadäsen återkommer jag till boendet, går direkt och kollar akvariet och inser att pumpen inte fungerar, jag frågar personalen som är på plats om de visste när pumpen slutade fungera. Det visste personen och svarade ganska oberört att den varit trasig i snart 5 dagar! och inget hade gjort något.

Jag går igenom akvariet och inser att det är endast 3 fiskar som överlevt denna tortyr, jag kontaktar vår chef som skickar iväg en personal till djuraffären för att köpa ny pump och fylla på akvariet med mer fisk då det bara fanns 3kvar. (kändes rätt onödigt i detta läge).

På eftermiddagen kommer personalen tillbaka med pump + lite fisk, några ancistrus och 2 jättesötaciklider som enligt personalen i butiken skulle passa utmärkt i vårt150L kar (vad jag inte visste då var att dessa söta fiskar var 2Oscar).

Efter detta hade vår instruktionsbok för att sköta akvariet blivit ganska stor, dock hade ingen av oss förstått vilken utmaning vi stod inför, akvariet bestod nu av 2stOscar förvisso små typ 4 cm, 2 st papegojciklider ca 10-15 cm, samt en segelfenspleco 10-15 cm. Jag kämpade på med att försöka få akvariet att fungera, men vi hade stora problem med övermatning i ett redan fullpackat akvarium, hur mycket jag än försökte såg akvariet ut som ett träsk varje gång jag kom till jobbet och det var en omöjlig kamp att få flera i personalen att dela på ansvaret.Efter ytterligare några veckor upptäcker jag att vi har FLER fiskar i akvariet. Då har en vikarie vars barns akvarium spruckit, hällt i ett antal svärdbärare, mollys och en sorgmanteltetra i karet.

Efter detta dröjer det inte länge innan dessa fiskar börja lämna in en efter en, tillslut stryker en av påfågelcikliderna också med. Tillslut efter mycket om och men förklarar jag för min chef att om inget görs åt akvariet kommerdet att försvinna från boendet genom min försorg. Jag fick inte mycket respons utan en dag efter jobbet i slutet på sommaren för ca2 år sedan packade jag ihop akvariet de kvarvarande fiskarna och körde hem hela rasket till mig.

I akvariet fanns då 3 molly, 1sorgmanteltetra, 1 oscar, 2 papegojciklider och en segelfenspleco som såg mer död än levande ut, jag vet ej ännu idag vad den led av men den hade röda prickar över hela kroppen och låg gömd bakom pumpen i 2 vekor innan den rörde på sig efter flytten.

När jag fick hem dessa fiskar började jag läsa på vad det var för något jag hade fått med mig och blev väldigt förvånad när jag lyckades hitta beskrivningen av den lilla oscarn, som behöver ett stort akvarium. Jag impulsköpte ett akvarium på ca 260 liter för att vinna lite tid och få en möjlighet att omlokalisera fiskarna.

Men nu insåg jag att detta var något som jag tycker var väldigt roligt, det dröjde inte länge innan jag hade satt igång 150 liters karet med några fjärilsciklider, och det var ju riktigt kul att lära sig om biologiska processer, mäta vattenvärden och framförallt sitta och titta på fiskarna.

Planerna för vad jag skulle göra med de stora fiskarna blev helt enkelt ändrad till att första steget köpa tett 530 liter akvarium under en övergångsperiod för att sedan ordna ett stort akvarium där jag kunde få plats med ytterligare en oscar som sällskap till den lilla tigeroscarn.

När tiden var inne för att flytta till 530 literskaret blev dessvärre den lilla oscarn sjuk, jag vet ej vad det blev för fel på honom men han hade stannat i växten,han blev aldrig större än 6 cm hans fjäll började falla av och fenorna började vittra sönder från mitten och utåt, sen slutade han äta och dog några dagar senare, jag tror att det hade att göra med de dåliga och kanske framförallt svajiga vattenvärden som han levde i under tiden på boendet.

Men jag hade fastnat för den lille krabaten och kunde inte hålla mig från att skaffa en ny till 530liters karet, han har vuxit fort under sina 1 år och 6 månader och är nu 28 cm lång och för ca 2 veckor sedan fick han och de 2 överlevande papegojcikliderna och segelfensplecon (som har passerat 30 cm) stifta bekantskap med sitt nya 930 liters akvarium och en ny oscarkompis.

För ett år sedan påbörjade jagprojektet med min akvarieskrubb, en utbyggnad på huset för att inhysa det stora akvariet + en massa akvarietillbehör.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 16 augusti 2013 15:59
Riktigt roligt och otroligt inspirerande. Tänk om man kunde bygga ut så... tyvärr får jag inte bygglov... men källare?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 augusti 2013 17:11
Trevligt att läsa:D
Kanske tur för dig att du bara har en oskar kvar för när de börjar leka så lär inte en enda växt sitta fast i bottengruset längre;)
#4 - 17 augusti 2013 18:21
Jag har tur som har förstående grannar som var villiga att bifoga ett medgivande till min bygglovsansökan. Men som alltid känns det som att man borde byggt större när man ändå var på gång, finns alltid inspiration till nya akvarier.

Nu är de 2 Oscar i karet, och trots att de har börjat leka eller bråka (dock går det väldigt lugnt till) så har växterna fått vara ifred än så länge, dock har den nya oscarn (15cm) fått smak på mina vattenhyacinter, så dessa slaktar han på nätterna ihop om att det är mat, tur att de växer fort. Den äldsta oscarn har aldrig möblerat i karet men jag har ju läst att de kan ändra beteende om det blir kärlek i vattnet :D
admin
Christian Alfredsson
#5 - 18 augusti 2013 08:22
Min oscars nöjde sig inte med bara växter när de lekte. Hade dem i ett 500-liters och de tryckte upp precis all inredning i kanterna. Kommer ihåg hur sur jag blev på dem för det var ett nytt akvarium och de repade framrutan rejält när de puttade upp stenar på den. De såldes fort. De är förövrigt riktigt roliga fiskar att ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 augusti 2013 10:57
Nej jag brukar rekommendera stenar som är större än knytnävsstorlek som inredning om man vill undvika ommöblering:p

Annons