Min undervattensvärld

#1 - 11 november 2016 22:13
Hej!
Jag heter Anders och jag tänkte i den här tråden presentera mina akvarier samt uppdatera vad som händer i dessa (jag hoppas att detta passar under Projekt?)

Jag är 30+ och skaffade mitt första akvarium för nästan två år sedan. Då bodde jag och min sambo i lägenhet. Men sedan 1,5 år tillbaka så bor vi i en 130 kvm villa.

Jag har i dag tre akvarium igång, var av mitt senaste projekt, ca 4 veckor gammalt, är ett [COLOR=#006400]112L "växt- och ciklidakvarium"[/COLOR]. I detta akvarium skulle jag gärna vilja få lite yngel och tar gärna emot tips i ämnet.

[SIZE=20px]Mina akvarium:[/SIZE]

[COLOR=#A52A2A]Juwel Vision 450L - Fiskblandning[/COLOR]
[LIST]
[*]Skalar - 2+2 st
[*]Geophagus 'Pindare' - 4 st
[*]Ivanacara adoketa - 2 st
[*]Garra flavatra - 5 st
[*]Otocinclus - 3 st
[*]Hypancistrus 'L201' - 2 st
[*]Corydoras 'Panda' - 3 st
[*]Corydoras (kommer inte på vad arten heter) - 5 st
[*]Synodontis eupterus 1 st
[/LIST][COLOR=#800000]Utrustning[/COLOR]
[LIST]
[*]Belysning: Originalramp med 2xT5 rör - Juwel Day och Nature
[*]Filtrering: Grov filtermatta (ca 20 liter) + Juwel 1000l/h och 2x250 watt doppvärmare bakom bakgrund. Ytterfilter Fluval 306 och 406.
[/LIST]

[COLOR=#0000CD]50L - räkmix[/COLOR]
[LIST]
[*]Crystal black, grade S - 4 st
[*]Neocaridinia - 20-30 st
[/LIST][COLOR=#0000CD]Utrustning[/COLOR]
[LIST]
[*]Belysning: Sera LED plantcolor Sunrise 360
[*]Filtrering: Ytterfilter Fluval 106
[/LIST]

[COLOR=#006400]112L - Växt- och ciklidakvarium[/COLOR]
[LIST]
[*]Ivanacara adoketa - 1+1 st
[/LIST][COLOR=#006400]Utrustning[/COLOR]
[LIST]
[*]Belysning: Aqua Classic LED 60 cm
[*]Filtrering: Ytterfilter Fluval 306
[*]Trycksatt Co2
[/LIST]
#2 - 11 november 2016 22:56
Spännande! Alltid roligt med enprojekttråd?
/Johan
#3 - 12 november 2016 10:30
Det ska bli spännande att få se lite bilder när ditt guldmedlemskap är klart :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 november 2016 14:31
Välkommen. Ett tips för att få yngel är ofta att inte blanda för mycket så i sällskapsakvariet blir det kanske inte så lätt.
i räkakvariet däremot blir det garanterat en del yngel. Adoketan är inte så lättodlad - men har du tur så
#5 - 12 november 2016 20:55
[COLOR=#0000FF]50L - räkmix.[/COLOR]
Inte så mycket att säga om detta kar. Det puttrar på med lite blandade räkor. Neocaridinia räkorna producerar ungar på löpande band, men CB räkorna har inte producerat en enda ännu.
Karet startade med 2 st Fjärilsciklider och 4 st Påfågelgobys.

Här är en bild på när karet är omstartat i nya huset. Original T8-rör
Attachment

Här är en bild efter att jag bytt belysning till Sera LED plantcolor Sunrise 360.
Inte jättnöjd med ljustempen men det fyller sin funktion, relativt långsam tillväxt på växterna men väldigt lite alger.

Attachment

En bild på hur det ser ut idag
Attachment

#6 - 12 november 2016 21:02
[QUOTE=Yadina;n2362537][COLOR=#0000FF]50L - räkmix.[/COLOR]
Inte så mycket att säga om detta kar. Det puttrar på med lite blandade räkor. Neocaridinia räkorna producerar ungar på löpande band, men CB räkorna har inte producerat en enda ännu.
Karet startade med 2 st Fjärilsciklider och 4 st Påfågelgobys.

Här är en bild på när karet är omstartat i nya huset. Original T8-rör
Attachment

Här är en bild efter att jag bytt belysning till Sera LED plantcolor Sunrise 360.
Inte jättnöjd med ljustempen men det fyller sin funktion, relativt långsam tillväxt på växterna men väldigt lite alger.

Attachment

En bild på hur det ser ut idag
Attachment

[/QUOTE]

Så dina Fjärilsciklider äter inte räkor i alla fall? Mina har tagit sig några Körsbärsräkor, hoppas det inte blir någon vana :)
#7 - 12 november 2016 21:13
[QUOTE=KJE;n2362544]

Så dina Fjärilsciklider äter inte räkor i alla fall? Mina har tagit sig några Körsbärsräkor, hoppas det inte blir någon vana :)[/QUOTE]

Fjärilscikliderna är inte kvar nu, utan det är bara räkor i detta kar =)

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 november 2016 09:43
Tycker också att det verkar som om Kelvin-talet ligger högre än 6500
#9 - 13 november 2016 09:54
Halloj!
Kul att se att du har Ivanacara adoketa, som är en spännande ciklid med ett väldigt intressant beteende - verkligen en av mina personliga favoriter.
Det vore jättekul med fler bilder, och kanske någon film på adoketorna?
:)
#10 - 15 november 2016 05:42
Tack för titten i din undervattensvärld! En bra Akvariebutik måste vara guld värd :)
#11 - 15 november 2016 21:26
[QUOTE=Yadina;n2362724]

[COLOR=#006400]112L - Växt- och ciklidakvarium[/COLOR]

Håller helt med, en väldigt spännande ciklid!
Trots att den är liten så är det den mest rovgiriga ciklid jag haft i min ägo.
Anekdot:
Jag har mycket alger i karet där mitt Adoketa par går, så igår beslöt jag mig för att köpa 5 st Amanoräkor. Räkorna var inte riktigt fullvuxna. Jag har haft Amanoräkor tillsammans med bl a Hantelciklider, skalarer och Geophagus brasiliensis utan märkbara problem.
Jag hann släppa i 2 st räkor.... det tog 3 sekunder så var båda två uppätna... Resterande tre räkor fick åka ner i stora karet.

Idag beslöt jag mig för att istället lösa "algproblemet" med 4 st Otocinclus och en siamesisk algätare.... samma visa där. Adoketorna började direkt att attackera och en av dem tog tag i en av otocinclusarna och simmade runt med den i munnen.
Jag släckte då ljuset och väntade en kvart. När jag sedan tände ljuset så verkade de accepterat de nya invånarna. Jag väntar tills imorgon innan jag beslutar om jag behöver flytta över dessa också...

Inte helt lätt att hitta algätare till detta kar.[/QUOTE]

Aha, dina adoketor är så glupska - men det är robusta och tuffa ciklider, så jag kan tänka mig att de klipper räkor o.dyl.
Mina adoketor gick med mestadels mindre tetror och dessa klarade sig fint.

Jag vet inte om du sett deras beteende vid parbildande och lek, men här är adoketorna minst sagt udda.
Som sagt, en väldigt intressant ciklid - och otroligt vacker i lekdräkt.
Kul att se dina bilder!
:)

Annons