Min syresten fungerar ej

#1 - 27 december 2009 15:32
Idag var jag och inhandlade en syresten till mitt lilla kar. Jag har en Aquael Fan-1 pump med lite olika munstycken på. Det ena munstycket har en extra pip för att koppla på en luftslang, och denna trodde jag man kunde använda till syresten. Men när jag kom hem och skulle koppla på den så händer ingenting:(

Kan det vara pumpen som är för klen??

tack på förhand.
#2 - 27 december 2009 15:34
luften tar alltid den lättaste vägen (ren fysik)- vad annat är inkopplat?
#3 - 27 december 2009 15:37
erikthur skrev:
luften tar alltid den lättaste vägen (ren fysik)- vad annat är inkopplat?

Det är inget mer inkopplat. Förut hade jag också ett munstycke som ser ut som en "spade" så man kan rikta strömmen. Men den tog jag bort.. kan tillägga att jag testade stenen i mitt stora kar och där bubblade den i en ynka sekund för att sedan dö av.
#4 - 27 december 2009 15:39
Det munstycket funkar så att du har bara en slang du kopplar på som leds utanför karet och då drar pumpen in luft som blandas med utblåsvattnet. Se upp så du inte får en bakvänd hävert och trycker ut vattnet ur karet genom slangen istället.
För att du ska få luft till din syresten behöver du en luftpump.
#5 - 27 december 2009 15:44
ansjo skrev:
Det munstycket funkar så att du har bara en slang du kopplar på som leds utanför karet och då drar pumpen in luft som blandas med utblåsvattnet. Se upp så du inte får en bakvänd hävert och trycker ut vattnet ur karet genom slangen istället.

För att du ska få luft till din syresten behöver du en luftpump.

Okej, för det är den effekten jag får nu när jag kopplar på det munstycket, det sprutar vatten ur den lilla pipen, därför trodde jag att det skulle funka med en syresten.

Vad är det för skillnad på ett vanligt innefilter och en luftpump då? måste jag köpa en ny pump för en massa pengar nu för att få användning av syrestenen?

mvh
#6 - 27 december 2009 15:47
Ja, men det enda en sådan syresten gör är att den för en massa oväsen;). Den lilla syresättningen det blir från en syresten får du mycket bättre resultat om du riktar utblåset från filtret mot ytan.
Är det bubbeleffekten du är ute efter så finns det inte så mycket att göra än att köpa en syrepump.
#7 - 27 december 2009 15:52
ansjo skrev:
Ja, men det enda en sådan syresten gör är att den för en massa oväsen;). Den lilla syresättningen det blir från en syresten får du mycket bättre resultat om du riktar utblåset från filtret mot ytan.

Är det bubbeleffekten du är ute efter så finns det inte så mycket att göra än att köpa en syrepump.

Okaj, ja jag har det precis vid ytan nu så att det är ganska kraftig cirkulation på ytan.. Men syrestenen var mest för att fiskarna skall få lite att leka med..

okej.. det var ju retligt, på bara en vecka har jag redan åkt på de flesta nybörjargoofar känns det som! haha.
#8 - 27 december 2009 17:49
såg en Am-Top RC 10 på nätet som verkade rätt okej, kostar bara 70:-
är det någon som har erfarenhet? står att den ska vara rätt tystgående.
#9 - 28 december 2009 12:23
Min erfarenhet säger mig att en luftpump alltid för oväsen hur tystgående tillverkaren än påstår att den är...!

(Fattar inte att jag överlevde förr i världen med 4-5 kar med luftpumpar i mitt flickrum...!)
#10 - 28 december 2009 19:35
Min erfarenhet säger mig att en luftpump alltid för oväsen hur tystgående tillverkaren än påstår att den är...!

(Fattar inte att jag överlevde förr i världen med 4-5 kar med luftpumpar i mitt flickrum...!)

Hehe okej, men den kan väsnas lite utan problem då karet står i ett helt annat rum än där man sover i alla fall... sen behöver man väl inte alltid ha den igång ifall man ligger hemma med skallebank och tycker att det låter förjävligt.

jasså okej, näe det kanske är lite väl mastigt. Men är Am-top ett bra märke?
#11 - 28 december 2009 19:40
TheDude skrev:
Men är Am-top ett bra märke?

allt är relativt, en hel del är nöjda med deras ytterfilter, vilka kostar
en bråkdel av vad eheim eller liknande kostar, jag tror dock att folk
är mest nöjda med priset.....

deras innerfilter har väl de flesta klassat som mellan dåliga och värdelösa..

luftpumparna har jag inte hört något om.

men.....varför en luftpump och "syresten" ?

inte katten får du mer syre i vattnet, och har du blommor i karet
så kommer de inte att gilla att du drar ut CO2 halten, vilket du gör
när du har en "syresten"....

.
#12 - 28 december 2009 19:59
Kensa skrev:
allt är relativt, en hel del är nöjda med deras ytterfilter, vilka kostar

en bråkdel av vad eheim eller liknande kostar, jag tror dock att folk

är mest nöjda med priset.....

deras innerfilter har väl de flesta klassat som mellan dåliga och värdelösa..

luftpumparna har jag inte hört något om.

men.....varför en luftpump och "syresten" ?

inte katten får du mer syre i vattnet, och har du blommor i karet

så kommer de inte att gilla att du drar ut CO2 halten, vilket du gör

när du har en "syresten"....

.

Jo priset är ju väldigt bra.. vilket gör att man undra lite.. eftersom bra saker oftast kostar därefter.

Min tanke kring det hela var att praktbotian gillar att leka i ström och liknande, känns att dom kanske skulle gilla det, sen tycker jag att det är en allmänt snygg grej. Trodde även att det var bra för akvariet i allmänhet bara.
#13 - 28 december 2009 20:40
ansjo skrev:

Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?

Att det luftar ur koldioxid har jag ingen aning om, låter lite mer gör det oftast men syresättningen är BÄTTRE.
#14 - 28 december 2009 20:44
endymion skrev:
Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?

Att det luftar ur koldioxid har jag ingen aning om, låter lite mer gör det oftast men syresättningen är BÄTTRE.

Så det du menar är att det skulle vara ett bra drag för mig att införskaffa en sådan?
#15 - 28 december 2009 20:48
TheDude skrev:
Så det du menar är att det skulle vara ett bra drag för mig att införskaffa en sådan?

Det beror på vad du är ute efter, har du tillräcklig syresättning är det totalt onödigt att köpa en pump till.
#16 - 28 december 2009 20:53
endymion skrev:
Det beror på vad du är ute efter, har du tillräcklig syresättning är det totalt onödigt att köpa en pump till.

Okej i första hand så vill jag att det skall bli så bra värden och allt sånt som möjligt. Sen så tycker jag att det rent estetiskt är snyggt.

Men i det lilla karet som jag först och främst har tänkt sätta en syresten i är på 54L och har en Aquael Fan-1 som pumpar 300 L/H. Och det andra är på 200L och har en Fluval 4 plus som pumpar 1000 L/H.
#17 - 28 december 2009 22:35
endymion skrev:

Tyvärr är det inte så, den korta tiden som en syrebubbla färdas genom vattnet hinner den inte lösa sig nämnvärt. Det som gör att vattnet syresätts med bubblor är ytvattenrörelsen, som du har bra mycket bättre med ett flöde från ett filter av något slag.
#18 - 28 december 2009 22:51
ansjo skrev:
Tyvärr är det inte så, den korta tiden som en syrebubbla färdas genom vattnet hinner den inte lösa sig nämnvärt. Det som gör att vattnet syresätts med bubblor är ytvattenrörelsen, som du har bra mycket bättre med ett flöde från ett filter av något slag.

Vadå tyvärr, hur vet du det? Prova stäng av alla filter tills fiskarna står i ytan och kippar luft. Sätt sedan på ett filter och en syresten med samma flöde. Låt säga 150 liter i timmen, gör du det med en syrepump tar det ca kvart tills fiskarna lämnat ytan. Men med pumpen kommer fiskarna att dö. Tror du det är en tillfällighet att så gott som alla stora anläggningar använder luft.

Med samma resonemang skulle ju även vattenpumpen vara värdelös eftersom vattenmolekylen är så kort tid i ytan.
#19 - 28 december 2009 22:54
Prova du istället att fånga upp bubblorna innan de kommer till ytan och gör ytcirkulation, och se vad som händer;)!
Att stora anläggningar använder luft kanske har en ekonomisk sida, ganska mycket billigar att köra en kompressor än en cirkulationspump i varje kar.
Med samma resonemang skulle ju även vattenpumpen vara värdelös eftersom vattenmolekylen är så kort tid i ytan.
Nope, eftersom vattnet är i kontakt med ytan hela tiden.
#20 - 28 december 2009 23:52
ansjo skrev:
Prova du istället att fånga upp bubblorna innan de kommer till ytan och gör ytcirkulation, och se vad som händer;)!

Att stora anläggningar använder luft kanske har en ekonomisk sida, ganska mycket billigar att köra en kompressor än en cirkulationspump i varje kar.

Ja jag har ju i princip raka rör i 24 av mina akvarium som orsakar minimalt med ytcirkulation och det funkar utmärkt.

Varför tror du det är billigare med luft då, för det är effektivare.

Med det flödet på luft som jag skrev pumpar det ju ut ca 0.4 dl luft i sekunden. Så det är ju rätt mycket luft som är i kontakt med vattnet där också.
#21 - 28 december 2009 23:59
Jag tror inte du vill ha 0,4 dl luft i sekunden i ett akvarium...
Med att fånga upp bubblorna, menar jag att du leder ut luftbubblorna från karet utan att de varit i kontakt med vattenytan, så denna står helt stilla. Då ska vi se vad som händer.
Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, men varför inte söka och gå tillbaka till tidigare trådar i detta ämne, tex den här tråden;): http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125103
#22 - 29 december 2009 00:00
endymion skrev:
Ja jag har ju i princip raka rör i 24 av mina akvarium som orsakar minimalt med ytcirkulation och det funkar utmärkt.

Med det flödet på luft som jag skrev pumpar det ju ut ca 0.4 dl luft i sekunden. Så det är ju rätt mycket luft som är i kontakt med vattnet där också.

Med att fånga upp bubblorna, menar jag att du leder ut luftbubblorna från karet utan att de varit i kontakt med vattenytan, så denna står helt stilla. Då ska vi se vad som händer.
Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, men varför inte söka och gå tillbaka till tidigare trådar i detta ämne, tex den här tråden;): [COLOR=#0000ff]http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125103[/COLOR]
#23 - 29 december 2009 00:40
ansjo skrev:

ansjo skrev:

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, men varför inte söka och gå tillbaka till tidigare trådar i detta ämne, tex den här tråden;): [COLOR=#0000ff]http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125103[/COLOR]

Varför skulle jag inte vilja ha 0.4 dl i sekunden, jag har mer i de stora akvarierna. I 100 litarna har jag ca 0.2 liter i sekunden.

Ingen kan ju ta fram fakta på dessa mätningar som utfördes på 80-talet utan bara hänvisar till dem. Jag menar har de jämfört en luftpump på 50 liter med en vattenpump på 1200 liter. Vilket verkar vara fallet.

Jag använder gärna stora filter eftersom de är bra på att fånga upp skräp. Men är jag bara ute efter syresättning är luftpumpar bättre, och effektivare därmed miljövänligare, billigare och mer resurssnåla. Dessutom har man hög syrgashalt i vattnet växer fisken fortare vilket är intressant för mig som odlare. Pumpflödena som många anser som nödvändiga är ju närmast groteska mot vad som i verkligheten krävs.
#24 - 29 december 2009 00:56
endymion skrev:
Varför skulle jag inte vilja ha 0.4 dl i sekunden, jag har mer i de stora akvarierna. I 100 litarna har jag ca 0.2 liter i sekunden.

För att med 0,4 l/sek blir det ett luftflöde på 1440liter/timme, det känns lite overkill.
Ingen kan ju ta fram fakta på dessa mätningar som utfördes på 80-talet utan bara hänvisar till dem. Jag menar har de jämfört en luftpump på 50 liter med en vattenpump på 1200 liter. Vilket verkar vara fallet.
Vad har du för mätningar att hänvisa till? Och sedan är det inte jag som jämför en luftpump på 50 liter med en pumpskalle på 1200 liter, utan du själv i förra citatet. Då behövs det minst en sådan här i varje kar enligt dig: http://www.pwss.se/product.php?productid=4092&cat=0&page=2

Jag använder gärna stora filter eftersom de är bra på att fånga upp skräp.
Jag med, ytterfilter;)
Men är jag bara ute efter syresättning är luftpumpar bättre, och effektivare därmed miljövänligare, billigare och mer resurssnåla.
Än vad? Har du ingen rening på vattnet då, eller kommer det utöver luftpumpen?
Pumpflödena som många anser som nödvändiga är ju närmast groteska mot vad som i verkligheten krävs.
Vad tycker du är ett bra flöde då?
#25 - 29 december 2009 02:49
Det är fortfarande inte några mängder syre som löses under det korta ögonblick luftbubblan tar sig upp till ytan, men visst skapar en kraftig uppåtgående luftström en hygglig ytcirkulation, däremot är det inte speciellt intressant bland sällskapsakvarier då den bakteriella nedbrytningen minimeras, i odlingskar med dagliga vattenbyten är det däremot en helt annan sak.
#26 - 29 december 2009 07:44
Herregud sikka eldiga diskussioner det blev över detta:p Men för att summera tråden lite..

jag är nybörjare inom akvarievärlden och tänkte mest att "syresten har dom ju i alla butiker man går till, det är snyggt och om dom har det måste det vara bra för vattnet och fiskarna"

Men om det blir så att:

1. Minskar Co2 halten
2. Minskar nedbrytning av bakterier
3. Är dålig för växterna

Så är jag inte särkilt sugen på att ha en syresten, förutsatt att detta stämmer.
Har ju tänkt att göra mitt lilla kar till ett "nature aquarium" projekt och då kanske det är ännu sämre med en syresten? Men när jag kollar på några foton på några sånna kar på google så ser det ut som att vissa använder detta som en estetisk effekt, så dåligt kan det väl i så fall inte vara, eller?
#27 - 29 december 2009 08:45
TheDude skrev:
Herregud sikka eldiga diskussioner det blev över detta:p Men för att summera tråden lite..

jag är nybörjare inom akvarievärlden och tänkte mest att "syresten har dom ju i alla butiker man går till, det är snyggt och om dom har det måste det vara bra för vattnet och fiskarna"

Men om det blir så att:

1. Minskar Co2 halten

2. Minskar nedbrytning av bakterier

3. Är dålig för växterna

Så är jag inte särkilt sugen på att ha en syresten, förutsatt att detta stämmer.

Har ju tänkt att göra mitt lilla kar till ett "nature aquarium" projekt och då kanske det är ännu sämre med en syresten? Men när jag kollar på några foton på några sånna kar på google så ser det ut som att vissa använder detta som en estetisk effekt, så dåligt kan det väl i så fall inte vara, eller?

Problemen förknippade med syresten/luftpump som du radar upp är välkända inom den här hobbyn. Innerfilter/ytterfilter med utblåset uppe i ytan är ett ypperligt sätt att skapa ytrörelse med därpå följande syresättning av vattnet, dessutom ett tyst sätt....

Att butikerna använder sig av syrestenar i sina akvarier kan bero på många saker, ett vanligt skäl är att man på ett billigt sätt (med en central luftpump) kan bygga ett billigt system som kan driva många akvarier. Även många odlare använder sig av detta av samma anledning, i många fall kombinerat med droppfiler och andra typer av filter. (På luftdrivna system kan man sedan också ansluta luftdrivna filter.)

Vill du i ditt akvarium ha syresten så kan du naturligtvis ha det, den behöver inte vara på mer än som dekoration. Tänk på att luftpumpen skall placeras ovanför akvariet eftersom det annars kan bli baksug så vatten rinner ut.
#28 - 29 december 2009 09:00
endymion skrev:

Det är billigare att byta en trasig slang än en trasig cirk.pump.

Du låter rätt virrig när du snackar om volym istället för effekten som krävs för att pumpa en viss volym, skall du snacka effektivitet och vill jämföra en liter luft med en liter vatten måste du först ta tag i frågan om hur mycket effekt det går åt att sätta en liter luft i rörelse jämfört med en liter vatten.

Sen kan du börja kika på hur pass stor del av ytan som rör sig vid ett visst flöde, säg att hela ytan rör sig vid 150l/h då har du hela ytarean konstant i kontakt med luft, då kan du räkna ut hur pass stor yta som varit ikontakt med vattnet under en viss tidsenhet, sen får du räkna på ytan som samma volym luftbubblor har under samma tidsenhet. Hoppas du kör med rejält sönderslagna bubblor annars har du inte en vidare stor yta på dem.
#29 - 29 december 2009 12:50
ansjo skrev:
För att med 0,4 l/sek blir det ett luftflöde på 1440liter/timme, det känns lite overkill.

Vad har du för mätningar att hänvisa till? Och sedan är det inte jag som jämför en luftpump på 50 liter med en pumpskalle på 1200 liter, utan du själv i förra citatet. Då behövs det minst en sådan här i varje kar enligt dig: http://www.pwss.se/product.php?productid=4092&cat=0&page=2

Jag med, ytterfilter;)

Än vad? Har du ingen rening på vattnet då, eller kommer det utöver luftpumpen?

Vad tycker du är ett bra flöde då?

144 liter blir det annars .... läs vad jag skriver och inte vad du tror jag skriver.

Mina mätningar är vad jag provat mig fram i min odling. Jag har där 80 akvarium på ca 16000 liter. I alla mindre akvarium än 125 liter har jag luftdrivna filter. Jag byter ca 20 % vatten i veckan. Pumpeffekten som krävs för att ha bra syresättning är ca 1.5-2 ggr akvariets storlek (stora akvarium ner mot 1.5 ggr). Tyvärr byggs ju inte filtren efter detta de har ju alldeles för liten filtervolym i förhållande till flödet. Själv har jag helst pumpar på ca 10 Watt och 1000 liter eftersom jag inte vill att pumparna stannar när man stänger av dem, vilket mindre pumpar oftast gör. Utöver det har jag i de större akvariumen luftstenar. Båda systemen är byggda så de klarar att driva akvariumen var för sig, eftersom det händer att pumpar går sönder och i sällsynta fall att sidkanalaren stannar. Detta eftersom jag har fiskar som inte går att köpa. För övrigt är det faktiskt växter i de flesta av mina akvarium, som dessutom lever och frödas.

Jag har tanken att jag ska bygga droppfilter eftersom inga andra odlare använder det just nu men jag ser stora fördelar med det hela om man får det att funka.

Jämför gärna effekten som krävs mellan luftpump och vattenpump då blir skillnaden ännu större. För övrigt går det ha full nitrifiering med bara en syresten men nackdelen är att man får massa partiklar i vattnet.
#30 - 29 december 2009 14:48
0,4 liter/sek x 60 sek x 60 min är inte det 1440 liter/timma?
Tror annars inte vi kommer längre i den här diskussionen, kör du på din linje och lycka till:)!
#31 - 29 december 2009 17:34
Är det nu man ska berätta om grabbens räkburk som vi har i sovrummsfönstret?

Vanlig enkel 40 liters aqua-szut med välvd framruta, 11W garageljus, och konstigt nog en riktigt bra drivbänk för vallisneran och alla flytväxter, bebos av amanos, white pearl, zebra och äppelsnäckor, cirkulationen står en stellar s-20 membranpump för vars utlopp består av en penetrerad luftslang som silikonats fast i bottenglaset, en strid ström med luft passerar alltså genom ett tjockt lager bottensubstrat och detta är allt, den har gått i ett år nu och det växer så det knakar, ingen gödning tillsatt..
#32 - 29 december 2009 18:13
Har sett kar med endast dagsljus och med sällan eller aldrig utförda delvattenbyten, ingen pump eller filter men där Vallisneria har fyllt hela karet. Sen finns andra fall där man lyckats bra med lite varierande växter utan någon tillsats av växtnäring i någon form osv. Men det är snarare undantagen som bekräftar regeln.
Vill man ha någon som helst kontroll och kunna styra växtvalet och inte vara utelämnad åt slumpen så krävs det rätt bra utrustning och växtnäring etc. Men en luftpump med en luftsten hör definitivt inte dit. Dessutom är benämningen "syresten" helt missvisande. Den producerar inget "syre" överhuvudtaget.
#33 - 29 december 2009 18:28
tänker inte gå i polemik om det är slumpen eller inte, man har väl till viss del räkdoftande fingrar vid det här laget men en sak är säker, cirkulationen genom bottensubstratet samt räkors och snäckors otroliga förmåga att hjälpa till i nedbrytningsprocessen gör att det som till sist arbetar sig ner i bottensubstratet verkligen får en chans att bakteriellt brytas ner ytterligare, och då inte i syrefattig miljö, dessutom skulle jag tippa på att den lilla mängd koldioxid som letar sig ner i akvariet via luftpumpen faktiskt i mitt fall till viss del agerar som kolkälla.

Matar med omk 3 stora hikari tropical 21366 i månaden och gör ett 10% delvattenbyte.
#34 - 29 december 2009 18:44
ansjo skrev:
0,4 liter/sek x 60 sek x 60 min är inte det 1440 liter/timma?

Tror annars inte vi kommer längre i den här diskussionen, kör du på din linje och lycka till:)!

Jo men jag har aldrig skrivit 0.4 liter någonstans, därimot 0.4 deciliter.

Jag kan köpa de flesta andra andra skälen men är det syresättning man är ute efter är luftsten mest effektivt av de vanliga lösningarna. Därimot är de jättedåliga på att fånga partiklar, möjligtvis luftar de ur koldioxid (har ingen erfarenhet men säger varken att det är sant eller falskt) och de låter vanligtvis något mer.
#35 - 29 december 2009 18:59
Nu lär väl knappast en luftsten(cederträ eller ej) fånga nånting i partikelväg då den inte passerar genom ett undertryckssystem med filtermaterial likt billifiltret där ett skapat undertryck drar akvarievattnet genom filtermaterialet, dessutom bör det väl inte vara speciellt svårt att matematiskt räkna ut en luftbubblas syrehalt samt andelen syre denna löser på sin väg upp genom vattnet. Byggt många luftdrivna vattensugar och dessa är mycket mindre energieffektiva än dito impellerdrivna.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 29 december 2009 19:32
endymion skrev:

Lång diskussion och ger mig inte in i den - men som sagt jag håller definitivt INTE med dig.
Nu är det en herrans massa år sedan - men då en gång i stenåldern så mätte jag i alla fall syrehalten i vattnet och kom fram till att syrehalten med en luftpump och syresten var väldigt låg.
#37 - 29 december 2009 21:17
endymion skrev:
Jo men jag har aldrig skrivit 0.4 liter någonstans, därimot 0.4 deciliter.

Fel av mig, sorry...
#38 - 29 december 2009 21:41
Skäms på dig Anders!
#39 - 29 december 2009 21:42
Gaffel skrev:
Skäms på dig Anders!

Det vet du:p...NOT!
#40 - 30 december 2009 12:31
Sleaper skrev:
Har sett kar med endast dagsljus och med sällan eller aldrig utförda delvattenbyten, ingen pump eller filter men där Vallisneria har fyllt hela karet. Sen finns andra fall där man lyckats bra med lite varierande växter utan någon tillsats av växtnäring i någon form osv. Men det är snarare undantagen som bekräftar regeln.

Vill man ha någon som helst kontroll och kunna styra växtvalet och inte vara utelämnad åt slumpen så krävs det rätt bra utrustning och växtnäring etc. Men en luftpump med en luftsten hör definitivt inte dit. Dessutom är benämningen "syresten" helt missvisande. Den producerar inget "syre" överhuvudtaget.

Intressant! för det är ju just så jag vill att det skall vara, speciellt när jag har tänkt att göra mitt lilla till ett växtkar. Så egentligen skulle det vara bäst att skaffa något slags Co2-system om jag inte har helt fel?

Är ju rätt sugen på att skaffa Australiskt tungblad och Javamossa som båda två kräver att man har rätt utrustning vad jag har förstått utifrån artbeskrivningen.
#41 - 30 december 2009 14:51
Ett bra CO2-system underlättar livet väsentligt för en med växtakvarium.:)
#42 - 30 december 2009 15:04
TheDude skrev:

Är ju rätt sugen på att skaffa Australiskt tungblad och Javamossa som båda två kräver att man har rätt utrustning vad jag har förstått utifrån artbeskrivningen.

Nja, javamossa kräver väl inte någon särskild utrustning - knappt ens belysning... ;)
#43 - 30 december 2009 15:52
Sleaper skrev:
Ett bra CO2-system underlättar livet väsentligt för en med växtakvarium.:)

haha gött.. men jag har försökt kolla runt lite på nätet, de flesta system jag hittar är mest anpassade för lite större kar än 54L, spelar det något roll? kan det blir för "kraftfullt" så att säga??

Nja, javamossa kräver väl inte någon särskild utrustning - knappt ens belysning... ;)

så bra då! det är den jag tycker är snyggast, hehe.
#44 - 30 december 2009 16:47
[QUOTE=TheDude;1362307]haha gött.. men jag har försökt kolla runt lite på nätet, de flesta system jag hittar är mest anpassade för lite större kar än 54L, spelar det något roll? kan det blir för "kraftfullt" så att säga??

Något i den här stilen skulle kanske passa. http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-anlage-300l-incl-nachtabschaltung-oc-p-65&cName=co2-anlagen-c-12
För kraftfullt kan knappast bli, men man behöver ju inte överdriva. Å andra sidan så kanske man vill byta upp sig till ett större akvarium och då är det bra om grejerna fungerar till detta också.
#45 - 30 december 2009 18:12
[QUOTE=sleaper]
Något i den här stilen skulle kanske passa. http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-anlage-300l-incl-nachtabschaltung-oc-p-65&cName=co2-anlagen-c-12
För kraftfullt kan knappast bli, men man behöver ju inte överdriva. Å andra sidan så kanske man vill byta upp sig till ett större akvarium och då är det bra om grejerna fungerar till detta också.[/QUOTE]

Sant! å det är tanken, för när jag blir av med det 200L karet som jag är "barnvakt" så blir till att springa å köpa ett eget och större direkt! Nu har jag ju fått smak för detta :D

hmm nu är min tyska inte så bra, men jag förstår att detta är en komplett kit, har sett sånna på svenska sidor, men dom håller bara en viss tid, typ som detta: http://www.pwss.se/product.php?productid=3384&cat=1286&page=1

Detta är inte ett sådant eller? finns det något som detta på den tyska sidan i sverige?
#46 - 30 december 2009 19:15
Detta:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4714&cat=1281&page=1
plus en flaska som du köper av din närmsta brandservice firma

-Jonas
#47 - 30 december 2009 19:24
Sultanen skrev:
Detta:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4714&cat=1281&page=1

plus en flaska som du köper av din närmsta brandservice firma

-Jonas

Smakar det så kostar det! Men jag kan tänka mig att det är värt alla pengarna sen när man har ett sånt här system... Vad är det för flaska man skall leta efter och vad brukar de ligga på i pris på ett ungefär?
#48 - 30 december 2009 19:45
Egentligen tror jag det kanske inte är rätt ända att börja i, vad har du för belysning och vad göder du med i karet?
#49 - 30 december 2009 20:06
Sultanen skrev:
Egentligen tror jag det kanske inte är rätt ända att börja i, vad har du för belysning och vad göder du med i karet?

Okej, när jag läser på förpackningen står det. Belysning: IP67 1x15w. Och jag göder med Easy-life EasyCarbo en dos varje dag, och Easy-life Profito en gång i veckan. Tycker jag funkar rätt bra, har dock inte erfarenhet av nått annat:p
#50 - 30 december 2009 20:10
Kör PMDD och EasyCarbon och skippa CO2 kitt tillsvidare, lägg de pengarna på ett större kar senare istället.

PMDD är snorbilligt och den bästa gödningssammansättningen du kan få tag på:)
PMDD köper du av Peter Haack på:
http://www.haack.se/pmdd/
#51 - 30 december 2009 20:23
Sultanen skrev:
Kör PMDD och EasyCarbon och skippa CO2 kitt tillsvidare, lägg de pengarna på ett större kar senare istället.

PMDD är snorbilligt och den bästa gödningssammansättningen du kan få tag på:)

PMDD köper du av Peter Haack på:

http://www.haack.se/pmdd/

Nu snackar vi!:)

Jag har kollat lite på PMDD, men jag har inte riktigt luskat ut hur jag ska använda mig av kalylatorn...
#52 - 30 december 2009 20:29
Maila honom och be om ett "standard kitt", ta reda på vilket KH ditt driksvatten har så får du reda på om du skall ha Micro+ eller NutriSi:)
#53 - 30 december 2009 20:32
Sultanen skrev:
Maila honom och be om ett "standard kitt", ta reda på vilket KH ditt driksvatten har så får du reda på om du skall ha Micro+ eller NutriSi:)

haha okej, ja det var ju enkelt!:D
Och det gör jag med ett test som jag kan köpa eller ringer jag vattenverket?

vad står kH för?
#54 - 30 december 2009 20:44
Du kan ringa vattenverket om du vill, finns test för det också men de vet vad du har.
Kan finnas på deras hemsida också iofs.

KH står för Karbonathårdhet, helt enkelt vattnets hårdhet dvs. buffringsförmåga.
#55 - 30 december 2009 20:47
Sultanen skrev:
Du kan ringa vattenverket om du vill, finns test för det också men de vet vad du har.

Kan finnas på deras hemsida också iofs.

KH står för Karbonathårdhet, helt enkelt vattnets hårdhet dvs. buffringsförmåga.

Okej.. så då antar jag att det räcker när jag vet att mitt vatten är mjukt?
#56 - 30 december 2009 21:08
TheDude skrev:
Okej.. så då antar jag att det räcker när jag vet att mitt vatten är mjukt?

Eftersom du bor i Gbg och förmodligen har kommunalt vatten så ligger KH på 4. Låter som du har sparsamt med belysning i ditt 54-liters så effekten av övriga insatser kanske inte blir vad man hoppas. Oavsett om det gäller CO2 eller PMDD. Du klarar dig nog rätt bra med det du redan kör med. Dock skulle CO2 kunna ersätta Easy Carbo och möjligen kompensera något för "dålig" belysning.
#57 - 30 december 2009 21:13
Sleaper skrev:
Eftersom du bor i Gbg och förmodligen har kommunalt vatten så ligger KH på 4. Låter som du har sparsamt med belysning i ditt 54-liters så effekten av övriga insatser kanske inte blir vad man hoppas. Oavsett om det gäller CO2 eller PMDD. Du klarar dig nog rätt bra med det du redan kör med. Dock skulle CO2 kunna ersätta Easy Carbo och möjligen kompensera något för "dålig" belysning.

hmm ja det är ju också ett bra alternativ..Men jag har tänkt på att ta bort den där kåpan som följde med och skaffa en lös ramp istället. Tycker bara att kåpan är i vägen och irriterande..
#58 - 30 december 2009 21:44
Går du upp till 2x15W och kör PMDD och EC, tycker verkligen inte att det går att motivera ett inköp av trycksatt CO2 för i runda slängar 3000:- till ett 54L akvarium.

PMDD är ett mer komplett gödningspreparat än de flesta andra du kan få tag på, TMG är väl det som kommer nästdärefter men allt annat är dyrare och "sämre" än PMDD, såvida du inte skall ha RedCrystalräkor i katret kan jag inte se att det finns någon motivering att inte skaffa det, det handlar ju om knappt 100kr.
#59 - 30 december 2009 23:22
Sultanen skrev:
Går du upp till 2x15W och kör PMDD och EC, tycker verkligen inte att det går att motivera ett inköp av trycksatt CO2 för i runda slängar 3000:- till ett 54L akvarium.

PMDD är ett mer komplett gödningspreparat än de flesta andra du kan få tag på, TMG är väl det som kommer nästdärefter men allt annat är dyrare och "sämre" än PMDD, såvida du inte skall ha RedCrystalräkor i katret kan jag inte se att det finns någon motivering att inte skaffa det, det handlar ju om knappt 100kr.

hehe nej det kan jag verkligen inte motivera heller... hade varit något till 200 litarn men där tänker jag inte göra något eftersom det inte är mitt.

Därför är det du skriver undertill mycket intressant. Tittar också om det finns delar på nätet så man kan få dubbla rör i kåpan på något sätt.. annars kommer jag få modda själva karet så rampen har något att stå på. Antar att man kan limma fast ett mittenstag av glas el. dylikt i mitten med silikon?

Ska i början av nästa år ta tag i detta och beställa PMDD och fixa nya rör.. nu jävlar e jag pepp!! :d
#60 - 30 december 2009 23:28
Finns hållare du får montera in i en egenbyggd ramp eller liknande:
http://www.pwss.se/home.php?cat=879
Som rör rekommenderar jag dig Aquarelle eller Hagen PowerGlo!

Små växtburkar är underbara :)
#61 - 30 december 2009 23:33
Sultanen skrev:
Finns hållare du får montera in i en egenbyggd ramp eller liknande:

http://www.pwss.se/home.php?cat=879

Som rör rekommenderar jag dig Aquarelle eller Hagen PowerGlo!

Små växtburkar är underbara :)

ohh thats good! precis vad jag behöver.. måste ju vara ganska lätt att montera på insidan med en limpistol eller dylikt. Ny belysning skulle i runda slängar gå på ca 600:- om jag kollar på priserna på PWSS, men det går ju säkert att få tag på ännu bättre priser om man gräver lite.,

ja verkligen.. blev helt frälst när jag började kolla på växtkar:d Har du eller har du haft själv eller?
#62 - 31 december 2009 00:36
Skulle rekommendera dig att skippa limpistol, i kontakt med vatten släpper det efter ett tag, nu skall du ju inte dränka det men ta det säkra före det osäkra så slipper du bada lysrören:)
Jag köpte en lysrörshållare avsedd för 1x15w rör till ett 54L kar som ifrån början hade ett 15W rör i den heltäckande plastrampen, borrade hål i rampen och fäste hållarna med spännband, fungerade ypperligt!

400L prima "High-tech" växtkar kar här hemma:)
Bilagor:
#63 - 31 december 2009 09:17
Sultanen skrev:

En CO2-anläggning av typ den jag hänvisade till kostar snarare ca. 1500kr med frakt. Men det kan ju vara för mycket redan det, beroende på budget.
#64 - 31 december 2009 13:25
Sultanen skrev:
Skulle rekommendera dig att skippa limpistol, i kontakt med vatten släpper det efter ett tag, nu skall du ju inte dränka det men ta det säkra före det osäkra så slipper du bada lysrören:)

Jag köpte en lysrörshållare avsedd för 1x15w rör till ett 54L kar som ifrån början hade ett 15W rör i den heltäckande plastrampen, borrade hål i rampen och fäste hållarna med spännband, fungerade ypperligt!

400L prima "High-tech" växtkar kar här hemma:)

nej det är sant, men det är ju mycket kondens hela tiden som ligger och nöter på limmet. Det låter ju rätt smidigt! tack för alla tips!

Åh fan! har du några bilder man kan få se eller?

Sleaper skrev:
En CO2-anläggning av typ den jag hänvisade till kostar snarare ca. 1500kr med frakt. Men det kan ju vara för mycket redan det, beroende på budget.

priset är väl inte det största problemet, men jag lägger nog hellre den pengen sen när jag har ett större kar där jag kan bygga lite nivåer å så, sen ska man väl inte sticka under stolen med att min budget är liten, håller på och buffrar lite inför nästa köp!

Annons