min special molly (gul) är slö!

#1 - 8 november 2009 14:20
Hej finns det någon som kan hjälpa mig? har en molly som "ligger" messtadels på botten, men knackar jag på glaset eller ger fiskarna mat så simmar hon. Hon har varit såhär i ca 1 mån nu
#2 - 8 november 2009 15:43
Tyvärr tror jag inte det är så mycket att göra åt, utan hon kommer troligen att bli sämre och sämre för att till slut försvinna från jordelivet.
#3 - 8 november 2009 15:59
ansjo skrev:
Tyvärr tror jag inte det är så mycket att göra åt, utan hon kommer troligen att bli sämre och sämre för att till slut försvinna från jordelivet.

ja dessvärre tror jag att du har rätt :(, men de har jag trott en tid nu men hon har inte blivit sämre eller bättre alls på den här tiden, och hon ser pigg ut när det är mat, men sen blir hon tung och orkar inte simma och lägger sig på botten :(.
#4 - 9 november 2009 16:54
kan man lägga henne i karantän? har hört att man kan ha salt i vattnet så piggnar mollys till :confused: eller kan det bara förvärra betendet?
#5 - 9 november 2009 17:02
Varför inte, det kan knappast bli sämre;). Salt brukar hjälpa till att de repar sig, men oftast tyvärr bara för en kort tid...1 dl/100 liter akvarium är en bra dos.
Ska du sedan gå ner med salthalten så gör det genom 20% vattenbyte med ett par dagar mellan så det inte blir en chock för fisken när du går ner med saltet i karet.
#6 - 9 november 2009 17:21
ansjo skrev:
Varför inte, det kan knappast bli sämre;). Salt brukar hjälpa till att de repar sig, men oftast tyvärr bara för en kort tid...1 dl/100 liter akvarium är en bra dos.

Ska du sedan gå ner med salthalten så gör det genom 20% vattenbyte med ett par dagar mellan så det inte blir en chock för fisken när du går ner med saltet i karet.

Förlåt att jag kapar tråden till något annat än frågan men, är samma dos salt rek. för att dra ner på nitriten? Ville inte starta en ny tråd för 1 fråga.
#7 - 9 november 2009 17:23
Du drar inte ner nitrithalten med salt, däremot underlättar du för fisken om det är nitrit i karet:).
#8 - 9 november 2009 17:27
ansjo skrev:
Du drar inte ner nitrithalten med salt, däremot underlättar du för fisken om det är nitrit i karet:).

Ja exakt, skrev det på ett knasigt sätt bara :) Tack
#9 - 14 november 2009 14:44
varför dör hon inte? jag menar det har snart gått 2 månader nu men hon e pricis likadan :confused: lägger sig på botten hela tiden, har mätt värderna på vattnet allt e bra förutom väldigt hårt vatten nästan 180 GH (general hardness) kan man minska hårdheten?? tacksam för svar
#10 - 14 november 2009 16:00
Chippen81 skrev:
varför dör hon inte? jag menar det har snart gått 2 månader nu men hon e pricis likadan :confused: lägger sig på botten hela tiden, har mätt värderna på vattnet allt e bra förutom väldigt hårt vatten nästan 180 GH (general hardness) kan man minska hårdheten?? tacksam för svar

Min gula hona var sådan preics innan födslen, och sen dog hon. Hanen börjar bli lite slö med. Men han lever och simmar. Salt hjälpte/hjälper inte här. Den dör snart.
#11 - 14 november 2009 16:57
det där med salt igen. speciellt för mollysar är att dom diggar salt.
vissa mollysar kan bli missafärgade om dom inte får salt.
te x en svart molly, den kan bli lixom grådassig eller fläckvis vit. och hjag pratar inte om en fläckig variant utan om en helt svart molly.
Kanske är din mollyhona en lite svagare indevid och blir kanske trött och slö för att den inte får salt?

har du haft i salt? läs i artbeskrivningen där står mängden salt som dom trivs bäst i.
Men kolla upp med dina andra fiskar så att dom inte är extra kännsliga för salt...

Annons