min snigel flyr??

#1 - 1 maj 2007 17:27
jag har en gul "mystery snail" i storleken av 2 tummar ungefär.
Och jag hade honom i akvariumet, men de andra fiskarna hugger mot hans "tentakler" eller dom här ögon grejerna som går ut... antennerna??

Så jag la ner honom med mina fisk yngel, och de högg på honom också,
så jag la honom i ett separat litet kar, med syresten och växter och blandad sand etc.

Det är typ 20 liter, halva karet framför fönstret, temp på 26, massa alger??
Varför hör jag honom slå i marken när jag sitter i vardagsrummet??
Vad flyr han ifrån?
Gör jag något fel?

Har försökt mata med algtabletter, flingfoder, och fullfoder tabletter,
han verkar smaka på dem lite, men verkar äta alger mest,
men om han äter och mår bra
varför kamikazee metoderna?
#2 - 1 maj 2007 17:51
Uppenbarligen trivs h*n inte där. Jag hade en sån också, slutade rymma när han fick flytta till större, med sällskap.
#3 - 1 maj 2007 18:56
Håller med Mamma Mia.....
Snäckan trivs inte, vad är det för fiskar du har ?
Mina svärdbärare och black mollys slutade att bita mina snäckor efter ett tag men mina påfågelgobys som jag har i ett annat kar kommer nog aldrig sluta upp med det :mad:
#4 - 2 maj 2007 20:34
Jag hade snigeln i mitt akvarium med kammpfiskar, molli, neontetra och malar.
Men Mollisarna smakade mycket på honom, likaså kampfisk honorna.

Har honom nu med fisk ynglen, och det verkar fungera, de bits lite också, men finns gott om alger, som dock snabbt försvinner...

Är det bäst att ha honom i akvariumet eller med ynglen?
#5 - 2 maj 2007 20:37
läste att sniglar kan lämna vattnet för att lägga ägg i något annat forum?
Hittade lite larver förut i karet, gula lurviga larver som jag inte visste varifrån de kom, antog att de kom med någon växt eller planta, kan de vara snigel ägg som kläckts?
#6 - 2 maj 2007 22:01
Finns det någon art info om sniglar här på zoopet?
#7 - 3 maj 2007 04:42
Sniglarna behöver vara två för att föröka sig och ur äggen föds färdiga sniglar inga larver.
#8 - 3 maj 2007 14:40
pedestrian skrev:
Finns det någon art info om sniglar här på zoopet?

Jag kan rekommendera www.applesnail.net

Där kan du även få lite av informationen på svenska, klarar du engelskan så finns det oändligt med information och du kan även söka i deras forum för att hitta info.

Jag har lite svårt att veta vad jag skall råda dig till. Jag har mina avelsdjur för sig själva men jag brukar dra upp snäckorna tillsammans med ancistrusyngel utan problem. Snäckan kan lära sig att det alltid finns faror i akvariet och kommer då att hålla sig mer undangömd och dessutom mer ihopkrupen, i ett sällskapsakvarium med många fiskar som stör snäckan är det dock en risk att snäckan faktiskt långsamt svälter ihjäl.

En snäcka som trivs kryper omkring stora delar av tiden och letar efter mat med små pauser emellan. Den har även utsträckt fot och tentaklerna är fullt utsträckta.

Hoppas att det kan ge dig lite hjälp på traven.

MVH

Sabina
#9 - 3 maj 2007 19:28
Tack Sabina

Ska kolla hemsidan, och nu har jag honom med fisk ynglen, och han är usträckt och har "tentaklerna" långt ute. Och det har gått någon dag och han har inte flytt ännu, så antar att han klarar sig just nu. Sist jag hade honom med ynglen kom han nog ut av mat brist då jag nyligen hade gjort rent deras skål.

Nu är han min "window washer" där, vilket annars skulle vara alg betäckt!

Men tack igen för tipset.
MVH
#10 - 4 maj 2007 07:54
Lycka till ;-)

Annons