Min slöjstjärt mår dåligt :(

#1 - 1 maj 2007 17:40
Jag förstår inte vad som har hänt med min lilla bäbis, har haft honom/henne i lite över ett år och h*n har alltid varit glad och livlig och oerhört social.
Igår började h*n däremot bete sig väldigt konstigt, är helt slö och ligger bara på bottnen. Ser dock inte att h*n flämtar eller något sådant utan ligger bara där. Ett tag trodde jag den var död då den knappt rörde gälarna alls.
Då bytte jag hälften av vattnet. Och det hjälpte inte.
Sen bytte jag istället allt vatten och gjorde rent hela skiten, vilket jag alltid har gjort förut en gång i veckan så inget klagande på det tack för det har h*n aldrig tagit skada av förut. :p
Och när han väl simmar (vilket knappt händer) så är det väldigt vingligt och instabilt.

Någon som har en aning om vad felet är? Jag vill inte att min bäbis ska dö, är väldigt fäst vid h*n :(

Tacksam för svar
#2 - 1 maj 2007 21:38
Rutinfrågorna; Har du testat vattenvärdena, nitrit, ammonium/ammoniak? Det kan också vara en bakterieinfektion på gång, då kan slöjisarna bli slöa.
#3 - 2 maj 2007 17:33
Det var en del nitrit i karet så jag antar at det var därför.. Därför jag bytte allt vatten..
Pojkvännen ringde dock precis och berättade att han har dött [:-28]
#4 - 3 maj 2007 15:47
Beklagar. :(

Kan ha varit så, att h*n inte klarade av den plötsliga skillnaden i vattenkemi när du bytte allt på en gång. Många små vattenbyten hade varit bättre, i varje fall när det gällde nitriten.

Men det kan också ha varit någon annan sjukdom, så h*n dött iallafall, man vet inte.

Visst är det konstigt att man kan bli så fäst vid en fisk?
#5 - 3 maj 2007 16:23
Tack..

Njae, det har han alltid klarat av innan så det berodde nog inte på det.. Dessutom var han jättedålig redan innan vattenbytet, kände på mig att det var kört :(

Ja, men varför skulle man inte kunna bli fäst vid en fisk, egentligen..? Det är ju som vilket annat husdjur som helst, iaf min lilla slöjis. Var hur tam som helst, kunde mata honom ur handen och han var aldrig rädd för något, kvittade hur man än rörde runt i karet så var han bara nyfiket framme och kikade :D
Synd att det gick som det gjorde, får bara hoppas på att jag nån gång får tag i en lika härlig firre igen och att min lilla bäbis har det bra i fiskhimmlen :)
#6 - 3 maj 2007 17:46
även om du inte vill höra på det örat så tror jag att dina totalrengöringar till slut tog kål på denna väldigt tåliga fisk!
#7 - 3 maj 2007 18:54
åheim skrev:
även om du inte vill höra på det örat så tror jag att dina totalrengöringar till slut tog kål på denna väldigt tåliga fisk!

Beklagar sorgen!
Men jag undar ändå varför du i hela friden gjorde totalrengörningar en gång per vecka?

Agnez
#8 - 3 maj 2007 18:55
Ligger nog något i det....
#9 - 3 maj 2007 19:20
Jag gjorde totalrengöringar för att han var i ett pluttelitet kar på 12 liter (när jag köpte honom för ett år sedan kunde jag absolut ingenting om fiskar, och litade på dom i affären.. :( )
Har heller inte haft någon pump vilket har gjort att det har blivit väldigt smutsigt och äckligt, vilket har resulterat i att jag har gjort rent hela skiten en gång i veckan, ibland varannan..
När jag och pojkvännen senare köpte det stora karet så försökte jag flytta över honom dit, men efter ett tag blev det nitrit där i så han mådde kass, då flyttades han tillbaka till det lilla tills vidare och blev genast mycket bättre. Sen blev det tydligen massa nitrit där i med och han blev sjuk, då fick jag panik. Bytte massa vatten först, men det hjälpte inte. Då fick jag ännu mer panik och gjorde rent hela skiten för att det inte skulle finnas någon gnutta nitrit kvar alls.. Men tyvärr var det ju redan försent :(
#10 - 3 maj 2007 19:55
kizor skrev:
Jag gjorde totalrengöringar för att han var i ett pluttelitet kar på 12 liter (när jag köpte honom för ett år sedan kunde jag absolut ingenting om fiskar, :(

Vad har du lärt dig under året då?
#11 - 3 maj 2007 20:23
Vad har du lärt dig under året då?

Jadu, vad har jag lärt mig egentligen..? En hel del (men långt ifrån tillräckligt känns det som), iaf efter att jag blev medlem här på zoopet. Läste på som sjutton innan vi skaffade stora karet.
Men frågan är väl vad du vill ha för svar på din fråga egentligen..? Hehe

Kan iaf säga att jag inte tänker använda det lilla karet till något annat än yngel/sjuklingar i framtiden. Dessutom ska det utrustas med pump så fort jag har råd :P
Men slöjstjärtar ska jag iaf ha igen så fort det stora karet är igång på riktigt, det är en sak som är väldigt säker! Underbara firrar! :)

Annons