Min slöjstjärt bara sover...

#1 - 10 juni 2004 12:13
Hej!
Ja fick en slöjstjärt för 3 veckor sen. I tisdags så köpte vi en till så den gamla inte skulle känna sig så ensam. Dom mådde bra på kvällen, men nästa morgon så låg båda bara stilla i akvariumet. Den första fisken simmade runt, men simmade uppochner o var hur konstig som helst, o den nyaste låg bara helt stilla. Ja skrev i forumet här o fick rådet att byta vattnet m.m. de gjorde vi, o då började min första guldfisk må ganska bra igen. Idag är han rätt pigg och simmar omkring, men han vill inte äta =S ´Min nyaste fisk förblev trött o ligger nästan bara stilla. Jag vet inte vad ja ska göra, de e ju nånting fel, men jag vet inte vad. När vi tittade på den nyaste fisken i djuraffären så var den nästan den piggaste i hela akvariumet, så de e nog inte att den bara är en trött fisk. Vi har ett 20 l akvarium, jag vet att det är litet, men ja ska försöka o skaffa ett större. Men eftersom akvariumet i djuraffären också var ca 20 l så kan det väl inte vara att det var att de blev så trångt när den kom hit, för det verkar inte trångt och i det i affären så var det ju mkt fler fiskar än vad jag har, o då va den ändå pigg. Jag vet inte vad ja ska göra för att få den pigg och få den att börja äta. Min gamla fisk äter ju inte heller! Tacksam för svar!
#2 - 10 juni 2004 14:03
Du har redan fått lösningen till ditt problem i din tidigare länk http://www.zoopet.com/Akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27314

Att akvarieaffären har flera fiskar i ett lika trångt akvarium behöver inte betyda så mycket. Den totala vattenvolymen kan vara mycket större genom att akvarierna är ihopkopplade med varandra.

Har de sagt på akvarieaffären att du kan ha två Slöjstjärtar i ett 20-liters akvarium så har de lurat dig.

//Annika
#3 - 10 juni 2004 14:27
Prova byt 30% av vattnet idag också men mata ingenting, min gissning är att den överblivna maten har gjort vattnet dåligt, därav beteendet hos fiskarna.
Det kluriga med små akvarier är att vattnet snabbt blir dåligt även om bara lite mat blir liggandes någonstans. Fiskarna svälter inte ihjäl så snabbt så vänta med att mata tills du ser att de piggnar till ordentligt.

Och även om många i den andra tråden fick det att låta som att det var panik med att byta akvarium så vill jag påstå att de överdriver kraftigt, fiskarna är små och akvariet är inte sååå litet sett till fiskarnas storlek om de bara är några få centimeter just nu. Det viktiga just nu är att du lyckas bibehålla vattenkvaliteten tills du har hittat ett större akvarium, byter du 30% av vattnet varje dag så är det inga problem, har du ett litet filter så kan det räcka med 2ggr per vecka.

Men börja kolla efter ett större akvarium nu på en gång om du vill behålla fiskarna, det går att få dem att överleva i små behållare under kortare perioder men det är svårt och fiskarna mår inte bra av det.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig på något sätt.

Mvh Fredrik
#4 - 10 juni 2004 20:01
Ja, tack! har bytt vatten idag, men dom mår ändå dåligt. Vet inte om dom kommer klara sig tills imorron =( Hoppas Hoppas Hoppas!!
#5 - 10 juni 2004 20:19
Hej kollade du ordentligt så att de andra fiskarna i akvariet där den nya fisken mådde bra så att inte någon var hängig. Så du inte fått med någon smitta när du köpte fisken.
MVH Andreas
#6 - 10 juni 2004 20:22
Ja, dom var pigga. Det var också så att våran första fisk började vara lite dålig redan innan vi köpte den nya, men sen blev han bra, o senb blev han dålig igen! =S
#7 - 10 juni 2004 20:25
Syns några tecken på sjukdom? Förändringar utanpå fisken, att den svullnat, att den andas mer än normalt eller att fenorna är angripna?
/Andreas
#8 - 10 juni 2004 20:27
Det kan ju vara vattnet som är dåligt och att han/hon bara piggnade till en kort stund för att den fick en ny kompis.
#9 - 10 juni 2004 20:28
Nej, inte sånt man ser tror jag. Men han har börjat simma uppochner igen, o han ligger uppochner också. Han är dock inte död. =S
#10 - 10 juni 2004 20:30
Ursprungligen skickat av AndreasBK

Det kan ju vara vattnet som är dåligt och att han/hon bara piggnade till en kort stund för att den fick en ny kompis.

Men han var pigg inann han fick sin kompis, de va bara dan före och sedan efteråt som han var dålig. Vi har bytt vatten nu men det visar ändå inte förändringar. Är väldigt orolig för Putte!
#11 - 10 juni 2004 20:36
Kontrollera så att akvarievattnet inte är för varmt. Tänk på att inte byta med vatten som är mycket varmare/kallare än akvarievattnet. Och du - ge inte upp om det inte går vägen den här gången. Det känns såklart förvirrande för dig när affären och pappa säger en sak och personer här på forumet säger en annan. Du har visat gott omdöme genom att söka information på flera håll, fortsätt på det sättet. Mvh Cecilia
#12 - 10 juni 2004 20:39
Tack, De va lite uppmuntrande iaf! Har börjat acceptera att om han dör så får han det kanske bättre än vad han har det nu =S Men vill såklart ändå ha honom kvar!
#13 - 10 juni 2004 21:12
"Men han har börjat simma uppochner igen, o han ligger uppochner också. Han är dock inte död. =S"

Hard du läst om det här http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
http://www.goldfishinfo.com/ailment1.htm#bladder
http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
#14 - 10 juni 2004 21:52
Hej jag kan säga att vi har haft en slöstjärt som låg upp å ner länge (flera veckor, vi trodde den va död), den hade heller inga fenor, för dom hade de andra fiskarna bitit bort. Så det va bara en kropp som låg å flöt upp å ner på botten.
Nu, 2 år senare simmar den runt hur pigg som helst i vårt 375L akvarium=)
Så ha alltid hoppat kvar! även fast det inte verkar finnas nått!
Daniel
#15 - 11 juni 2004 07:58
Stämmer det att det går bra att mata med ärtor? Min fisk ligger typ bara på ytan nu men...Skulle va bra o veta.
#16 - 11 juni 2004 09:22
Det som jag tror e bäst e nog nån form av pellets. Om du vill kan du ringa till akvarielagret i sthlm (dom brukar va duktiga på d mesta) tele dit e 08-808080 (http://www.akvarielagret.se)
#17 - 11 juni 2004 09:23
Okejj...Tack, Ska ta o prova de!
#18 - 11 juni 2004 16:16
Nu ligger han Bara på Ytan uppochner. Vi åkta till djuraffären Och fick nå Pulver o hälla i,De var för högt, Ja tror de va, Ph värde. Men de hjälpte inte. Det verkar som han "öppnar" gälarna mer än vanligt när han andas.
#19 - 11 juni 2004 17:13
En gång till !!!
Om Elin läser de länkar jag gav henne då ser hon vad som felas putte.
http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar.
Många Slöjstjärtar får fel på simblåsan eller har den på fel plats det gör att när den inte simmar hamnar på rygg.
De som har så kan leva och må skapligt tex varianten Golfboll men den som sjunker eller flyter upp till yta och uppvisar ett dåligt allmäntillstånd den har fel på simblåsan, det sägs av "de lärde" att simmblåseförlamning är mycket plågsamt fysiskt för fisken, det gör ont.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=774
#20 - 12 juni 2004 21:59
Min lilla Putte Lever inte Längre =( Buhuu...
#21 - 12 juni 2004 22:24
Förvånar mig inte, nästa gång du tänker ha fiskar, se till att du vet vad du gör.
#22 - 12 juni 2004 22:26
Ja, Nästa gång ska vi läsa mer om fiskarna, o så ska vi köpa nån som inte e så stor..
#23 - 12 juni 2004 22:34
Kram på dig... inte lätt när dom dör... Trots att jag har 14 akvarier och sammanlagt 1700 liter vatten hemma... alltså en hel del fisk... så blir jag illa berörd när mina fiskar dör... Men har man kollat upp ordentligt och vet att man gett dem så bra miljö som möjligt så känns det i alla fall bättre... att man gjort vad man kan.
Tro mig... jag har också tagit ihjäl fiskar både p g a okunskap och klantighet... i ditt fall var det ju till viss del djuraffärens klantighet som ställde till det... men nästa gång du ska köpa fisk så har du ju kollat och frågat här och vet precis vad du ska köpa, eller hur????
#24 - 12 juni 2004 22:37
Japp, Precis så ska de Va !
#25 - 13 juni 2004 10:23
Vi hade ju 2 slöjstjärtar, o nu har vi bara en kvar. Vi trodde att dom hade samma sjukdom, o nu har vi sett att den vi har kvar har trådliknande avföring, o därför tror vi att de e buksot. Va kan man göra för att rädda den? De e söndag idag, o då e troligen inga affärer öppna.
#26 - 13 juni 2004 11:19
Låter som ett fall för Kramfors....
#27 - 13 juni 2004 17:34
Risken är liten att den kan ha "bukvattensot" och färgen på avföringen beror på vad den äter för mat.
Svälld buk eller utstående ögon kan orsakas att vätska trängt in i vävnaden eller problem med njurarna det kan uppstå genom de sår fisken får av någon mekanisk skada eller parasitangrepp.
I gram salt per liter vatten hjälper fisken hålla vätskebalansen, en tesked rymmer 5 gram.
Det är osäker att ställa någon diagnos på vad din förra fisk led av då du inte verkar mottaglig för information.
Att döma av vad du skrivit har akvarie storleken för den fisken ingen betydelse då den troligen hade ett med fött fel på simblåsan vilket är vanligt på Slöjstjärt.
Den kan också ha drabbats av simblåseförlamning som också delvis är en medfödd åkomma och ofta är obotlig, symtomen är då att fisken simmar i cirklar åt ett håll och vinglar, är den inte bra på någon dag bör den avlivas då simblåseförlamning sägs vara smärtsam och fisken lider.

Byt vatten på den fisk du har kvar regelbundet gärna någon liter varje dag och fibbla inte med en massa olika mat, ge den Guldfisk pellets uppblött i vatten.
Det har skrivits om att Slöjstjärten sväljer luft när den äter det tror inte jag på utan tror att orsaken är en medfödd dåligt utvecklad tarm som inte på rätt sätt smälter och absorberar födan.
Att ge en fisk lite mat för att den inte ska förorena vattnet kan vara förödande för vissa fiskar när den då inte får den näring den behöver.
Guldfisk och Koi är till stor del växtätare till sitt ursprung och har sin mage konstruerad på så sätt att den ständigt behöver småäta och en stor del av maten passerar tarmen/magen osmält vilket är orsaken till att de sägs förorena mycket.
Om du har växter och grus i vattnet ta bort det så du kan avlägsna avföringen efter fisken när du ser att den uträtta sina "behov".

Ta och studera de länkar du fått om Slöjstjärt och dess sjukdomar och lycka till med fisken och ett större akvarie.
Tank på att aldrig utsätta fisken för höga nitrit/ammoniakvärden det förkortar fisken livslängd med 10 år.

Annons