Min sårade ancistrus har fått mer sår och svamp!!

#1 - 7 november 2004 09:10
Vad ska jag göra? Vad kan jag medicinera med? Temperaturen är 27 grader. Jag fattar inte varför hon nu har sår på andra sidan kroppen med, hela hon är "skinnflådd".

Tacksam för snabba svar!
#2 - 7 november 2004 09:24
Salt ... Utan jod och klumpförebyggare ... eller så köper du ektazon i akvarie affären.. ca 1 tsk per 50L vatten i akvariet ... var försiktig om du har pansarmalar...
#3 - 7 november 2004 09:27
http://w1.403.telia.com/~u40308146/ektozon.htm
hittade denna...
#4 - 7 november 2004 09:32
Jag ska åka till djuraffären så fort dom öppnar kl 12 och köpa ektozon-salt.
Malen är helt små-luden av svamp, och hon har sår på hela ryggen/sidorna - helt skinnflådd är ett bra ord. Ena ögat er lite insjunket ut... USCH, stackarn!!
#5 - 7 november 2004 09:42
Ny bild på den sjuka ancistrusen!!!

http://web.bitnet.net/eloise/
#6 - 7 november 2004 12:12
Hej Eloise !

Efter att ha tittat på dina bilder så skulle jag ha gjort så här;
Ett intensivbad i Aqua-Furan mot bakteriella infektioner.Följ bruksanvisningen och ge badet i en hink (med genomluftning).
Flytta henne efter badet till ett eget sjukakvarium så hon får lugn och ro. Fyll upp sjukakvariet med vatten från ditt sällskapsakvarium.
Dosera i ett medel mot svampinfektion i sjukakvariet, tex. Tetra Fungistop.
Jag tror inte att såren är förorsakade av någon mekanisk skada,troligare ett bakterieangrepp. Svamp är för det mesta sekundär och uppkommer på skadad vävnad.Obehandlad förvärrar den skadorna.
MVH
#7 - 7 november 2004 16:16
"Haleli"
Var till djuraffären och köpte JBL's Fungol och medicinera med. Malen flyttade jag till mitt lilla akvarium där hon får vara ifred.
Har i det stora akvariet, i ett par dagar, innan jag flyttade henne idag, medicinerat med Aquamor. Det ska väl ta bakteriella infektioner osv?
Räcker det med Fungol eller bör jag även tillsätta Ektozon nu till det lilla akvariet?

Mvh, Eloise.

EDIT:
Har även "SERA Baktopur Direct-tabletter" hemma. Kan det vara till någon nytta även i det lilla akvariet, eller blir det kaka på kaka?
Har även kilfläcksrasbora-yngel i detta lilla kar...
#8 - 7 november 2004 17:23
Hej Eloise !

Medicinera med Fungol.Avvakta några dagar-om såren inte börjar läka tycker jag att du skall ge malen ett intensivbad i AquaFuran som jag skrev tidigare.AquaFuran är ett mycket väl fungerande medel vid de flesta bakteriella infektioner. Med tanke på att du har små yngel i sjukakvariet skulle jag inte medicinera med något antibakteriellt där.Du riskerar då att slå ut alla nyttobakterier.
Ektozon är för mig bara ett mycket dyrare alternativ till vanligt jodfritt salt. Vad har du för vattenvärden där du bor ?
MVH
#9 - 7 november 2004 17:35
Haleli
Jag har ingen aning om vilka vattenvärden jag har, men jag har aldrig tidigare haft nåt liknande detta. Nitrithalten är helt ok. Kollar den ofta genom att ta med vattenprov till jobbet. Och imorgon ska jag ta nya prover på båda akvarierna.

Är det stor skillnad på Aquafuran och Aquamor?

Mvh, Eloise.
#10 - 8 november 2004 12:45
Tyvärr hann honan dö under natten. Men ska medicinera den andra honan också, då hon börjat bli lika dålig hon.
Ska prova Tropical's FMC. Nån som har erfarenheter?

Annons