Min %¤"#@! rot!

#1 - 8 september 2005 08:34
Hej!

För 2 veckor sedan köpte jag en stor rot (runt 3 kg). Jag kokade den i c:a två timmar och la den sen i akvariet. Jag förväntade mig inte att den skulle toksjunka på en gång, vilket den heller inte gjorde.

Nu har den dock legat i karet, till största delen nedsänkt under ytan, i TVÅ VECKOR och den ger fortfarande inte tillstymmelse till tecken på att vilja gå till botten...

Har nån något tips på vad jag kan ta mig till, jag blir snart galen! :)

Linda
#2 - 8 september 2005 08:37
Tålamod, tålamod!!! ;)
Det går oxå att "hjälpa den på traven", genom att borra små hål i den.

Söker du lite i forumets sökfunktion på förslagsvis "flytande rot" så borde det komma upp ett antal tåtar med fler svar på din fråga...
#3 - 8 september 2005 08:42
Nåväl... om någon bara försäkrar mig om (vilket du nyss gjort) att den tillslut kommer ge upp och sjunka så känns det bättre :)

Ska söka i forumet. Tack!

Linda
#4 - 8 september 2005 08:54
Tja. Jag har haft en i vatten i tre och en halv månad. Jag hade glömt bort den, den låg i en hink med lock. När jag tog av locket kollade vad som fanns i den skumma hinken poppade den upp som gubben i lådan, tung som attan men lika flytglad...
#5 - 8 september 2005 08:56
[QUOTE=Conzali]Nåväl... om någon bara försäkrar mig om (vilket du nyss gjort) att den tillslut kommer ge upp och sjunka så känns det bättre :)
[/QUOTE]
Jo den kommer att sjunka, den kanske sjunker om ett par dagar, vem vet.
Den borde ha sjunkit före jul.

Om inte så kan du reklamera den, då är det med största sannolikhet ett tillverkningsfel på den!!!:D

(Förlåt mig, jag skojar bara med dig!! Jag känner mig lite [:P] , [:-100] och [:-15] idag!!)

Ha en bra dag!!!!
/sockerconny
#6 - 8 september 2005 08:57
Drygt ett år fick jag hålla på med min och den flöt ändå. Fick sätta fast den på en stor plexiglasskiva som hålls nere med akvariesanden. Denna rot har jag ömsom kokat, badat med tryck över sig, haft i frysen för att spränga sönder fibrerna så det skulle komma in mer vatten, borrat. Tar jag upp den nu så flyter den säkert med.
#7 - 8 september 2005 11:43
Min rot (ca 60 cm lång) kokades och låg sedan i badkaret ett par dagar, nu är den inte så tung, men säkert 2-3 kg.
Den ville inte sjunka och jag ville inte vänta, så jag la en sten på den *fnissa*
Det fungerade och malarna blev jätteglada åt gömstället under!
(Nu efter ett år flyter den inte :) )
#8 - 8 september 2005 11:51
Vill bara höja ett varningens finger för att förankra flytande rötter i botten! Man måste verkligen veta att förankringen håller... för släpper den... ja, då flyter roten upp rätt snabbt och förmodligen gör den ett skutt genom både täckglas och lysrör!!! Städa glas ur akvariet är INTE kul!!!

Vi har en jättebjässe till rot i vårt 720 l akvarium... den väger nog en bit över 10 kilo kan jag tro! Den flöt på ytan i akvariet i sisådär 4 månader... men när den väl började sjunka, ja, då gick det undan...
#9 - 8 september 2005 14:33
Jag rekomenderar fortfarande badkaret, och daglig påfylning av varmvatten, lämpligtvis efter att alla i hushållet duschat, som en hjälp till att sänka rötter lite fortare.

Rot i badkar, badkar fylls med varmt vatten, så varmt det bara är möjligt. Luft, och trä utvidgar sig, och efterhand som vatten / rot svalnar sugs det in vatten i trät, när luften svalnar och krymper, i alla fall i teorin.

Har funkat för mig, som längst har jag fått upprepa det i 3-4 veckor.
B!
#10 - 8 september 2005 16:06
vet inte vad det är för rötter som ni köper.. Har då aldrig haft några problem med att få mina rötter att sjunka..
#11 - 8 september 2005 21:02
Senaste köpet flyter fortfarande, efter ca 6 månader.
#12 - 8 september 2005 21:14
[QUOTE=fredcoca]vet inte vad det är för rötter som ni köper.. Har då aldrig haft några problem med att få mina rötter att sjunka..[/QUOTE]

håller med men bara köpt 2st mindre rötter.

ska man tvinga ner en flytande rot så är nog att skruva fast den med rostfri skruv på en plexiglasplatta som hålls ner av sanden ett av dom bättre sätten.
men ska va riktig skruv rostfri A4 är dom flesta märkta med finns A2 ocksp men är sämre.
#13 - 8 september 2005 21:17
Köpte riktig rötter, tre av storleken 20x35x15 typ. nu till saken de låg i en spann tre timmar och blev avsköljda coh de sjönk som stenar!!! Klart! inga månader el. år på att skiten skall sjunka.
#14 - 8 september 2005 21:59
Jag köpte en rot begagnad som hade varit bottenförankrad i tre månader och flöt fortfarande när jag stoppade ner den. Nu har jag haft den ett halvår och den flyter fortfarande om jag låter den göra det.

Har kanske ett 20-tal rötter sammanlagt och alla andra har sjunkigt direkt eller på en dag. Men den här är synnerligen envis.
#15 - 8 september 2005 22:05
[QUOTE=Conzali]Nåväl... om någon bara försäkrar mig om (vilket du nyss gjort) att den tillslut kommer ge upp och sjunka så känns det bättre :)
[/QUOTE]

Om det är någon tröst så vet jag PRECIS hur du känner, jag köpte också en rot för två veckor sedan och den ligger fortfarande i badkaret och guppar som en kork...suck...Har tyngt ner den under vattnet och byter till varmt vatten varje dag, men nejdå... Vi får väl hålla ut helt enkelt :p
#16 - 18 september 2005 18:40
jag la min rot i blöt över natten. Sen så tryckte jag fast den mot botten med min håv. 2 dagar efteråt så stannade den på botten, nu var det iof en liten rot. Men ack massor av hål och så lätt att man kunnat tro att det var balsaträ. Ca 20 cm lång och vägde kanske... ingen aning men den kostade 5:- Lycka till.
#17 - 20 september 2005 19:16
Nya rötter kan vara han-där-neres påfund.
Jag köpte en liten söt rot för ett tag sen som jag tänkte " Ähh den sjunker nog rätt så snart "

2 månader efter flyter den lilla rackarn fortfarande...

Som många skrev här inne ... Tålamod...den sjunker inom sin tid..

//Peter
#18 - 20 september 2005 19:39
en rot som envisas med att flyta går att reklamera om butiken visat eller sagt att den är till akvariebruk då varan kan anses va felaktig.
#19 - 20 september 2005 20:32
Mitt rotproblem!

Jag kokade roten i 8timmar, lika villig att flyta för det. La den i ett kar som jag fyllt med iskallt vatten, lät den ligga där tills vattnet var rumstempererat.
Då kokade jag nytt vatten och hällde över roten, denna process fortgick i en vecka, hehe, vilket tålamod.
Efter den veckan sket jag i och koka vatten, riktigt trött på det vid det laget, och tog varmt vatten ifrån kranen. Lät den ligga 1 dygn och fyllde sen på med nytt varmt vatten.

Nu efter 1 månad har roten äntligen slutat visa minsta tillstymmelse till att flyta.

Kan jue tillägga att jag har köpt två rötter innan det och de sjönk till botten direkt som en mafioso med betongstövlar i hammarbyhamnen.

Ha tålamod och lycka till!!
#20 - 8 november 2005 10:40
Rotproblem.. hmm.. den här tråden får duga ;)
Min rot sjönk som en sten direkt! :)
Dock har jag beslutsångerst om den verkligen är fin, vill gärna ha lite input. Kanske svårt utan bilder, men ändå. Mitt kar är 540l, "nu jävlar kan jag ha en större rot!" tänkte jag och köpte en stor sådan :) 70-80cm lång, 30cm bred och 30-40cm hög. Mestadelen av "roten" hamnar ca 1dm över botten med lite grenar(/rötter) som den står på, sen sticker en uppåt och en nedåt botten.
Men jag är lite skeptisk till om man verkligen ska ha en så stor rot? Den tar ju upp halva akvariumet. Först ser man roten, sen ser man akvariumet ;).

Någon som har akvarium med en lite större rot? Vill gärna se lite bilder för att se om andra lyckas att få det snyggt. Just nu har jag bara testat med rådasand+rot, blir ju givetvis bättre med lite växter. Men jag har ändå lite svårt att se om den blir fin eller ej. Funderar på att ev. kapa den lite..
#21 - 8 november 2005 11:02
[QUOTE=y0da]Någon som har akvarium med en lite större rot? [/QUOTE]Jag har en rot på cirkus 140cm. Eller, någon rot är det inte, det är en trästam. Fiskade upp den ur sjön hemma för länge sedan.
Om ditt kar är snyggt eller inte kan bara du avgöra. Jag har inte fått till några bra bilder än tyvärr. Den tar upp större delan av karet, men ligger "platt" på botten, eftersom jag har lagt den så grenarna pekar uppåt eller åt sidorna. Den fungerar bra som "centerpiece" tycker jag. Möjligen får den 2m-karet att se mindre ut.. men på det stora hela tycker jag det ser bra ut!

Förövrigt har jag haft den under vatten sedan början av juli, och ena änden vill fortfarande flyta, vilket jag bittert fick erfara förra veckan då den flöt upp. Inga skador, bara förvirrade fiskar och problem med att få ned den på samma ställe igen :/
I somras lät jag den ligga i badkaret (tillsammans med mina andra fyra "rötter") i någon månad, med vattenbyten med hett vatten varje gång jag tittade förbi. Det var ju inte fråga om att koka någon av dem direkt :), den minsta är på ca 40cm. Nu håller sig åtminstone alla på botten, den stora dock med hjälp av en sten som ligger på!
#22 - 8 november 2005 11:07
y0da om ja läser din beskrivning rätt så kan det bli skitsnyggt med växter runtom och fiskar som simmar över under och runtomkring den.
#23 - 8 november 2005 11:58
Var väl lite så jag tänkte. Det är även lite hålrum och gångar igenom roten, tänkte att fiskarna kan simma igenom där också. Men, som sagt, den känns i största laget.
Aja, jag kör i den i karet ikväll så får vi se hur det blir. Kan försöka fota med min P900, blir nog inte så jättebra, men kanske bättre än min beskrivning iaf ;)
#24 - 8 november 2005 12:57
om du ska kapa den så tänk noga för och förbered.
snittytorna lyser annars med sin närvaro är inte så snygt
#25 - 8 november 2005 13:23
Mjo, jag vet. Visserligen är det några fula kapningar på den idag :/ Men de syns iaf inte så jättetydligt.
Det jag tänkte på var att kapa den delen som är mot botten så den blir lite mindre där. Ev. beskära någon del som går mot bakgrunden.

Annons