Min rocka äter inget =(

#1 - 25 april 2007 13:23
Jag har matat min rocka med räkor förut, då åt den glatt upp allt. Men nu för tiden så smakar den bara på det och sen simmar därifrån. Vad mer kan jag mata med?
#2 - 25 april 2007 14:28
köp en burk metmask fiskeaffären eller ut och gräv i skogen. Mask brukar vara favoritmat.
#3 - 25 april 2007 14:44
Matar du bara med räkor? räkor är bara snacks för fisken för den innehåller näst intill ingen näring!
#4 - 25 april 2007 15:34
Tja det finns ju dom som matar med enbart räkor och har gjort så i flera år, och dom har växt sig stora och fina. Mina får mestadels räkor med skal på för det sitter en del näring i skalet. Röda mygglarver var dom stormförtjusta i som små samt artemia.
Skalar du räkorna eller inte?
Och hur länge har den haft detta beteende?
Hur är dina vattenvärden, höga nitrat halter kan få dom att sluta äta.
Sen undrar jag vad det är för rocka du har?
Och om du vill kan du ju slänga ut en fråga på http://www.flat-fish.com/forums/ det är ett forum om enbart rockor.
#5 - 25 april 2007 17:46
En på jobbet varnade mej för röda mygglarver pga allergirisken på oss matare
#6 - 25 april 2007 18:05
Det är en disskussion som har varit rätt så flitig här på zoopet.
Handskar är ett alternativ, ett annat är att tvätta händerna noga efter att ha handskats med mygglarverna.
Glömde skriva innan att mask fungerar rätt så bra. Jag har använt en lång tång att hålla masken med samtidigt som dom äter för att slippa att masken försvinner i karet.
#7 - 25 april 2007 20:21
Blåmusslor, kanske?
#8 - 25 april 2007 20:27
Mmm... musslor har jag hört ska vara ett riktigt bra foder till i stort sett all fisk!
#9 - 26 april 2007 15:17
Jo jag provade med musslor men mina rockor rörde inte dom alls, däremot blev herosarna som galna, men dom åt allt som kom in i deras mun.
#10 - 26 april 2007 20:11
Tenkare skrev:
Jo jag provade med musslor men mina rockor rörde inte dom alls
lite borskämda kanske...:p
Bilagor:
#11 - 27 april 2007 11:17
Hm. Daggmask kan vara bra, då. Eller fånga lite småkryp i närmsta sjö?
#12 - 27 april 2007 11:24
Hur har det gått???
Prova även att ha lyset släckt ett par dagar och se om den äter när det är mörkt, dom är ju rätt aktiva dygnet runt.
#13 - 27 april 2007 14:26
jag va nu ute å grävde i skogen, hitta en fin mask å dela den till ca 4 cm... men inte gjorde de nån nytta, rockan rörde inte masken... har bra vattenvärden. Har bara gett skalade räkor förut. Äter de skalet xå? ska jag lägga i en stjärt med skalet kvar på?
#14 - 27 april 2007 14:33
De lär äta dom så naturligt, så prova.

Prova att köpa sej, dela upp det i tärningar och ge den. Den kanske har blivit fiskätare?
#15 - 27 april 2007 17:33
tt annat alternativ är ju att hon inte är hungrig... hon åt massor i början när hon va nyinflyttad...
#16 - 27 april 2007 20:55
Jag är en av dem som har räkor som basföda hos mina rockor, de växer och mår mycket bra. De får räkorna med skal och med huvud, men den minsta får räkor utan huvud.

Jag varvar också med strömming det är nått mina rockor absolut inte kan motstå.

Är rockan stor eller liten, detta har stor betydelse då små rockor har svårt att få i sig maten om den är för stor för munnen.

Jag skulle göra ett vattenbyte och prova med att mata igen, hur är tempen i akvariet? går tempen ner för mycket så saktar deras matsmältning ner mkt och de äter mindre. Jag har märkt detta på ganska små temp fluktuationer. Jag har mellan 26 och 27 grader i akvariet.

/David
#17 - 28 april 2007 17:15
Jag gör vattenbyten varje vecka. Har konstant 26.5-27 grader varmt.
hon har fin färg och är livlig så har köpt räkor idag, ska prova det sen...

ytterligare problem, kanske lite mer akut. Nu ligger hon på rygg på botten! Andas normalt, jag fattar ingenting... Jag vände runt henne förut, men nu har hon vännt sig igen... LÄste om malar som gjorde så för skojjs skull, är det samma sak nu?
#18 - 28 april 2007 17:51
Det låter mindre bra...

Hur länge har du haft rockan? var den smal när du fick den, såg du bäckenet vid svansroten? der den så ut nu? Hur ser kanten på "disken" ut, är den uppvikt.

Det brukar sägas att om rockan utsätts för dåliga vattenvärden tex när den skeppas hit från sydamerika och bor i små lådor så kan de få skador på nervbanorna eller nått sånt som gör att de i framtiden, tex efter nån dag/vecka/månad i det nya akvariet kan uppvisa symptom på dessa skador. detta brukar kallas deathcurl, det innebär att rockans disk böjs uppåt och rockan verkar förlora kontrollen över "disken". Detta kan sedan leda till att de hamnar på rygg och ej kan komma rätt igen. Det skulle kunna vara detta som din rocka har råkat ut för men det är mkt svårt att säga...

Du har inte möjlighet att fota rockan?

/David
#19 - 28 april 2007 17:59
När jag köpte den så var den välgöd och fin, det är den nu xå. Såg inte bäckenet förut. Disken är rund och inte uppvikt någonstanns. Den ser exakt ut likadant som när jag fick den.
har ingen kamera så jag kan visa på datorn tyvärr...
#20 - 28 april 2007 19:02
Ok, då är det en svårare nöt att knäcka...

Kan rockan simma eller trillar den liksom över på rygg, om den trillar över så skulle detta kunna vara ett tecken på en nervskada som kan ha uppkommit under transporten eller under förvaringen i sydamerika. Värt att poängtera är att symptomen i de fall jag läst om ofta uppkommer efter några dagar till månader efter att rockan introducerats i akvariet...

Det som jag tycker att du ska göra är att hålla vattnet rent, vad är storleken på akvariet? hur stor är rockan? hur mkt vatten byter du?

Kanske är det så att en gång i veckan är för lite. om rockan är i 20cm klassen och det är ett akvarium på 540L så hade jag bytit vatten kanske 2ggr i veckan.

/David
#21 - 29 april 2007 06:52
problemet löst... i morse hittade jag rockan uppåner i en grotta död...
köpte den för 2 veckor sen, går de på garantin eller?
#22 - 29 april 2007 08:02
Ok, det var tråkigt att höra.

Ingen aning om det kan gå på någon garanti faktiskt, bästa är väl att höra med affären?

/David
#23 - 29 april 2007 08:09
defekt vara, 30 dagars bytesrätt =)
#24 - 29 april 2007 11:22
Beklagar, men när den vänder upp på rygg så brukar det inte vara långt kvar.

Du får en ny rocka av affären då??
Då får jag önska dig lycka till.
Och sen håller jag med Akvaristens råd angående vattenbyte, bra filtrering är också att rekommendera.

Annons