Min platyhane är JÄTTE mager! Parasiter?

#1 - 6 februari 2007 13:17
Som sagt så har min enda platyhane blivit riktigt smal, kikar man framifrån så ser det ut som att någon klämmt honom mellan fingrarna.. Vet inte riktigt hur man bäst förklarar, men nu kanske förstår? Det buktar helt enkelt in på båda sidorna. Han har ju aldrig varit nån bamsefirre, men större än så var han när jag köpte honom. (1 månad sedan dessutom) Han är lika pigg som vanligt, käkar lika mkt mat som vanligt.
Upptäckte även att min mindre hona börjat smalna av på samma sätt. Inte mycket, men ändå. Hon ska dessutom ha bebisar!

Jag är nybörjare inom allt som har med fiskar att göra, så hoppas att någon vet vad det är. Är det något som kommer smitta av sig till alla andra fiskar isf? (jag håller koll) Har dessvärre inget akvarium för karantän som jag läst att många har..

Vad bör jag göra?! :confused:
#2 - 6 februari 2007 13:29
Han har antaglien fått mask.ska ta reda mer om de åt dej
#3 - 6 februari 2007 13:59
Fasen.. Såg nu att platyhonan blivit smalare.. Min andra platyhona är dock lika tjock som vanligt.. Har alla mina fiskar blivit smittade tror du? Eller finns det nån chans att det bara blivit de två? Bör jag försöka flytta dem??
Jag har 2 guldgurami, 10 sorgisar, 5 endlers och 3 platys.

uppdaterat; Flyttade dem till mitt räkkar.. i hopp om att bara de är smittade.. Honan har ryggfenan indragen nu :( Finns det NÅGOT jag kan göra för dem??? Snälla?
#4 - 7 februari 2007 08:12
De flesta fiskar bär naturligt på parasiter - utan att de är direkt påverkade av det. Parasiterna får övertaget/gör fiskarna sjuka om de är försvagade av något eller t.ex stressade. Du gjorde nog rätt som flyttade dem, och jag tror det finns medicin att tillgå. Men du kan också testa att ge protein/vitaminrik kost och tillsätta salt i karantänsakvariet.

Ge vitaminer och proteinrik kost till alla dina fiskar. Varierad kost är det bästa.
Platysar gillar även grönfoder som t.ex skalade & halvmosade ärtor.
Vitaminer finns att köpa t.ex sera's fishtamin man droppar direkt på fodret eller i akvariet innan man släcker för kvällen.
#5 - 7 februari 2007 13:57
Okej, har du någon specifik vitaminrik kost att rekomendera? Jag vet inte hur det kommer att gå med salt och mat, då det bor räkor i akvariumet. Om jag har i salt, kommer de att bli påverkade av det? Om de inte blir det, hur mycket och hur ofta ska saltet i?

Jag brukar ge dem gurka, som både platysarna, endlerna och guramisarna älskar. Vet att jag borde köpa mer varierad kost till dem, men jag är så osäker på vad man borde ge dem. Du får gärna hjälpa mig om du vill?
Ska ändå ner till affären idag och köpa en yngelkasse, kan ju fråga lite om de olika saker man kan ge dem.

Tack för svaret! :)

Healena skrev:
De flesta fiskar bär naturligt på parasiter - utan att de är direkt påverkade av det. Parasiterna får övertaget/gör fiskarna sjuka om de är försvagade av något eller t.ex stressade. Du gjorde nog rätt som flyttade dem, och jag tror det finns medicin att tillgå. Men du kan också testa att ge protein/vitaminrik kost och tillsätta salt i karantänsakvariet.

Ge vitaminer och proteinrik kost till alla dina fiskar. Varierad kost är det bästa.

Platysar gillar även grönfoder som t.ex skalade & halvmosade ärtor.

Vitaminer finns att köpa t.ex sera's fishtamin man droppar direkt på fodret eller i akvariet innan man släcker för kvällen.
#6 - 7 februari 2007 15:37
Varva ditt vanliga foder med t.ex fryst räk-mix några ggr/vecka, och testa gärna ärtor..broccoli säger vissa också ska vara bra men det har jag ej egen erfarenhet av.

Vet ej hur det är med räkor V.S salt..någon annan?

Annons