cillan skrev:Det visade sig efter några dagar att en hona till fick yngel men detta missade vi så just nu har vi 5 yngel utanför yngelkaret oxå och de börjar simma mer fritt nu men inte så mycket tillsammans med de andra än. Det har gått 2,5 veckor sedan platyna föddes i yngelkaret och det känns som att de inte växer mer nu men vågar vi släppa ut dem än? Vi har ganska mycket flytväxter så de kan gömma sig.
Så här ser det ut nu:
http://www.zebbe.net/fiskar/IMG_0691.JPG
tummen skrev:Släpp ut dem du, OM någon stryker med så kommer det ändå snart fler yngel. Men eftersom du har mycket flytväxter och med den inredning du i övrigt har så kommer det nog gå bra... Lycka till.
cikliden2 skrev:Måste fråga om ni brukar sätta nät för insuget på pumpen? Jag har mina få yngel som finns kvar i mitt kar på drygt 200l med de andra och vill inte riskera att de åker in i pumpen. Har en fluval 4 och har på lägsta nivån nu.
tummen skrev:Jag gör inte det, men just platy och svärdbärare är lite korkade så de kan sugas in, men med det naturliga urvalet kanske vi snart är kvitt det problemet???? Det är ju bara de smarta som inte sugs in som överlever....?:p [:o] :D :D :D :D Men är det viktigt för dig så sätt något nät för eller en bit filtermatta kanske?
tummen skrev:Vi får nog be kjell om en rättstavningsfunktion här....:p ;)
NJA, runt ett 50-tal är ganska normalt, en svärdbärarhona kan få så många som 150.....
cillan skrev:Blä på dig. [:-100] Hade lite brottom och orkade inte rätta till mina fel. Det finns faktiskt stavningskontroll i högra hörnet men då måste man ladda ner nåt krafs och det orkar inte jag.
Ja just det ja insuget ja, vi har en tetratec EX1200 (eller vad den heter). Men om man sätter nät för blir det väl inte lika rent? De som föddes i akvariet verkar ju ha fattat att de inte ska dit i alla fall några stycken :p
Vad kan man ta för nät då? har inget precis vad jag kan komma på så antagligen får vi chansa, vi har ju ändå rätt många. Fast det ä ju synd om alla är korkade å åker in där, synd att det inte går att reglera storleken på filtret längst ut i änden.
Varför skriver ni sånt för nu får jag ju beslutsångest. :confused: [:o] [:-13]