Min pansarmal lägger egg = föda åt de andra fiskarna.

#1 - 19 augusti 2005 11:34
Flyttade över alla pansarmalar igår till det stora akvariumet och min guppy fick fri spel och jagade alla den såg som inte höll sig på botten.

Och så idag håller en av mina eleganta pansarmalar håller på lägga egg men ganska så snart som den laggt ett ägg på rutan så blir det mat åt en annan fisk går detta att undvika?
#2 - 19 augusti 2005 11:44
Om du vill ha dem kvar så är det nog bäst att flytta de som äter äggen, eller flyttar malen till ett annat kar.

//Camilla
#3 - 19 augusti 2005 11:44
Jag tror inte att man kan undvika detta utan att flytta antingen pansarmalarna eller de andra fiskarna till annat akvarium.

Första gången de la ägg hos oss blev de uppätna av våra kampfiskar. Dessutom är väl pansarmalarna själva "romrövare" så man kanske måste flytta även dem när de har lagt ägg klart. Våra la dock ägg för ett par dagar sedan och det verkar som om de låter dem vara i fred, i det akvariet går inga andra fiskar än de 3 pansarmalar som är inblandade i leken, samt några få yngel från förra gången de la ägg.
#4 - 19 augusti 2005 11:54
De har laggt några egg i akvariumet nu, skulle ju kunna flytta över honan och hanen till mitt 40L akvarium, men jag flyttade över dem tillsde stora igår så då blir det ytterligare en transport.

Men i 40L akvariumet blir de nog inte uppätna, simmar bara bebis fiskar där.
HazelCR
#5 - 20 augusti 2005 07:52
Bäst är nog att du försöker flytta äggen till ett eget litet akvarium. Flytta m.h.a. naglarna eller rakblad. Sök på Corydoras och ägg, så finns det trådar att läsa.
Jag själv misslyckades i mitt första försök. Äggen möglade.
Lycka till!
#6 - 21 augusti 2005 22:46
Kom hem idag och jag har inte sett till några ägg, min pansarmal har slutat lägga de men kanske det är någon annan som kommer och lägga fler?

De var rätt så omöjliga att fånga in när de lekte för så fort man satt bara hoven vid vatten ytan så simmade dom iväg och gömde sig.
Skulle va i sådana fall att flytta över äggen men det får man försöka bättre nästa gång någon annan av dom lägger. :o
#7 - 25 augusti 2005 17:55
Nu lägger 2 av mina pansarmalar ägg igen :)
Jag har fått tag i ca 6st ägg och satt dom i en liten basäng.
Men de flesta äggen blir ju föda åt dom andra fiskarna för dom är helt tokiga i äggen och söker efter dom just nu överallt men mäst bland java växterna där honorna lägger.

Hur läge tar det för äggen att kläckas?

Ser att min Platy hona har tagit ett pansarmal ägg men vägrar att släppa taget om den eller låta någon annan fisk komma i närheten, konstig nog äter hon inte upp den heler, kanske hon vaktar ägget?

Annons