Min nya skalarhona

#1 - 17 juni 2013 07:37
Jag skaffade en ny skalarhona för ett par veckor sen. Hon verkar trivas utmärkt, och den större hanen verkar gilla henne bra.
I fredags la hon rom på ett brett blad. Rätt mycket, och de vaktade noga tillsammans.
I går em såg jag att hon lagt rom på ett annat blad precis intill! Den första rommen var fortfarande kvar, de hade börja "röra" på sej.

I morse såg jag att all den rommen var borta. Men - på ett annat blad längre ned håller de på med ny rom! 3 romläggningar på 4 dar!
Hur kan detta komma sej? Jag har haft romläggande skalarer flera år men aldrig sett detta.
Jag blir lite orolig att det ska gå för fort för dem. Att de inte hinner vila emellan. Och att jag inte kan sköta vattenbyte i dyl. Jag vill förstås inte störa dem.

Är det någon här som sett ngt liknande?
#2 - 17 juni 2013 07:57
Citerar wikipedia här: "Dessvärre har flera linjer av den odlade skalaren blivt "sönderodlad", degenererad, och därmed förlorat egenskapen att ta hand om sin rom eller sina yngel." Kan det vara ett fall av detta? Någon som vet?
#3 - 17 juni 2013 09:32
Så är det förvisso, men det är en annan fråga tycker jag.
Nu var det detta att min hona lägger ny rom flera gånger. TRODDE jag! Jag ser nu att de som sitter på det nedre bladet antagligen är rom de flyttat!
Gör de så, flyttar romkornen och de får utvecklas vidare på ett annat blad? Jag ser hur de fortfarande rör på sej, alltså ingen nylagd rom. Jag ser det nu när ljuset tänts.
#4 - 17 juni 2013 10:16
De flyttar inte äggen, däremot flyttar de nykläckta ynglen en, ibland flera, gånger, till olika ställen. Förmodligen för att förvirra rovdjur, och för att försöka hitta en så säker plats som möjligt. Det du såg när de hade "ny rom" och den "gamla" fortfarande var kvar, var nog att de höll på att flytta de nykläckta ynglen, och inte hade hunnit flytta alla än.

Har själv ett scalarepar nu, som har yngel på ett blad, och de har flyttat dem ett par gånger se´n kläckningen.
#5 - 17 juni 2013 10:50
Ååh tack att du svarar! Jag har aldrig sett detta förut. Bara rom som efter 2-3 dar försvunnit. Nu rör alla på sej, de är alltså kläcka då och kallas yngel? Är det så? Så spännande, även om det inte blir ngt av det är det intressant att se.
Sitter de fast i bladet på ngt vis? Hanen passerar över o släpar fenor o spröt precis över men de verkar inte ramla av.
Det är väl ingen bra idé att flytta bladet till ngt ställe där ingen äter upp dem? Jag har inget extra akvarium för föräldrar o yngel.
#6 - 17 juni 2013 11:11
En del kallar nykläckta fiskar som fortfarande har gulesäcken kvar för larver, men jag föredrar yngel :p Att de fortfarande ser runda ut, beror på att de har en gulesäck, som de livnär sig av, tills de börjar simma. Att det rör sig, beror på att de ligger och viftar på "svansarna", det vill säga kroppen. De har klibbiga trådar på huvudet som de sitter fast med. Ibland kan dock yngel lossna, antingen för att föräldrarna varit för optimistiska vid valet av underlag, eller för att de råkar röra sig för häftigt precis vid ynglen, det kan inträffa ibland om en fisk kommer för nära, och de vildsint försöker jaga bort den.

Nej, att flytta dem är nog inte bra. Att ta bort äggen/ynglen från föräldrarna, som större odlingar väl ofta gör, för att få så många lekar som möjligt, påstås vara en av anledningarna till att scalarer rätt ofta är dåliga yngelvårdare, för att de inte blir präglade på föräldrarna. Och det ger dessutom honan mindre tid att äta upp sig till nästa lek. Det bästa är nog att skaffa ett lekkar, och låta paret leka i det, alternativt flytta på de värsta ägg/yngelätarna i sällskapskaret.
#7 - 17 juni 2013 16:57
Det var en riktigt bra lektion i detta ämne. Jag ska spara det till nästa tillfälle. Man får alltid så bra utförliga svar av dej.
De satt kvar där länge och viftade med svansarna. Såg lite gulligt ut. Paret vaktade bra.
Jag gick ut ett par timmar, när jag kom hem satt de kvar. Vid en titt en kvart senare var de borta! [:-118]Synd! Jag skyller på malarna.
Och om de kanske var trötta, ouppmärksamma? Förhoppningsvis har de lärt sej något, precis som jag.
Jag tror inte att de flyttat dem igen, då borde de stå nånstans o vakta. Det gör dom inte.
Tack för hjälpen, Animaniac. Du är en klippa!
#8 - 17 juni 2013 17:25
svea skrev:
Det var en riktigt bra lektion i detta ämne. Jag ska spara det till nästa tillfälle. Man får alltid så bra utförliga svar av dej.

De satt kvar där länge och viftade med svansarna. Såg lite gulligt ut. Paret vaktade bra.

Jag gick ut ett par timmar, när jag kom hem satt de kvar. Vid en titt en kvart senare var de borta! [:-118]Synd! Jag skyller på malarna.

Och om de kanske var trötta, ouppmärksamma? Förhoppningsvis har de lärt sej något, precis som jag.

Jag tror inte att de flyttat dem igen, då borde de stå nånstans o vakta. Det gör dom inte.

Tack för hjälpen, Animaniac. Du är en klippa!

De har inte flyttat dem igen då? Tack för berömmet :)
#9 - 17 juni 2013 18:51
Alltså, jag TROR inte det. Men med firrar kan man aldrig vara säker. De står utefter ena gaveln, precis intill varandra. Men hur jag än letar och tittar så ser jag inga larver/yngel. De kör inte bort några andra fiskar, men står på ungefär samma ställe hela tiden. Dock inte samma ställe där ynglen var.
Hur många gånger brukar de flytta runt dem?
#10 - 17 juni 2013 18:53
Hur många gånger de flyttar dem kan variera. Ibland flyttar de dem inte alls. Det beror nog en del på hur säkra de känner sig.

Annons