Min nya pump låter illa

#1 - 5 oktober 2007 11:18
Jag köpte i veckan ett guppyhotell (45 l.)
Tyvärr för pumpen ett förskräckligt oväsen.
I bruksanvisningen står det att jag ska sätta fast pumpen med sugkopparna, men inte var. Jag har provat på alla möjliga ställen, men det låter lika mycket i alla fall.

Jag provade att ta ut pumpen och köra den löst i akvariet, och då låter den inte. Den låter inte heller om man sätter fast den och kör den från "fel håll" dvs. från akvariet och in i skiljeväggen.

Är det någon som har upplevt samma problem?
Pumpen fungerar i övrigt som den ska.
#2 - 5 oktober 2007 19:29
ganska säker på att pumpen ska stå på botten men var noga med att pumpen inte ligger emot någonstans (förutom sugkopparna:)) för då får du resonans i hela karet!
#3 - 6 oktober 2007 00:42
Jag hade samma problem med min pump. Den lät hemskt illa i början, men jag provade att vrida lite på reglaget för att ställa effekten, provade fram och tillbaka, och rätt som det var blev det tyst på full effekt (som det inte var i början).

Är det själva pumpen som låter, eller blir det resonansljud som åheim skriver?
#4 - 6 oktober 2007 17:28
Det är någon slags resonans, men jag vet inte från vad. Jag provade på alla möjliga sätt igår.

Har jag den fritt i akvariet låter det inte, men när jag sätter den där den ska vara så låter det riktigt illa. Jag kollade så att den inte tog emot någonting.

Jag får prova att ändra placeringen och flödet imorgon och se om jag lyckas få tyst på den :) tack för hjälpen iaf!

Annons