Min nya lilla kub

#1 - 10 juni 2012 20:18
Jag måste ha något att pilla med i sommar, vilket leder till det här lilla projektet. Det finns inte så mycket att orda om utan jag drar igång med beskrivningen. Jag börjar med tekniken och går sedan över på inredning/växter.

Kub: 30L Zoolux med vitt silikon, vilket jag diggar stenhårt! (tack, herr Hellson)
[ATTACH=CONFIG]54003[/ATTACH]

Det kommer att finnas ett trycksatt co2-system. Tuben är på 2 kg, bubbelräknaren och slangarna kommer från JBL och backventilerna (glas) kommer från TMC. Hur kommer jag då lösa gasen? Jag tänker faktiskt att prova en Atomizer, jag vet att de kan ställa till det lite genom att det bildas dimma i akvariet men jag chansar! Atomizern kopplas på slangen till ett ytterfilter.

[ATTACH=CONFIG]54004[/ATTACH]

Filtret som kommer användas är ett Tetratec ex 400, på detta filtret kommer det även att sitta lilypipes (om de passar och ger den looken jag vill skapa)

Belysningsfrågan var faktiskt ganska svår att luska ut men jag bestämde mig slutligen för denna:
http://www.pwss.se/product.php?productid=12878&cat=1394&page=1, ihop med den som satt på så kommer jag då att uppnå 33w på 30L vilket borde ta mig hela vägen.

Nu tänkte jag gå över på inredningsbiten. Jag har haft lite tur med införskaffandet av prylar, det är jäkligt skönt faktiskt!

Jag ska köra på Oliver knott´s svarta soil. Jag fick den BILLIGT, ordinarie pris är nästan 100 kr/Liter och det tok-vägrar jag. Jag har 6 liter, räknar kanske med att bruka 4, max.
[ATTACH=CONFIG]54005[/ATTACH]

Stenarna hoppas jag att ni kan hjälpa mig med, jag kan inte artbestämma dem (humor) De är inte vildfångade i alla fall.

[ATTACH=CONFIG]54006[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54007[/ATTACH]

Jag skall modda en bänk från Ikea och använda denna, den kommer att byggas om något men den ligger fortfarande i kartong, vi har dock en i ungens rum som jag kan visa. Det kommer att sågas hål i botten så att tuben står på golvet, sen kommer den att byggas igen där hyllan sitter, möjligtvis blir där en liten extra dörr så att jag kan komma åt anläggningen bättre.
[ATTACH=CONFIG]54008[/ATTACH][FONT=arial][FONT=book antiqua][/FONT][/FONT]

Växtlistan ser ut på följande vis:

[FONT=arial][COLOR=#323D4F]Rotala sp green-- om jag hittar den[/COLOR]
[COLOR=#323D4F]rotala rotundifolia[/COLOR]
[COLOR=#323D4F]sagittaria subulata[/COLOR]
[COLOR=#323D4F]elantine triandra [/COLOR]
[COLOR=#323D4F]Blyxa Japonica
[/COLOR][/FONT][LEFT][FONT=arial][COLOR=#333333]Staurogyne Repens - - om jag hittar den
[/COLOR][/FONT][/LEFT]
[COLOR=#323D4F][FONT=Lucida Grande]
Mer bilder kommer när leveranserna dyker in. :)
[/FONT][/COLOR]
#2 - 10 juni 2012 20:25
#3 - 10 juni 2012 20:32
MrH skrev:

Nej, det är inte det, det är bara en färg också, bilderna luras :)
#4 - 10 juni 2012 21:03
Vet du vad det är för sten? Vart har du hittat den? Den blåaktiga ser ut att kunna innehålla någon metall, koppar?
Du kan ju prova med den men bli inte besviken om den är giftig. Du kan exempelvis testa med vattenloppor i stället för fisk.
#5 - 10 juni 2012 21:08
bossep skrev:
Vet du vad det är för sten? Vart har du hittat den? Den blåaktiga ser ut att kunna innehålla någon metall, koppar?

Du kan ju prova med den men bli inte besviken om den är giftig. Du kan exempelvis testa med vattenloppor i stället för fisk.

Den är faktiskt köpt, i min lokala affär. Jag blev ju orolig nu när kalkhalten togs upp. PH´t ska ju ner, inte buffras..
#6 - 10 juni 2012 21:13
Den är faktiskt köpt, i min lokala affär. Jag blev ju orolig nu när kalkhalten togs upp. PH´t ska ju ner, inte buffras..

droppa lite syra på dom så ser du om det bubblar. Gör det det eller skiftar färg skall du nog ha dom i bokhyllan i stället.
#7 - 10 juni 2012 21:19
[ATTACH=CONFIG]54012[/ATTACH]

En bättre bild på alla 3 stenarna. :)
#8 - 10 juni 2012 21:24
[ATTACH=CONFIG]54012[/ATTACH]

En bättre bild på alla 3 stenarna. :)

Varför lurades du med den blå färgen på första bilden? Du skrämde nästan hjärtsnörp på gubben?
#9 - 10 juni 2012 21:27
De var dammiga och låg i ett ljus som passade kameran dåligt. De är jäkligt grå helt enkelt. :)
#11 - 10 juni 2012 22:47
MrH skrev:

Mycket möjligt. Det är fram med ättikan imorgon, då ser vi om det är kalk. Undrar hur detta påverkar miljön..
#12 - 11 juni 2012 11:56
vad kul att du har ett nytt projekt till det skall jag följa med spänning =)
Vad blir det för individer i karet?
#13 - 11 juni 2012 12:44
Carina_ skrev:
vad kul att du har ett nytt projekt till det skall jag följa med spänning =)

Vad blir det för individer i karet?

Förmodligen någon Amanoräka och ett par regnbågsfiskar eller vad de nu kallas :)
#14 - 11 juni 2012 15:15
Amanoräkor är roliga har en i mitt stora kar men satan vad de hoppar och är duktiga på att rymma så jag hoppas du skall ha täckglas annars kommer de ligga på backen =(

Vad kul hoppas det är igång snart =)
Skall du ha någon bakrund?

blev lite sugen jag med nu på ett till kar en farlig hobby detta ;)
#15 - 11 juni 2012 18:16
Jaaa Mathias :D jätte kul med ett nytt projekt nu när det är lite lågsäsong på Zoopet, alltid kul att följa dina trådar!

Mvh/Zuz
#16 - 11 juni 2012 18:22
Denna lilla kub ska följas då jag tycker det är riktigt häftigt med nanokar, och det låter ju som att du ska köra ett riktigt snyggt växtkar :)
#17 - 11 juni 2012 18:52
freddi36 skrev:
Denna lilla kub ska följas då jag tycker det är riktigt häftigt med nanokar, och det låter ju som att du ska köra ett riktigt snyggt växtkar :)

Ja, det kommer förhoppningsvis bli coolt. Stenen är kalkhaltig men det gör nog inte så mycket, jag får hålla koll på ph't. Till slut bildas det ju ändå en biomatta på stenen, då blir det ju lugnt i vilket fall :)

Idag kom regulatorn på posten, nålventil och magnetventil sitter på. Begagnat men den lär ju inte slitas ut i första taget :)
#18 - 11 juni 2012 21:18
[ATTACH=CONFIG]54016[/ATTACH]

Monterade på regulatorn, ville se så att mätarna funkade och det rörde sig. Skönt! Nu är det bara nålventil och magnetventil som skall testas och det kan jag inte testa innan jag drar igång det.
#19 - 11 juni 2012 22:55
Tänk bara på med nålventilen;) höj den för att sen sänka den till rätt bubbel takt :) tar du från lägsta och upp till rätt bubbel takt så kommer bubbeltakten ändras med trycket .

Sent from my iPhone using Tapatalk
#20 - 12 juni 2012 17:37
[LEFT][COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Min spegelbild + Nano och blivande bänk. Det skall sågas ett hål i botten så att tuben står på "golvet" och sen skall ett tetratec ex 400 klämmas in ihop med alla slangar. Hål skall tas upp på sidorna samt baksidan så att jag kan placera slangarna valfritt. Bärigheten är inga problem, 98 kg rödhårig/skäggig viking skumpade rätt friskt på den för att testa.

[/FONT][/COLOR][/LEFT][ATTACH=CONFIG]54025[/ATTACH]
#21 - 12 juni 2012 17:41
Majki01 skrev:
Tänk bara på med nålventilen;) höj den för att sen sänka den till rätt bubbel takt :) tar du från lägsta och upp till rätt bubbel takt så kommer bubbeltakten ändras med trycket .

AAAh, det hade jag inte tänkt på. Sjyst :)

Har du provat en Atomizer? Bra/kass/skitbra?
#22 - 12 juni 2012 21:17
AAAh, det hade jag inte tänkt på. Sjyst :)

Har du provat en Atomizer? Bra/kass/skitbra?

Jag kör bara atomizern va en av dom första test piloterna i Sverige och den klår allt och verkligen till det billiga priset.
Dock inget jag rek att köra till mäsk anläggningar då det krävs tryck som kan bli för högt för plast dunkar. "vet du har riktig anläggning".

Va dock inte orolig när du startar för den pyser så man tror att där e lekage. Men det som pyser så det låter så är när co2 trycks igenom membranet invändigt :)

#23 - 12 juni 2012 21:28
Majki01 skrev:
Jag kör bara atomizern va en av dom första test piloterna i Sverige och den klår allt och verkligen till det billiga priset.

Dock inget jag rek att köra till mäsk anläggningar då det krävs tryck som kan bli för högt för plast dunkar. "vet du har riktig anläggning".

Va dock inte orolig när du startar för den pyser så man tror att där e lekage. Men det som pyser så det låter så är när co2 trycks igenom membranet invändigt :)

OK :)

Jag tänkte faktiskt till och köpte bubbelräknare med "skruv-fästen" för att minimera alla risker. Sen lade jag ut dyra pengar på ordentliga backventiler i glas (i Sverige kan man inte få dem i mässing tydligen). Jag hoppas på att det blir helt tätt och att JBL´s svarta slang är bra!

Något annat jag behöver tänka på rent teknikmässigt? Kopplingen är ju nålventil-slang-backventil-slang-droppräknare-slang-backventil-atomizer-filter men är det något annat jag bör tänka på som jag kan missa? Trycket måste vara ganska högt va? 1,5 minst?
#24 - 13 juni 2012 10:19
Nu sade en lampa upp sig, nu har jag enbart den nya med 2*11 w kvar. Hur långt tar jag mig på den? 22w/30L...
#25 - 13 juni 2012 13:18
Det ser bra ut, 1.5-2 bar ja :) ,

Ang ljuset desto mindre kar desto mer w behöver man nyttja, hade försökt få det till i alla fall 1w per liter.

#26 - 13 juni 2012 13:49
Majki01 skrev:
Det ser bra ut, 1.5-2 bar ja :) ,

Ang ljuset desto mindre kar desto mer w behöver man nyttja, hade försökt få det till i alla fall 1w per liter.

Då köper jag en lampa till, då blir det 3*11 w och då borde det växa :D
#27 - 13 juni 2012 18:22
[ATTACH=CONFIG]54032[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54033[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54034[/ATTACH]

Idag kom bubbelräknare och slang. Nu är det bara Asien-ordern och prylarna från PWSS kvar. Grejerna från PWSS kommer förhoppningsvis på fredag, då kan vi färdigställa bänken.

Kör på den nya rampen med 2*11 i början, det är nog klokt att ta det lugnt och inte elda för mycket i början. Det kommer att bli 3*11 när det är inkört i alla fall. :)
#28 - 13 juni 2012 21:02
Stenen heter [LEFT][COLOR=#333333][FONT=lucida grande]seiryu-stone. Nu var det klarlagt :)[/FONT][/COLOR][/LEFT]
#29 - 13 juni 2012 22:00
[ATTACH=CONFIG]54037[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54038[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54039[/ATTACH]

Pillar lite med hardscapes under tiden jag får vänta på prylarna. Jag skulle bannemig behöva ett hamsterhjul. Jag mår smyga in i ungens rum och sno Pluttens tror jag :D
#30 - 13 juni 2012 22:11
[ATTACH=CONFIG]54037[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54038[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54039[/ATTACH]

Pillar lite med hardscapes under tiden jag får vänta på prylarna. Jag skulle bannemig behöva ett hamsterhjul. Jag mår smyga in i ungens rum och sno Pluttens tror jag :D

Nej, nej du behöver en döskalle!
Skall du bara ha det som hardskape eller blir det pinnar också? Enligt mitt tycke skall du nog stanna där och vrida och vända lite.
#31 - 13 juni 2012 22:20
bossep skrev:
Nej, nej du behöver en döskalle!

Skall du bara ha det som hardskape eller blir det pinnar också? Enligt mitt tycke skall du nog stanna där och vrida och vända lite.

Inte en enda pinne. Bara en sjujäkla massa växter. Stenarna skall kläs in i mossa, det kan bli spännande :)

[LEFT][COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Växtlista: Elantine triandra, Rotala rotundifolia, Blyxa Japonica, sagittaria subulata, x-mass moss, Staurogyne Repens och gärna Rotala sp green om jag nu lyckas att få tag på den :)[/FONT][/COLOR][/LEFT]
#32 - 14 juni 2012 05:52
Detta kommer bli fint!
#33 - 14 juni 2012 08:36
Inte en enda pinne. Bara en sjujäkla massa växter. Stenarna skall kläs in i mossa, det kan bli spännande :)

[LEFT][COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Växtlista: Elantine triandra, Rotala rotundifolia, Blyxa Japonica, sagittaria subulata, x-mass moss, Staurogyne Repens och gärna Rotala sp green om jag nu lyckas att få tag på den :)[/FONT][/COLOR][/LEFT]

Tror jag har lite sp green hemma, kollar ikväll och hör av mig i pm :)

#34 - 14 juni 2012 09:23
Majki01 skrev:
Tror jag har lite sp green hemma, kollar ikväll och hör av mig i pm :)

Grymt!! :D
#35 - 14 juni 2012 15:21
Tyvärr fanns det bara överdrivet mycket red

#36 - 14 juni 2012 15:30
Hur mycket skiljer den sig från Rotundifolia? Jag vill ju ha en del fint spretiga växter :)
#37 - 14 juni 2012 16:48
OK, öppnar tuben, reglerar upp trycket på ratten i mitten, öppnar nålventilen och i med sladden. Händer inte ett smack! Det klickar i magnetventilen men inte kommer det någon gas i min tillbringare.

Hjälp med felsök, tack! Jag ser trycket på mätarna, allt sitter som det ska. Är magnetventilen körd trotts att jag känner att den rör sig?
#38 - 14 juni 2012 17:02
OK, öppnar tuben, reglerar upp trycket på ratten i mitten, öppnar nålventilen och i med sladden. Händer inte ett smack! Det klickar i magnetventilen men inte kommer det någon gas i min tillbringare.

Hjälp med felsök, tack! Jag ser trycket på mätarna, allt sitter som det ska. Är magnetventilen körd trotts att jag känner att den rör sig?

koppla i sär vid tuben. Vrid på. Kommer det gas? Om så gå vidare och testa var manick. Där det slutar pysa har du felet eller feljusteringen.
#39 - 14 juni 2012 18:01
bossep skrev:
koppla i sär vid tuben. Vrid på. Kommer det gas? Om så gå vidare och testa var manick. Där det slutar pysa har du felet eller feljusteringen.

Plockar med grejerna till en polare som kan imorgon, om den är kass så får jag leta nytt. Jag vill inte gärna skruva ner den i molekyler heller då det är enklare att byta..
#40 - 14 juni 2012 18:11
Plockar med grejerna till en polare som kan imorgon, om den är kass så får jag leta nytt. Jag vill inte gärna skruva ner den i molekyler heller då det är enklare att byta..
Koppla bara loss slangarna och hör om det pyser. Ingen magi i detta. Kolla så du inte vänt backventiler fel. Det brukar vara orsak 1. Kan du koppla bort slangen som går från regulatorn? Vad visar tryckmätarna? Har du en högtryck och en lågtryck?
#41 - 14 juni 2012 18:15
bossep skrev:
Koppla bara loss slangarna och hör om det pyser. Ingen magi i detta. Kolla så du inte vänt backventiler fel. Det brukar vara orsak 1. Kan du koppla bort slangen som går från regulatorn? Vad visar tryckmätarna? Har du en högtryck och en lågtryck?

Jag har inga slangar, den står på diskbänken med en slang från nålventilen ner i en tillbringare. Jag har två mätare, en visar det som är i tuben och en kan jag reglera själv. Klockan som visar gasens tryck når strax över femman och den andra från fyran och neråt när jag skruvar ut mittenknappen. Trotts fullt flöde i alla kranar så kommer det inte ut någon gas..
#42 - 14 juni 2012 18:17
Jag har inga slangar, den står på diskbänken med en slang från nålventilen ner i en tillbringare. Jag har två mätare, en visar det som är i tuben och en kan jag reglera själv. Klockan som visar gasens tryck når strax över femman och den andra från fyran och neråt när jag skruvar ut mittenknappen. Trotts fullt flöde i alla kranar så kommer det inte ut någon gas..

knäpp en bild på racklet.
#43 - 14 juni 2012 18:23
Bästa är ju att skruva loss magnetventilen och testa då det är första felkällan.
Klockan som visar flaskans tryck hur högt går den? Normalt tryck är ju 50bar (vid ca 20grader i rummet).
#44 - 14 juni 2012 18:27
[ATTACH=CONFIG]54042[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54043[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54044[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54045[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54046[/ATTACH]

Bilder, det tar jag gärna!
#45 - 14 juni 2012 18:28
Flaskan ska ha tryck över 50 bar. Så co2 är i flyttande form . Under 50 blir det gas.

Men .. Det är inte så att du har en magnetventil som är bakvänd ? Igång utan ström och stängd med ström? Oavsett så testa både
Med och utan ström och låt det stå ett tag. Kan ta en stund innan det trycks igenom

#46 - 14 juni 2012 18:29
KristianE skrev:
Bästa är ju att skruva loss magnetventilen och testa då det är första felkällan.

Klockan som visar flaskans tryck hur högt går den? Normalt tryck är ju 50bar (vid ca 20grader i rummet).

50 bar har jag enligt mätaren. Hur testar jag om den är defekt? Den klickar ju så att jag känner det liksom :)
#47 - 14 juni 2012 18:30
Öppna flaskan ställ in arbetstryck öppna sedan lille skruven "nålventilen" till Max testa sen det jag skrev ovan med ström ett tag utan ett tag.

#48 - 14 juni 2012 18:35
[ATTACH=CONFIG]54042[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54043[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54044[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54045[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54046[/ATTACH]

Bilder, det tar jag gärna!

Kan du skruva loss magnetventilen (mässingsbiten) från regulatorn? Vrid på då skall det pysa och fräsa.
Sätt tillbaka och slå på av strömmen. Pyser det? Kanske testa detta först?
Jag tror den regulatorn fungerar som så att trycket ökar när du skruvar in den stora ratten. Nålventilen stryper flödet när du skruvar in den.
#49 - 14 juni 2012 18:46
Precis som BosseP skriver så är det uteslutningsmetoden som gäller för att felsöka magnetventilen, Pyser det när den inte är där och inte när den är där så har du hittat felkällan.
Jag har varit med om magnetventiler som klickar utan att öppna men det är inte speciellt vanligt.

Tänk på att du måste ha gängtape eller gastätningsgänglåskladd när du skruvar ihop det igen, man vill inte att det ska läcka ut koldioxid i onödan då det är en tung gas som om man har otur kryper längs golvet (tråkigt om typ en hund ligger och sover nedanför burken, det kan gå illa)
#50 - 14 juni 2012 18:52
Klart jag kan skruva isär allt, det förutsätter dock att det är lätt att få ihop den sen.

Tog lite bilder nu, som visar hur mätarna står när jag sätter på gasen, sen visar det hur jag ställer trycket neråt genom att skruva kranen utåt.

[ATTACH=CONFIG]54051[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54052[/ATTACH]
#51 - 14 juni 2012 18:55
KristianE skrev:
Precis som BosseP skriver så är det uteslutningsmetoden som gäller för att felsöka magnetventilen, Pyser det när den inte är där och inte när den är där så har du hittat felkällan.

Jag har varit med om magnetventiler som klickar utan att öppna men det är inte speciellt vanligt.

Tänk på att du måste ha gängtape eller gastätningsgänglåskladd när du skruvar ihop det igen, man vill inte att det ska läcka ut koldioxid i onödan då det är en tung gas som om man har otur kryper längs golvet (tråkigt om typ en hund ligger och sover nedanför burken, det kan gå illa)

Tape överallt där jag skruvar isär blir spännande ;)
#52 - 14 juni 2012 18:59
Tape överallt där jag skruvar isär blir spännande ;)

kolla alla anslutningar genom att pensla på såp/tvålvatten. Bubblar det så läcker det. Det är en procedur man alltid skall göra när man har med trycksatta gaser att göra.
#53 - 14 juni 2012 19:00
OK, regulatorn visar tryck, skruvade bort allt så att det bara blev ett tomt hål, inte ett pys kommer det!
#54 - 14 juni 2012 19:05
Det verkar som att sekundärsteget på din regulator inte funkar som det ska. Kolla med närmsta firma som servar svetsar/brandskyddsutrustning och kolla vad det kostar att få regulatorn genomkollad.

(du verkar ha varmt å skönt hemma, bör ligga någonstans runt 27-28 grader baserat på trycket i flaskan ;) )
#55 - 14 juni 2012 19:09
KristianE skrev:
Det verkar som att sekundärsteget på din regulator inte funkar som det ska. Kolla med närmsta firma som servar svetsar/brandskyddsutrustning och kolla vad det kostar att få regulatorn genomkollad.

(du verkar ha varmt å skönt hemma, bör ligga någonstans runt 27-28 grader baserat på trycket i flaskan ;) )

Ja, det är varmt och skönt :)

Jag lämnar inte in den, fick den i veckan så killen får ta tillbaka den. Aldrig att jag ska betala när jag köper en fungerande regulator. :)
#56 - 14 juni 2012 19:40
Vad kan en rep enligt ovan kosta? Det vore ju gött om de kan kolla så att den verkligen funkar samtidigt. Detta sker enbart om säljaren hjälper till att få den lagad, annars får han en värdelös regulator åter på posten. Då får han liksom ändå betala för den i slutändan om han inte slänger det till skogs. Kollade på service av regulator till dykning, det var det enda jag hittade.

Det var rätt billigt...
#57 - 14 juni 2012 20:56
Det finns tydligen ett litet hål som man kan trycka in något i för att få det att funka. Plockar med mig tub och hela tjoflängen imorgon så får de fixa det fort, om det går :)
#58 - 15 juni 2012 03:38
Det finns tydligen ett litet hål som man kan trycka in något i för att få det att funka. Plockar med mig tub och hela tjoflängen imorgon så får de fixa det fort, om det går :)

Ja det låter som ett konsept. Hålet man petar i kan kanske vara en reset för en säkerhetsventil. RTFM kanske?
#59 - 15 juni 2012 05:36
bossep skrev:
Ja det låter som ett konsept. Hålet man petar i kan kanske vara en reset för en säkerhetsventil. RTFM kanske?

Ja, jag vill dock inte peta själv första gången.

Mer om detta ikväll :)
#60 - 15 juni 2012 11:25
En packning hade vrängt sig. Nu funkar allt :)
#61 - 15 juni 2012 12:15
Så bra att allt fungerar nu :)
#62 - 15 juni 2012 21:00
Nu är alla växter hemma också. Nu väntar jag bara på 2 leveranser sen är det dags att köra :D
#63 - 16 juni 2012 05:41
Spännande, e ganska ny i akvarievärlden o de här kommer jag följa med spänning =)
#64 - 18 juni 2012 10:53
Idag kom filter, backventiler, belysning och vätska till dropchecker'n på posten. Jobbar till 18, efter det kommer naturligtvis bilderna.

Nu väntar jag bara på prylarna från Asien och jag hoppas verkligen att grejerna kommer den här veckan!

Under tiden så har jag odlat lite mossa emersed, vilket egentligen betyder att jag körde mossan i en mixer och spred ut den över stenarna så att den skall växa fast. Nu ligger allt i ett litet driv-hus för att hålla fukten :) Bilder kommer även på detta :)
#65 - 18 juni 2012 14:45
Så bra att all teknik tycks fungera. Det är problemet med high-tech ju mer pinaler ju mer fel kan det gå. Vad skall du ha för pH kontroll? Bara en sån bubbla som ändrar färg eller en elektronisk pH grunka? Testade du filmjölk eller yoghurt med mossan? Jag testade med fint skuren mossa och just yoghurt och det funkade bra fast det luktade lite.
#66 - 18 juni 2012 15:05
bossep skrev:
Så bra att all teknik tycks fungera. Det är problemet med high-tech ju mer pinaler ju mer fel kan det gå. Vad skall du ha för pH kontroll? Bara en sån bubbla som ändrar färg eller en elektronisk pH grunka? Testade du filmjölk eller yoghurt med mossan? Jag testade med fint skuren mossa och just yoghurt och det funkade bra fast det luktade lite.

Jag kör med en glasbubbla. Controller är overkill i ett nano ;)

Jag använder varken fil eller youghurt, spray-flaskan får duga :)
#67 - 18 juni 2012 15:17
Jag kör med en glasbubbla. Controller är overkill i ett nano ;)

Fel tänk enligt mig. Det skiter sig riktigt fort i små burkar och det kräver bättre styrning.

Jag använder varken fil eller youghurt, spray-flaskan får duga :)

vad har du i spry-flaskan? Bara vatten eller?
#68 - 18 juni 2012 16:34
Har du ens sett vad en controller kostar? :D

Det är redan snordyrt liksom :)
#69 - 18 juni 2012 18:33
[ATTACH=CONFIG]54109[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54110[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54111[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54112[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54113[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54114[/ATTACH]

Så, nu har det hänt lite igen. Idag kom filter, backventiler, belysning och indikatorvätska på posten. Nu saknas enbart TRE saker, sen är allt komplett! På bilden sitter den nya armaturen monterad, det skall på en till när det startas upp. Sedan är det en bild på räkvasen, där simmar alla växter till nanot i nuläget, de klarar sig ganska bra men de börjar ta lite stryk...
#70 - 18 juni 2012 20:13
Jag kikade på kontroller till min co2 anläggning, i sverige verkar det svårt att komma under 2500-3000 om man ska ha något någorlunda vettigt. I tyskland är det något billigare men ingen jätteskillnad tycker jag, däremot hittade jag saker på e-bay som va snorbilliga frågan är bara om dom är helt värdelösa eller bara usla.

Men du kan ju inte kalla det high-tech utan en phkontroller ;)
#71 - 18 juni 2012 20:20
KristianE skrev:
Jag kikade på kontroller till min co2 anläggning, i sverige verkar det svårt att komma under 2500-3000 om man ska ha något någorlunda vettigt. I tyskland är det något billigare men ingen jätteskillnad tycker jag, däremot hittade jag saker på e-bay som va snorbilliga frågan är bara om dom är helt värdelösa eller bara usla.

Men du kan ju inte kalla det high-tech utan en phkontroller ;)

OM jag skulle ha kört en större burk så hade det lätt varit ett alternativ. Det här blev löjligt dyrt ändå kan jag lova :P
#72 - 18 juni 2012 20:30
Det är konstigt det där med pengar och akvarier.
Jag installerade en app i telefonen som kategoriserade alla mina inköp (plockade saldon och inköpställen via bank appen). Jag hade en egen kategori för akvarie prylar, konstaterade att efter 2 månader där jag spenderade mer på akvariet än på mat (och då har jag 3 ungar på halvtid) så avinstallerade jag appen och valde att leva lyckligt ovetandes.

Hur funkar en sån där bubbla? Mäter den kontinuerligt så att man kan justera in anläggningen med nålventilen eller?
#73 - 18 juni 2012 20:31
KristianE skrev:

Jag installerade en app i telefonen som kategoriserade alla mina inköp (plockade saldon och inköpställen via bank appen). Jag hade en egen kategori för akvarie prylar, konstaterade att efter 2 månader där jag spenderade mer på akvariet än på mat (och då har jag 3 ungar på halvtid) så avinstallerade jag appen och valde att leva lyckligt ovetandes.

Hur funkar en sån där bubbla? Mäter den kontinuerligt så att man kan justera in anläggningen med nålventilen eller?

*OT* Vad hette den appen? nyfiken på att själv ta hem den och testa.
#74 - 18 juni 2012 20:44
KristianE skrev:

" target="_blank">
han förklarar principen enkelt :) Jag fick enbart tag på rätt så stora ex, köpte en förpackning med tre st, det blev billigt helt enkelt :)

Vätskan visar hur nivån co2 ser ut, rätt fräckt :)
#75 - 18 juni 2012 21:04
Jo den var ju rätt snygg också :)
#76 - 18 juni 2012 23:54
Har du ens sett vad en controller kostar? :D

Det är redan snordyrt liksom :)
Albert sa att allt är relativt, eller?
Jag skulle nog tänka lite annorlunda (efter att jag testade med CO2 i en 25 liters burk).
Det är viktigare att ha god kontroll i ett litet akvarium än i ett stort. Allt reagerar fortare ju mindre det är.
Styr du magnetventilen med timer blir det nog lätt ganska svajiga värden.
Jag fick just hem lite nya elektroder till mina stationära mäter och sedan en sån där vattenmultimeter. Så ja, jag vet vad det kostar! Skrattar. Man kunde nog ordna att mindre princessbröllop med de pengarna.
Men vill man vara säker på vad man pysslar med är det helt klart värt pengarna.
#77 - 19 juni 2012 06:17
Äh, det kommer nog funka :)
#78 - 19 juni 2012 13:54
Hur många liter bottenmatrial blev det? Och hur många kg sten är det ungefär?
:)
#79 - 19 juni 2012 15:33
Tänk på att använda rätt kh nivå i testaren. Rek att ha vätska på 7 kh i den

#80 - 19 juni 2012 17:09
Majki01 skrev:
Tänk på att använda rätt kh nivå i testaren. Rek att ha vätska på 7 kh i den

Är det inte bara att hälla i vätskan i dropcheckern?
#81 - 19 juni 2012 17:10
freddi36 skrev:
Hur många liter bottenmatrial blev det? Och hur många kg sten är det ungefär?

3,4 kilo sten och mellan 4-5 liter soil :)
#82 - 19 juni 2012 17:49
Nu vill vi bara se det hela i gång! Går det lite krokigt med CO2 så är det inte hela världen! Då lär du dig att hantera detta för framtiden. Det är av misstagen man lär sig. Att gå på lina är enkelt tills man trillar av!
#83 - 19 juni 2012 18:01
Beror på vad du fick för vätska till? Jag har små vita tuber som jag droppar i min, först vatten med kh 7 sen några droppar minimum 3 droppar mer än 3 ökar bara färgen .

Men kör på 1-2 bps så kan jag till 99 procent garantera dig att du inte kommer få för mycket co2 i karet .

Stäng av magnet ventilen en timme innan ljuset och starta den en timme innan ljuset . Så blir det kalas bra :)

#84 - 19 juni 2012 18:27
bossep skrev:
Nu vill vi bara se det hela i gång! Går det lite krokigt med CO2 så är det inte hela världen! Då lär du dig att hantera detta för framtiden. Det är av misstagen man lär sig. Att gå på lina är enkelt tills man trillar av!

Jag med, jag väntar ju fortfarande på den viktigaste delen i hela systemet, den så kallade atomizern. Den borde komma i veckan, de skickade grejerna den nionde. Det är dock en bit till Hongkong.

Jag börjar till och med reta mig, Min elantine dör och jag blir nästan lite arg när jag ser den gå ner sig.
#85 - 19 juni 2012 18:31
Majki01 skrev:
Beror på vad du fick för vätska till? Jag har små vita tuber som jag droppar i min, först vatten med kh 7 sen några droppar minimum 3 droppar mer än 3 ökar bara färgen .

Men kör på 1-2 bps så kan jag till 99 procent garantera dig att du inte kommer få för mycket co2 i karet .

Stäng av magnet ventilen en timme innan ljuset och starta den en timme innan ljuset . Så blir det kalas bra :)

Den kommer från AquaGro, jag köpte ingen vätska med själva med bubblorna. Det var lika bra att plocka en flaska från dem då jag ändå shoppade loss. Det står ingen info alls på flarran. Får gåggla litte ;D
#86 - 19 juni 2012 18:35
Jag med, jag väntar ju fortfarande på den viktigaste delen i hela systemet, den så kallade atomizern. Den borde komma i veckan, de skickade grejerna den nionde. Det är dock en bit till Hongkong.

Jag börjar till och med reta mig, Min elantine dör och jag blir nästan lite arg när jag ser den gå ner sig.

Och vad är nu detta för mirakel sak, Atomizern?
#87 - 19 juni 2012 18:44
Här har du lite info angående indikatorvätska och kh.
http://www.elos.eu/pdf/man_visual.pdf
#88 - 19 juni 2012 18:46
" target="_blank">

0, 30 in i filmsnutten ser du hur den ser ut. Den monteras på slangen till ytterfiltret och gasen går in vi en slang där den slås sönder till extremt små och trevliga bubblor.

Majk är bra på detta, han kan förklara principen ordentligt. Jag vet bara att det är den bästa prylen när det gäller att finfördela gasen då bubblorna blir minimala.

#89 - 19 juni 2012 18:58
Jäkligt segt att jag inte finner någon info om mitt test på nätet..
#90 - 19 juni 2012 19:55
OK, det blev ju roligt när jag finner info om att det skall vara vatten med kh 4 och ett par droppar vätska. Jag har ett kh på 4 i kranen så det var ju lätt ordnat. Testade det igen för att vara helt säker och mina olika dropptester är rörande överens. Kh´t är klart 4 :)

Det är första gången jag mäter kranvattnet ordentligt, jag har bara kollat kh i Malawiburken efter pillandet med bikarbonat i början. Spännande :)
#91 - 19 juni 2012 20:53
OK, det blev ju roligt när jag finner info om att det skall vara vatten med kh 4 och ett par droppar vätska. Jag har ett kh på 4 i kranen så det var ju lätt ordnat. Testade det igen för att vara helt säker och mina olika dropptester är rörande överens. Kh´t är klart 4 :)

Det är första gången jag mäter kranvattnet ordentligt, jag har bara kollat kh i Malawiburken efter pillandet med bikarbonat i början. Spännande :)

Fan förlåt nu när du skriver 4, så stämmer det i mitt huvud med. Så länge sen jag kontrollerade.

#92 - 19 juni 2012 21:06

0, 30 in i filmsnutten ser du hur den ser ut. Den monteras på slangen till ytterfiltret och gasen går in vi en slang där den slås sönder till extremt små och trevliga bubblor.

Majk är bra på detta, han kan förklara principen ordentligt. Jag vet bara att det är den bästa prylen när det gäller att finfördela gasen då bubblorna blir minimala.

Då förstår jag! När jag höll på att gasa livet av mina fiskar gjorde jag något liknande. Jag kopplade gasen till en sån där difusor som skall blanda upp utblåsvattnet med luft. Detta satte jag sedan på mitt bottenfilter och körde upp det i sanden. Mycket effektivt på min ära.
#93 - 19 juni 2012 21:08
Majki01 skrev:
Fan förlåt nu när du skriver 4, så stämmer det i mitt huvud med. Så länge sen jag kontrollerade.

Stopp där mina vänner det skall nog vara samma kh som vattnet i akvariet skulle jag tro och det skall nog ligga på 4 eller högre för att indikatorvätskan skall fungera.
#94 - 19 juni 2012 21:17
[ATTACH=CONFIG]54137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54138[/ATTACH]

Idag har jag pillat lite med bänken. Jag har reglat upp den ordentligt i ryggen och tagit ut hål för filtret. Båda sidorna var vettigt för då kan jag flytta om hur jag vill :)

Allt detta har hänt efter 17 00 idag, det blev rätt bra. Jag gillar inte placeringen av bubbelräknaren men det är det enda stället där den inte sitter i vägen.

Nu får fan resten av grejerna komma..
#95 - 19 juni 2012 21:26
bossep skrev:
Stopp där mina vänner det skall nog vara samma kh som vattnet i akvariet skulle jag tro och det skall nog ligga på 4 eller högre för att indikatorvätskan skall fungera.

Nu vet jag ju Kh, vätskan i dropcheckern går ju enbart på Ph, utifrån detta så får man följa tabellen.

Märkligt hur allt funkar, dock gillar både Plantswap och Redbee ett kh på 4 i dropcheckern :)
#96 - 19 juni 2012 21:34
Nu vet jag ju Kh, vätskan i dropcheckern går ju enbart på Ph, utifrån detta så får man följa tabellen.

Märkligt hur allt funkar, dock gillar både Plantswap och Redbee ett kh på 4 i dropcheckern :)
I ditt fall spelar det ju ingen teater. Men det vore roligt att veta hur det egentligen fungerar. Vad är det för soppa du har som indikator? Jag tror OBS tror att KH skall vara samma i bubblan som akvariet bara för att man får fram ett typ delta värde och att man håller koll på både för högt och för lågt värde. Men det kan mycket väl vara fel av mig.
#97 - 19 juni 2012 21:42
bossep skrev:
I ditt fall spelar det ju ingen teater. Men det vore roligt att veta hur det egentligen fungerar. Vad är det för soppa du har som indikator? Jag tror OBS tror att KH skall vara samma i bubblan som akvariet bara för att man får fram ett typ delta värde och att man håller koll på både för högt och för lågt värde. Men det kan mycket väl vara fel av mig.

Det funkar lika bra med ett vanligt Ph-test så det är nog inga galaktiska skillnader på preparaten :)

Med ett kh på 4 så ligger väl oftast ph på 7,5. Utifrån detta så agerar väl vätskan. Det kommer ju inte in något vatten i bubblan vilket gör det hela ännu fränare :D
#98 - 19 juni 2012 22:01
Det funkar lika bra med ett vanligt Ph-test så det är nog inga galaktiska skillnader på preparaten :)

Med ett kh på 4 så ligger väl oftast ph på 7,5. Utifrån detta så agerar väl vätskan. Det kommer ju inte in något vatten i bubblan vilket gör det hela ännu fränare :D
Ja det är onekligen rätt fräsigt.
#99 - 19 juni 2012 22:16
Kul att läsa igenom denna tråd för det är mycket nytt för mig också. :-)

Sen kan jag inte vara riktigt normal för jag gillar byggbilder och bilder på teknik mer än bilder på fiskar :D

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#100 - 20 juni 2012 20:46
Det är igång ;)
#101 - 20 juni 2012 21:58
[ATTACH=CONFIG]54140[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54141[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54142[/ATTACH]

Lilypipsen var ju sådär, kör på dem ändå.

Imorgon skall jag ställa in anläggningen ordentligt. En stor del av växterna blev förstörda, jag brände i dem jag har. Nu ska jag lägga i hornsärv på ytan..
#102 - 20 juni 2012 22:24
Synd att lite växter inte klarade väntan. Men det ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
#103 - 20 juni 2012 22:52
[ATTACH=CONFIG]54140[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54141[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54142[/ATTACH]

Imorgon skall jag ställa in anläggningen ordentligt. En stor del av växterna blev förstörda, jag brände i dem jag har. Nu ska jag lägga i hornsärv på ytan..
Asfräckt Mathias[:-106] otroligt snygg sten, som du säkert kommer laborera med ett antal ggr:D Lilypipsen är coola trots att utblåset är ganska stort. Jag ser att det finns hål i bänken på den andra sidan och, om jag får ha synpunkter[:o], så skulle jag dra slangarna där istället(mellan skåp och bänk) och sätta utblåset vid bakre hörnet, då kommer det helt döljas när växterna har dragit iväg på höjden. Gillar vinkeln på den stora stenen men prova att vrida den lite så den pekar lite framåt istället för att ligga helt i profil, Hoppas du inte tar illa upp det är jättesnyggt men så svårt att låta bli att påpeka små detaljer där man skulle vilja stoppa in fingrarna i dataskärmen och justera:D Ska bli kul att följa växtutvecklingen i din lilla hightechburk:)
#104 - 20 juni 2012 23:01
åheim skrev:
Asfräckt Mathias[:-106] otroligt snygg sten, som du säkert kommer laborera med ett antal ggr:D Lilypipsen är coola trots att utblåset är ganska stort. Jag ser att det finns hål i bänken på den andra sidan och, om jag får ha synpunkter[:o], så skulle jag dra slangarna där istället(mellan skåp och bänk) och sätta utblåset vid bakre hörnet, då kommer det helt döljas när växterna har dragit iväg på höjden. Gillar vinkeln på den stora stenen men prova att vrida den lite så den pekar lite framåt istället för att ligga helt i profil, Hoppas du inte tar illa upp det är jättesnyggt men så svårt att låta bli att påpeka små detaljer där man skulle vilja stoppa in fingrarna i dataskärmen och justera:D Ska bli kul att följa växtutvecklingen i din lilla hightechburk:)

Synpunkter ska man ha, det är välkommet :) Jag Ska kolla om slangarna är tillräckligt långa för hålet på andra sidan, jag var ivrig och hård med saxen idag :P Slangarna bråkade som fan, de gillade mig inte alls. Jag fick bara på slangarna ca en cm på pipesen, hoppas de sitter ändå ;D

Stenen kommer flyttas och vridas lite, växterna måste få rota sig först. Det blev lättare att plantera när jag hade en rak linje att pilla med :) (Soil är värdelöst att plantera i) Lilipipsen köpte jag enbart för att det var den enda modellen som passade filtret, Jag är inte nöjd men de gör sitt jobb. Tetratecs egna är ju inte helt värdelösa om jag tröttnar :)
#105 - 20 juni 2012 23:03
Ser sjukt najs ut. För övrigt håller jag med föregående talare. Sen undrar jag varför pH bubblan är så långt ner??

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#106 - 20 juni 2012 23:07
hannesc skrev:
Ser sjukt najs ut. För övrigt håller jag med föregående talare. Sen undrar jag varför pH bubblan är så långt ner??

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jag hämtade ut prylarna 19 00, paketet var helt mos. Jag for hem till en grinig sambo och drog igång så gott jag kunde. Det finns ingen direkt solklar plan med något, jag ville bara få igång det så att inte alla växter skrotades helt. Så, imorgon kan vi ha planer, idag njuter vi av att det är vatten i karet :)
#107 - 20 juni 2012 23:21
Helt rätt, eftersom du inte har några djur i karet så kan du fixa och trixa i lugn och ro! Tänkte på det här med att dölja sladdar bakom glaset (antar att du inte tänkt ha nån bakgrund) så såg jag ett klipp med oliver knott där han använde en dimmig "vit" transperent film på bakrutan och det var hur snyggt som helst! Liknande typ: http://www.google.se/imgres?q=transparent+film&hl=sv&client=opera&hs=vZ&sa=X&rls=sv&channel=suggest&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=NoiWrtcjmKvurM:&imgrefurl=http://www.alibaba.com/product-gs/200561112/OHP_Transparency_Film/showimage.html&docid=1m-ghx15ZOoOeM&imgurl=http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/200561112/OHP_Transparency_Film.jpg&w=360&h=360&ei=bFjiT4a9Cc3Lsgaqlvxw&zoom=1&iact=hc&vpx=739&vpy=2&dur=2154&hovh=225&hovw=225&tx=175&ty=122&sig=117192525954554600273&page=1&tbnh=160&tbnw=160&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:7,s:0,i:92&biw=1007&bih=687

Här hitta jag ett klipp, man kanske måste sätta lite vit eltejp på sladdarna så de inte lyser igenom. snyggt att man inte behöver se väggen på andra sidan men samtidigt neutralt och sen kan man rikta ljus på baksidan för schyssta solnegångseffekter och liknande!!!
" target="_blank">
#108 - 21 juni 2012 05:10

Det blev snyggt :) men ser att du köpt dom lilypipasen med bred utgång , "större" huvud vid utsprut. Jag testade både dom och dom med tunnt huvud, föredrog dom sist nämnde. Dom suger med sig ytvattnet bättre med ytvattnet så man slipper alla bubblor man riskerar att få på ytan :)

#109 - 21 juni 2012 13:14
Majki01 skrev:
Det blev snyggt :) men ser att du köpt dom lilypipasen med bred utgång , "större" huvud vid utsprut. Jag testade både dom och dom med tunnt huvud, föredrog dom sist nämnde. Dom suger med sig ytvattnet bättre med ytvattnet så man slipper alla bubblor man riskerar att få på ytan :)

Ja, det blev dem då de passade bäst till mitt Tetratec. 12/16 haglade inte direkt i olika utföranden. Ytan krusas lite lätt och växterna fladdrar lite lätt när det är på för fullt. Det var hårt att få slangarna över pipsen det kan jag lova. En cm gick, sen blev det stopp.

Dropcheckern visade inget vettigt under timmen det var igång igår, vi får se hur det ser ut när jag kommer hem. Blandningen var kanske inte optimal :)
#110 - 21 juni 2012 14:53
Kom precis hem, vattnet hade trängt igenom backventilen ända in till nålventilen.

Jag undrar fan varför! Nu verkar allt fortsatt fungera men jag vet ju inte om något kan skadas. Jag kanske har bubbelräknaren monterad för högt?
#111 - 21 juni 2012 15:08
Skicka din adress i pm så ska du få hem skickar några ordentliga back ventiler :)
Har alltid en innan bubbelräknare och en efter , har det trängts in från bubbelräknaren in mot tuben så har där inte varit någon co2 tillförsel under dagen efter som trycket därifrån pressar ju i sådana fall bort vattnet alltså mot karet istället

#112 - 21 juni 2012 15:27
Majki01 skrev:
Skicka din adress i pm så ska du få hem skickar några ordentliga back ventiler :)

Har alltid en innan bubbelräknare och en efter , har det trängts in från bubbelräknaren in mot tuben så har där inte varit någon co2 tillförsel under dagen efter som trycket därifrån pressar ju i sådana fall bort vattnet alltså mot karet istället

Jag plockade bort slangen och satte nålventilen på Max, då stänkte det ur lite vatten. TMC är rövbönder och lurade mig på backventiler för 270 spänn. Jag har ju en före bubbelräknaren och en efter.

Jag hade dock ingen höjdskillnad när det gällde tub och backventil, det borde ändå inte läcka. Nu står bubbelräknaren på botten av bänken, eller hänger är väl rätt ord. Nu borde det inte kunna klättra väl? :)
#113 - 21 juni 2012 15:42
Jag plockade bort slangen och satte nålventilen på Max, då stänkte det ur lite vatten. TMC är rövbönder och lurade mig på backventiler för 270 spänn. Jag har ju en före bubbelräknaren och en efter.

Jag hade dock ingen höjdskillnad när det gällde tub och backventil, det borde ändå inte läcka. Nu står bubbelräknaren på botten av bänken, eller hänger är väl rätt ord. Nu borde det inte kunna klättra väl? :)

Nu har jag läst igenom tråden. Jättesnyggt och roligt. Särskilt för mig som själv funderar på 20 eller 30 liters.
Men en fråga.... ( kanske dum, men men.....) Vad är en bubbelräknare? vad är den till för?
#114 - 21 juni 2012 15:49
Afrodite skrev:
Nu har jag läst igenom tråden. Jättesnyggt och roligt. Särskilt för mig som själv funderar på 20 eller 30 liters.

Men en fråga.... ( kanske dum, men men.....) Vad är en bubbelräknare? vad är den till för?

Det finns inte en enda dum fråga, det är det roliga :)

Bubbelräknaren sitter mellan själva tuben och atomizern (i det här fallet)

Det är en liten behållare som är till hälften fylld med vatten. Där leds gasen in, bubblorna man ser visar hur mycket gas du pumpar in i akvariet. Det är två hål på toppen, ett för gasen in och ett för gasen ut :)
#115 - 21 juni 2012 16:37
Det finns inte en enda dum fråga, det är det roliga :)

Bubbelräknaren sitter mellan själva tuben och atomizern (i det här fallet)

Det är en liten behållare som är till hälften fylld med vatten. Där leds gasen in, bubblorna man ser visar hur mycket gas du pumpar in i akvariet. Det är två hål på toppen, ett för gasen in och ett för gasen ut :)

Ahh vad smart, tack för förklaringen. Får se om jag en dag vågar mig på det där med tuber också. Men än så länge känns det som om jag har en bra bit kvar innan det blir aktuellt. Jag kan ju för tusan inte ens bestämma storlek på karet jag skall köpa än ;)
#116 - 21 juni 2012 19:21
Nu är mina dyra, fina backventiler förpassade åt h-vete. Två gånger gick det fel. Nu sitter det två för 9 spänn st från Hongkong i och nu funkar det.

Pm:ar Majk så att jag får ordentliga prylar..
#117 - 21 juni 2012 19:57
Inte för att jag vill vara spydig men varför dog dina växter? Har du inte bara kunnat plantera, i med vatten, lite gödning och kanske EC (ryser vid blotta tanken, men...) eller en gammal hederlig mäskhistoria?

De fina backventilerna kan du kanske göra något av? örhängen till sambon eller nått!

Skriver inte att det kommer att bli snyggt då jag vet att det kommer att bli så!
#118 - 21 juni 2012 20:28
bossep skrev:
Inte för att jag vill vara spydig men varför dog dina växter? Har du inte bara kunnat plantera, i med vatten, lite gödning och kanske EC (ryser vid blotta tanken, men...) eller en gammal hederlig mäskhistoria?

De fina backventilerna kan du kanske göra något av? örhängen till sambon eller nått!

Skriver inte att det kommer att bli snyggt då jag vet att det kommer att bli så!

Det var bara Elantinen som strök med, den är pisskänslig!

De fina backventilerna åker tillbaka till företaget som sålde dem, jag skall ha mig nya. Hakar min magnetventil upp sig så skall jag leverera dem personligen, då skall de bli smycken i någons näsa :)

Nu funkar det i alla fall, nästan exakt två sekunder mellan bubblorna och fin dimma i karet. :)
#119 - 21 juni 2012 20:53
Det var bara Elantinen som strök med, den är pisskänslig!

De fina backventilerna åker tillbaka till företaget som sålde dem, jag skall ha mig nya. Hakar min magnetventil upp sig så skall jag leverera dem personligen, då skall de bli smycken i någons näsa :)

Nu funkar det i alla fall, nästan exakt två sekunder mellan bubblorna och fin dimma i karet. :)

Låter riktigt fint tycker jag! Luta dig nu tillbaks och njut lite av ännu ett projekt som gått i gång!
En liten fundering, skulle du inte behöva lite harskape i den övre delen? Det ser lite tomt ut där och det känns som det segmentet blir lite ointressant. Men det kanske löser sig med växter när dessa tar fart.
Backventiler i näsan! vänd dom bara rätt! skrattar

Om du pyser lite kolsyra genom ventilerna så blir det nog ingen fara med ventilerna men du kanske skulle köra igenom utan bubbelräknarn så det flåsar på lite.
#120 - 22 juni 2012 22:18
[ATTACH]54151[/ATTACH]
#121 - 23 juni 2012 15:46
Jag får bannemig ingen fart på dropcheckern, tror jag. Jag finner ju ingen info om hur de vill att man skall göra heller. Nu har jag 3 droppar och resten kranvatten med Kh4, vilket verkar mest logiskt. Bubblan ändrar dock knappt färg? Den kan nog vara ljust gul, vilket då tyder på att jag ligger lite högt. Saktade ner allt så att det är 2 sekunder mellan bubblorna nu i alla fall.

Det lilla levande jag har i burken tycker att det är ganska segt..

#122 - 23 juni 2012 16:25
Ta en mindre behållare och kör ner PH´t i för att testa checkern, i en mindre behållare går det ju fortare att få förändringar å så riskerar du ju inte vattenvärdena i din kub.
#123 - 23 juni 2012 16:50
KristianE skrev:
Ta en mindre behållare och kör ner PH´t i för att testa checkern, i en mindre behållare går det ju fortare att få förändringar å så riskerar du ju inte vattenvärdena i din kub.

Det var ett krångligt sätt tror jag, jag har inget Ph-test hemma. Jag köper ett på måndag, ihop med ett co2-test så får vi se hur jag ligger. Det är ett enkelt sätt, enkla sätt är bra.

Det skall ju gå att avläsa vätskan åt båda hållen http://grobeam.com/tmc/planted-tank/aquagro-co2-indicator.asp,
Jag vet mitt Kh, jag funderar ändå på varför det inte ändras något i checkern. Det är förmodligen jag som inte ser skillnaden helt enkelt. Fram med kameran!
#124 - 23 juni 2012 16:53
Jag tror dock att stenen skickar upp värdena något, vilket då gör att jag borde ta akvarievatten i checkern istället, eller?
#125 - 23 juni 2012 16:55
Sätt något vitt bakom och lys med en lampa igenom vätskan, då brukar det bli enklare att se färgen :)
#126 - 23 juni 2012 17:05
freddi36 skrev:
Sätt något vitt bakom och lys med en lampa igenom vätskan, då brukar det bli enklare att se färgen :)

Det räknas som ett bra sätt! :)

Thanx!
#127 - 23 juni 2012 17:08
Det var pissgult, saktade ner tempot lite till.
#128 - 23 juni 2012 17:21
Om du använder en "gul" lampa så kan den nog spela in lite också. Så vitt ljus som möjligt är nog bäst :)
#129 - 23 juni 2012 18:21
#130 - 23 juni 2012 19:17
#131 - 23 juni 2012 22:37
Japp, det är ett bra alternativ :)

Om inte annat kan det vara bra att ha som extra koll. Har du kollat hur den där indikatorvätskan skall fungera? Visar den CO2 mängden eller får man ha tabell för KH/pH? I det senare är det ren pH mätning. Om det är CO2 så bör det vara något som jobbar med vätejonsbalansen och då skall du ha samma KH som i akvariet, dvs akvarievatten.
#132 - 23 juni 2012 23:04
bossep skrev:
Om inte annat kan det vara bra att ha som extra koll. Har du kollat hur den där indikatorvätskan skall fungera? Visar den CO2 mängden eller får man ha tabell för KH/pH? I det senare är det ren pH mätning. Om det är CO2 så bör det vara något som jobbar med vätejonsbalansen och då skall du ha samma KH som i akvariet, dvs akvarievatten.

Det finns en länk i ett inlägg ovan, där ser man tabellen :)
#133 - 23 juni 2012 23:26
Det finns en länk i ett inlägg ovan, där ser man tabellen :)

Tog fram det digitala förstoringsglaset och tittade igen och det ser ju ut att vara en pH skala.
Då kan du nog ta vilket vatten du vill som du ju gjort bara det har lite alkalinitet i sig.

Gillar iockförsig texten med To little to much. gult fisken är nog död. Blå växterna svälter. Däremellan är allt bra.
#134 - 23 juni 2012 23:38
bossep skrev:
Tog fram det digitala förstoringsglaset och tittade igen och det ser ju ut att vara en pH skala.

Då kan du nog ta vilket vatten du vill som du ju gjort bara det har lite alkalinitet i sig.

Gillar iockförsig texten med To little to much. gult fisken är nog död. Blå växterna svälter. Däremellan är allt bra.

Ja, piloterna gillade inte co2-nivån under dagen. De har lätt haft det bättre. Jag kör på med nya tag, vi får se om allt lever tills imorgon. Har sett en trådalg idag, spännande! :)

Även en låg dos co2 lär göra god nytta så jag behöver ju inte fläska på så bedrövligt.
#135 - 25 juni 2012 21:12
[ATTACH=CONFIG]54241[/ATTACH]

Ok, en liten uppdatering. Det händer inte så mycket om man ser helheten. Rotalan börjar resa ordentligt på sig i bakgrunden. På detaljnivå så händer det faktiskt en del. Växterna skickar ut nya rötter långt upp på stjälkarna vilket ändå sänder trivsamma signaler. Jag har ett par skott HC i burken och dessa skott växer även lite varje dag.

Nu var dropcheckern grön hela dagen, vilket då tyder på att en bubbla var tredje/var fjärde sekund funkar bra (utan några andra mätningar)

Ynglen och räkorna tycker nog att det här var den bästa dagen på länge :)
#136 - 25 juni 2012 22:34
[ATTACH=CONFIG]54241[/ATTACH]

Ok, en liten uppdatering. Det händer inte så mycket om man ser helheten. Rotalan börjar resa ordentligt på sig i bakgrunden. På detaljnivå så händer det faktiskt en del. Växterna skickar ut nya rötter långt upp på stjälkarna vilket ändå sänder trivsamma signaler. Jag har ett par skott HC i burken och dessa skott växer även lite varje dag.

Nu var dropcheckern grön hela dagen, vilket då tyder på att en bubbla var tredje/var fjärde sekund funkar bra (utan några andra mätningar)

Ynglen och räkorna tycker nog att det här var den bästa dagen på länge :)

Vad br! du får nog räkna med att skruva upp lite när det blir lite ökning på biomassan. Hornsärven du har, är det för att sluka ammonium,eller skugga? är det det senare skulle jag nog dra på med ljus. Kom ihåg L:C:N:P!
Jag är riktigt spänd på hur det kommer att se ut om en månad!
#137 - 26 juni 2012 06:26
bossep skrev:
Vad br! du får nog räkna med att skruva upp lite när det blir lite ökning på biomassan. Hornsärven du har, är det för att sluka ammonium,eller skugga? är det det senare skulle jag nog dra på med ljus. Kom ihåg L:C:N:P!

Jag är riktigt spänd på hur det kommer att se ut om en månad!

Hornsärven är där för att Växtmassan ska bli stor redan från start, knapra Ammonium är ju trevligt. Jag ligger på Ca 7,5 timmar i belysningstid nu, vilket borde funka i uppstartsfasen :)
#138 - 26 juni 2012 14:55
Hornsärven är där för att Växtmassan ska bli stor redan från start, knapra Ammonium är ju trevligt. Jag ligger på Ca 7,5 timmar i belysningstid nu, vilket borde funka i uppstartsfasen :)
Ja det brukar ju funka med lite start massa. Du har lite kriter i vattnet no eller? Varför sn134la med ljuset? Det blir nog bara mer kiselalger då och växterna suger inte i sig så mycket näring = växer saktare. Eller har du gott om sol ljus?
#139 - 26 juni 2012 17:57
bossep skrev:
Ja det brukar ju funka med lite start massa. Du har lite kriter i vattnet no eller? Varför sn134la med ljuset? Det blir nog bara mer kiselalger då och växterna suger inte i sig så mycket näring = växer saktare. Eller har du gott om sol ljus?

Jag har 3 blåciklid-yngel och 10 red cherry räkor i karet just nu. Belysningstiden ökas lite över tid, jag vill bara se så att allt fungerar ordentligt. Jag gillar att vara försiktig :) Den låg för övrigt på 8 timmar. Hur länge tror du är optimalt? :)
#140 - 26 juni 2012 22:30
[ATTACH=CONFIG]54248[/ATTACH]

Idag kom det nya backventiler på posten. Det är inte svårt att förstå prisbilden när förpackningarna ser ut som ovan, magnet-förslutning och hela kittet. Allt detta för en liten sketen backventil i glas. Exemplaret på bilden fungerar felfritt. Problemet är dock att jag bara fick en från Aquatic Nature. Den andra ventilen kom från TMC, kan ni gissa hur det gick med den? Den släpper igenom vatten!! Nu visade det sig att skräpet skall utgå ur sortimentet vilket ter sig som en befrielse i sammanhanget.

Servicen från internetföretaget är helt fatastisk, fick sms-svar ikväll vid 20, 00 där de återigen beklagade strulet. Mina backventiler från Hongkong får ligga i ett tag till.

Det händer trotts allt lite roliga saker här. Jag kommer att få ansa ur en del av Hornsärven imorgon, den växer helt galet!! Problemet det här medför är ju att gödningen blir svår att överblicka, det lär slukas rediga mängder. Jag tror dock på fri tillgång på gödning, bättre för mycket än för lite. Jag räknar med en ny dos på torsdag :)
#141 - 27 juni 2012 03:11
Jag har 3 blåciklid-yngel och 10 red cherry räkor i karet just nu. Belysningstiden ökas lite över tid, jag vill bara se så att allt fungerar ordentligt. Jag gillar att vara försiktig :) Den låg för övrigt på 8 timmar. Hur länge tror du är optimalt? :)
Jag skulle köra runt 12 tim direkt om du har tropiska växter. Om du ser ljus som gödning så blir det stabilare snabbare på det viset. Jag har i alla fall aldrig kört med något annat.
#142 - 27 juni 2012 03:22

Det händer trotts allt lite roliga saker här. Jag kommer att få ansa ur en del av Hornsärven imorgon, den växer helt galet!! Problemet det här medför är ju att gödningen blir svår att överblicka, det lär slukas rediga mängder. Jag tror dock på fri tillgång på gödning, bättre för mycket än för lite. Jag räknar med en ny dos på torsdag :)
Tar du bort lite mer än vad som växer var gång så blir det nog bra när hornsärven är slut. Då borde du ha det hela bra uppstart stabilt. Det blir nog en del alger hur du än vrider och vänder på det hela men det får du ta som en man.
#143 - 27 juni 2012 06:47
bossep skrev:
Jag skulle köra runt 12 tim direkt om du har tropiska växter. Om du ser ljus som gödning så blir det stabilare snabbare på det viset. Jag har i alla fall aldrig kört med något annat.

Haha, något som närmar sig 12 timmar har jag enbart hos mina T-ciklider. I övrigt ligger jag på ca 10-10,5 timmar och det fungerar ju kanon. Här är det ju väldigt mycket mer ljus inblandat, det manar till lite försiktighet :)
#144 - 27 juni 2012 13:56
Haha, något som närmar sig 12 timmar har jag enbart hos mina T-ciklider. I övrigt ligger jag på ca 10-10,5 timmar och det fungerar ju kanon. Här är det ju väldigt mycket mer ljus inblandat, det manar till lite försiktighet :)
Och du tror inte det skulle bli än bättre med lite mer ljusgödning även i de andra burkarna? Jag har mina akvarier på min 12 tim el ljus + rätt maffigt med solljus och det funkar. Jag är faktiskt inte helt säker på om det är ljuset eller kolet som är det limiterande i ett normalt akvarium. Sedan skall man nog skilja lite på ljustimmar och intensitet. Jag tror att exempelvis Tom Barr är inne på det spåret. Om du tittar på naturliga vatten i tropikerna så användes en ganska stark lampa under ganska exakt 12 tim och växterna trivs. I bland lite för bra!
#145 - 27 juni 2012 13:59
Glömde> Det låter faktiskt lite galet i mina öron att först lägga en massa pengar på PMDD och dyrt kol och sedan vara snål med elräkningen för ljuset! Det går liksom inte ihop tycker jag.
#146 - 27 juni 2012 14:14
bossep skrev:
Glömde> Det låter faktiskt lite galet i mina öron att först lägga en massa pengar på PMDD och dyrt kol och sedan vara snål med elräkningen för ljuset! Det går liksom inte ihop tycker jag.

Haha, snål med elräkningar är jag inte. Det här lilla gör varken till eller ifrån då det är mindre watt än ett av rören i de andra akvarierna :)

Det är inte dyrt med själva gödningen i övrigt heller, om man slår ut det. Tuben räcker väl
Minst ett halvår och en fyllning går på 200 spänn.

Om jag läser på Plantswap så finns det de som säger att 6-7 timmar är optimalt, mer än 10 är det få som kör. Jag kan lova att det växer, jag är nog nästan uppe i 50% växtmassa snart. [ATTACH]54269[/ATTACH]

Det finns de som säger att lång belysningstid fungerar, en förutsättning skall då vara flytisar som skuggar och då faller ju hela syftet i vilket fall. Jag vill inte ha skuggande flytväxter, jag vill ha ett fint och lättskött växtakvarium. Vi får se hur algbildningen kommer se ut, jag tror på detta :)
#147 - 27 juni 2012 14:19
På bifogad bild så ser vi hur ljuset kan bränna växter, det är rätt bra kräm i grejerna ändå :)
#148 - 27 juni 2012 14:27
fullsmockad kub=))
#149 - 27 juni 2012 14:38
Du menar hornsärven? Det röda på topparna är inte som dom är brända, man kan se det som tillväxtzoner. När dom får så mycket näring och ljus så växer plantan utan att tillverka tillräckligt med klorofyll och då blir topparna klorofyll-lösa och röda. Hornsärv är ju också väldigt snabbväxande.
#150 - 27 juni 2012 14:42
freddi36 skrev:
Du menar hornsärven? Det röda på topparna är inte som dom är brända, man kan se det som tillväxtzoner. När dom får så mycket näring och ljus så växer plantan utan att tillverka tillräckligt med klorofyll och då blir topparna klorofyll-lösa och röda. Hornsärv är ju också väldigt snabbväxande.

Aah, de gillar läget då :)

Växer satan kan jag lova :)
#151 - 27 juni 2012 14:52
hur ser det ut på botten?
#152 - 27 juni 2012 15:03
[ATTACH]54270[/ATTACH]

[ATTACH]54271[/ATTACH]

Det tar sig, det tar väl ett tag innan de kommer igång. Jag friserade rötterna rätt ordentligt innan allt sattes :)
#153 - 27 juni 2012 15:13
Jag tror helt spontant att du skulle försöka få ned lite mer ljus mot botten. Men tror du på hornsärven så får du se om det funkar.
Ser du att jag skriver tvärsimot vad jag brukar? Skrattar de skall du ta som et erkännande!
#154 - 27 juni 2012 15:21
bossep skrev:
Jag tror helt spontant att du skulle försöka få ned lite mer ljus mot botten. Men tror du på hornsärven så får du se om det funkar.

Ser du att jag skriver tvärsimot vad jag brukar? Skrattar de skall du ta som et erkännande!

Haha, det skall ner mycket ljus i karet men det skall sätta sig först. Jag klippte ju ner alla rötter och det tar en stund innan det blir nybildning. Så fort allt sitter och funkar så skall flytisarna väck. Jag körde i min tredje fulldos PMDD nu, hjulet skall snurra. Jag tror (OBS tror) att jag kan ta mig runt mätningarna då. Co2 skall följas upp men jag häller gärna i mer näring så att hjulet snurrar. Blir det tomt kommer algerna.

Snurrande hjulet är den mest logiska funderingen som rör sig i skallen just nu. Mata, mata och mata :)
#155 - 27 juni 2012 17:21
Haha, det skall ner mycket ljus i karet men det skall sätta sig först. Jag klippte ju ner alla rötter och det tar en stund innan det blir nybildning. Så fort allt sitter och funkar så skall flytisarna väck. Jag körde i min tredje fulldos PMDD nu, hjulet skall snurra. Jag tror (OBS tror) att jag kan ta mig runt mätningarna då. Co2 skall följas upp men jag häller gärna i mer näring så att hjulet snurrar. Blir det tomt kommer algerna.

Snurrande hjulet är den mest logiska funderingen som rör sig i skallen just nu. Mata, mata och mata :)

Mata, mata och mata hjälper inte om du inte tillför energi! Det som kommer att hända att marktäckarna börjar dra på höjden i stället för på brädden med för lite ljus. Kolla av din pH grunka med ett dropptest 1 gång sedan kan du nog skita i att mäta tills/om det blir problem.
#156 - 27 juni 2012 20:55
bossep skrev:
Mata, mata och mata hjälper inte om du inte tillför energi! Det som kommer att hända att marktäckarna börjar dra på höjden i stället för på brädden med för lite ljus. Kolla av din pH grunka med ett dropptest 1 gång sedan kan du nog skita i att mäta tills/om det blir problem.

Fast hela kuben är ju smockfull med växter, så på toppen växer det ;)

Snackade med en kille som kör mycket hightech och enligt honom så ska 8h räcka gott om man ser till belysningstiden i uppstarten. Ligger kvar, tunnar ut lite på utan så ser vi hur det tar sig. Jag har ju inga direkta marktäckare då de dog :)
#157 - 28 juni 2012 09:23
Jag håller med alla förgående talare om att du borde få ner lite mer ljus till botten, pröva med att dskippa honsäven till att börja med och kasta i den senare när botten växterna växt till sej lite till, men det är bara mina tankar om det hela,, =))
#158 - 28 juni 2012 09:42
gonzo44 skrev:
Jag håller med alla förgående talare om att du borde få ner lite mer ljus till botten, pröva med att dskippa honsäven till att börja med och kasta i den senare när botten växterna växt till sej lite till, men det är bara mina tankar om det hela,, =))

Det finns lika mycket tankar som det finns akvarister tror jag :)

Varför skulle det behövas mer ljus? Ingen marktäckare i karet, allt växer. Växtsnubbarna på Plantswap är helt inne på samma linje som mig, minst 50% av volymen i växter när det startas upp, begränsad ljustid och generös gödning.

Så länge det växer så skall
An ju vara rätt nöjd, det är ju inte snabbväxande växter så belöningen kommer över tid. Någon har rätt och någon har fel, om ett par månader så får vi se hur det går.

Det finns liksom ingen anledning att elda på när växterna knappt utvecklat rötter än. :) Ni får inte glömma bort att ljusmängden som når botten förmodligen slår ett vanligt akvarium med hästlängder. Det är liksom 1,1 w/Liter och då kan man verkligen fundera på vad syftet är. Jag ligger väl Max på 0,5 w/l i juwelkaret och i kuben så ligger jag på Max 0,2-0,3 w litern. Gissa om det växer ändå.

Bara för att jag kör i kol så behöver jag inte maxa ljustiden och göra uppstartsfasen hård för biologin. Det är en skör process i början. Jag kommer nog inte röra mig upp på 12 timmar någon gång, det är för länge. :)
#159 - 28 juni 2012 09:55
ok gott, Det va bara första tanken som slog mej när jag såg kuben nu när det växt till sej lite, dock tänkte jag inte på att honsäven växer snabbare.. nu när jag tittat lite närmare på kuben så ser jag att det rört på sej bra där nere oxå.. =))
#160 - 28 juni 2012 10:02
Släppte i ett par dystra neoner i karet nu på morgonen, de får hjälpa till med att få igång baljan. Jag körde ju filtret i en hink fylld med fiskskit i början men det är gött med lite extra liv. Vi får se hur länge de stannar i själva akvariet som inte har täckglas ;)
#161 - 28 juni 2012 10:04
gonzo44 skrev:
ok gott, Det va bara första tanken som slog mej när jag såg kuben nu när det växt till sej lite, dock tänkte jag inte på att honsäven växer snabbare.. nu när jag tittat lite närmare på kuben så ser jag att det rört på sej bra där nere oxå.. =))

Nej, det dröjer lite innan det kommer igång. De kommer ju förmodligen från helt andra vattenvärden och då blir de ofta sega i början.

Det är bara lugnt, allt kommer funka. ;)
#162 - 28 juni 2012 15:01

Alla är saliga på sin tro! Det finns mer än ett sätt att flå en katt! osv.
Du brukar ju gör som du vill även om det är fel enligt vissa kloka gubbar och det blir bra endå!:D

Varför skulle det behövas mer ljus? Ingen marktäckare i karet, allt växer. Växtsnubbarna på Plantswap är helt inne på samma linje som mig, minst 50% av volymen i växter när det startas upp, begränsad ljustid och generös gödning.

Det jag töjer om är inte W/m2 eller värre V/liter. Antalet ljustimmar är lite annat. Annars kunde du köra med ett gäng fotoblixtar
på morgonen så var du klar sedan. Jag brukar också förespråka fullt med biomassa direkt och sedan gallra/byta. Men det är mer för fiskens/ filterbalansens skull och vad jag förstod var du inte ens inne på fisk i början.

An ju vara rätt nöjd, det är ju inte snabbväxande växter så belöningen kommer över tid. Någon har rätt och någon har fel, om ett par månader så får vi se hur det går.

Jo det blir nog bra bara det blir färdigt.

Det finns liksom ingen anledning att elda på när växterna knappt utvecklat rötter än. :) Ni får inte glömma bort att ljusmängden som når botten förmodligen slår ett vanligt akvarium med hästlängder. Det är liksom 1,1 w/Liter och då kan man verkligen fundera på vad syftet är. Jag ligger väl Max på 0,5 w/l i juwelkaret och i kuben så ligger jag på Max 0,2-0,3 w litern. Gissa om det växer ändå.
Konstigt att ingen kommit på någon bra metod för det här med ljusmängd? Man tycks hela tiden glömma mängden ljus man tappar med avståndet. Speciellt i vatten. Så djupet i akvariet är viktigare än literantalet. På den tiden det begavsig och jag pulade lite mer seriöst med växter använde jag gråskiva och spotljusmätare. Det borde funka med gråskiva och systemkamera!

Bara för att jag kör i kol så behöver jag inte maxa ljustiden och göra uppstartsfasen hård för biologin. Det är en skör process i början. Jag kommer nog inte röra mig upp på 12 timmar någon gång, det är för länge. :)

även om man kör EI så blir någonting begränsande. Vem släcker solen i tropikerna där växterna oftast kommer ifrån? Där slår lampfan på kl 6 och av kl 18. Sedan kan det ju regna och vara lite moln någon timme i bland men det är fortfarande ljust! Så om du vill ha det naturligt och är orolig över biologin så skall du malla på 12 tim.
#163 - 28 juni 2012 15:10
Ja, det är ljust i 12 timmar, det köper jag.

Det är det här med :) Hur länge står solen rakt över växterna? Här skulle du då ha en sol som står rakt över växterna i 12 timmar, det sker inte i naturen.

Då borde några timmar extrem-ljus vara rätt, resten av tiden går vi ner på en lampa :)
#164 - 28 juni 2012 15:29
Ja, det är ljust i 12 timmar, det köper jag.

Det är det här med :) Hur länge står solen rakt över växterna? Här skulle du då ha en sol som står rakt över växterna i 12 timmar, det sker inte i naturen.

Då borde några timmar extrem-ljus vara rätt, resten av tiden går vi ner på en lampa :)

Du tänker nog lite galet där. I tropikerna har man inte lång gryning eller skymmning. Det är i princip digitalt on/off. Sola kryper upp över horizonten på ett par minuter. Visst blir det lite vinkelfel men det är inte så mycket att bry sig om i ett akvarium som är en 1/2 meter djupt. Du kan ju köra den ensama lampan 10 minuter morgon och kväll!
Men som sagt du gör som du vill och det kommer nog att funka i alla fall. Det växer bara lite långsammare och växterna blir oftast rangligare.
#165 - 28 juni 2012 16:01

Kol? Som i aktiv kol?

#166 - 28 juni 2012 16:55
Majki01 skrev:
Kol? Som i aktiv kol?

Nej :)
#167 - 28 juni 2012 16:59
bossep skrev:
Du tänker nog lite galet där. I tropikerna har man inte lång gryning eller skymmning. Det är i princip digitalt on/off. Sola kryper upp över horizonten på ett par minuter. Visst blir det lite vinkelfel men det är inte så mycket att bry sig om i ett akvarium som är en 1/2 meter djupt. Du kan ju köra den ensama lampan 10 minuter morgon och kväll!

Men som sagt du gör som du vill och det kommer nog att funka i alla fall. Det växer bara lite långsammare och växterna blir oftast rangligare.

Sättet jag tänker är att zenit inte varar i 12 timmar. Övrig tid är det liksom "ljust" Som dagen. :)
#168 - 28 juni 2012 17:46
Sättet jag tänker är att zenit inte varar i 12 timmar. Övrig tid är det liksom "ljust" Som dagen. :)

Ja men du får inte tänka Svensk sol. Den ligger alltid mer mot söder och mer vertikalt. Vid ekvatorn vandrar solen mellan vändkretsarna 23,5° åt vardera hållet. Kil ligger på 59.5° så du får pilla upp solen 36° till på himlen vid midsomar för att få samma infallsvinkel som den högsta vinkeln vid ekvatorn som infaller 2 ggr om året i Sverige blir det bara 1 gång och i kil blir det en vinkel på 36° som minst på sommaren och på 83° på vintern 47° diff mot ekvatorns 23.5°. På grund av detta flyttar sig skuggorna inte bara i öst väst utan i nord syd under året och de är mycket kortare under hela året. Jag har sätt en hel del solfångare som varit monterade så de bara funkar som de skall under 1/2 året pga detta.
Det bästa sättet att förklare detta är att i tropikerna far solen rakt upp mot ett klockrent zenit utan skuggor medan den smyger sig långsamt upp efter horisonten mot polerna.
#169 - 28 juni 2012 20:15
Tänkte ge mig på en liten sammanfattning nu när en vecka har gått. Ikväll skall jag göra ett vattenbyte vilket är standard, det går aldrig mer än en vecka mellan bytena här hemma.

Det har överlag växt på bra, alla växter skickar ut nya rötter och skjuter i höjden. Rotalan och Staurogynen växer helt klart bäst! Staurogynen kommer att klippas ner då jag vill få fler skott så tidigt som möjligt, därför kommer det se ut som den står still på bilderna men det får ta tid :) Hela anläggningen fungerar felfritt i nuläget, jag har ca tre sekunder mellan bubblorna vilket fisken uppskattar :) Atomizern är fantastiskt bra! :)

Jag satte ner lite skott av Elantine Triandra i början, majoriteten dog när den låg och väntade. Dessa små skott börjar att ta sig vilket är helt underbart. Jag hoppas verkligen att den tar sig över tid, den är så fin! Mina skott av HC växer på bra också men mängden är så liten så det dröjer länge innan den kan brukas till något vettigt. Mängden motsvarar en knapp tumnagel idag.

Lite bilder kommer nedan, hoppas ni gillar dem :) Det ser klent ut mot bakrutan men jag jagar Rotala sp red eller Rotala sp green och ihop med Rotundifolian så kommer det nog bli bra ändå :)

[ATTACH=CONFIG]54296[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54297[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54298[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54299[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54299[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54300[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54301[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54302[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54303[/ATTACH]
#170 - 28 juni 2012 21:29
Det ser ju riktigt fräscht och fint ut. Bra strategi att klippa ned och planter skott det kommer att ge resultat!. Skulle du inte Xmas mossa också eller dog den?
#171 - 28 juni 2012 21:44
bossep skrev:
Det ser ju riktigt fräscht och fint ut. Bra strategi att klippa ned och planter skott det kommer att ge resultat!. Skulle du inte Xmas mossa också eller dog den?

Majoriteten av mossan ligger på botten, den han inte fästa ordentligt. Det sitter massa små tussar kvar på stenen så jag hoppas att den tar sig! :) Det är synd att jag inte kom på idén snabbare, då hade den suttit ordentligt.

Klippa skott är kul, då gör man något konstruktivt. Jag måste skaffa en bättre pincett bara, pasta-tången gör mos av soilen :)
#172 - 28 juni 2012 21:47
Majoriteten av mossan ligger på botten, den han inte fästa ordentligt. Det sitter massa små tussar kvar på stenen så jag hoppas att den tar sig! :) Det är synd att jag inte kom på idén snabbare, då hade den suttit ordentligt.

Klippa skott är kul, då gör man något konstruktivt. Jag måste skaffa en bättre pincett bara, pasta-tången gör mos av soilen :)
Ja en bra pincett och sax är nog nästan ett måste med små plantor och soilen du har.
#173 - 29 juni 2012 13:42
ser bra ut de där Mathias, Xmas mossa kan vara lite knölig att få dit men har den väl fäst så sitter den,
#174 - 29 juni 2012 13:47
Jag måste säga att när man tittar en stund på helhetsbilderna på kuben så måste jag säga att du fått en riktig härlig harmoni med växter och sten..
#175 - 29 juni 2012 18:08
gonzo44 skrev:
Jag måste säga att när man tittar en stund på helhetsbilderna på kuben så måste jag säga att du fått en riktig härlig harmoni med växter och sten..

Vi får passa på att se stenen nu, de syns inte om ett par veckor ;)
#176 - 29 juni 2012 19:46
Ser bra ut detta, kommer bli tjusigt så småningom men som du säger kommer nog bara den höga stenen synas. Är lite tveksam till valet av s. Subulata dock som dels kraschar med blyxan utseendemässigt och förmodligen kommer ta över karet ganska snabbt. Ska bli intressant att se hur den reagerar på så mycket ljus som du har, om du kanske kan pressa ned den. Och jo, köp riktiga verktyg, du kommer ångra att du inte gjort det tidigare! :)
#177 - 29 juni 2012 19:56
Ser bra ut detta, kommer bli tjusigt så småningom men som du säger kommer nog bara den höga stenen synas. Är lite tveksam till valet av s. Subulata dock som dels kraschar med blyxan utseendemässigt och förmodligen kommer ta över karet ganska snabbt. Ska bli intressant att se hur den reagerar på så mycket ljus som du har, om du kanske kan pressa ned den. Och jo, köp riktiga verktyg, du kommer ångra att du inte gjort det tidigare! :)

Jag vill inte ha den längre :)

Jag letar Rotala som skall stå där istället :)
#178 - 29 juni 2012 20:17
Ok! Varför inte bryta av de bredbladiga växterna med nåt finbladigare? Rotala wallichii, proserpinaca palustris eller myriophyllum tuberculum kanske? Med så fin teknik vore det ju nästan synd att inte ge sig på lite mer krävande växter.. :)
#179 - 29 juni 2012 20:36
Ok! Varför inte bryta av de bredbladiga växterna med nåt finbladigare? Rotala wallichii, proserpinaca palustris eller myriophyllum tuberculum kanske? Med så fin teknik vore det ju nästan synd att inte ge sig på lite mer krävande växter.. :)

Jag skall lägga ut en efterlysning på PS nu tänkte jag. Plockar med dem :)
#180 - 29 juni 2012 20:40

Mohaha, googlade [COLOR=#333333]myriophyllum tuberculum och ditt kar var en av träffarna ;)
[/COLOR]
(tror jag)
#181 - 30 juni 2012 20:48
[ATTACH=CONFIG]54339[/ATTACH]
#182 - 30 juni 2012 21:19
Bling!

Har du gjort som min idé på ansiktsboken att du tar en bild från samma vinkel varje vecka så man får se vad som hänt sen. Hade varit grymt kul att se om några månader som sagt. :)
#183 - 30 juni 2012 21:22
AffeAlien skrev:
Bling!

Har du gjort som min idé på ansiktsboken att du tar en bild från samma vinkel varje vecka så man får se vad som hänt sen. Hade varit grymt kul att se om några månader som sagt. :)

Ja, jag skall knäppa ett foto från samma vinkel varje torsdag vid vattenbytet :)
#184 - 1 juli 2012 22:44
Lite foton kan vara kul :)

[ATTACH=CONFIG]54347[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54348[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54349[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54350[/ATTACH]

I övrigt så klipper jag ner växterna och sätter skott med två dagars mellanrum. Jag är helt förundrad över hur snabbt de skickar ut nya rötter.

[ATTACH=CONFIG]54351[/ATTACH]

Jag hoppas att jag snart kan låta allt skjuta i höjden lite, det är ju då resultatet syns. En av lamporna dog idag, beställer en ny imorgon. Skit men sådant händer.
#185 - 2 juli 2012 05:24
Lite foton kan va mycket kul :) vad fint det blivit.
#186 - 2 juli 2012 06:41
va äre för botten substrat du har?
#187 - 2 juli 2012 17:12
MrH skrev:
va äre för botten substrat du har?

Oliver knotts soil :)
#188 - 2 juli 2012 17:20
Åheim kom ju med en smart idé för någon vecka sedan, vit eltejp på kablarna till belysningen. Tog tag i detta nu och jag tror fan att det blev bättre! [ATTACH]54364[/ATTACH]

Ena lampan tvär-dog för mig så nu beställde jag en ny idag. Det blir en Aquael istället för Zoolux så att allt ser likadant ut :)

Bosse, är du här? Jag vill gagga gröna alger på rutorna. Jag har en spännande observation på lager.

Algerna kommer efter en speciell linje på rutorna, klarar de inte av för starkt ljus? Det är samma visa på alla 4 sidor :)
#189 - 2 juli 2012 17:25
Det blev bättre med vit tejp! :)

I mitt kar har jag inte alger längst upp på rutan men jag tror det är för att dom blir bortspolade av pumpen som blåser mot och jämt med rutan. Det skulle ju dock vara ganska osannolikt att det skulle vara så i ditt kar eftersom det är på alla 4 sidor :)
#190 - 2 juli 2012 17:25
Åheim kom ju med en smart idé för någon vecka sedan, vit eltejp på kablarna till belysningen. Tog tag i detta nu och jag tror fan att det blev bättre! [ATTACH]54364[/ATTACH]

Ena lampan tvär-dog för mig så nu beställde jag en ny idag. Det blir en Aquael istället för Zoolux så att allt ser likadant ut :)

Bosse, är du här? Jag vill gagga gröna alger på rutorna. Jag har en spännande observation på lager.

Algerna kommer efter en speciell linje på rutorna, klarar de inte av för starkt ljus? Det är samma visa på alla 4 sidor :)

Ett bra tips, tycker det blev snyggt, bra gjort. Själv gjorde jag en liknande variant. Jag har använt vit kabellist på baksidan till mina sladdar. Det i kombination med en frostat baksida blev riktigt diskret.
Om man tittar nere till höger i bild så kan man se en vit skugga där sladden går :D
http://2.bp.blogspot.com/-aO_o1NgQfWg/T_BUzjRwphI/AAAAAAAABV8/q3P0A5KCDV4/s1600/blogger-image--617780595.jpg
#191 - 2 juli 2012 17:47

Ja jag är här men precis på väg ut. Vill du ta det här eller på PM?
#192 - 2 juli 2012 17:49
Här, då kommer det förhoppningsvis fler till nytta :)

Ta det när du har tid :)
#193 - 2 juli 2012 18:21
[ATTACH]54365[/ATTACH]

Bild tagen snett in mot
Framrutan. Där syns det en tydlig linje där algerna växer :)
#194 - 3 juli 2012 05:08
Här, då kommer det förhoppningsvis fler till nytta :)

Ta det när du har tid :)

Jag har sätt det förut men det kan finnas flera orsaker till det. Kan du testa vad som händer om du ändrar vinkeln på ljuset lite?
Enn annan. Har akvariet stått med vatten upp till den randen tidigare?
#195 - 3 juli 2012 08:02
bossep skrev:
Jag har sätt det förut men det kan finnas flera orsaker till det. Kan du testa vad som händer om du ändrar vinkeln på ljuset lite?

Enn annan. Har akvariet stått med vatten upp till den randen tidigare?

Jag vet inte om det stått så tidigare, jag tog över det begagnat :)

Jag skrubbade bara ur allt med varmvatten sedan var jag nöjd. Ett spännande fenomen :)
#196 - 3 juli 2012 13:10
Har haft liknande i mitt åttakantiga, men är rätt säker på att det är för att min ljusramp inte ger ljus övers på glasen då akvariet är så brett :p
Blev en rätt skarp kant där inget ovan växte
#197 - 4 juli 2012 21:10
Tänkte pressa in ett par bilder och ett par snabba funderingar medan tiden finns.

Jag har en helt fantastisk algblomning i akvariet just nu. Det är jäkligt kul men jag funderar lite på varför. Det sägs ju att gröna prickalger (de som syns på rutorna för de som undrar) triggas av låga fosfatnivåer. Hur tillgodogör sig växterna denna del av gödningen om man ser till de övriga näringsämnena? Om tesen stämmer så skulle det vara en idé att ligga högre i det spektrat när man göder, eller? Nu bryr jag mig inte ett smack om dem, de sänder mig sköna signaler men jag kan inte sluta förundras över vad som gör dem så lyckliga just nu. De skänker ett härligt grönt skimmer till akvariet så jag lämnar dem där de sitter, jag blir ju lätt av med dem när jag vill i vilket fall.

Jag slänger in ett par bilder för att visa hur jag ligger till just nu. Det ser inte ut att växa så mycket men det beror på att jag ansar ner ganska ordentligt. Staurogynen gav mig 5 nya skott idag och nu börjar det likna något. Min plan är att låta det stå helt ifred i fortsättningen (förutom rotalan som skall ansas ner, den behöver öka i omfång)

[ATTACH=CONFIG]54415[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54416[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54417[/ATTACH]

För övrigt så letar jag fortfarenda "rätt" växter till det högra bakre hörnet, det går segt men det får ta den tid det tar. Jag har annonser uppe på Facebook, PS och hos olika firmor.

Jag har även köpt denna pincett som ihop med Mayo-saxen får fungera som hjälpmedel, jäklar så enkelt allt blev :)

[ATTACH=CONFIG]54418[/ATTACH]

Fridens liljor!
#198 - 4 juli 2012 21:33
Växter? Varför inte ett snår med Limnophila eller Cabomba i hörnet. Den senare finns i en rödaktig variant tror jag om du vill ha det.
du har ju uppfyllt alla krav för att just Cabomba skall kunna bli riktigt fin.

Alger: Som det ser ut på bilden så ♀r det ljusspridningen. Reflektorerna skuggar den övre delen du har hel enkelt mer ljus ned mot botten och det blir nog riktigt bra framöver. Hade det varit grejen med låg vatten nivå hade det varit som ett band med alger någon stans.
#199 - 4 juli 2012 21:44
bossep skrev:
Växter? Varför inte ett snår med Limnophila eller Cabomba i hörnet. Den senare finns i en rödaktig variant tror jag om du vill ha det.

du har ju uppfyllt alla krav för att just Cabomba skall kunna bli riktigt fin.

Alger: Som det ser ut på bilden så ♀r det ljusspridningen. Reflektorerna skuggar den övre delen du har hel enkelt mer ljus ned mot botten och det blir nog riktigt bra framöver. Hade det varit grejen med låg vatten nivå hade det varit som ett band med alger någon stans.

Jag är lite inne på 4 olika arter, en av dem skall jag bara ha men jag skriver inte ut dem för du kan det uppfattas som en sökesannons.

Jag har enbart legat på 2*11 hela veckan men imorgon kommer den nya armaturen och då skall det eldas lite mer igen. Jag är väldigt nöjd med hur Blyxan tar sig, på enbart 2 veckor :)
#200 - 10 juli 2012 20:50
Bosse sade för ett tag sedan att en algblomning går redigt fort när den väl händer i ett hightech.

Jag tänkte på det där i typ fem minuter men nu förstår jag vad han menar. Jag lämnade hemmet 08 40 idag, kom hem 18 30. Under denna tid så blev hela akvariet grönt, då syftar jag INTE på akvarieväxterna.
[ATTACH]54512[/ATTACH]

Det här fasiken det fräckaste jag sett på länge, vilken boom! Märkligt nog så har en del växter växt 2-5 cm under dagen och Rotalans blad drar ihop sig så att den blir mycket finare.

Bakgrund:

Har haft lite bekymmer med att få gasen ur bubbelräknaren, fipplade lite med utrustningen och belysningen under natten och efter detta körde jag allt ett par timmar på morgonen idag för att se så att allt funkade. Till detta så slängde jag i en dos PMDD igår.

Dessa faktorer gav mig helt klart denna algblomning.

Angående tillväxten:

Jag använder fortfarande NutriSi som innehåller en klenare typ av chelat, denna del fungerar bättre i ett lågt PH och KH skall vara lågt, ej över 7. När jag gick upp i gasmängd så dippade jag PH så att gödningen fick den önskade effekten. Jag har observerat fenomenet förr med Hygrophila men jag har skitit i det då tillväxten ändå är bra. Detta var ihop med Alkottar och Eklöv samt en massa rötter vilket då sänkte PH't och gödningen funkade bättre.

Snackade lite med Peter Haack om detta på Facebook, jag ska gå över på MiPlus nu istället, dess chelat är mycket bättre och hela gödningen är mer stabil. Detta provar jag i denna kub först för att kunna göra en rättvis bedömning.

Hej på er!
#201 - 10 juli 2012 22:54
Bosse sade för ett tag sedan att en algblomning går redigt fort när den väl händer i ett hightech.

Jag tänkte på det där i typ fem minuter men nu förstår jag vad han menar. Jag lämnade hemmet 08 40 idag, kom hem 18 30. Under denna tid så blev hela akvariet grönt, då syftar jag INTE på akvarieväxterna.

[ATTACH]54512[/ATTACH]

Det här fasiken det fräckaste jag sett på länge, vilken boom! Märkligt nog så har en del växter växt 2-5 cm under dagen och Rotalans blad drar ihop sig så att den blir mycket finare.

Bakgrund:

Har haft lite bekymmer med att få gasen ur bubbelräknaren, fipplade lite med utrustningen och belysningen under natten och efter detta körde jag allt ett par timmar på morgonen idag för att se så att allt funkade. Till detta så slängde jag i en dos PMDD igår.

Dessa faktorer gav mig helt klart denna algblomning.

Angående tillväxten:

Jag använder fortfarande NutriSi som innehåller en klenare typ av chelat, denna del fungerar bättre i ett lågt PH och KH skall vara lågt, ej över 7. När jag gick upp i gasmängd så dippade jag PH så att gödningen fick den önskade effekten. Jag har observerat fenomenet förr med Hygrophila men jag har skitit i det då tillväxten ändå är bra. Detta var ihop med Alkottar och Eklöv samt en massa rötter vilket då sänkte PH't och gödningen funkade bättre.

Snackade lite med Peter Haack om detta på Facebook, jag ska gå över på MiPlus nu istället, dess chelat är mycket bättre och hela gödningen är mer stabil. Detta provar jag i denna kub först för att kunna göra en rättvis bedömning.

Hej på er!

Det var duktigt gjort! Skrattar
Om du gör som jag brukar göra ser du nog inte raktigenom i morgon kväll. Plus är bra grejor, jag lovar. du testade aldrig KH eller?
Algerna älskar kol precis som växterna! Vad jag tror har hänt hos dig är att filtret inte gör om all ammonium. Då får du en perfekt soppa för både alger och växter med PMDD. Det brukar inte bli brister hos växterna med lite grönsoppa tvärs om! Kan du få tag på lite vattenloppor? De älskar det där och fiskarna älskar lopporna!
#202 - 11 juli 2012 00:52
Joho du mathias vilken grönsakssoppa...:D Jag har inte hängt med i snacket här, men nu tror jag du ska ta och bli riktigt nitisk;) Gör rent rutorna heeeela tiden, så algern inte får en chans att komma till ro utan sugs in i filtret istället och jag tror växter behöver acklimatisera sig och slå rot ett tag innan man kör på med tunga pmdd bomarderier, de blir annars ungefär som att servera ett helt jäkla julbord till ett gäng 2-åringar, blir bara en jävla sörja och ingen äter upp maten:)
#203 - 11 juli 2012 01:59
åheim skrev:
Joho du mathias vilken grönsakssoppa...:D Jag har inte hängt med i snacket här, men nu tror jag du ska ta och bli riktigt nitisk;) Gör rent rutorna heeeela tiden, så algern inte får en chans att komma till ro utan sugs in i filtret istället och jag tror växter behöver acklimatisera sig och slå rot ett tag innan man kör på med tunga pmdd bomarderier, de blir annars ungefär som att servera ett helt jäkla julbord till ett gäng 2-åringar, blir bara en jävla sörja och ingen äter upp maten:)

Skrattar så magen hoppar här! Det var den bästa liknelse jag sätt på länge! Det lär bli siprent på ammonium ganska omgåebde i alla fall!
Mathias. Gå inte bärsärk med droppräknarn även om pH går upp lite!
#204 - 11 juli 2012 06:12
bossep skrev:
Skrattar så magen hoppar här! Det var den bästa liknelse jag sätt på länge! Det lär bli siprent på ammonium ganska omgåebde i alla fall!

Mathias. Gå inte bärsärk med droppräknarn även om pH går upp lite!

Jag pillade inte frivilligt, det sluttade helt att bubbla i bubbelräknaren. Fick ställa upp trycket för att få igång det. Nu ligger det på 1 bubbla varannan sekund så får vi se om det håller sig.

Problemet är att en längre intervall mellan bubblorna blir problematiskt för anläggningen då det inte orkar trycka ut gasen i akvariet. Med ökad intervall och ökat tryck så funkar det lite bättre men nivån på co2 gör dropcheckern mer gul än grön men det levande bryr sig inte.

Jag har en död tetra någonstans men finner den inte, den borde kunna generera en alg med lite oflyt.
#205 - 11 juli 2012 13:40
Jag pillade inte frivilligt, det sluttade helt att bubbla i bubbelräknaren. Fick ställa upp trycket för att få igång det. Nu ligger det på 1 bubbla varannan sekund så får vi se om det håller sig.

Problemet är att en längre intervall mellan bubblorna blir problematiskt för anläggningen då det inte orkar trycka ut gasen i akvariet. Med ökad intervall och ökat tryck så funkar det lite bättre men nivån på co2 gör dropcheckern mer gul än grön men det levande bryr sig inte.

Jag har en död tetra någonstans men finner den inte, den borde kunna generera en alg med lite oflyt.

Det kan ju vara så att något har satt igensig i CO2 systemet. Det kan också vara att det tar någon vecka innan all finmekanik har kommit på plats. Som att löra in en motor ungefär. Men du skall tänka så här regulatorn bestämmer trycket och nålventilen flödet vid ett visst tryck. bubblelräknaren visar flödet. Döda tetror är bra på att producera näring så finns det för lite bakterier i filtret kickar algvännerna in och sköter balansen. Har du några växter som tacklat av? Den nedbrytningen går lite saktare men likväl blir det näring.
Men som jag sa tidigare. Liten vattenvolym och tämligen optimalt med näring gör att processerna går otroligt fort! Hur ser det ut i dag?
#206 - 11 juli 2012 14:08
bossep skrev:
Det kan ju vara så att något har satt igensig i CO2 systemet. Det kan också vara att det tar någon vecka innan all finmekanik har kommit på plats. Som att löra in en motor ungefär. Men du skall tänka så här regulatorn bestämmer trycket och nålventilen flödet vid ett visst tryck. bubblelräknaren visar flödet. Döda tetror är bra på att producera näring så finns det för lite bakterier i filtret kickar algvännerna in och sköter balansen. Har du några växter som tacklat av? Den nedbrytningen går lite saktare men likväl blir det näring.

Men som jag sa tidigare. Liten vattenvolym och tämligen optimalt med näring gör att processerna går otroligt fort! Hur ser det ut i dag?

Det ser bättre ut idag :)

Jag planterade dock Aromatican idag, den hade för tjocka stjälkar så det fastnade inte. Fick plantera den för hand och det mosade soilen ordentligt vilket förde med sig att det blev brunt i hela akvariet. Nu sitter de där i alla fall och ny soil är påfylld över den mosade.
#207 - 11 juli 2012 15:11
Det ser bättre ut idag :)

Jag planterade dock Aromatican idag, den hade för tjocka stjälkar så det fastnade inte. Fick plantera den för hand och det mosade soilen ordentligt vilket förde med sig att det blev brunt i hela akvariet. Nu sitter de där i alla fall och ny soil är påfylld över den mosade.

Jag har aldrig använt pellets (soil) men om det inte är sånt pH manipulerande så funkar det nog. Lite smulor eller dam ökar nog bara det organiska en del. Intressant om algerna gått och somnat redan!
Det brukar ta någon vecka eller veckor annars. Nu skall jag i väg och mäta! fick hem nya vattenmultimetern + JBLs test kit och jag skall kallibrera alltihop så de visar lika i alla fall. Förhoppningsvis får jag i lite sand i filtren också!
#208 - 11 juli 2012 16:13
Det är manipulerar Ph något. När det blev
Mos så blev det verkligen som lera :) lade hela, fina kulor över i alla fall :)
#209 - 12 juli 2012 02:03
Det är manipulerar Ph något. När det blev

Mos så blev det verkligen som lera :) lade hela, fina kulor över i alla fall :)

Jag undrar om det inte vore något för en gammal gubbe att köpa sånt där i påse snart!
Har just kommit hem efter att sållat och tvättat runt 3 M3 med sand...Kommer nog att sova som en gris i natt!
Jag vet dock att mitt basalt grus inte kommer att ändra pH något nämnvärt. Dock har mitt kar under droppfiltret gjort det
eftersom det är gjort i ferrocement. Nåväl det skall bytas vatten i systemet snart så då går det nog ned.

Dessutom hittade jag en kul grej. En bit mossa hade ramlat ned från ett avokado träd i ett av filterburkarna och det hade vuxit under vatten. Den är hel otroligt fin och funkar det har jag nog en riktigt fin grej för nano burkar. Den är nog inte högre än 1 cm. Jag har den nu i en burk med javamossa och det skall bli kul att se om det blir något av den i akvariemiljö!
#210 - 12 juli 2012 08:35
bossep skrev:
Jag undrar om det inte vore något för en gammal gubbe att köpa sånt där i påse snart!

Har just kommit hem efter att sållat och tvättat runt 3 M3 med sand...Kommer nog att sova som en gris i natt!

Jag vet dock att mitt basalt grus inte kommer att ändra pH något nämnvärt. Dock har mitt kar under droppfiltret gjort det

eftersom det är gjort i ferrocement. Nåväl det skall bytas vatten i systemet snart så då går det nog ned.

Dessutom hittade jag en kul grej. En bit mossa hade ramlat ned från ett avokado träd i ett av filterburkarna och det hade vuxit under vatten. Den är hel otroligt fin och funkar det har jag nog en riktigt fin grej för nano burkar. Den är nog inte högre än 1 cm. Jag har den nu i en burk med javamossa och det skall bli kul att se om det blir något av den i akvariemiljö!

Ytterst spännande Bosse, händer uppenbarligen alltid något i Guatemala :)
"Avokadomossan" får du se till att fota och slänga in i någon tråd.

Mathias, det var Knotts soil du körde på va? När du säger smular sönder, blir det stoft eller som grus. Jag menar är den mkt porös?
#211 - 12 juli 2012 08:42
ApeviaX skrev:

Mathias, det var Knotts soil du körde på va? När du säger smular sönder, blir det stoft eller som grus. Jag menar är den mkt porös?

Den löses upp i atomer. :)
#212 - 12 juli 2012 08:53
Den löses upp i atomer. :)

Haha okej, det var ju ett kort och koncist svar ;)
#213 - 12 juli 2012 14:22
ApeviaX skrev:

Jo lite händer det nog här. Men det går långsamt.
Det skall bli en projekt tråd så småningom hade jag tänkt.
Jag tittade på mossan i dag och den såg inte så fräsh ut. Kanske inte pallade för transport och miljöombyte. Men skam den som ger sig! jag väntar ur den och vet vart den kommer ifrån om jag behöver mer!
#214 - 12 juli 2012 19:33
bossep skrev:

Jag tittade på mossan i dag och den såg inte så fräsh ut. Kanske inte pallade för transport och miljöombyte. Men skam den som ger sig! jag väntar ur den och vet vart den kommer ifrån om jag behöver mer!

Hittar du något annat fräckt i växtväg som gillar fukt kan du ta vägen förbi brevlådan, det kommer nog den blivande vattenagamen gilla ;)
#215 - 14 juli 2012 08:25
bossep skrev:

Okej, men vi får hålla tummarna och hoppas att det går, antingen med mossan eller att något nytt fynd dyker upp.

Hittar du något annat fräckt i växtväg som gillar fukt kan du ta vägen förbi brevlådan, det kommer nog den blivande vattenagamen gilla ;)

Det också, fusk, din jäkel haha :p
#216 - 14 juli 2012 08:51
ApeviaX skrev:

Det också, fusk, din jäkel haha :p

Vi får se om sambon står ut
med mer stolligheter :) Jag är ju ute efter växterna i detta fallet, vilket borde underlätta lite :)
#217 - 14 juli 2012 09:16
Vi får se om sambon står ut

med mer stolligheter :) Jag är ju ute efter växterna i detta fallet, vilket borde underlätta lite :)

Jaa, det där känner jag igen, nu är jag ju tyvärr ensam så det är iofs inte ett problem just nu. Men plånboken är lika tjatig :p

Vad för växter spånar du på?
#218 - 14 juli 2012 22:31
[ATTACH=CONFIG]54566[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54567[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54568[/ATTACH]

Nu är vi på rätt väg igen. Hällde i PMDD förut, då svämmade det över. Det är ju finast utan synlig vattenlinje ;)

Jag var rätt smart när jag köpte flera dropcheckers för övrigt. Det är bara att byta vid vattenbyte och sätta i en helt ren och fin en. Insug och utblås i glas är bara jobbigt, det skippar jag i framtiden.
#219 - 14 juli 2012 22:51
det där ser bannat bra ut nu Mathias,
och du har rätt om att det är snyggast när inte det syns någon vattenlinje;)
#220 - 15 juli 2012 15:01
gonzo44 skrev:
det där ser bannat bra ut nu Mathias,

och du har rätt om att det är snyggast när inte det syns någon vattenlinje;)

Ja, det börjar likna något :)
#221 - 15 juli 2012 15:20
[ATTACH=CONFIG]54566[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54567[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54568[/ATTACH]

Nu är vi på rätt väg igen. Hällde i PMDD förut, då svämmade det över. Det är ju finast utan synlig vattenlinje ;)

Jag var rätt smart när jag köpte flera dropcheckers för övrigt. Det är bara att byta vid vattenbyte och sätta i en helt ren och fin en. Insug och utblås i glas är bara jobbigt, det skippar jag i framtiden.

Nu händer det grejer :D ;)
#222 - 15 juli 2012 17:55
ApeviaX skrev:
Nu händer det grejer :D ;)

Det är trevligt nu :)
#223 - 16 juli 2012 06:51
Känns det inte lite farligt att ha vattnet så högt upp :p.
#224 - 16 juli 2012 08:24
Jag tycker han ska kolla hur mycket över kanten han kan få ytspänningen att hålla kvar vattnet, jag tror Mathias kan komma så högt som 3mm över kanten:p
#225 - 16 juli 2012 09:24
gonzo44 skrev:
Jag tycker han ska kolla hur mycket över kanten han kan få ytspänningen att hålla kvar vattnet, jag tror Mathias kan komma så högt som 3mm över kanten:p

Haha, det rann över så förbannat så jag fick ta ur en del :)

Världens bugg upptäcktes, lamporna sitter ju i fästen som sitter på kanten, dessa drog ur vatten på baksidan så det blev blött. Hårblåsen fixade men nu vet jag ju att det inte funkar :)
#226 - 16 juli 2012 09:30
hehe man lär sej något nytt varje dag, just nyss lärde jag mej för hundrade gången denna sommar, att ta inte ut gräsklipparen för då börjar det regna, och varför skulle det vara annorlunda denna gång;)
#227 - 16 juli 2012 09:48
gonzo44 skrev:
hehe man lär sej något nytt varje dag, just nyss lärde jag mej för hundrade gången denna sommar, att ta inte ut gräsklipparen för då börjar det regna, och varför skulle det vara annorlunda denna gång;)

Här är det lite samma visa. Jag var ledig fredag-söndag och det har ösregnat konstant hela helgen. Idag jobbar jag heeeela dagen, klarblå himmel.

Bläää!
#228 - 16 juli 2012 09:49
= svensk sommar;)
#229 - 16 juli 2012 09:56
gonzo44 skrev:
= svensk sommar;)

Ja, i Bibeln var det en ren katastrof när det regnade i 40 dagar och 40 nätter. Här kallar vi det juni/Juli ;D
#230 - 16 juli 2012 10:04
ja jag kan bara holla med det om detta därför rymde jag med familjen till varmare breddgrader ett litet tag
#231 - 16 juli 2012 18:49
Ja du valde ju en bra tid att lämna landet :)
#232 - 16 juli 2012 20:31
Yess 35grader och strålande sol, när man klev av planet här hemma igen så hade tempen krypit upp till hela 11grader det va svalt och gott:D
#233 - 18 juli 2012 20:13
Trådalger, det är inte speciellt häftigt..
#234 - 18 juli 2012 20:33
jag har medel mot det visserligen till damm bruk men det funkar även o akvarier, man duttar i lite sedan väntar man tills trådalgerna ger med sej och bara håvat upp dom,,
#235 - 18 juli 2012 20:36
gonzo44 skrev:
jag har medel mot det visserligen till damm bruk men det funkar även o akvarier, man duttar i lite sedan väntar man tills trådalgerna ger med sej och bara håvat upp dom,,

va heter det medlet? har problem med trådalger :). förlåt att jag bröt in på din tråd :)
#236 - 18 juli 2012 20:47
[h=2]Anti Alg[/h]Tar snabbt bort trådalger som sitter fast på stenar och rötter. Hjälper på cirka en vecka. Pulvret strös direkt på de fastsittande algerna som blir vitaktiga och lossnar. Döda alger måste avlägsnas med håv annars kan syrebrist uppstå när döda alger bryts ner.
Läs bruksanvisningen före användning. ofarligt för fisk och andra vattenlevande organismer. Dosering 10gram till 200L vatten =))
skicka ett pm så löser vi det.. =))
#237 - 18 juli 2012 22:33
Dom där anti alg medlena brukar vara Zinkoxid om jag inte missminner mig helt, kostar betydligt mindre om man köper det hos målaren som zinkvitt.
Har diskuterats "vilt" på diverse koiforum och använts av damm folk med stor framgång.
#238 - 19 juli 2012 14:37
Aha ok tack för informationen, det borde ju jag hålla reda på som har en far som är målare och varit i yrket över 40år, men den dikutionen har inte kommit upp, kan bero på att jag inte varit så insatt i vad det innehåller, men nu vet jag tackar:D
#239 - 19 juli 2012 15:33
De får lite frihet under ansvar, blir de fler så blir det kemisk stridsföring.
#240 - 19 juli 2012 17:05
Vill man inte ha saker växande i karet så kan man använda klorin;) Skämt åsido, jag är väldigt emot att hälla i kemiska saker för bekämpning, i detta fall alger! Man bör istället komma tillrätta med orsaken istället för att bekämpa symptomen:)
#241 - 19 juli 2012 17:44
åheim skrev:
Vill man inte ha saker växande i karet så kan man använda klorin;) Skämt åsido, jag är väldigt emot att hälla i kemiska saker för bekämpning, i detta fall alger! Man bör istället komma tillrätta med orsaken istället för att bekämpa symptomen:)

Absolut :)

Jag ligger för högt i järnhalt förmodligen. Det kom direkt när jag bytte från NutriSi till MiPlus.

Allt annat växer fort, just Blyxan var ju tvungen att drabbas..
#242 - 22 juli 2012 21:22
[ATTACH=CONFIG]54668[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54669[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54670[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54671[/ATTACH]
#243 - 22 juli 2012 21:43
tjusigt!
#244 - 22 juli 2012 21:46
MrH skrev:
tjusigt!

Det börjar ta sig! :)

Allt gör som jag vill just nu, trådalgerna är nästan under kontroll och det växer bra.

Jag kör halv dos MiPlus just nu och boostar upp övriga nivåer vilket verkar funka. :)
#245 - 22 juli 2012 21:50
du, om du har lite scalar yngel runt den 11augusti så får du ju gärna ta med nåra st upp till dalarna ;) hehe.
#246 - 22 juli 2012 21:53
MrH skrev:
du, om du har lite scalar yngel runt den 11augusti så får du ju gärna ta med nåra st upp till dalarna ;) hehe.

Inte ett enda, du kan få Andinoacaror om du vill!

:D
#247 - 22 juli 2012 21:54
nu är min latin lite ringrostig... :S
va är de?
#248 - 22 juli 2012 22:01
MrH skrev:
nu är min latin lite ringrostig... :S

va är de?

Blåciklider ;)

Törs du? haha!
#249 - 23 juli 2012 13:45
nja, dom blir nog lite förstora för min lilla kub va? den är ju bara 50lång :/ känns som de blir en smula trångt.
är sugen på att ladda igång en 500L+ men just nu vet ja inte om ja kommer bo kvar här eller inte så de får vänta :p
ska införskaffa lite mer fisk till kuben istället :)
#250 - 23 juli 2012 20:15
iden med att dra upp en kull scalarer tycker jag är så bra att jag kan sponsra den med kläckt eller okläckt artemia vilket du vill......;)
#251 - 23 juli 2012 20:37
gonzo44 skrev:
iden med att dra upp en kull scalarer tycker jag är så bra att jag kan sponsra den med kläckt eller okläckt artemia vilket du vill......;)

Jag håller ju på att fila på en liten idé här. Jag håller på att köpa på mig lite billiga akvarier då klädkammaren är lite spännande. Jag budade på en ställning idag med 3*80 men den flyttade direkt tyvärr. Jag borde kunna klämma in 3*100 liter där inne om vi kan flytta kläderna. Då blir det lite odling kanske ;)
#252 - 28 juli 2012 08:57
Teknikhjälp, igen efterlyses.

Nu har allt funkat skitbra sedan jag fick rätt backventiler. När jag vaknade idag så har lik förbaskat vattnet trängt genom den, bubbelräknaren är typ tom på vatten och jag har vatten
Ända upp till regulatorn.

Varför beter det sig såhär? Jag ska ut på en liten akvarieresa idag så jag tänkte kanske leta fler ordentliga backventiler så att jag kan sätta 2 på rad, det ska ju inte behövas men jag fattar inte vart det blir galet...
#253 - 28 juli 2012 12:42
låter som det är läckage nånstans tycker jag. så det blir baktryck på något vis.
bara å kolla alla slangar å koppling för å se att det inte läcker nånstans.
#254 - 28 juli 2012 16:42
MrH skrev:
låter som det är läckage nånstans tycker jag. så det blir baktryck på något vis.

bara å kolla alla slangar å koppling för å se att det inte läcker nånstans.

Förmodligen är det så. Plockade bort backventilen som sitter efter bubbelräknaren, den var skrot vilket medförde att gasen drog ur bubbelräknaren.

Skit är det!
#255 - 28 juli 2012 16:44
crap. men de är ju i allafall lördag, å ja har ny fisk i kuben :D å kanske ett skalar par på gång ;)

du, hur mycke tid har du på dig när du är i stan? tänkte om vi skulle åka å kika in den där fisk affären där ja va i dag. mycke intressant fisk där :D
#256 - 28 juli 2012 18:01
Förmodligen är det så. Plockade bort backventilen som sitter efter bubbelräknaren, den var skrot vilket medförde att gasen drog ur bubbelräknaren.

Skit är det!
Varför har du en massa backventiler? Det borde inte vara nödvändigt eftersom det hela är trycksatt. Det är bara vid automizern, eller vad det heter som vatten skall kunna komma in i systemetbakvägen om något går tokigt.
#257 - 28 juli 2012 19:18
bossep skrev:
Varför har du en massa backventiler? Det borde inte vara nödvändigt eftersom det hela är trycksatt. Det är bara vid automizern, eller vad det heter som vatten skall kunna komma in i systemetbakvägen om något går tokigt.

Ja fast nu har jag ju vatten ända in till nålventilen i vilket fall.

Det blev baksug av någon anledning och det drog vatten genom hela anläggningen, det suger!

Nu har jag klippt bort en cm på alla slangar så att överföringarna sitter bättre så får vi se. Atomizern släpper genom vatten sen så på detta viset kommer jag nog inte behöva fylla bubbelräknaren någon gång :)

Jag har haft baksug hela tiden men bara ytterst lite, jag fattar verkligen inte varför. Trycket släpper lite och då sugs det vatten från bubbelräknaren. Jag vill gärna komma tillrätta med skiten men det vägrar styra upp sig.
#258 - 28 juli 2012 19:58
Idag har vi för övrigt varit på en liten roadtrip, Karlskoga och Örebro besöktes. Det finns mycket fint och Thomas Zoologiska var riktigt fräckt! :)

Jag hittade lite mer växter, Hemianthus Callitrichoides bland annat. Jag planterade bara ner två små duttar så får vi se om den tar sig och breder ut sig, det vore trevligt. Jag plockade även ur all blyxa och gav dem en klorinbehandling på grund av trådalgerna, nu är de fina igen! :)

Lägger även in ett par bilder:

[ATTACH=CONFIG]54770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54772[/ATTACH]

Nu ska bara skiten med trycket fixas, just nu är jag bara så förbannat trött på det men det blir bättre när jag får sova på saken.
#259 - 28 juli 2012 22:03
Ja fast nu har jag ju vatten ända in till nålventilen i vilket fall.

Det blev baksug av någon anledning och det drog vatten genom hela anläggningen, det suger!

Nu har jag klippt bort en cm på alla slangar så att överföringarna sitter bättre så får vi se. Atomizern släpper genom vatten sen så på detta viset kommer jag nog inte behöva fylla bubbelräknaren någon gång :)

Jag har haft baksug hela tiden men bara ytterst lite, jag fattar verkligen inte varför. Trycket släpper lite och då sugs det vatten från bubbelräknaren. Jag vill gärna komma tillrätta med skiten men det vägrar styra upp sig.

Sånt där kan vara lite lurigt. Så det är vatten från bubbelräknaren som går bakåt? Hur har du magnetventilen kopplad? På timer eller? Märker du i så fall om detta sker på natten när du ligger på örat?
#260 - 28 juli 2012 22:04
Idag har vi för övrigt varit på en liten roadtrip, Karlskoga och Örebro besöktes. Det finns mycket fint och Thomas Zoologiska var riktigt fräckt! :)

Jag hittade lite mer växter, Hemianthus Callitrichoides bland annat. Jag planterade bara ner två små duttar så får vi se om den tar sig och breder ut sig, det vore trevligt. Jag plockade även ur all blyxa och gav dem en klorinbehandling på grund av trådalgerna, nu är de fina igen! :)

Lägger även in ett par bilder:

[ATTACH=CONFIG]54770[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54771[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54772[/ATTACH]

Nu ska bara skiten med trycket fixas, just nu är jag bara så förbannat trött på det men det blir bättre när jag får sova på saken.

Det ser ju riktigt fint ut!
KLOR! inte EC?.... skrattar
#261 - 28 juli 2012 22:41
bossep skrev:
Sånt där kan vara lite lurigt. Så det är vatten från bubbelräknaren som går bakåt? Hur har du magnetventilen kopplad? På timer eller? Märker du i så fall om detta sker på natten när du ligger på örat?

Jag har fått detta förklarat på Plantswap.

Trotts att co2 stängs av så förbrukas den ut i vattnet vilket leder till att undertryck bildas. Då fylls slangarna med vatten. Det är rätt känsliga prylar så detta är INTE bra alls!

Jag pillar lite med det nu, vi får se om jag får rätsida på det.
#262 - 29 juli 2012 00:17
Jag har fått detta förklarat på Plantswap.

Trotts att co2 stängs av så förbrukas den ut i vattnet vilket leder till att undertryck bildas. Då fylls slangarna med vatten. Det är rätt känsliga prylar så detta är INTE bra alls!

Jag pillar lite med det nu, vi får se om jag får rätsida på det.

Jo det kan nog hända. Koldioxiden absorberas av vatnet och då skapas ett undertryck! Med det kanske det kan bli någon form av hävert. Detta är intressant och jag tror det kan vara värt att fundera lite på! Vad har du i bubbelräknaren, vanligt H2O eller?
Förstår jag dig rätt om jag säger att det strömmar in vatten i bubbelräknaren och fyller den samt att vattnet går ända upp till regulatorn/magnetventilen?
#263 - 29 juli 2012 07:33
thomas affär är riktigt bra. måste nästan ta mig en roadtrip dit nån dag.
#264 - 29 juli 2012 07:48
bossep skrev:
Jo det kan nog hända. Koldioxiden absorberas av vatnet och då skapas ett undertryck! Med det kanske det kan bli någon form av hävert. Detta är intressant och jag tror det kan vara värt att fundera lite på! Vad har du i bubbelräknaren, vanligt H2O eller?

Förstår jag dig rätt om jag säger att det strömmar in vatten i bubbelräknaren och fyller den samt att vattnet går ända upp till regulatorn/magnetventilen?

Ja, typ. Fast nu är det bra igen, det var en kass backventil som gjorde det.

Nu är jag glad igen och jag
Hoppas att grejerna inte har tagit stryk :)
#265 - 29 juli 2012 07:53
Billigare backventiler blir kass ibland och man skall inte använda sådana i plast som man kör till vanliga luftpumpar. vatten i regulatorn är ingen höjdare men förhopningsvis har gasen dragit med allt vatten ut igen.
#266 - 29 juli 2012 08:04
lillfrasse skrev:
Billigare backventiler blir kass ibland och man skall inte använda sådana i plast som man kör till vanliga luftpumpar. vatten i regulatorn är ingen höjdare men förhopningsvis har gasen dragit med allt vatten ut igen.

Aquatic nature, 155 spänn st blir tydligen också kass ibland, precis som TMC.

JBL'S stora, svarta med skruvtätningar är fan bäst. Jag har fint flöde ur regulatorn nu, det är fint! Jag snålade inte direkt med gasen när jag blåste ur den heller.
#267 - 4 augusti 2012 18:24
Jag hatar det s****s h-vetet till co2-anläggning!

Nya problem under dagen, samma problem men med nytt vatten i bubbelräknaren-->slangen-->backventilen-->Nålventilen.

Plockade isär allt, klippte fram nya fina ändar på slangen, vad händer? Samma skit igen!

Satt och funderade länge, provade att klippa av slangen från nålventilen så att den inte är så lång, nu har jag konstant tryck istället för att det tvärvänder så fort gasen bryts.

Funkar det inte den här gången så får de ducka nere vid gatan, då kommer kalaset genom fönstret!

Aja, nu har jag gnällt. På't igen!

Skitskitskitskit!
#268 - 4 augusti 2012 18:55
Säg till några timmar innan du kastar ut grejerna så att jag hinner dit å ta emot ;)

Nä men seriöst det måste ju ha varit något mikroskopiskt hål i den delen du klippte bort, annars finns ju ingen anledning till att trycket skulle vända så fort du slog av magnetventilen.
#269 - 4 augusti 2012 19:05
KristianE skrev:
Säg till några timmar innan du kastar ut grejerna så att jag hinner dit å ta emot ;)

Nä men seriöst det måste ju ha varit något mikroskopiskt hål i den delen du klippte bort, annars finns ju ingen anledning till att trycket skulle vända så fort du slog av magnetventilen.

Nej, det är fan ett under att allt fortfarande funkar..

ARG, det är jag det!
#270 - 5 augusti 2012 11:02
Jag hatar det s****s h-vetet till co2-anläggning!

Nya problem under dagen, samma problem men med nytt vatten i bubbelräknaren-->slangen-->backventilen-->Nålventilen.

Plockade isär allt, klippte fram nya fina ändar på slangen, vad händer? Samma skit igen!

Satt och funderade länge, provade att klippa av slangen från nålventilen så att den inte är så lång, nu har jag konstant tryck istället för att det tvärvänder så fort gasen bryts.

Funkar det inte den här gången så får de ducka nere vid gatan, då kommer kalaset genom fönstret!

Aja, nu har jag gnällt. På't igen!

Skitskitskitskit!

så så Mathias, lugn och fin nu du löser säker de där på något sätt.. men jag kan hålla med dej om att saker och ting kan reta en till vansinne..
lira lite mustasch och avreagera dej lite med det iställer för att förstöra en bra ruta som dessutom inte gjort dej något ont hehe:p
#271 - 5 augusti 2012 11:37
gonzo44 skrev:
så så Mathias, lugn och fin nu du löser säker de där på något sätt.. men jag kan hålla med dej om att saker och ting kan reta en till vansinne..

lira lite mustasch och avreagera dej lite med det iställer för att förstöra en bra ruta som dessutom inte gjort dej något ont hehe:p

Haha, jag kan verkligen bli helt tokig när det jäklas med mig såhär.

Nu funkar det igen i alla fall, peppar peppar...
#272 - 5 augusti 2012 12:58
Tråkigt att höra, jag får inte ens mitt mäsksystem att fungera, läcker nånstans och jag hittar inte var och försökt täta det några gånger. Hoppas det löser sig för dig. Att vattnet går in i systemet borde avhjälpas med en backventil, men om jag minns rätt så har du det också. Jättekonstigt att det inte fungerar. Blir också galen när saker inte fungerar trots flera försök.
#273 - 5 augusti 2012 13:11
Getingen skrev:
Tråkigt att höra, jag får inte ens mitt mäsksystem att fungera, läcker nånstans och jag hittar inte var och försökt täta det några gånger. Hoppas det löser sig för dig. Att vattnet går in i systemet borde avhjälpas med en backventil, men om jag minns rätt så har du det också. Jättekonstigt att det inte fungerar. Blir också galen när saker inte fungerar trots flera försök.

Jag kör på två backventiler, en före och en efter bubbelräknaren. Nu drar vattnet upp mot bubbelräknaren men inte längre i alla fall, hoppas det håller sig bra nu.

Mäsk är lite pilligt, jag tätade allt med ordentligt silikon när jag körde det
För något år sedan, det viktiga var att hålen i korkarna var mindre än slangen vill jag minnas..

Det är bara att limma massor så brukar det ordna sig, att låta det torka ordentligt hjälpe också vill jag minnas :)
#274 - 5 augusti 2012 13:37
Jag kör på två backventiler, en före och en efter bubbelräknaren. Nu drar vattnet upp mot bubbelräknaren men inte längre i alla fall, hoppas det håller sig bra nu.

Mäsk är lite pilligt, jag tätade allt med ordentligt silikon när jag körde det

För något år sedan, det viktiga var att hålen i korkarna var mindre än slangen vill jag minnas..

Det är bara att limma massor så brukar det ordna sig, att låta det torka ordentligt hjälpe också vill jag minnas :)

Låter som att den innan bubbelräknaren är kass då.
#275 - 5 augusti 2012 14:17
Getingen skrev:
Låter som att den innan bubbelräknaren är kass då.

Nope, får samma symptom med vad jag än provat, aquatic nature, tmc och JBL.

Det blev baktryck och då pallade det inte att hålla mot vattnet, nu är det ordnat i alla fall (hoppas jag)
#276 - 6 augusti 2012 20:55
[ATTACH=CONFIG]54928[/ATTACH]

Nu växer växterna ur akvariet, fett!

Jag ska slänga ut Aromatican då den är på tok för grov för nanot, det kommer en uppdatering om växtval inom kort.
#277 - 6 augusti 2012 23:26
Jag är mästare på att få till gas lås och andra trevligheter i diverse system vilket brukar vara ett rent he-te att hitta och fixa. Men det som inträffar med din koldioxid kan bara hända om du har en läcka efter magnetventilen någon stans. Är det ingen läcka kommer gasen att komprimeras i slangen men då ökar trycket och gastrycket håller emot vattnet. Vart sitter magnetventilen? Mellan flaskan och regulatorn eller regulatorn och bubbelräknaren? Det skall bara kunna komma in vatten i systemet när du tar bort gasflaskan.
#278 - 11 augusti 2012 07:06
bossep skrev:
Jag är mästare på att få till gas lås och andra trevligheter i diverse system vilket brukar vara ett rent he-te att hitta och fixa. Men det som inträffar med din koldioxid kan bara hända om du har en läcka efter magnetventilen någon stans. Är det ingen läcka kommer gasen att komprimeras i slangen men då ökar trycket och gastrycket håller emot vattnet. Vart sitter magnetventilen? Mellan flaskan och regulatorn eller regulatorn och bubbelräknaren? Det skall bara kunna komma in vatten i systemet när du tar bort gasflaskan.

Jag har problem igen.

Plockade ner anläggningen nu, tar tag i det om 2 veckor.

När det var krångel med regulatorn så plockade de ur en packning mellan regulator och magnetventil, det är bergis denna som ställer till det.

Jag får åka och få den servad när jag kommer hem från Falun.

Skiiiit :)
#279 - 13 november 2012 21:52
[h=5]Mitt omstartade hightech står nu i köket. Allt går ganska bra, mycket bättre än förut i alla fall med den här anläggningen. Jag hade alla växter i karet innan anläggningen slogs på, de är fulla med penselalger men de ger mig förhoppningsvis massa nya, fina skott. Det lilla karet är en emersed-odling med HC, Oliver Knott-soil även i denna, det växer så att det knakar, belysningen på denna lilla burk går på samma timer som "huvudkaret"

Växter är kul, inte absolut jätte men det har sin charm :)[/h]

Annons