Min nya Kampfiskhane!

#1 - 17 december 2005 16:31
Köpte en snygg bettahane i förrgår. Han är en Superdelta, väldigt nära en Halfmoon, men det fattas någon grad tyvärr. Hans färg är extended red. Mitt mål är att hitta en röd HM hona att para honom med i januari.
#2 - 17 december 2005 16:59
Wow.. alltid du drakulla :p.
det verkar som om du går till zooaffären varje dag och kollar eftersom du hittar så fina fiskar ;)

jag vill bara veta en sak, när ska du ge dig på andra bettaarter? ;)
#3 - 18 december 2005 12:35
Jag kommer nog att bara inrikta mig på Betta Splendens nu för tillfället. Man får väl se vad som händer i framtiden. Efter jul tänker jag låta mina finaste bettor leka med varandra. Så förhoppningsvis har jag några kanonbettor till våren.
#4 - 18 december 2005 14:38
[QUOTE=Drakulla]Köpte en snygg bettahane i förrgår. Han är en Superdelta, väldigt nära en Halfmoon, men det fattas någon grad tyvärr. Hans färg är extended red. Mitt mål är att hitta en röd HM hona att para honom med i januari.[/QUOTE]

Vart hittar du alla dina snygga kampfiskar egentligen ? *avundsjuk*
Jag söker efetr en fin hane att ha i mitt akvarium men i dom djuraffärerna jag har kollat i så har dom itne så fina eller inga alls :( Vill helst inte ha en sån vanlig röd som man oftast ser.. Hellre någon blå eller så!
#5 - 18 december 2005 14:48
Man får höra med zoobutikerna om de kan ta hem bettor när de importerar annan fisk från tex Thailand. Det är så jag har gått till väga. Sen får man håller öron och ögon öppna.

Det är inte många som föder upp finare bettor till försäljning här i Sverige, men det är på G! Själv tänker jag föda upp min första kull på den blå metallic Halfmoon hanen, på min lilla bild här bredvid. Halfmoons är extremt svåra att få. Därav den dyraste och mest eftertraktade kampfisken av dem alla. Även om både hanen och honan är Halfmoons, så kanske mindre än 10 % av yngeln blir Halfmoons. De flesta blir Superdeltas, som nästan är lika fina som HM, eller Deltas. Min röda hane på bilden, vars färg kallas för "extended red", han är en Superdelta. Det saknas några få grader för att han ska kunna kallas för Halfmoon. En HM har exakt 180 grader, formad som en halvcirkel.

Hoppas du hittar någon fin hane, Guppys_92, annars får du höra av dig till mig på vårkanten ;-)
#6 - 18 december 2005 15:04
Jag får fortsätta och leta i olika affärer, nån gång måste jag ju hitta en :)
#7 - 18 december 2005 15:25
Hur mycket kostar en fin kampfisk egentligen? Låter dyrt att importera.
#8 - 18 december 2005 16:49
Saken är väl att de e skillnad på fin å fin... Skaru ha en som är lite fin å titta på kostar den ju ungefär 50kr i zoobutiken.. Som drakulla sejer äre ju bara att be att dom försöker få tag på en CT nästa gång dom beställer.. Skaru ha en som är "fin" kostar den väl från 200kr å uppåt...
#9 - 18 december 2005 18:05
[QUOTE=Hugin]Hur mycket kostar en fin kampfisk egentligen? Låter dyrt att importera.[/QUOTE]
Jag fick min röda otroligt billigt, för billigt egentligen, 60 kr! Tror inte att säljaren är medveten om att sådan kostar oftast mer. En riktigt fin Halfmoon får du ger från ca 150 kr och en bra bit uppåt. Crowntails kan ligga runt en hundring och uppåt. Fast jag hade tur med min CT och gav bara 60 spänn för honom också..

Vanliga Veiltails brukar kosta runt 50 lappen i Zoobutikerna. Beroende vad man har för avsikt med bettor så tycker jag att man ska satsa mer på de finare fentyperna än Veiltails som är massproducerade.

När det gäller import är det krångligt och dyrt som privatperson att göra det. Istället är det som sagt bättre att be handlarna att ta hem bettor samtidigt som de ändå tar hem annan fisk. Då kostar det inte en massa extra om inte handlaren får för sig att ta överpris förstås... Tyvärr säljs inte de allra bästa bettorna till zoobutikerna. Man får tag på mycket finare om man kan vända sig direkt till uppfödaren. Med finare menar jag bra fenstrålar, klara ovanliga färger, bra propotioner m.m. Men det är ju inte lätt eftersom de flesta bor utomlands. Men vi blir fler och fler hoppas jag som satsar seriöst...
#10 - 18 december 2005 19:20
Jag tvekar, men jag ställer frågan ändå!
Dessa vackra fenor som man ser på fiskarna på din hemsida, är de alltid så där utspärrade och fantastiska, eller är det vid speciellt gynnsamma förhållanden?

Du har väldigt fina fiskar och man blir verkligen intresserad. Har alltid tyckt att kampfiskar ser lite tråkiga ut, dem man ser i affären menar jag då. Men här ser man hur dom verkligen kan se ut. Tjusigt!
#11 - 18 december 2005 22:04
[QUOTE=Drakulla][QUOTE=Hugin]Hur mycket kostar en fin kampfisk egentligen? Låter dyrt att importera.[/QUOTE]
Jag fick min röda otroligt billigt, för billigt egentligen, 60 kr! Tror inte att säljaren är medveten om att sådan kostar oftast mer. En riktigt fin Halfmoon får du ger från ca 150 kr och en bra bit uppåt. Crowntails kan ligga runt en hundring och uppåt. Fast jag hade tur med min CT och gav bara 60 spänn för honom också..

Vanliga Veiltails brukar kosta runt 50 lappen i Zoobutikerna. Beroende vad man har för avsikt med bettor så tycker jag att man ska satsa mer på de finare fentyperna än Veiltails som är massproducerade.

När det gäller import är det krångligt och dyrt som privatperson att göra det. Istället är det som sagt bättre att be handlarna att ta hem bettor samtidigt som de ändå tar hem annan fisk. Då kostar det inte en massa extra om inte handlaren får för sig att ta överpris förstås... Tyvärr säljs inte de allra bästa bettorna till zoobutikerna. Man får tag på mycket finare om man kan vända sig direkt till uppfödaren. Med finare menar jag bra fenstrålar, klara ovanliga färger, bra propotioner m.m. Men det är ju inte lätt eftersom de flesta bor utomlands. Men vi blir fler och fler hoppas jag som satsar seriöst...[/QUOTE]

Jag köper CT i zoobutiken för 45kr... Men dom e ju som sagt garanterat inte rastypiska..Vet inte ifall dina är de heller...är inte kapabel att avgöra de...
#12 - 18 december 2005 22:48
jag är inte så bra på att veta de olika namnen på kampfiskar men skulle gärna vilja lära mig, vad heter t.ex. den här fentypen http://www.tandkarpen.dk/billeder/fisk/knap/Kampfisk_rod.jpg ??
nån som har lite andra sorter att visa ?? då med namnet ochså ?
#13 - 18 december 2005 23:03
[QUOTE=neon_kimpan]jag är inte så bra på att veta de olika namnen på kampfiskar men skulle gärna vilja lära mig, vad heter t.ex. den här fentypen http://www.tandkarpen.dk/billeder/fisk/knap/Kampfisk_rod.jpg ??
nån som har lite andra sorter att visa ?? då med namnet ochså ?[/QUOTE]

Jag har fått lite bra länkar. Kolla mitt inlägg om fentyper, tror det var där.
#14 - 19 december 2005 10:45
[QUOTE=svea]Jag tvekar, men jag ställer frågan ändå!
Dessa vackra fenor som man ser på fiskarna på din hemsida, är de alltid så där utspärrade och fantastiska, eller är det vid speciellt gynnsamma förhållanden?

Du har väldigt fina fiskar och man blir verkligen intresserad. Har alltid tyckt att kampfiskar ser lite tråkiga ut, dem man ser i affären menar jag då. Men här ser man hur dom verkligen kan se ut. Tjusigt![/QUOTE]
När mina kampfiskar spärrar upp sina fenor ordentligt är det oftast om de får se en annan hona eller hane eller sin egen spegelbild. De simmar inte runt så om de inte får någon anledning att spänna upp sig. En faktor kan bero på om de mår bra eller ej. En sjuk betta jag har ville inte spänna upp sig alls och brydde sig inte ens när jag visade en hona för honom.
Kampfiskar som inte är av Veiltail sorten har också lättare att simma har jag märkt. Deras fenor är ju inte lika långa.
#15 - 19 december 2005 10:47
[QUOTE=neon_kimpan]jag är inte så bra på att veta de olika namnen på kampfiskar men skulle gärna vilja lära mig, vad heter t.ex. den här fentypen http://www.tandkarpen.dk/billeder/fisk/knap/Kampfisk_rod.jpg ??
nån som har lite andra sorter att visa ?? då med namnet ochså ?[/QUOTE]
Det ser ut som en Veiltail tycker jag. Om du vill titta på andra fentyper har jag en del på min hemsida:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=322876&gid=322879
#16 - 19 december 2005 11:39
din ct hane black lace multi är ju den snyggaste du har! ;)
#17 - 19 december 2005 11:49
[QUOTE=Tastyfish]din ct hane black lace multi är ju den snyggaste du har! ;)[/QUOTE]
Jag är benägen att hålla med. Den är dösnygg!
#18 - 19 december 2005 11:57
hoppas ynglena ser lika snygga ut! ;)
#19 - 19 december 2005 14:42
Jag vill helst hitta en svart CT hona eller en mörk sådan. Ska bli kul att ta yngel på honom sen.

Annons