Min nya Jägervärmare beter sig konstigt...

#1 - 4 november 2006 15:32
Min relativt nya 200W Jägervärmare beter sig lite konstigt tycker jag.

25 grader på termostaten ger 27 grader i karet (375L). Så långt allt väl, men när jag nu vill sänka termperaturen till 25 grader vill inte värmaren vara med. Trots att jag ställt ner den till 22 fortsätter den att värma till 27 grader.
Kontrollmäter på morgonen när inte värme från ljusrampen kan påverka resultatet. Ser att värmaren är igång även när temperaturen i karet är 27 grader.

Varför är det så här? Brukar värmaren gå igång vid högre temperaturer även om termostaten är ställd på ett värde långt under? Trodde att den var avstängd till det att temperaturen gick ner under inställt värde.
#2 - 4 november 2006 16:15
den har väl kanske hängt sig så att den alltid värmer ? för lampan som visar att den värmer ska ju inte lysa när tempen är över det den är intesälld på ..

//kim
Bilagor:
#3 - 4 november 2006 16:50
Nej... Den har inte hängt sig.. Lampan lyser inte alltid utan den slår till och från precis som vanligt... Bara det att det alltid är vid samma temperatur oberoende av termostatinställning... Och om den skulle hängt sig borde ju även temperaturen stiga betydligt mer än till 27 grader så jag är tacksam för att den beter sig som den gör i jämförelse med det... :)
#4 - 4 november 2006 17:11
Prova att dra ur den och se om det fortfarande är varmt, kanske är nåt annat som värmer, ljusrampen eller så.
#5 - 4 november 2006 17:19
Jag kontrollmäter ju på morgonen när rampen inte varit igång för att den inte ska inverka... Men jag tror jag ska dra ut värmaren helt och se vad det resulterar i för temperatur... Känns som att det borde bli lite för kallt under natten bara...
#6 - 4 november 2006 18:28
Pröva att kalibrera värmaren så ska det funka bättre.
#7 - 4 november 2006 22:53
Hur kalibrerar jag värmaren?
#8 - 5 november 2006 10:20
Det sitter en liten blå plupp bredvid temperatur skalan dra upp ploppen,mät vatten tempraturen, vi säger att det är 25 grader vrid då så att 25 kommer till pilen.

Tryck ner ploppen och värmaren är kalibrerad på 25 grader.

Låter väl lite komplicerat men det står även i manualen hur man gör.
#9 - 5 november 2006 19:52
Hehe... Där har vi nog svaret... Jag har dragit upp ploppen i tron att det var en spärr innan jag ställt om temperaturen... :) Har aldrig haft en jägervärmare förut så jag hade ingen koll... På en Blutherm jag hade förut satt det en spärr så jag gjorde som förut... Man kanske ska börja läsa manualerna... :D

Tack tetra 1 för att du löste problemet! (Inte för att du trodde att det var det som var problemet men ändå... ):)
#10 - 5 november 2006 20:08
Måste bara fråga vad mer du har i karet än doppvärmaren?

Jag har konstant 27 grader i mitt kar o i hopp om att tempen skulle sjunk drog jag ut kotakten till doppisen. Mäter osså på morgonen när lampan har varit släckt men fortfarande 27 grader. Så nu förmodar jag att det är min cirkulationspump som värmer vatten, det enda som kan göra det.

Därför undrar jag om du har något annat som skulle kunna värma vattnet?

//MVH Tulle
#11 - 5 november 2006 21:06
tulle89 skrev:
Jag har konstant 27 grader i mitt kar o i hopp om att tempen skulle sjunk drog jag ut kotakten till doppisen. Mäter osså på morgonen när lampan har varit släckt men fortfarande 27 grader. Så nu förmodar jag att det är min cirkulationspump som värmer vatten, det enda som kan göra det.

Därför undrar jag om du har något annat som skulle kunna värma vattnet?

Eftersom vatten har ganska hög värmekapacitet kan det nog ta ett tag innan man märker att man dragit ut värmaren... I mitt kar har jag två eheimpumpar på 23 resp 11W i varsin BTN-modul. Är dock säker på att jag löst mitt problem nu eftersom jag omedvetet kalibrerat min värmare istället för att ändra termostaten.. :)
#12 - 5 november 2006 21:28
jäger värmare

enligt min egna uppfattning så har jäger värmarna blivit mycket sämre... dom hänger upp sig å en del av mina står å kör på för fullt tills vattnet mest kokar,nä dom har blivit sämre.
#13 - 6 november 2006 19:19
Nej tycker inte jag min är såååå bra!!
#14 - 6 november 2006 19:28
loomis skrev:
enligt min egna uppfattning så har jäger värmarna blivit mycket sämre... dom hänger upp sig å en del av mina står å kör på för fullt tills vattnet mest kokar,nä dom har blivit sämre.
det finns väl alltid måndags ex men vill nog påstå att jäger är nog en av dem bästa:) :)
#15 - 6 november 2006 19:38
Nå var det doppisen som var felkalibrerad?:confused:

Hoppas det löste sig varjefall! :D

//MVH Tulle
#16 - 7 november 2006 12:08
Japp.. så var det... nu har jag 25 grader stadigt i karet.. :)
#17 - 7 november 2006 15:03
Kul att det var så enkelt åtgärdat :)
Detta visar återigen vikten av att ha en termometer för att hålla uppsikt över temperaturen i karet.
#18 - 7 november 2006 18:15
Hehe.. Japp... Skulle inte våga vara utan... :)
#19 - 18 november 2006 10:31
Lånar den här tråden lite...

Jag har precis samma problem fast tvärtom;)
Jag hade tidigare en stadig temp på 26, precis som jag ville, Men för någon dag sen sjönk den till 25, dagen efter till 24, dagen efter till 23 och där har den legat ett tag, tills idag då det är 22 (!!) grader?!?!?!?
Värmaren verkar dock fungera, den värmer ungefär lika ofta som den gjorde innan, iaf vad jag kan se och märka.

Till saken hör att jag har köpt en ny termometer, en digital. Har haft den ca 1 vecka innan detta började. Funderar på om det kan vara så att det är tempen som inte funkar som den ska?? Hade en kvicksilvertemp innan som visade 28 grader och digitala visade 26. Men jag har hört att papperet kan röra sig lite i kvicksilver??

Vad tror ni? Kan det vara så att tempen är trasig? Låter det rimligt att den ska kunna visa sänkt temp varje dag?
Eller är det så att värmaren har pajat?
Känner på vattnet flera gånger per dag och tycker inte att det är så mycket kallare än vanligt. Dock beror det ju helt på hur varm man är om händerna för tillfället;)

Så, vad tror ni???

/Hans
#20 - 18 november 2006 10:57
Tempen trasig? Kan temperatur gå sönder?
#21 - 18 november 2006 11:02
menar självklart termometern!
#22 - 18 november 2006 11:08
Har du ingen ute o inne termometer... jag stoppar ner sensorn på den för att kolla att termometrarna funkar!
Bilagor:
#23 - 18 november 2006 12:25
aaah.. jo det har jag ju;) Hade inte en tanke på att använda den;)
Ska testa å se vad den säger!

/Hans
#24 - 18 november 2006 12:39
Japp, det var termometern det var fel på:)

Tack för hjälpen Åheim!

/Hans
#25 - 18 november 2006 14:49
ett tips... jag har 6 jäger värmare...å 4 av dom är ny å dom krånglar...nu har jag köpt fluvals värmare...halva priset å felar nån tiondel bara...går klock rent

Annons