Min Mört

#1 - 2 juni 2008 12:10
Då var jag tillbaka med en ny mört tråd
Den här gången så har jag lyckats ta hem en levande som levt i en stor box i ett dygn med syrepump :) Som ni tipsade mig om tidigare :) !

Jag hällde samtidigt i lite vatten från akvariet igår. Den verkar klara sig fint i det vattnet i boxen..

Men kan jag släppa ner den i akvariumet nu utan att den dör ? Har ju trots allt haft den i boxen i ett dygn nu, den borde vel ha vänt sig :) ?
#2 - 2 juni 2008 13:02
Skadar inte att koppa några gånger till även om tempen blivit samma nu. Den fick bara akvarievatten igår som jag fattar det och bättre att vara lite försiktig
#3 - 2 juni 2008 14:33
hehe tack för svaret !

Jo jag tog ju med mig lite vatten från sjön också :D + akvarievattnet som jag hällde i lite i taget ^^
#4 - 2 juni 2008 14:34
Ska jag försöka släppa ner den i karet nu :) ?
#5 - 2 juni 2008 15:54
Hur gick det;)?
Förstår fortfarande inte vf du vill ha mört i ett akvarium?
Men alla är olika:p
#6 - 2 juni 2008 16:03
Men det ska ju vara svenska fiskar. Allvarligt talat så finns det många fina bara att titta på ögonen och fenorna på mörtar tex
#7 - 2 juni 2008 16:42
YES mörten simmar runt glatt i karet nu :D
Lite hungrig skulle jag gissa :P får mata alla firrar snart ^^

Och svenska fiskar är grymt fina, är fiskfantast så alla fiskar är fina :) !
#8 - 2 juni 2008 20:13
Såg massa små söta abborrar när jag badade i helgen, blev lite sugen själv =)
#9 - 3 juni 2008 14:31
nice!

Skulle vilja ha en pytteliten aborre, är de roviga redan då eller ? Växer de sagta ?
#10 - 3 juni 2008 17:46
Dom växer rätt fort
#11 - 3 juni 2008 20:57
Aircu64 lägg ut en film på www.youtube.com och länka den hit
Skulle var ku och se!:D
#12 - 3 juni 2008 20:58
patriksg skrev:
Såg massa små söta abborrar när jag badade i helgen, blev lite sugen själv =)

fiskade förra veckan å fick då ett 10tal små abborrar i storlek 5-10cm å vad suget blev stort då :)

Var ute å hämtade 100talet spigg igår å slängde i polarens kar..
fan vad dumma spiggen är... gick å fånga med händerna i de gamla grustaget vi tog dom i..men dom såg inte så roliga ut så en hungrig abborre eller 2 i de karet nu får de nog bli
#13 - 4 juni 2008 07:32
haha jo jag får ta o filma snart :P hahahaha en till rolig sak som jag bara måste visa er xD !!!

Min Ormhuvudsfisk äter majs hahahaha så himla sjukt!
#14 - 24 juni 2008 21:14
Blev oxå sugen på en mört i karet eller en sarv den är snäppet finare med sina röda fenor. Tanken om amzonas karet hamnar bra längre bort nu känner jag =)
#15 - 25 juni 2008 06:35
Det här vore rätt coolt! http://www.jelliquarium.com/default.aspx
#16 - 28 juli 2008 10:36
Hej istället för att öppna en ny tråd om mörtar, tänker jag placera mina frågor i denna. Har också funderat att skaffa mört, men är lite osäker angående den.
Vilken storlek (i liter givetvis) ska karet ha för att mörten ska trivas? De exemplar jag eventuellt ska fånga, är inte längre än fem cm men fisken kan ju bli tio gånger så stor.
Skulle även vilja veta ifall mörten är en resistant fisk vad beträffar temperaturen? Där karet befinner sig brukar den varierar mellan tjugofem och tjugosju grader.

Tack för svaren
Sebastian Cassten
#17 - 3 augusti 2008 21:23
Hej!

Vore bra om temperaturen ligger på 25 grader som max.
Mörtarna ska helst ha mycket växtlighet i karet och en öppen yta.
#18 - 3 augusti 2008 21:34
Personligen så skulle ju jag vilja säga att Abborren inte växer snabbt över huvud taget. Men de är klart att tillväxten blir bättre och snabbare om den har varmt i vattnet jämt och slipper undan vintern. Abborren är en utpräglad rovfisk från att den är liten tills den blir fullvuxen, den äter till och med kräftor. Så akta småfisken ;)
#19 - 3 augusti 2008 22:42
25eller 27gr spelar ingen roll. Kan aldrig bli för stort akvarium beror på hur länge du ska ha dom men 500L+ vore inte fel om man ska ha dom något år. Går med mindre från början såklart men man får planera för större med tiden.
Abborre växer fort även om inte i gäddfart.
#20 - 4 september 2008 21:11
Aircut64 skrev:

Jag gillar oxä fiskar och att fiska men vid Pirål går gränsen för vad jag pallar med [xx(] s*it jobbig och få på kroken när den bara vill slemma ner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pir%C3%A5l

http://vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_material/Introduction_fish_evolution/Hagfish.htm
#21 - 4 september 2008 21:20
Aircut64 skrev:

Har du mörten i ditt 3000 liters... :p
#22 - 4 september 2008 21:48
yes!
Eller rättare sagt...Hade ^^ !
#23 - 28 september 2008 13:22
Död??
#24 - 30 september 2008 09:33
hehe japp , den fick stryk utav en firre o dog ^^
#25 - 30 september 2008 15:55
Vad har du för kul i akvariet nu då?
#26 - 10 oktober 2008 16:17
Jag hade också mörtar i mitt akvarium (som fiskats upp med metspö) men alla gick och dog, en efter en.. Verkar himla känsliga. Tror att deras slemlager blev skadat när jag fiskade upp dem och möjliggjorde bakterieangrepp o.d. Hade iof dem tillsammans med aborrar, dock små och tillsynes snälla mot mörtarna, så de kan ha blivit stressade av detta också. Nåja, inga fler mörtar för mig!
#27 - 10 oktober 2008 19:32
Ingen av sorterna brukar vara några problem i akvarium
#28 - 10 oktober 2008 23:14
Jag har lärt mig att man skall blöta händerna innan man tar fisken för att inte skada slemskiktet.
#29 - 11 oktober 2008 09:45
Jo det kan vara bra att blöta dom. Ska ut och fota lite idag, tror jag, så syns att dom inte är så hemskt känsliga ändå.
#31 - 14 oktober 2008 21:34
Hur kan du ha gädda och aborre ihop? hur stort är "akvariumet"? =O
#32 - 14 oktober 2008 21:55
det står 1400 liter där så gissar att det är ungefär 1400 liter ;)
#33 - 18 oktober 2008 11:26
Jag får fiska upp 50 abborrar i veckan hehe!
Har en sänkhåv som ja tar dom i (agnhåv)

Fast jag har en lite större abborre som överlever!
#34 - 18 oktober 2008 22:31
Kenny89 skrev:
Jag får fiska upp 50 abborrar i veckan hehe!

Har en sänkhåv som ja tar dom i (agnhåv)

Fast jag har en lite större abborre som överlever!

OK du odlar Gäddan för att ha som fiskpate ingrediensens till jul bordet :D
#35 - 21 oktober 2008 20:42
Jag vill att gäddan ska bli så stor som möjligt muha!^^
#36 - 11 november 2008 20:06
Kenny89 skrev:
Jag vill att gäddan ska bli så stor som möjligt muha!^^

Lär juh kunna bli en riktigt monsterfisk *hehe*
#37 - 13 november 2008 19:32
haha Den är redan för stor xD nån som vill köpa han? han är 52-55 cm lång och växer i snabb takt.
#38 - 1 maj 2010 08:11
mört/löja

I somras så fångade jag tio yngel av vad jag tror är mört eller löja dom triv skitbra och äter flingfoder för kallvatensfiskar men hur ser man skillnad på mört och löjyngel och har någon gågra erfarenheterav det så är jag öppen för förslag.:)
#39 - 1 maj 2010 08:52
råtta skrev:
I somras så fångade jag tio yngel av vad jag tror är mört eller löja dom triv skitbra och äter flingfoder för kallvatensfiskar men hur ser man skillnad på mört och löjyngel och har någon gågra erfarenheterav det så är jag öppen för förslag.:)

Ögonfärg. ;)
#40 - 1 maj 2010 08:59
Ögonfärg. ;)

kan men ens se det på yngel jag trodde det var något som kom med tiden. MIna yngel har i alla fal inte röda ögon vad jag kan se. Det är svårt att beskriva dom men ryggfenan ser ut att sitta rätt så långt bak.
#41 - 1 maj 2010 09:14
Nåt man bör veta om mört: de är växtätare. Den enda växt jag hade som de inte knaprade i sig var Vallisneria, tillochmed Crinumen blev lunch. Min erfarenhet är att det är bäst att ta så små mörtar som möjligt, jag har haft svårt att få vuxna mörtar att anpassa sig till livet i fångenskap.

De tål akvarietemperaturer utan problem, och växer snabbt.

Av nån anledning verkar många tro att svenska fiskar är tåligare än vanliga akvariefiskar. Det är de (med undantag för Ruda) inte, utan de har minst lika höga krav på vattenkvalitet och foder som nåt du hittar i zoobutiken.
#42 - 1 maj 2010 09:16
råtta skrev:
kan men ens se det på yngel jag trodde det var något som kom med tiden. MIna yngel har i alla fal inte röda ögon vad jag kan se. Det är svårt att beskriva dom men ryggfenan ser ut att sitta rätt så långt bak.

Kan vara så, inte alls omöjligt. Men syns inte ens den skillnaden lär det bli svårt att skilja ynglen åt.:confused:
#43 - 4 maj 2010 15:37
MeKaL skrev:
Personligen så skulle ju jag vilja säga att Abborren inte växer snabbt över huvud taget. Men de är klart att tillväxten blir bättre och snabbare om den har varmt i vattnet jämt och slipper undan vintern. Abborren är en utpräglad rovfisk från att den är liten tills den blir fullvuxen, den äter till och med kräftor. Så akta småfisken ;)

Handlar om Gener. tusenbröder kan inte bli större en 10 cm. pga dåliga gener. storabborrar växer fort pga sina gener. sen så kan man ju ha tur o få en normal abborre också . .P
Bilagor:
#44 - 4 maj 2010 15:54
råtta skrev:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131870
Kolla i min tråd där är kort på mört ända från yngel hoppas den hjälper dig:)
Bilagor:
#45 - 4 maj 2010 23:44
Tusenbröder beror nog oftare på att inte finns mat i tillräckligta mängder. Då blir det inte mångs som växer på sig och blir stora.
#46 - 5 maj 2010 05:09
eriahl skrev:
Tusenbröder beror nog oftare på att inte finns mat i tillräckligta mängder.

Jag skulle vilja säga att tusenbröder, dvs situationen att alla abborrar i en sjö är små och ungefär jämnstora, ALLTID beror på att populationen blivit så stor att maten inte räcker till.
#47 - 7 maj 2010 16:24
solis skrev:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131870

Kolla i min tråd där är kort på mört ända från yngel hoppas den hjälper dig:)

Tack för bilderna och hjälpen det var presis så dom såg ut. Dom dog i dag på grund av någon konstig sjukdom.[V][:-132] Man hadde presis börgat första sig vid dom små kräken. Jag får satsa på abborren jag ska få. Den är uppfödd i fångenskap så det borde gå bettre.:)
Bilagor:
#48 - 17 september 2010 11:10
som liten älskade jag mörtarna, de fiskades och åts där jag bodde och tyckte det var så synd eftersom de är så fina. sjöng dessutom alltid på barnsången, "Jag är en liten mört, som har simmar bört..."

Annons