Min mal sväller...

#1 - 12 november 2005 18:35
hans mage ser ut som den ska explodera när som helst...han har fått värsta kulmagen. ngn som vet vad som händer???
#2 - 12 november 2005 18:45
Svällande magar

Det gjorde dom för mig med det slutade med att båda dog o jag har inte en aning om varför,J ag som skulle släppa i discus på måndag men det vågar jag inte nu,nu när jag inte vet vad som hänt dom snälla hjälp!!!!!!!
MvH Crille...
#3 - 12 november 2005 21:20
Vad för mal är det? Hörde om någon som hade samma problem med en ancistrus, men jag tror tyvärr att den dog efter ett tag...
#4 - 12 november 2005 21:27
Svällande magar

Det gäller en segelfens pleco....
MvH Crille....
#5 - 12 november 2005 21:53
Min mal som de handlar om är en Ancistrus Gold då...som man ser på bilden är han helt uppsvullen runt buken...ser hemsk ut! :eek:

[img src=http://us.a1.yahoofs.com/users/41ae3c3dzba7d45b1/332d/__sr_/72b0.jpg?phQqmdDBjfEe0JU2]
#6 - 12 november 2005 23:55
länken funkade inte men jag kan tänka mig... Ha du kollat om sjukdomar här på sidan...?
#7 - 13 november 2005 07:51
Kan det vara Bukvattensot

Kan det vara Bukvattensot,om det så fall är det är det smittsamt efter fiskarna har dött,eller måste jag behandla vattnet eller tömma det o fylla på med nytt!!!!! SNÄLLA HJÄLP.....
Bukvattensot
Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker.
Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).
#8 - 13 november 2005 16:34
http://us.a1.yahoofs.com/users/41ae3c3dzba7d45b1/332d/__sr_/72b0.jpg?phIB3dDBzOgB0JU2

Nu ska länken funka hoppas jag!
Men tyvärr så har malen dött nu...tjock som en gris och helt blå runt magen..Har inte läst om ngn som liknar detta!
#9 - 13 november 2005 17:34
Länken funkar fortförande inte.
#10 - 13 november 2005 17:47
En av mina pansarmalar dog så. Hon fick värsta magen. I början trodde jag att hon var romstinn sen men efter ett tag förstod jag att hon var sjuk :( Ingen av de andra fick det. När jag frågade i fiskaffären sa han att det kanske var förstoppning...

Annons