Min mal får inte äta sin mat

#1 - 23 juni 2008 12:31
Jag har en mal och i fiskaffären köpte vi tabletter som den ska få varannan till var tredje dag ungefär, men min mal får inte ha sin mat ifred utan guppiesarna äter upp den för honom. Och jag undrar vad man ska ha för bottenlager till en mal, går det bra med sand?
#2 - 23 juni 2008 12:33
Vad är det för mal du har?
#3 - 23 juni 2008 12:40
Jag vet inte riktigt vad det är för mal jag har, han är ganska liten, 4-6 cm och lite grå brun med svarta prickar med en vit rand runt prickarna. Fiksaffären sa att han skulle bli runt åtta tio cm full växt.
#4 - 23 juni 2008 12:52
Tycker du ska kolla upp vad det är för mal du har eftersom zoobutiker ibland inte har en susning om vad de pratar om. Är lite tveksam till att din mal kommer stanna vid 8-10cm men hur stort är ditt akvarium då?

Hur som helst. Här kommer svar på din fråga ;)
Efter vad jag hör på din beskrivning gissar jag på att det är en sugmunsmal, eller?
Isf är de nattaktiva så det bästa är om du släpper i tabletten minst en timme efter lampan släckts. Då har förmodligen de flesta av dina Guppys somnat och malen vaknat.

Är det en sugmal du har kan du ha vilken sand/grus du vill.
#5 - 23 juni 2008 12:54
Mjo det vet jag, men det är det att dom vet vad det var för mal men jag vet inte!:P
#6 - 23 juni 2008 12:56
Fotta din mal och länka en bild hit, eller börja leta bland bilder på internet. Du kan ju börja i artbeskrivningen.

Vissa malar blir nämligen uppemot 30-35cm.

Annons