Min mal är sjuk!

#1 - 12 juni 2007 14:49
Min otocinclusmal låg i samma hörn i 2 dagar, men idag hade den flyttat sig en liten bit bort. Men nu ligger den bara där. han andas tungt är lite röd innuti några millimeter från ögat och det är en vit prick i mitten av ögat. Han verkar kraftlös, hela kroppen liksom hänger bara. Någon som vet vad detta är för sjukdom, vad den beror på, hur man botar den och om den smittar?

är jättetacksam för ALLA svar!
#2 - 12 juni 2007 15:07
Har nu också upptäckt att en av mina platys har börjat tappa fjäll vid ryggfenan och en av mina växter har mörknat på vissa blad och sakta börjar den lösa upp sig själv. Har allt detta ett samband? Vad beror det på???? :confused: Mitt akvarium är bara cirka en vecka gammalt...
#4 - 12 juni 2007 16:03
Tack så hemskt mkt!:) Jag ska testa det som står där och se om det blir bättre.
#5 - 12 juni 2007 17:40
Som du säkert har läst vid det här laget så borde det vara väldigt höga nitrit halter... om akvariet är nystartat så har du tyvärr börjat med lite väl mycket fisk. Så du bör nog byta vatten om du inte redan gjort det...
Jag hade själv nitritproblem i vintras och det var rätt kämpigt
#6 - 12 juni 2007 17:54
Ok... tack så mkt! Förutom att byta vatten finns det något annat man kan göra för att sänka nitrithalerna?
#7 - 12 juni 2007 18:08
Har ju sett din Platy-Tråd och tyvärr så misstänker jag bukvattensot på dem

Står fjällen ut? i så fall är det mycket sannolikt bukvattensot

I och med att det sannolikt går sjukdomar i akvariet så kan ju även din mal blivit smittad med något.
#8 - 12 juni 2007 18:09
:D
Har ju sett din Platy-Tråd och tyvärr så misstänker jag bukvattensot på dem

Står fjällen ut? i så fall är det mycket sannolikt bukvattensot

I och med att det sannolikt går sjukdomar i akvariet så kan ju även din mal blivit smittad med något.

JAg svarar på mitt eget inlägg:P:D

Du kan köpa bakteriemedel som finns i dem flesta djuraffärer samt mata mindre
#9 - 12 juni 2007 18:36
Tack så mkt för ännu ett svar David:D
Jag tkr inte att det ser ut som om fjällen står ut på dem. Eller hur ser det ut då?
Vad för bakteriemedel ska jag köpa? Jag har ett medel som en i Södermalms akvarieaffär sa att jag skulle ha i 10 ml av varje dag i en vecka, det heter nitrivec och ska vara någon slags nedbrytningsbakterie. jag har haft i den i ca 4 dagar nu...
Hmm.. Det verkar som om mitt akvarium har blivit helt fel :(
#10 - 12 juni 2007 18:50
Dom står helt enkelt ut
Fråga efter medlet det är en liten flaska med Nutrafin i blått skrivet på det står nåt med cyckle nånting och sen är det en nemofisk och en annan fisk på.
Finns även ett medel som heter Toxivec som är bra.Har själv anbänt det på tips från zoopet.ett tips är att köpa ett karantänakvarie till alla friska fiskar.
#11 - 12 juni 2007 19:02
Ok, jag tror inte att fjällen står ut, de är däremot väldigt synliga på vissa. Jag ska titta efter det där medlet.

Ok, jag ska fundera på det... Är det inte riska att de blir ännu sjukare av förändringen?

Tack så hemskt mycket för din hjälp, om mitt akvarium "överlever" är det de andra som svarat och din förtjänst:)
#12 - 12 juni 2007 19:10
Klart det överlever... men du kommer förmodligen att få jobba en del. Jag har inte haft bukvattensot däremot så låter din beskrivning av fiskarna ungefär som mina när jag hade nitrtproblem. Finns ganska mycket info på zoopet om höga nitritvärden (om det nu är det)
#13 - 12 juni 2007 19:28
Tack så mkt för svaret... Hur gick det för ditt akvarium som hade nitritproblem? Hur fick du bort det?
#14 - 12 juni 2007 19:33
malen har dött nu =( Jag hoppas att inte fler dör...
#15 - 12 juni 2007 19:50
Ta ut den och begrav den på ett lämpligt ställe
#16 - 12 juni 2007 19:56
Hej igen.
Ta en glasburk med lock, häll i vatten fr ditt akvarie & gå ner till akvariebutiken du handlat i & be dom testa vattnet. Dom hjälper dig gärna. då får du svar direkt på om nitrithalten.
Sen e det lite jobb med vattenbyte varje dag & så.
Mkt trist med din mal.
Tyvärr e det nog så att du haft i för många fiskar & för fort. När man startar upp ett kar ska det stå & gå utan fisk ett tag & sen köper man några st & låter dom bo in sig lite innan det e dags för att låta nya fiskar flytta in.
Men e man ny på området e det inte lätt att veta allt. Här på zoopet finns det mkt att läsa, bara att börja plöja så ska du se att du snart kommer att ha ett mkt vackert & välfungerande kar!
Lycka till!

Mvh Eva
#17 - 12 juni 2007 20:11
Jag har begravt honom nu:(

Ok, ska kolla upp om den närmaste djuraffären kan hjälpa mig med testet. Ska jag byta vatten varje dag?
Jag skäms för att jag låtit ivern ta över förnuftet. jag borde såklart förstått att jag borde ha väntat, men hon i affären sa att det gick bra och jag var lättlurad nog att tro henne:mad::( men man tror ju att de vet...

Tack så hemskt mycket för all hjälp det har verkligen hjälpt mej. Och jag antar att jag lär mig av mitt misstag, för detta lär jag undvika i fortsättningen:p;)

Mvh
Linnea
#18 - 12 juni 2007 21:29
var det de i affären som sa att det skulle gå bra att ha i all fisk på en gång?:confused:
ja då har de inte så stor koll måste jag påstå, nästan så att de måste(tycker jag då)ersätta förlorad fisk, malar kan vara rätt så dyra..sen alla medel som måste panik inköpas...jobbigt

hoppas att du får ordning på akvariet.:):)
#19 - 12 juni 2007 21:30
Det du absolut bör göra är att byta ca 10% av vattnet varje dag och då även tillsätta nitrivec (vattenbytena är viktiga för att sänka nitrithalten så fisken inte dör och nitrivec är bakteriekultur som hjälper till att bryta ner nitriten)
#20 - 12 juni 2007 21:33
tack smokin :)jag kommer nog att gå och prata med dem för att se vad de har att säga.

åheim, tack så hemskt mycket för ditt svar:) Då ska jag byta vatten varje dag och hälla i nitrivec som jag redan har hemma:)
#21 - 13 juni 2007 09:00
Toxivec är också bra.
#22 - 13 juni 2007 10:11
Har det samma effect? eller är det bra för något annat? Ska man ha båda isåfall?:confused::p

Mvh
Linnea
#23 - 13 juni 2007 10:24
det raderar lite av varje av *dåliga* bakterier och om du ska sänka nitrit är det VÄLDIGT lätt hänt att du får ammoniak istället och det är toxivec extra bra på

Vi tvingar dej att ge ordentligt med svar så att du blir en riktig zoopetare:P;)
#24 - 13 juni 2007 10:47
Ok:D Det låter bra, ska se om jag kan hitta den i någon äffär:)
#25 - 13 juni 2007 11:21
Lycka till
du får gärna stanna här på zoopet.Det är bra och gör zoopet ännu bättre.kommer många nya (inklusive jag[:o] för ett par månader sen) som bokstavligen tramsar.men inte du:)
#26 - 13 juni 2007 11:27
:):)
#27 - 13 juni 2007 11:33
:D Tack för all hjälp David, du har hjälpt mig otroligt mkt!:D
#28 - 13 juni 2007 11:34
hehe[:o]:D
#29 - 13 juni 2007 14:43
EvaPeva skrev:
Hej igen.

Ta en glasburk med lock, häll i vatten fr ditt akvarie & gå ner till akvariebutiken du handlat i & be dom testa vattnet. Dom hjälper dig gärna. då får du svar direkt på om nitrithalten.

Sen e det lite jobb med vattenbyte varje dag & så.

Mkt trist med din mal.

Tyvärr e det nog så att du haft i för många fiskar & för fort. När man startar upp ett kar ska det stå & gå utan fisk ett tag & sen köper man några st & låter dom bo in sig lite innan det e dags för att låta nya fiskar flytta in.

Men e man ny på området e det inte lätt att veta allt. Här på zoopet finns det mkt att läsa, bara att börja plöja så ska du se att du snart kommer att ha ett mkt vackert & välfungerande kar!

Lycka till!

Mvh Eva

Sanning med modifikation. När du startar upp ett akvarie utan fisk så lämnas det ingenting för filtret att bryta ner och därmed bildas inte heller några nyttobakterier. Du kan däremot starta ett nytt akvarie och "mata" det tomma akvariet så att det bildas skit som bryts ner.
Eller bara släppa i ett fåtal fiskar åt gången.
#30 - 13 juni 2007 17:50
Ok, tack så mkt för svaret:D
#31 - 18 juni 2007 14:45
Hej igen
Lite nyfiken på hur det gick.
Klarade sik alla sen?

Håller Tummarna! :)
#32 - 29 juni 2007 12:58
Alla tigerbarber ,1 platy och 2 malar dog. :( men 8 platys klarade sig och nu fungerar akvariet jättebra :D

tack för all hjälp:o)

Annons