Min lilla Snövit

#1 - 11 januari 2008 15:21
Jag får ju ingen respons på uppvisningen av min fina fröken så nu måste jag lägga upp en egen tråd och se om ni sover!!! [:-15][:-14][:-122]

Vuxna till vänster och 1 cm Posthorn till höger. Bror och syster på stocken är 3-4 mm.. :D
Patsuu säger att han tror att det är en snövit!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Bifogade miniatyrer
#2 - 11 januari 2008 15:25
Den är jätte söt, var rädd om den!
#3 - 11 januari 2008 15:29
Jättefin!! :)
#4 - 11 januari 2008 15:30
Jessa skrev:
Den är jätte söt, var rädd om den!

Ja... Man får nästan panik.. Jag har ju beställt en ny pump men den har ju inte kommit ännu... :eek:

Bilden var ju bättre på andra tråden, från c till a räkor, men man ser ju iaf att den är riktigt vit!! Jag såg 2 st på nyårsafton så det kan vara en till... Hoppas de klarar sig... ;)
#5 - 12 januari 2008 12:44
Snövit har behagat att göra ett nytt framträdande till publikens lycka... :D :D

Jag ser ett antal bebisar i karet nu så jag hoppas att förhållandena börjar att bli bättre om än inte perfekta än..
Min sambo var sååå taskig och lurade mig att den nya, bra pumpen hade kommit :( Han får nog sova i garaget i natt..[}:)] ;)
#6 - 12 januari 2008 19:53
Riktigt snygg! :D
#7 - 12 januari 2008 20:44
Riktigt Fin Katharina GRATTIS!
#8 - 12 januari 2008 20:53
Annaica skrev:
Riktigt snygg! :D

peterhaack skrev:
Riktigt Fin Katharina GRATTIS!

[COLOR=Purple]Tack...[/COLOR] Nu räknade jag lätt till 20 bebisar så då finns det ju minst det dubbla... Jag ska kolla mina vattenvärden i morgon och rapportera hur det ser ut nu jämfört med hur det såg ut när japanbebisarna inte klarade sig.. ;)

Snövit är iaf framme en hel del nu... Sedan kryper den in i roten och syns inte alls... Det är farligt med de där trärötterna.. Man får aldrig ta upp någon ur räkkaret utan att ha den i hink först.. Det är fullt med räkor i alla sprickor.. :D
#9 - 14 januari 2008 10:38
Åh vad jag blev räk-sugen nu. Häftigt med en vit, är det en CR?
#10 - 14 januari 2008 17:10
Knyttet skrev:
Åh vad jag blev räk-sugen nu. Häftigt med en vit, är det en CR?

Ja syskonet sitter bredvid, och vad jag förstår så finns det ingen fler helvit i Sverige?! :confused: Patsuu har en med röd panna och Peterhaack har en Golden, Gyllene.. :D :D
Den har varit framme nu i flera dagar...

Har du sett de blå pärlorna.. alltså blå White Pearl...Jag tror att de hette Blue Pearl!? Superfina!!! ;)
#11 - 14 januari 2008 18:09
Katharina skrev:
Ja syskonet sitter bredvid, och vad jag förstår så finns det ingen fler helvit i Sverige?! :confused: Patsuu har en med röd panna och Peterhaack har en Golden, Gyllene.. :D :D

Har du sett de blå pärlorna.. alltså blå White Pearl...Jag tror att de hette Blue Pearl!? Superfina!!! ;)

Har en sändning av blå pärlor pg i skrivande stund. Du får väl komma och titta;);)
#12 - 14 januari 2008 20:33
Katharina skrev:

Pearl!? Superfina!!! ;)

Nja jag har nog 13 st totalt och de i källaren de är lika vita som din =O)

och den här uppe http://www.haack.se/White/100_7834ring.jpg
Bilagor:
#13 - 14 januari 2008 20:53
peterhaack skrev:
Nja jag har nog 13 st totalt och de i källaren de är lika vita som din =O)

och den här uppe http://www.haack.se/White/100_7834ring.jpg

Nää... Dumma dig.. :D har du gömt undan små snövitar??? utan att visa här!!!! Ja, ja.. Attans kul är det iaf...
Jag ska skaffa medlemsskap så att jag kan lägga upp bilder... Jag är ju inte riktigt säker på att den blir helt snövit än.. Det är svårt att se ordentligt.. ;)
#14 - 14 januari 2008 20:56
evus skrev:
Har en sändning av blå pärlor pg i skrivande stund. Du får väl komma och titta;);)

Ja, visst gick WP att ha med Crystal?!
Hur mycket ska du ha för dem?? Men först hade jag tänkt att köpa Crystal Black, min karl blir nog knäpp snart.. ;)

Men jag kommer gärna och tittar.. Jag är ledig till på torsdag men i morgon är jag fullbokad... Gamla räkkaret ska byta sand... [:o]

Nu har jag lagt in om goldmember.. så snart kan jag också lägga upp bilder.. :D Fast ni får hjälpa mig hur man gör [:o] [:o] :D
#15 - 14 januari 2008 21:04
Katharina skrev:

Hur mycket ska du ha för dem?? Men först hade jag tänkt att köpa Crystal Black, min karl blir nog knäpp snart.. ;)

Men jag kommer gärna och tittar.. Jag är ledig till på torsdag men i morgon är jag fullbokad... Gamla räkkaret ska byta sand... [:o]

Ok, men de har inte anlänt till gamla Svedala än. Kommer i slutet av denna vecka eller i början av nästa:):)
#16 - 14 januari 2008 21:22
Katharina skrev:
Nää... Dumma dig.. :D har du gömt undan små snövitar??? utan att visa här!!!! Ja, ja.. Attans kul är det iaf...

Jag ska skaffa medlemsskap så att jag kan lägga upp bilder... Jag är ju inte riktigt säker på att den blir helt snövit än.. Det är svårt att se ordentligt.. ;)

Nä visste inte ens de var där förrens jag satt och kollade en dag innan jag skulle ha besök av Sigge...
Sigge försökte få in ngn bra bild men det är ngt märkligt med dem de liksom fastnar inte men nu har jag lagt upp ngra bilder från karantänen på mina vitingar jaja ni får leta själva haha..

http://www.haack.se/White/whitewhite.htm
#17 - 14 januari 2008 21:35
Hur vanligt är det att få dessa färgvarianter som Patsuu?? har på sin sida, på crystal red räkor? Vad jag förstår här så är det väldigt ovanligt. Men förekommer det på alla graderingar av crystal? Kan väl iofs tänka mig att det är troligare att en högt graderad får helvita avkommor än en A tex.
#18 - 15 januari 2008 06:37
Katharina skrev:

Jag har Blue Pearl. Kanonsnygga!!
#19 - 15 januari 2008 06:40
Katharina skrev:

Nu har jag lagt in om goldmember.. så snart kan jag också lägga upp bilder.. :D Fast ni får hjälpa mig hur man gör [:o] [:o] :D

Är det Blue Pearl du tänker ha ihop med CR? Lägger i så fall in en varning att det kommer vara gula istället för blå. De vill ha lite högre PH för att vara blå. I alla fall vad jag märkt hos mig.
#20 - 15 januari 2008 07:27
Eurydike skrev:
Är det Blue Pearl du tänker ha ihop med CR? Lägger i så fall in en varning att det kommer vara gula istället för blå. De vill ha lite högre PH för att vara blå. I alla fall vad jag märkt hos mig.
'

Ja, där ser du!!! Så fort jag ser en snygg räka så går de inte att ha ihop med mina polkagrisar... :D
Min karl accepterar nog inte flera kar just nu..
Han gnäller om att karen och Zoopet tar tid men i nästa stund så unnar han mig min hobby.. och då kan ju han träna och kolla på bilar... [:o] :D
#21 - 15 januari 2008 07:33
Vinter skrev:
Hur vanligt är det att få dessa färgvarianter som Patsuu?? har på sin sida, på crystal red räkor? Vad jag förstår här så är det väldigt ovanligt. Men förekommer det på alla graderingar av crystal? Kan väl iofs tänka mig att det är troligare att en högt graderad får helvita avkommor än en A tex.

Ja, enligt graderingstabellerna så är ju de vita det som uppfödarna i Japan och Tyskland försöker få fram. Vad jag har förstått på de andra så kostar Snowboll, som jag lite romatiskt kallar Snövit, en bra slant, 1500-2000 kr i Japan.. :eek:

Om vi nu får fram sådana i Sverige så har vi VERKLIGEN något att avla på... Vad våran (Evus o min) japanska uppfödare gjort är ju förmodligen att avla på helvita och så har han sålt alla som inte har blivit helvita och de bär ju också på helvita gener då...
Jag såg ju faktiskt t om 2 stycken på nyår så det finns ju hopp om fler, kanske inte att det finns fler i karet nu men att det kan bli när den honan får räklingar igen!!! :D

Jag kan inte heller tänka mig att det är någon annan än en SS+ som fått denna helvita. Jag har ju även fått 10 SS+ av en hona tidigare som klarade sig när vattnet inte var så bra så hon verkar ha bra gener..
Jag tror alltså att jag vet vem det är... :D
#22 - 15 januari 2008 07:42
peterhaack skrev:
Nä visste inte ens de var där förrens jag satt och kollade en dag innan jag skulle ha besök av Sigge...

Sigge försökte få in ngn bra bild men det är ngt märkligt med dem de liksom fastnar inte men nu har jag lagt upp ngra bilder från karantänen på mina vitingar jaja ni får leta själva haha..

http://www.haack.se/White/whitewhite.htm

Ja... Jag såg.. ser precis ut som min.. den nedre bildserien alltså.. Kul kul...
Visst är de svåra att se emot sjöstenen.. och de randiga tror jag färgar ut sämre emot ljus bakgrund.. Det syns att de färgar ut mer när de sitter på trästubben eller filterpatronen som är mörka.. Jag ska byta nu idag i svenskkaret till granitgrå sten... ;)
#23 - 15 januari 2008 07:49
Katharina skrev:
Ja... Jag såg.. ser precis ut som min.. den nedre bildserien alltså.. Kul kul...

Visst är de svåra att se emot sjöstenen.. och de randiga tror jag färgar ut sämre emot ljus bakgrund.. Det syns att de färgar ut mer när de sitter på trästubben eller filterpatronen som är mörka.. Jag ska byta nu idag i svenskkaret till granitgrå sten... ;)

Det kan bli nice kontrast katharina, släng upp lite bilder sen eller skicka bilderna så kan jag lägga dem i en katalog för sig på min sida till dig
#24 - 15 januari 2008 07:54
peterhaack skrev:
Det kan bli nice kontrast katharina, släng upp lite bilder sen eller skicka bilderna så kan jag lägga dem i en katalog för sig på min sida till dig

Jag la in om medlemsskap igår.. sen ska det väl betalas och så men sen ska jag ju kunna lägga upp bilder men jag får nog be om lite assistans ändå... Jag tycker nämligen inte om datorer.. [:o] bara till chat och spela kungen typ.. :D
#25 - 15 januari 2008 09:22
Ok, så en vanlig svensson med dåligt graderade crystal kan se sig i stjälrnorna efter lite annorlunda färgteckningar. Ja ja, när man får lön och har egen lya får man köpa precis hur många kar och räkor och fiskar som helst. Då har jag ju nåt att se fram emot... [:-108]
#26 - 15 januari 2008 09:46
Vinter skrev:
Ok, så en vanlig svensson med dåligt graderade crystal kan se sig i stjälrnorna efter lite annorlunda färgteckningar. Ja ja, när man får lön och har egen lya får man köpa precis hur många kar och räkor och fiskar som helst. Då har jag ju nåt att se fram emot... [:-108]

Nej, jag tror inte alls det... Läs Evus tråd om från grad C till grad A... Jag tror att de kan bli bättre med bra kost och bra förhållanden MEN jag tror att det viktigaste är nytt blod... JAG TROR ABSOLUT INTE ATT MAN FÅR DEN EFFEKTEN PÅ SIKT AV INAVEL MED KULLSYSKON SOM MAN HAR KÖPT FRÅN SAMMA STÄLLE ELLER ODLAT FRAM SJÄLV...

ATT HELA TIDEN SE TILL ATT FÅR IN NYA AVELDJUR ÄR DET VIKTIGASTE OAVSETT VILKET DJUR DET GÄLLER...
Tror jag.. :D
[COLOR=Red] Jag är en vanlig djurtokig svensson och amatör som började med räkor för ett år sedan [COLOR=Black]men jag frågade alla om allt så många gånger att de till sist var jättetrötta på mig här på Zoopet men då har jag lärt mig också.. [/COLOR][/COLOR] ;)
Än idag tjatar jag om det är något jag inte förstår.. Kolla kalktrådarna... :D

Vi kanske borde samla oss någonstans och lägga upp att kostnadsfritt byta räkor efter grad och ort (var man bor)..
Jag vet inte om det är tillåtet på Zoopet och det är ju svårt att hålla en sådan tråd/annons levande här...
Redbee.se kanske???
#27 - 15 januari 2008 12:22
Katharina skrev:
JAG TROR ABSOLUT INTE ATT MAN FÅR DEN EFFEKTEN PÅ SIKT AV INAVEL MED KULLSYSKON SOM MAN HAR KÖPT FRÅN SAMMA STÄLLE ELLER ODLAT FRAM SJÄLV...

ATT HELA TIDEN SE TILL ATT FÅR IN NYA AVELDJUR ÄR DET VIKTIGASTE OAVSETT VILKET DJUR DET GÄLLER...
Tror jag.. :D

Håller helt med. Ser på mina körsbär när de gått för länge utan nytt blod att de blir sämre och sämre i färg.
#28 - 15 januari 2008 15:53
Katharina skrev:
'

Ja, där ser du!!! Så fort jag ser en snygg räka så går de inte att ha ihop med mina polkagrisar... :D

Min karl accepterar nog inte flera kar just nu..

Han gnäller om att karen och Zoopet tar tid men i nästa stund så unnar han mig min hobby.. och då kan ju han träna och kolla på bilar... [:o] :D

Synd att du inte får ha fler kar. Har precis sett mina första Blue Pearl bebisar och eftersom alla honorna var dräktiga så kan det nog bli några stycken framöver. De är ca 3-4mm och givetvis det sötaste man kan tänka sig. Redan lite färg på dem faktiskt. :D
#29 - 15 januari 2008 17:03
Eurydike skrev:
Synd att du inte får ha fler kar. Har precis sett mina första Blue Pearl bebisar och eftersom alla honorna var dräktiga så kan det nog bli några stycken framöver. De är ca 3-4mm och givetvis det sötaste man kan tänka sig. Redan lite färg på dem faktiskt. :D

Åhh.. Kan du inte lägga upp lite bilder?? ;)

Nää.. Jag tycker att 3 kar på 1 år ganska mycket ändå.. Dessutom har jag ett litet 20 L plastkar i källaren men det tänker jag inte ha några räkor i... :p
Jag tror att jag skulle kunna lura till mig fler om jag kämpade... men man ska ju hinna ta hand om allt också och det är därför jag inte har någon ny hund.. skaffar jag 10 kar kan jag ju lika gärna skaffa hund istället...
Fast med tanke på hur mycket tid Zoopet tar så skulle man lika gärna kunna ha hund... :D Nää, det får vänta några år... ;) Zoopet och akvarium klarar sig utan mig ett par dagar, det gör inte en hund...
#30 - 15 januari 2008 17:06
Eurydike skrev:

Hur högt PH??? :)
#31 - 15 januari 2008 17:21
Katharina skrev:
Åhh.. Kan du inte lägga upp lite bilder?? ;)

Nää.. Jag tycker att 3 kar på 1 år ganska mycket ändå.. Dessutom har jag ett litet 20 L plastkar i källaren men det tänker jag inte ha några räkor i... :p

Jag tror att jag skulle kunna lura till mig fler om jag kämpade... men man ska ju hinna ta hand om allt också och det är därför jag inte har någon ny hund.. skaffar jag 10 kar kan jag ju lika gärna skaffa hund istället...

Fast med tanke på hur mycket tid Zoopet tar så skulle man lika gärna kunna ha hund... :D Nää, det får vänta några år... ;) Zoopet och akvarium klarar sig utan mig ett par dagar, det gör inte en hund...

Jag som är så bäst på att fota små...Är nog ingen idé att jag ens tar fram kameran. Men jag kan göra ett försök så ska vi se om man kan gissa vad det föreställer sen:D
Du kan väl inte jämföra akvarier med en hund??? Jag har 5 kar + en hund i tävlingskondition och det går utmärkt. Det handlar bara om prioritering och intresse.:p
Katharina skrev:
Hur högt PH??? :)

Jag har 7,2 där de går. Då är de fint ljusblå/turkos färg. Hade dem i ett annat kar först med 6,8. Där blev de gula efter någon vecka. Några av dem är lite gula nu när de är dräktiga. Precis som mina blue är lite bruna när de bär rom för att sen återgå till sin vanliga blå färg när rommen kläckts. Jag antar att de är framtagna genom korsning av white pearl och neocaridina heteropoda sp blue.
Finns en bra hemsida om dem...på tyska iofs...
http://www.garnelen-online.de/galerie.html
Läckra, eller hur??
#32 - 15 januari 2008 17:27
Jomen det är därför jag har akvarium.. Min underbara boxerhanne dog för ett år sedan [:(] och eftersom vi har en 3 årig son ansåg vi oss inte ha tid för en ny hund...
Så min sambo tyckte så synd om mig att han gav efter för mitt önskemål om akvarium... nu har vi 3 stycken.. :)
#33 - 15 januari 2008 17:32
Katharina skrev:
Jomen det är därför jag har akvarium.. Min underbara boxerhanne dog för ett år sedan [:(] och eftersom vi har en 3 årig son ansåg vi oss inte ha tid för en ny hund...

Så min sambo tyckte så synd om mig att han gav efter för mitt önskemål om akvarium... nu har vi 3 stycken.. :)

Akvariedjur är ju bättre än inga djur alls. Men en hund är ju ändå en hund. men visst de kräver en hel del av en. man behöver anpassa hela sitt liv och hinna aktivera, rasta och motionera dem.

Jag har ju inte barn då förstås. Då hade jag inte hunnit med allt :p
#34 - 17 januari 2008 19:04
Hur gör jag nu för att lägga upp en bild???
Tänkte att ni kunde få se en förstoring.. Snövit hade inte visat sig sedan jag installerade den nya pumpen, alltså på 2 dagar men idag var den framme...

En ung SS hade inte klarat att ömsa skal idag.. Det är första gången jag ser det.. Den var bruten i 2 delar, stjärten satt kvar i skalet [xx(] :( Men som sagt.. Snövit lever än så länge iaf.. ;)
#35 - 17 januari 2008 19:15
Välj avancerat när du skriver ett inlägg och ladda upp bild
#36 - 17 januari 2008 19:32
Eurydike skrev:
Välj avancerat när du skriver ett inlägg och ladda upp bild

Ehh.. Var står det avancerat??? Jag kan inte det här ALLS!!!! Åh.. det kryper i hela kroppen när jag inte hittar... [:-27]
#37 - 17 januari 2008 19:32
Nämen,... Hur gick det här till?? :D

Här har jag zoomat in syskonen så att det ska synas ordentligt.. Allt är suddigt bredvid men de syns iaf.. ;)
#38 - 18 januari 2008 05:58
Katharina skrev:

coolt :)

nä, några blue pearl har jag inte sett, men det låter väldigt spännande
#39 - 18 januari 2008 06:05
Eurydike skrev:

Finns en bra hemsida om dem...på tyska iofs...

http://www.garnelen-online.de/galerie.html

Läckra, eller hur??

skithäftiga! De ser helt overkliga ut tycker jag.
#40 - 25 januari 2008 21:51
Knyttet skrev:
skithäftiga! De ser helt overkliga ut tycker jag.

Ja, riktigt neonblåa... Superhäftiga...

Nu har Snövit visat sig igår och idag igen... Lyckan är gjord.. Min sambo, som annars är ointresserad av mina akvarium visade räkkaret för sin bror och de båda herrarna konstaterade att jag borde sälja den vita räkan innan den dör!!!
Förtroendet är enormt!!! :D
#41 - 29 januari 2008 19:50
Hej, här ska jag försöka lägga upp en bild till på den lilla Snöviten.. Jag har försökt att zooma in den igen eftersom den knappt syns.. :D Bilderna blir fortfarande gula.. Det är alltså vanlig engelsk sjösten bakom och den ser helt gul ut.. Då ser ni också hur vit räkan är i förhållande till stenen.. ;)

#42 - 19 februari 2008 20:30
Snövit har överlevt [:-88] mattes bortavaro och den helt amatörmässiga och ointresserade akvarievaktens omvårdnad.

Vår digitalkamera gick sönder uppe på Åreskutan :D På fotoaffär´n sa killen att den var vattenskadad och vi hade inte blötlagt den så det måste ha varit lufttrycket som pressat någon gammal fukt in på fel ställe [:o]
Hur som haver blev ju karln tvungen (!) att köpa en ny, stolt säger han att den ska vara ännu bättre att fota genom glas med och alltså ge bättre akvariebilder!!! (För att göra mig entusiastisk över nyköpet också såklart)..

Nu står han där inne och kämpar med att försöka få en halvschysst bild på Snövit så ni kan få se :D :D

Annons