Min lilla mal dog....

#1 - 29 mars 2004 06:01
Min lilla sugmal, en Otocinclus vestitus hittde jag på rygg i akvariet i morse. *snyft*

Jag köpte den i onsdags och den har sett ut att trivas.
Den har sugit på allt och glatt simmat omkring.

När jag fiskade upp den så var magen aldeles svullen och nästan svart på den.
Kan den ha blivit så stressad så den har ätit ihjäl sig och inte kunnat bajsa?

Någon som har haft samma problem?

// Helen.

#2 - 29 mars 2004 17:09
Otocinclus är känsliga och dör lätt i början. Jag har fått rådet att koppa in dem väldigt försiktigt och länge. Trots det dog flera otocinclus under första veckorna för mig första gången jag köpte dem, (Av sju dog tre).

Ha gärna några tillsammans, de lever i stim och trivs bättre då.
#3 - 30 mars 2004 04:48
Okej, då förstår jag.
Tack Kia =)
Vet du om någon lämplig sugmal som inte är så känslig från början?

Jag har precis skaffat akvariet (2 vecor sedan) och har inte sådär jättemycket erfarenhet av akvariehobbyn ännu.

// Helen.
#4 - 30 mars 2004 05:44
Vad jag förstått så har du ett litet akvarium. Jag tycker du ska försöka med två otocinclus igen!

Koppa in dem försiktigt. Låt påsen med fisken ligga oöppnad i akvariet en 1/2 timme så att temperatur i påse och akvarie är de samma. Häll sedan 1 dl akvarievatten i påsen och vänta i 5-10 minuter. Upprepa ett antal gånger innan du släpper ut ottosarna i akvariet.

Algerna som som i akvariet kanske inte räcker som foder. Du bör komplettera med något malfoder. Själv köpte jag en sorts algtabletter som löste sig lätt. Man kunde lätt bryta dem mindre bitar. De gick även att "klistra" fast på glasruten. Jag har märkt att nästan alla fiskar i akvariet uppskattade de fodret. Mata med en liten bit algtablett t.ex.varannan dag.

Kolla redan när du köper ottosen att den ser välmatat ut. En frisk otto ska ha en söt liten kulmage. Här kan du se en vit liten kulmage på en av mina ottosar. (Visst är den söt)?
http://www.zoonen.com/res/user/121760/galleri/176672/275l_otocinclus1_orig_SE.jpg
#5 - 31 mars 2004 05:19
Tack för att du tog dig tid att svara Kia. =)

Ja jag kanske ska försöka med samma sort igen, dom är ju väldigt söta faktiskt.
Det var därför jag blev så besviken när den första dog, för den var så himla sprallig och fräck. ;)

Jag ska ta lärdom av dina råd och sticka till zooaffären imorgon och köpa två den här gången. Och vara VÄLDIGT försiktig när jag skolar in dom i mitt akvarium.

I vårt akvarium på jobbet har vi en Golden Nugget.
Den är ju verkligen jättevacker! (och dyyyr) Tror du att en sån kan bli lite förstor för mitt akvarium? (Har ett 45L)

Kram Helen.

Annons