Min L046 ligger stilla och hyperventilerar!!!???

#1 - 26 oktober 2009 19:04
Mina Kardinaler rök med slutet av förra veckan då dem fick vita prickar. Medicinerade med Fauna mor men under helgen så dog 1 utav mina L046.

Nu har min andra L046 fått ett väldigt konstigt beteende. Den sitter stilla på botten och typ hyperventilerar. Sträcker jag ner handen så simmar den inte alls iväg vilket är konstigt och ovanligt. Tittar jag närma så tror jag mig kunna se små, små vita prickar.

Nu är jag desperat.

Läste i Back to natures L-mal bok att det var enkelt att kurera genom att dra upp temperaturen till 33-34 grader i ett par dagar. Tydligen klarar inte parasiterna det men fiskarna gör det.

Har testat det men min värmare får bara upp värmen till 30, möjligtvis 31.

Jag vågar inte hälla i fauna mor ifall det var det som tog död på den förra.

Kan man göra någon saltbehandling? Vet ni om någon annan medicin som ska vara ok för L-malar?

Råd, tips.... snälla någon?
#2 - 26 oktober 2009 19:12
Vad har du för vattenvärden i övrigt? Mätta med dropptest?

Har testat det men min värmare får bara upp värmen till 30, möjligtvis 31.
Då köper du en annan värmare om du behöver få upp temperaturen och tror att det är det som är problemet, en ny värmare kostar en bråkdel av fisken.

Jag vågar inte hälla i fauna mor ifall det var det som tog död på den förra.
Tog död på den förra vad? L046?
Bilagor:
#3 - 26 oktober 2009 19:29
Jösses.....har du köpt några nya fiskar eller gjort några ändringar för att kardinaltetror får inte vita prick bara helt appropå liksom ?
#4 - 26 oktober 2009 19:30
Nej vad tråkigt. :(:(

Malar har inte fjäll och är känsliga mot medicin för vita prick sjuka mig veterligen. Åtminstone står det så på min flaska.

Temperatur verkar bra, om det är vita prick så är det ont om tid på någon dag kan alla fiskar dö, jag rekommenderar att du kontaktar en akvarieaffär du litar på, kanske ska du flytta malen temporärt till ett friskt akvarium och hetta upp detta så kommer du i alla fall ifrån de parasiter som finns i det gamla.

Köp en värmare till idag om det går.
#5 - 26 oktober 2009 19:34
Klart jag kan köpa en ny värmare men det är ju lite sent nu. Hoppas den överlever till morgondagen då.

Ja, jag hade 2 L046 och den andra dog i helgen. Såg jättemysko ut, precis som att den hade sönderfrätta fenor. Så ser inte alls den jag har kvar ut, tack och lov.

Ska ta lite tester med det jag har hemma.

Ska nog slänga ut en fråga på de olika malforumen också. Har du L046 själv?
#6 - 26 oktober 2009 19:35
drd skrev:
Jösses.....har du köpt några nya fiskar eller gjort några ändringar för att kardinaltetror får inte vita prick bara helt appropå liksom ?

Jag köpte två nya växter....
#7 - 26 oktober 2009 19:47
Det kan man nog få me där tyvärr......gick där fiskar i karet ?
#8 - 26 oktober 2009 19:48
Mätte precis de tester jag har. KH ligger på 5 och Nitriten någonstans mellan 0,05 och 0,1. Vilket jag tycker är märkligt i och med att jag gjorde vattenbyte i helgen. Kan det vara medicinen som har slagit ut de "goda" bakterierna i filtren?...

Jag läste någonstans att man kan göra ett saltbad till fiskarna ifall de är sjuka. Är det något som ni rekommenderar och hur mycket ska jag i så fall ta i förhållande till hur mycket vatten?
#9 - 26 oktober 2009 20:10
Har nu tillsatt 5 msk salt. Men är villrådig. Var inne Loricariidae.se och läste 2-3 msk på 100 L. Sedan läste jag 2 dl per 100 L. Någon som vet hur mycket man ska ha i? Hur mycket klarar malarna?
#10 - 26 oktober 2009 20:13
Alla mediciner som riktar sig emot bakterieinfektioner slår också ut de goda filterbakterierna. Medicinerar aldrig i karet om det inte är nödvänligt.
Fisk som hyperventilerar tyder ofta på stress, kan möjligen vara medicinen du tillsatt i karet som orsakar detta, jag hade gjort ett flertal mindre vattenbyten ofta för att bli av med alla rester av medicinen.
#11 - 26 oktober 2009 20:14
Medicinera inte om du inte vet vad det skall hjälpa emot, kan snarare ta dö på den än att hjälpa om du har otur.

Läs läs läs.

Hittade denna sidan:
http://www.zebrapleco.com
#12 - 26 oktober 2009 20:24
Gud jag sitter som klistrad. Vill ju inte att något hemskt ska hända.

Problemet med att läsa på nätet är ju bara att det finns lika många "lösningar" som användare som man blir ju helt förvirrad.

OM jag har "tur" så är det bara stress som du säger men samtidigt så har jag inte sett att den har hållit på så annars de senaste dagarna. Då har den varit normal. Den sista givan medicin gav jag i fredags så man kan ju tycka att en stress för den skulle kommit tidigare. Men, du kan ju ha rätt

Små vattenbyten säger du.

Jag får hoppas den överlever natten. Tur man är hemma med barnen på höstlov så tid finns att fixa med detta. Det får allt bli att ringa Janne på Åleds imorgon och även ta en tur till Akvarietjänst och se ifall de kan hjälpa mig.
Bilagor:
#13 - 26 oktober 2009 20:28
Släck ljuset, byt 20-30% vatten till och vänta till imorgon, om du inte får bättre råd här, inget direkt tydligt sjukdomssymptom du har tyvärr =/
#14 - 26 oktober 2009 21:08
drd skrev:
Det kan man nog få me där tyvärr......gick där fiskar i karet ?

Vet inte säkert för jag tittade inte efter då. Men jag vet att jag sett små tidigare så - troligen.
#15 - 26 oktober 2009 21:11
Sultanen skrev:
Släck ljuset, byt 20-30% vatten till och vänta till imorgon, om du inte får bättre råd här, inget direkt tydligt sjukdomssymptom du har tyvärr =/

OK tack.

Och tack för den där länken. Den var kanon och ligger nu bland favoriterna.

PS. ...och jag menade nätet i allmänhet. Finns många forum;). Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Det är bara att man blir lite förvirrad ibland.
#16 - 26 oktober 2009 21:51
Var handlade du växterna Ullis ?
#17 - 27 oktober 2009 08:56
Hornbachs akvarieavdelning.

Har fungerat bra tidigare och jag har köpt växter där förr men det var ju klart ett tag sedan så det kan ju ha kommit in något i karen efter det.

Såg förresten min zebra lite senare på kvällen efter jag lagt i salt. Då var den mycket mer livfull och "flängde omkring". Nu på morgonen har jag inte sett den dock.

Ska gå in och kika igen nu
#18 - 27 oktober 2009 08:57
Hoppas att det löser sig och att den lille inte stryker med oxå....
#19 - 27 oktober 2009 11:15
[:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118]

Kom precis hem från Akvarietjänst och tänkte "nu måste jag leta upp honom så jag vet hur han mår idag". Han piggnade ju faktiskt till igår

Inne i ett gömställe hittade jag honom död!

Har inte en aning om vad som hänt men nu såg även den här ut att ha frätta fenor. När jag tog upp honom så var han fortfarande "mjuk" så jag antar att det inte var länge sedan han inte orkade mer.

Känner mig helt hopplös. Gjorde jag något fel? Det gick så snabbt, borde jag haft ett helt apotek hemma utifall att? Många tankar som rör sig nu kan jag säga. Allt gick ju så bra och jag var så otroligt glad för att jag hade lyckats få tag på dem två små rackarna. De var så fina i akvariet och den ena hade blivit jättebundis med min större L134. Suck[:-118][:-118][:-118][:-118]
#20 - 27 oktober 2009 11:19
inte mycket att göra,detta kan hända vem som helst i akvariets värld,,,har själv blivit av med 4st L46 för några år sedan,,,et var inte kul och hitta en efter en per dag,,,men i det fallet var det kommunen som hade presis slått i något skit i vattnet och mina malar dog och även mina polares dog också samma dagar,,,,,
#21 - 27 oktober 2009 13:07
Tack det värmer. På något sett så ser karet väldigt tomt ut nu. Känner väl ungefär som när man blir av med andra husdjur, dvs att man snabbt vill ersätta dem för att komma över sorgen.

Samtidigt måste jag verkligen försöka återställa bakteriefloran i filtrena. Nitriten hade kommit tillbaka/ökat som en effekt av medicinen och jag ska nog inte stressa.

De på akvarietjänst trodde mer på att det var nitriten som tog död på dem och inte någon medicin eller annat (möjligtvis fenröta). Tydligen är malar de fiskar som är mest känsliga för nitrit.
#22 - 27 oktober 2009 18:59
starman_ skrev:
inte mycket att göra,detta kan hända vem som helst i akvariets värld,,,har själv blivit av med 4st L46 för några år sedan,,,et var inte kul och hitta en efter en per dag,,,men i det fallet var det kommunen som hade presis slått i något skit i vattnet och mina malar dog och även mina polares dog också samma dagar,,,,,

Just därför som jag alltid tappar upp vatten i mitt 170 liters och låter det luftas och blandar i vattenberedningsmedel och låter det stå några dagar innan det kommer ner i mina akvarier med en del känsliga fiskar.

Använder aldrig kranvatten rätt ner i zebrakaret t.ex ;)
#23 - 27 oktober 2009 19:24
L046 är bland de dyraste och till viss del känsligaste malarna du kan hitta, ta och lär dig mycket mer om akvarium nu och ha som mål i framtiden att kanske skaffa dem igen när du har lite mer kött på benen.

Annons