Alrighty, detta blir förmodligen väldigt svårt att svara på men jag vill ändå se om någon har några tankar kring detta.
Jag hade en glyptoperichthys joselimaianus (L001), och jag har haft den i nästan ett år. Döpte den till Molly faktiskt. Hon (jag säger "hon" trots att jag är osäker på könet) har mått bra hela tiden, simmat runt och ätit så fort mat (i form av röda mygglarver, maltabletter och även vanligt flingfoder) erbjudits. Hon levde och verkade må bra i fredags förmiddag och sen åkte jag hemifrån, kom hem igårkväll och då såg jag henne en stund på kvällen. Idag när jag vaknade låg hon mitt i akvariet, på bottnen. Hennes fenor var helt sönderslitna, ögonen var halvt stängda och hon hade tappat all färg. Jag tog en håv och petade till på henne, men hon rörde sig inte. Hon hade dött, förmodligen någon gång under natten till idag. När jag såg henne igårkväll så verkade hon må bra, jag såg inga tecken på henne alls över att hon mådde dåligt eller var sjuk så det här verkar ha gått väldigt snabbt.
Jag gör ett vattenbyte i veckan, normalt sett varje fredag. Byter då ca 30% av vattnet. Jag matar en gång i veckan, normalt sett efter varje vattenbyte. Alla andra fiskar i karet ser friska ut och verkar må bra, men det gjorde ju även Molly så jag är ganska oroad.
pH-värdet ligger på strax under 8, nitrit vet jag inte då jag aldrig kollat men jag kommer kolla det om det är så att ni andra tror det kan vara nitrit det handlar om.
Jag hoppas någon har en aning om vad som kan strula. Jag tyckte mycket om Molly, hon blev såpass tam att hon ibland kunde äta rakt ur handen på mig, även om hon oftast var ganska skygg av sig. Det låter kanske konstigt men på ett sätt var det hon som "gjorde" hela akvariet så jag är rätt ledsen över hennes bortgång.