Min L001 har gått bort.

#1 - 30 augusti 2009 17:56
Alrighty, detta blir förmodligen väldigt svårt att svara på men jag vill ändå se om någon har några tankar kring detta.

Jag hade en glyptoperichthys joselimaianus (L001), och jag har haft den i nästan ett år. Döpte den till Molly faktiskt. Hon (jag säger "hon" trots att jag är osäker på könet) har mått bra hela tiden, simmat runt och ätit så fort mat (i form av röda mygglarver, maltabletter och även vanligt flingfoder) erbjudits. Hon levde och verkade må bra i fredags förmiddag och sen åkte jag hemifrån, kom hem igårkväll och då såg jag henne en stund på kvällen. Idag när jag vaknade låg hon mitt i akvariet, på bottnen. Hennes fenor var helt sönderslitna, ögonen var halvt stängda och hon hade tappat all färg. Jag tog en håv och petade till på henne, men hon rörde sig inte. Hon hade dött, förmodligen någon gång under natten till idag. När jag såg henne igårkväll så verkade hon må bra, jag såg inga tecken på henne alls över att hon mådde dåligt eller var sjuk så det här verkar ha gått väldigt snabbt.

Jag gör ett vattenbyte i veckan, normalt sett varje fredag. Byter då ca 30% av vattnet. Jag matar en gång i veckan, normalt sett efter varje vattenbyte. Alla andra fiskar i karet ser friska ut och verkar må bra, men det gjorde ju även Molly så jag är ganska oroad.
pH-värdet ligger på strax under 8, nitrit vet jag inte då jag aldrig kollat men jag kommer kolla det om det är så att ni andra tror det kan vara nitrit det handlar om.

Jag hoppas någon har en aning om vad som kan strula. Jag tyckte mycket om Molly, hon blev såpass tam att hon ibland kunde äta rakt ur handen på mig, även om hon oftast var ganska skygg av sig. Det låter kanske konstigt men på ett sätt var det hon som "gjorde" hela akvariet så jag är rätt ledsen över hennes bortgång.
#2 - 30 augusti 2009 21:22
Beklagar sorgen[:o] och jag har tyvärr inget tips om vad det kan vara.
#3 - 30 augusti 2009 21:51
solis skrev:
Beklagar sorgen[:o] och jag har tyvärr inget tips om vad det kan vara.

Tack, eller hur man nu säger.
Nej, som sagt, det är nog väldigt svårt för någon att veta. pH-värde och att Molly dog pga ålder är något jag i princip uteslutit iaf. Jag är lite oroad för alla fiskar i karet nu faktiskt. Vet ju inte vad som väntar. Jag har tre banjomalar som ligger nedgrävda dagtid, de brukar dyka fram någon halvtimme efter att lysrampen släckts. Men de syns inte till nu så mitt paranoida jag säger att de också har gått bort, men att jag inte ser det i o med att de är nedgrävda i sanden.
#4 - 30 augusti 2009 22:00
Andra fiskar brukar ju äta på de som dött så där har vi nog fenproblemet.
Men jag läste att du matar en gång i veckan - bara. Varför så lite. Joselimaianus är en stor mal som växer oerhört fort (jämfört med gibbicep trots att de är besläktade)
Den behöver mycket mat. Svält?
#5 - 30 augusti 2009 23:17
Andra fiskar brukar ju äta på de som dött så där har vi nog fenproblemet.

Men jag läste att du matar en gång i veckan - bara. Varför så lite. Joselimaianus är en stor mal som växer oerhört fort (jämfört med gibbicep trots att de är besläktade)

Den behöver mycket mat. Svält?

Ja, jag matar varje fredag så att malen dött av svält låter inte helt uteslutet. Jag trodde aldrig jag skulle lyckas svälta ihjäl en fisk. Förr brukade jag mata varannan dag men jag fick algproblem, något som faktiskt löstes genom att mata en gång i samband med vattenbytet, så det fungerade ju bra tills nu. Men det mesta verkar tyda på att jag får återgå till att mata varannan dag.

Om malen verkligen gick bort pga svält så har det inte gått fort vilket jag antagit. :(
Bilagor:
#6 - 3 september 2009 17:35
Ber om ursäkt för dubbelposten men jag upptäckte precis att en av mina neontetror gått bort idag också. Det var den minsta neontetran (en cm stor ungefär) och den har haft en väldigt krokig rygg ända sedan jag köpte stimmet. Har läst en del om att krokiga ryggar och sådant ofta kan ske när det är inavel. Stämmer det?
Den har inte haft några större problem att simma runt vad jag sett. Men dess krokiga rygg har nog ställt till en hel del andra problem för den. :/ Tror ni att det är dödsorsaken?

Inga andra fiskar har gått bort. L001an gick bort i söndags och neontetran med missbildad kropp gick bort idag men förutom det har ingen gått bort.
#7 - 4 september 2009 05:30
Alldeles för lite att mata den en gång i veckan. Troligtvis därför den dog.

// mvh
#8 - 4 september 2009 08:25
JagBaraMal skrev:
Alldeles för lite att mata den en gång i veckan. Troligtvis därför den dog.

// mvh

Ja, det har vi redan kommit fram till tror jag. Därför har jag nu återgått till att mata varannan dag.
#9 - 4 september 2009 16:34
ImPulse skrev:
Ber om ursäkt för dubbelposten men jag upptäckte precis att en av mina neontetror gått bort idag också. Det var den minsta neontetran (en cm stor ungefär) och den har haft en väldigt krokig rygg ända sedan jag köpte stimmet. Har läst en del om att krokiga ryggar och sådant ofta kan ske när det är inavel. Stämmer det?

Den har inte haft några större problem att simma runt vad jag sett. Men dess krokiga rygg har nog ställt till en hel del andra problem för den. :/ Tror ni att det är dödsorsaken?

Inga andra fiskar har gått bort. L001an gick bort i söndags och neontetran med missbildad kropp gick bort idag men förutom det har ingen gått bort.

Det med krokig rygg tycker jag låter som ett ålderstecken. Alla fiskar åldras olika, även inom arterna. Självklart kan inavel förkorta liv eftersom det sänker det allmänna immunförsvaret och ger sämre genetisk mångfald. Så den kan ha åldrats fortare av att den orsaken. Inavel är ju nästan mer regel än undantag bland akvarister, avsiktligt eller oavsiktligt.

Krokig rygg får alla mina Black Mollys när de blir gamla, speciellt honorna, så det var nog ett ålderstecken tror jag. Hoppas att du slipper fler döda fiskar.

R.I.P. Molly och tetran
#10 - 4 september 2009 16:41
Hmm Såg i din profil att du hade den i ett 8o liters kar.
L001 är som en gibbiceps dvs en snabbväxande mal som blir långt över 30 cm. Jag har själv fler o de är uppemot 50-60 cm. Så har du haft den i det lilla karet i 1 år så tycker jag den stått ut länge.
#11 - 4 september 2009 16:51
kaj.p skrev:
Hmm Såg i din profil att du hade den i ett 8o liters kar.

L001 är som en gibbiceps dvs en snabbväxande mal som blir långt över 30 cm. Jag har själv fler o de är uppemot 50-60 cm. Så har du haft den i det lilla karet i 1 år så tycker jag den stått ut länge.

Okej, bra att veta. Tack.

Tack för svaret Fridas. :]

Annons