Min Krabba..!!??!!

#1 - 2 oktober 2007 12:18
Igår köpte jag mig en krabba, de stod att det var " Krabba Spider" mer än så visste de inte på djuraffären, men jag kände att jag tyckte om honom så han fick följa med mig hem.

Men jag kan ingenting om honom och jag hittar ingenting heller om han på nätet. För när jag söker kring de namnet så kommer det upp krabbor som inte alls liknar honom. Jag hitta en hemsida där det fanns en bild som liknande honom, och där hette den red crab, men där stod de att den bara blir ca 4 cm men min är ca 10 cm.. sedan sa de i djuraffären att de inte behöver något land att kliva upp på. Men inatt så klättrade den upp till vatten ytan och försökte komma ut, är det är rop på hjälp efter luft?

Om någon kan hjälpa mig, så gör gärna det..

Mvh
#2 - 2 oktober 2007 14:49
Leta i den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103651&highlight=l%E4nkar där finns massor av länkar till sidor om skaldjur!
#3 - 4 oktober 2007 12:22
Tack så mycket. :-)
#4 - 4 oktober 2007 12:29
Krabbor behöver sällan nånstans att klättra upp, men de är en smula rymningsbenägna och KAN klara sig ett tag ovanför vattenytan, så se till att täta täckglasen. Är han så stor som 10 cm bör du dessutom hålla ett öga på dina fiskar, jag har varit med om att kräftor tagit fiskar som är lika stora som dem själv, och jag tror inte att krabbor är sämre...
#5 - 4 oktober 2007 12:58
Krabbor är om möjligt värre än kräftor på att ta fisk...

I stort sett den enda "säkra" krabba jag känner till är rödkload mangrovekrabba:
http://centralpets.com/critter_images/fish/freshwater_inverts/FWI_0004673_20030804021008.jpg
Och det är en amfibisk krabba som behöver kunna komma upp i luften, annars drunknar den.

Krabbor har också dille på att rymma. En stor krabba kan vara stark nog att lyfta täckglaset för att ta sig ut också.

PS: krabbors storlek mäts normalt sett tvärs över ryggskalet.
Rödkload mangrovekrabba blir ungefär 4 cm tvärs över skalet.
#6 - 4 oktober 2007 17:06
Krabbor kan ofta innebära livsfara för vissa fiskar...

Själv har jag för ett år sedan haft vad affären kallade "King crab" som var
ca 4-5 cm i skalbredd. Just min var riktigt fredlig för arten och åt "bara" upp två fiskar vilka var sjuka och därmed simmade dåligt. Han var dock tålig och åt rester från botten men slutade sina dagar ihoptorkad på köksgolvet (10 m från akvariet).

Senare tänkte jag köpa en ny och samma affär fanns endast en krabba kvar av samma art, vilken gick tillsammans med ciklider kring en decimeter. Just den krabban hade artens mer normala beteende och gjorde allt för att lyckas ta tag i varje fisk som simmade förbi. Därför valde jag istället en Rödkload mangrovekrabba vilken var betydligt fredligare och mindre. Den dog tyvärr efter två månader...

Som tidigare sagt; de flesta krabbor behöver inte gå upp på land,
men klarar av och gör gärna det. För övrigt så kan dina fiskar leva riskabelt med en så stor krabba i akvariet, för deras favoritföda är fisk och de klarar av rätt stora fiskar.
Maffia666
#7 - 4 oktober 2007 18:15
Har två st Sesarma Bidens (rödklo, mangrovekrabba) i ett kar på ca 60l och där har jag rötter som sticker upp ovan ytan. Och där brukar dom sitta och torka ibland. Men som flera skrev så ska man se till att ha riktigt täck över karet annars rymmer dom. Ger mina räkmix och det verkar dom gilla, har bara en "vanlig" algätare med dom som enda fisk men det funkar bra.

Annons