Min knorrmal äter upp mina kardinaltetra!

#1 - 30 maj 2006 19:45
Mitt bestånd av kardinaltetra har decimerats den senaste tiden och idag tog jag den skyldige på bar gärning. Knorrmalen, som är cirka 8 cm glufsade helt sonika i sig en kardinaltetra på ca 2 cm! Är detta normalt?
#2 - 30 maj 2006 20:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det är fullt normalt.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61
#3 - 30 maj 2006 20:38
Eller som det står i Zoopets artbeskrivning för Platydoras costatus, chokladmal: "Fiskätare - äter småfisk". Själv blev jag av med 20 serpatetra innan jag fattade varför de sakta men säkert blev färre.
#4 - 30 maj 2006 20:39
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det är fullt normalt.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=61[/quote]

Tack för snabbt svar. Vad räknas egentligen som småfisk? De flesta sällskapsfiskar är väl "små"? Även en knorrmal är ju inte "stor"?
#5 - 30 maj 2006 20:42
[quote=daniel60]Själv blev jag av med 20 serpatetra innan jag fattade varför de sakta men säkert blev färre.[/quote]

Vad gjorde du åt det? Själv funderar jag på att skänka bort knorrmalen för jag vill inte flytta den till mitt ciklid-kar.
#6 - 30 maj 2006 20:43
[quote=Bubbeln]Tack för snabbt svar. Vad räknas egentligen som småfisk? De flesta sällskapsfiskar är väl "små"? Även en knorrmal är ju inte "stor"?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]All fisk som går in i munnen på malen är småfisk, så ju större malen blir ju större blir småfisken ;)[/COLOR][/FONT]
#7 - 30 maj 2006 21:00
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]All fisk som går in i munnen på malen är småfisk, så ju större malen blir ju större blir småfisken ;)[/COLOR][/FONT][/quote]
Den definitionen var inte dum! :D Trodde att yngel var småfisk, vilket det är men du förstår säkert vad jag menar.
Bilagor:
#8 - 30 maj 2006 21:18
[quote=Bubbeln]Vad gjorde du åt det?[/quote]
Jag skaffade större tetror (Colombia).
Malarna bestämmer!
#9 - 31 maj 2006 21:49
Jag har en prickig knorrmal (Agamyxis pectinifrons), som jag har haft i säkert över 10 år, den är ca 10 cm skulle jag tro. Just nu finns där bland annat även 8 diamanttetror, och de har inte blivit färre vad jag kan se. Men tetrahanarna är ganska höga.
#10 - 14 juni 2006 08:34
Gammal tråd, men jag måste berätta att jag han bli av med nästan 64st kardinaltetror innan jag konstaterade att det var mina knorrmalar som hade smörgåsbord om nättern. Mina knorrisar såg man typ aldrig till, så man blev lite paff att de hunnit bli så stora som de hade blivit då!

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 juni 2006 08:45
Tänk vad pengar man kan tjäna genom att läsa artbeskrivningarna:D
#12 - 14 juni 2006 13:45
Ha ha!! I detta fall var det herren i huset som släpade hem dem!! Det är ju så fränt med alla dessa malar.. :rolleyes: Och de var ju så små...

//Camilla

Annons