Min guppyhanne dog inatt

#1 - 25 augusti 2009 08:40
Hej
Är ganska ny på det här med akvarium. Men har haft akvariumet uppe i 4 veckor nu. Har 6 rasboror, 2 black mollys och 2 (1) guppyhane. Köpte guppysarna för 1½ vecka sedan, dom ser ut att ha stormtrivts från första dagen, röjt runt som galningar =)

Men så imorse när jag tittade till akvariet så låg då guppyn på botten död :confused:. Han såg ut precis som vanligt, bara att han inte rörde på sig, försökte skaka liv i honom men han rörde inte en fena, så antar att han precis hade dött. Igårkväll såg han precis lika kry och glad ut som vanligt.

Vet inte, det här kanske är nåt man får räkna med kan hända med guppys?

Vad tror ni?
#2 - 25 augusti 2009 10:22
ja ibland dör de ju den naturliga vägen. Han kanske dog av något annat. Hur ofta byter du vatten och så i akvariet, gör lite tester på vattnet för att utesluta dålig vattenkvalité och så vidare.
#3 - 25 augusti 2009 10:31
Har hört att man ska vänta 3-4 veckor med vattenbyte i början, men jag bytte ungefär 10l i mitten på förra veckan, har ett 54l. Mmm får kanske köpa ett sånt, såg dock att dom testerna var asdyra, så var inte så sugen på att köpa ett i början.

Har precis fått black molly ungar, så så dåligt kan det väl inte vara i vattnet?
#4 - 25 augusti 2009 10:38
Testa nitrit, det kan komma nitritspik efter några veckor efter nystart.
Annars kan det likaväl vara naturligt att den dog.
Bilagor:
#5 - 25 augusti 2009 11:58
Borde inte mollyynglen strukit med i samma veva om det var nitrit?
#6 - 25 augusti 2009 12:26
det är inte säkert och vem vet hur länge till dom lever, av egen erfarenhet när jag fick nitritspik i mitt 40 literskar som det var mest yngel i så överlevde dom flesta eftersom att jag fixade till det när jag började märka att det var något fel och hade konstaterat att jag hade nitrit som var väldigt hög.

Annons