Min guppyhanne är inte intresserad av sina honor!

#1 - 14 juni 2007 06:12
Jag är en mycket glad nybörjare på akvarium och har ett litet akvarium på 26 l. Har för tillfället inte så många fiskar men har bla. en guppyhane och två honor till honom. Efter vad jag har hört så ska det vara relativt lätt att få yngel med guppysar men min hane är inte det minsta intresserad av sina honor. Vad kan detta bero på? För tillfället är det kanske lika bra at det inte blir några yngel eftersom jag har ett så litet akvarium men har planer på att skaffa ett större och då vore det ju trevligt med några nya invånare.:)
Tack för hjälpen, är så hopplöst grön på akvarier så behöver all hjälp jag kan få! ;)
#2 - 14 juni 2007 06:37
Hej. Jag tror att så fort du haft över fiskarna i ett större akvarium så e han nog mera sugen på sina fruar :) Då e karet du har nu jättebra att ha till yngelkar :)
Tänk på att inte överbefolka dina kar. Man räknar 1 cm / 1 l vatten & då räknar man längden på en fullvuxen fisk. Malar behöver lite mera space (dom flesta iaf) Här på zoopet artbeskrivningar kan du se hur stora just dina fiskar blir så e det lätt att räkna ut.
Lycka till med din nya hobby! Tror att alla här kan garantera att när man väl skaffat ett så vill man ha ett till större & ett till & .... :p
Välkommen till zoopet förresten.

Mvh Eva
#3 - 14 juni 2007 07:52
Jag tackar så mycket för hjälpen! =)
#4 - 14 juni 2007 11:38
Så lite så, det e ju det vi ska göra här på forumet så att alla får ut det bästa av sina akvarier & fiskar :)

Mvh Eva
#5 - 14 juni 2007 16:24
Du ska nog se att han passar på ibland när inte du tittar, jag tror att det nästan är omöjligt att inte få yngel av guppy.
#6 - 15 juni 2007 07:53
rsoderberg skrev:
Du ska nog se att han passar på ibland när inte du tittar, jag tror att det nästan är omöjligt att inte få yngel av guppy.

Fast jag har haft fiskarna så pass länge att man borde se om honorna om han uppvaktat dem. Har ju ändå haft akvariet i typ 3 månader. Man kanske tar det lite tid för mina fiskar :) Tror ni att hanen skulle bli mer intresserad om han fick lite konkurrens av en annan hane?
#7 - 15 juni 2007 12:44
Tror att min guppyhane är sjuk och att det är därför han inte intresserar sig för sina honor! Han har blivit oerhört slö och gång på gång låter han sig sjunka till botten och liksom "vilar sig" där en liten sekund för att sedan simma upp igen. Detta beteende upprepar han många många gånger. Vad kan det vara för fel på honom?? *orolig*
#8 - 15 juni 2007 15:16
Tror att min guppyhane är sjuk och att det är därför han inte intresserar sig för sina honor! Han har blivit oerhört slö och gång på gång låter han sig sjunka till botten och liksom "vilar sig" där en liten sekund för att sedan simma upp igen. Detta beteende upprepar han många många gånger. Vad kan det vara för fel på honom?? *orolig*

Kan vara sjuk, kan vara gammal. Har du bra vattenvärden och du inte vet hur gammal han är, så lutar det mot det senare.
#9 - 15 juni 2007 15:52
Han kanske är homosexuell? \o/
#10 - 15 juni 2007 20:21
Fast jag har haft fiskarna så pass länge att man borde se om honorna om han uppvaktat dem. Har ju ändå haft akvariet i typ 3 månader. Man kanske tar det lite tid för mina fiskar :) Tror ni att hanen skulle bli mer intresserad om han fick lite konkurrens av en annan hane?

Ja lite konkurrens skulle nog inte skada....sedan kan han ju som du skriver i fortsättningen vara så att han är sjuk.
Vissa typer av långfenade guppy har missbildat gonopodium="steril", kan det vara så i ditt fall? Din hanes gonopodium skall vara som en liten "pinne", rak och lite tunnare ytterst på spetsen, max 0.5 cm lång. Är den längre/krolig/flikad, så har du bara haft otur....skaffa 2 nya hanar så skall du få se på action!:D

Annons