Min guppyhane blev sjuk igår!

#1 - 22 december 2006 15:28
Har varit borta tre dagar och nu när jag kom tillbaka igår så upptäckte jag att min guppyhane simmade väldigt konstigt, ihoptryckta fenor, uppspärrade gälar och var vid ytan och försökte "få luft".
Det såg ut som syrebrist, men ingen annan fisk i karet har reagerat och jag testade nitrithalten som var obefintlig.
Idag så hittade jag hanen vid insuget till pumpen, helt stilla. Trodde han var död men han rörde sig när jag petade på honom med håven, han hamnade upp-och-ner och viftade lite tafatt på fenorna. Tog upp honom och gjorde det enda humana - avlivade och spolade ner honom i toaletten.

Någon som vet vad som kan ha orsakat det hela?
#2 - 22 december 2006 15:37
hmm var hans fenor ihopklibbade och var han väldigt smal? kan det var torpedsjukan!..?
#3 - 22 december 2006 15:43
Han var inte smal och hans fenor såg rätt OK ut förutom att han knappt kunde simma och inte ville vifta på fenorna så mycket, han höll dem tryckta mot kroppen för det mesta.
Har dessutom hört att parasiterna som orsakar torpedsjukan äter lite på fenorna och de såg inte ut att vara tuggade på.
#4 - 22 december 2006 15:47
sådär var min min hane också innan han dog la sig alltid ner men han dog inte av nån sjukdom utan att mina andra guppys mobba han till döden dom typ bet på han så han flött på ryggen elr la sig alltid ner och när han la sig var alla yngel samt min ål på han så ja hade han i en burk på 1 L i typ 5 dagar fast sen dog han och då var han 1 år gammal...!
#5 - 22 december 2006 15:50
Fast min hane var inte mobbad så vitt jag kunde se? Han var bara väldigt amorös mot flickorna och de kanske irriterade sig på det till slut, vad vet jag...
#6 - 22 december 2006 16:54
min hane som dog var den ända som var på honorna men den ena honan mobbar alla fiskar förrutom ynglerna och ålen..! den går på alla och den gick på hanen och hans fena hela tiden!...! men hade han några vita prickar elr nåt konstig på sig ?

Annons